Behöver råd

Svårt med fantasin

Recommended Posts

Hej jag är som sagt ny på detta med Lchf. Känner att jag vill prova detta med att förhoppningsvis gå ner i vikt o vara mätt i magen.

Men har lite svårt med fantasin och kanske rädd att jag äter för lite fett!

Finns det nån som kan ge enkla vardagsråd för att få i sig fettet och helst förslag på olika feta produkter man kan köpa?

Har läst rätt mycket på nätet så är inte helt bortom flötet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter nog ganska "vanlig" mat, fast utan kolhydrater och med mer grönsaker.

Vad åt du innan lchf? Kan du fortsätta med det tror jag det är lättare än att du ska ändra allt på en gång.

Häll på olivolja på grönsakerna, ha avokado till och gör en rejäl klick kryddsmör till köttet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra tips är att titta på innehållsdeklarationerna. Stek i smör eller smält separat och ha som sås om du inte fixar att göra bearnaise/hollandaise t ex. Feta mejerivaror som du kan ersätta vanliga med t ex Smetana 42% fett istället för yogurt 13-17% det mättar bra. Creme fraische 42 % fett istället för gräddfil 12 % osv. Majonäs också bra.

Många får liksom jag i mig fett genom att ta kokosolja i kaffet. Det tycker jag smörjer kråset :)

Att du inte är bakom flötet (förutom om du metar fisk förstås), står ju klart genom att du har valt LCHF ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj feta råvaror: blandfärs och fläskfärs, kött med insprängt fett, karré I st f file, makrill och strömming...

Om du vill ha koll på att du äter tillräckligt med fett; registrera en matdag I något verktyg för att se hur det ser ut, för att få en känsla för det. Det finns trådar med förslag på bra verktyg; jag använder dem inte så jag vet inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostbevakningen.se brukar vara bra, om man vill registrera maten man äter.

Ta kokosfett i kaffe eller te kan vara ett sätt att höja fetthalten, om man tycker att man inte får i sig tillräckligt via maten. Ketobollar ett annat. De består av smör, kakao och kokosflingor samt någon smaksättning. Googla för recept. Ketobollar liknar chokladbollar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min man tycker om äggmjölk och kaffe, han tycker att det liknar kaffe latte. Äggmjölk innehåller ägg, smör och kokande vatten och det finns många recept att googla sig till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Expressens LCHF bilaga har massor av bra och lättlagade recept, där anges mängden fett, kolhydrater och protein. Man kan köpa bilagan utan att köpa tidningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för goda råd Ja innan jag började med Lchf år jag mest kött o grönsaker (pasta,ris,potatis) har jag försökt undvika innan med. Men kände att jag behövde göra nått annat för att kanske få lite fart ev viktminskning. Men innan så åt jag enlig tallriks modellen som Low fat.

Jag äter nog ganska "vanlig" mat, fast utan kolhydrater och med mer grönsaker.

Vad åt du innan lchf? Kan du fortsätta med det tror jag det är lättare än att du ska ändra allt på en gång.

Häll på olivolja på grönsakerna, ha avokado till och gör en rejäl klick kryddsmör till köttet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, köpte den idag. Har löst o bläddrat i den o de va mycke bra recept och läsning. Bra att kunna variera sig för att inte tröttna på typ samma mat hela tiden.

Expressens LCHF bilaga har massor av bra och lättlagade recept, där anges mängden fett, kolhydrater och protein. Man kan köpa bilagan utan att köpa tidningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för råden. Du skriver Smetana är det som yoghurt? Idag blandar jag turkisk eller grekisk yoghurt med vispgrädde till frukosten, är det sämre tror du än Smetana? Och vart kan man köpa Smetana? Kokosolja i kaffet har jag på morgonen funkar bra tycker jag.

Ett bra tips är att titta på innehållsdeklarationerna. Stek i smör eller smält separat och ha som sås om du inte fixar att göra bearnaise/hollandaise t ex. Feta mejerivaror som du kan ersätta vanliga med t ex Smetana 42% fett istället för yogurt 13-17% det mättar bra. Creme fraische 42 % fett istället för gräddfil 12 % osv. Majonäs också bra.

