Popular Post MrKarisma Posted August 25, 2015 Popular Post Share Posted August 25, 2015 Hej igen Nu är jag här för att berätta om första gången jag åt surkål (igår). Det var ju gott! Hade det som tillbehör till köttfärssåsen och grönsaker. Mycket trevligt tillbehör till de ganska "milda" smakerna av köttfärssås och grönsaker. Trevligt med ett tarmbakterie-gödnings-alternativ till att äta potatismjöl. Jag var riktigt tveksam till surkål då jag associerade det med surströmming typ.. Men det var ju helt fel! Hade fett gött! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Va kul att du skriver om det! Jag har också funderat på att testa surkål, har tidigare blivit avskräckt av lukten... Jag fick tips om steka ihop bacon och lök och servera surkålen ihop med det. Nu när jag läste ditt inlägg blev jag jättetaggad. Har annars lite svårt med syrade grönsaker förutom saltgurka då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Surkål är fantastiskt gott, framförallt om man gör den själv [emoji4] 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Gillar surkål. Tänk på att den som står ute på hyllorna i butikerna ofta är pastöriserad. Smak och konsistens finns kvar, men de goda mjölksyrebakterierna har dött. Det kan finnas opastöriserad surkål i grönsakskylen. Enligt kostbevakningen.se har surkål 2 % kolhydrater, jämfört med vitkålens 4 %. Att syra själv är inte speciellt svårt och man kan syra diverse olika grönsaker med gott resultat. Karin Bojs har skrivit en bra bok, som man kan utgå från och det finns en del recept på nätet. Testa gärna mjölksyrad gurka, nu när det finns gott om västeråsgurkor att köpa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 ICA:s ekologiska surkål i plastpåse är inte pastöriserad. Det var den i alla fall inte förut, när jag mejlade och frågade. Den brukar finnas bland grönsakerna. Själv gör jag kimchi, 3-dagars snabbvariant. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Andersson Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Jättegott också med bra korv, guacamole, majonnäs och lite hackad tomat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Jag äter surkål nästan varje dag numera! Dvs det är ett av de tillbehör jag alltid har hemma! Det är svingott till framförallt fet mat. Man kan göra Coleslave med surkål.. toppen till grillat. