Jump to content

Kokosolja med eller utan smak

Tommy

Recommended Posts

Den är billigare eftersom den oprocessade är ovanlig, mindre utbud, det mesta som utvinns processas. Det rekommenderas inte att äta oprocessad olja, den bör alltid hettas upp ordentligt innan intag. Rå olja kan man istället ha på huden.

Vid upphettning förstörs enzmyer och proteiner men eftersom den inte ska ätas rå så händer detta oavsett om du hettar upp oljan hemma eller köper olja som hettats upp.

Det är fettet man vill åt. Jag har inte läst att fettet försämras av upphettning. 

• Like 1

Jag tror kanske att denna text kan klara ut missförstånden kring luktfri ekologisk kokosolja - att ta bort lukt görs i en process: 

Credé Coconut Oil
We have both virgin and refined (odourless) coconut oils, both of which are certified organic. Note that the refined coconut oil has been refined entirely without the use of chemicals. The crude oil is filtered, then bleached using bleaching clay (which is filtered out) and then steam-treated to remove any further impurities (this process removes the coconut smell as well).

http://www.credeoils.com/product/coconut-oil/

• Like 2

Finns cocosolja och cocosolja!

Finns bra raffinerad.. och svindyr ekologisk handtillverkad!

Pratar vi hysat bra storskaligt tillverkad så sker den i maskiner.. det blir en brun sörja.. där filtrear man som sagt bort det bruna.. och ibland använder man ånga oxå!

Manuellt tillverkad olja kostar som champange.. åtminstone åt det hållet!

Och det finns skäl till detta.. såsom dessa;

Den oljan tror jag inte finns till salu i Sverige?

Virgin cocnut oil däremot som bara är kallpressad och filtrerad.. finns till extra dyrt pris!

• 1 month later...

Kokosolja är jättebra för fettförbränning och för ämnesomsättningen. Jag kör Kung Markattas ekologiska. Är den OK eller? Man kan typ använda kokosolja som skönhetsvård, i håret, som skoputs eller att smörja cykelkedjan med oxå och en massa annat, Snacka om universal produkt. Kolla här på allt man kan ha kokosolja till:
http://www.levadyrtbilligt.se/budget-tips/sa-har-anvander-du-kokosolja-till-allt-en-billig-universal-produkt/