Många får liksom jag i mig fett genom att ta kokosolja i kaffet. Det tycker jag smörjer kråset :)

Att du inte är bakom flötet (förutom om du metar fisk förstås), står ju klart genom att du har valt LCHF ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka skriva ner vad jag äter på en dag se om ni tycker det är tillräckligt

Frukost: turkisk yoghurt blandad med vispgrädde med hemgjord müsli eller hallon i. 1st protein bröd med ost eller räkost på. 1st ägg med majonäs.

Lunch: en köttbit eller kyckling med smaksatt creamfraish eller beasås. Blomkålsris, sallad.

Mellis: 1st ägg med majonäs.

Middag: kyckling i gorgonzolasås och en grönsallad.

Kanske en näve blandade nötter nångån under dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säger som så.. se först o främst till vilka råvaror du inhandlar.. innan du sätter dig och äter smör med sked! :unsure:

Ägg.. cirka 60E% fett!  :o

Ät fler ägg.. tills du är mätt.. ta en klick majo eller smör på så är du utan vidare uppe i vopping 80E%!

Makrill, lax, avocado, blandfärs, sill, entrecote, cirka 60E% redan från början innan du tillsatt smöret att steka i eller olivoljan/majon!

Färskt fläsk och bacon.. 85E% fett.. innan tillagning! :wacko:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle skippat proteinbrödet. Ätit ägg till frukost för det drar iväg med kolhydrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du jag ska äta bara ägg till frukost?

Jag skulle skippat proteinbrödet. Ätit ägg till frukost för det drar iväg med kolhydrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du instagram? där är vi ganska många som lägger ut vår dagliga mat, bra sätt att få och ge tips och inspiration. Jag heter lchfwinther där :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får i mig fett genom smör, kokosolja, ägg, hemgjord majonnäs, lite olivolja, fett kött och fet fisk. Smör använder jag dels rejält i matlagning och sedan lägger jag på ett lass till när jag värmer min lunch eller middagsmat. Äggröra kan man göra fet genom att göra den bara på ägg och smör/kokosolja

Kika in på min blogg för fler feta recept ;) länk i signaturen nedan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eller med stekt fläsk eller bacon det blir ju mycket mat med det du räknade upp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg och bacon är min favo på helgen!

ICA har ett hyfsat bra bacon numera.. gott är det oxå!

i_07318690098447.jpg

PÅ vardagar äter jag ingen frukost iomed att lunchen serveras vid 12!

Det var ju bara 16-18 timmar sedan jag åt senast och det är bara 4-5 timmar kvar till lunch!

På helgerna äter jag frunch vid 11-13!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade att äta bara turkiskyogurt med vispgrädde och hallon till frukost. Räckte längre än jag trodde. Om jag fortsätter med det och inte får någon effekt med vikten så kanske jag måste äta mindre av yoghurt o så. Stämmer det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar använda creme fraiche istf yoghurt. Då behöver man mindre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig funkar det bättre när jag minskat ner på vispgrädden. Nu äter jag turkisk/rysk youghurt ett par gånger i veckan och det funkar.

Prova minska grädden innan du minskat yoghurten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för råden. Du skriver Smetana är det som yoghurt? Idag blandar jag turkisk eller grekisk yoghurt med vispgrädde till frukosten, är det sämre tror du än Smetana? Och vart kan man köpa Smetana? Kokosolja i kaffet har jag på morgonen funkar bra tycker jag.

Smetana är som en extra fet gräddfil. Riktigt god, i mitt tycke. Finns i många vanliga livsmedelsbutiker. Finns bland annat i Valios laktosfria sortiment, ibland har jag sett att det funnits endast laktosfri Smetana i en butik...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack då ska jag leta i affären när jag går dit.

Smetana är som en extra fet gräddfil. Riktigt god, i mitt tycke. Finns i många vanliga livsmedelsbutiker. Finns bland annat i Valios laktosfria sortiment, ibland har jag sett att det funnits endast laktosfri Smetana i en butik...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg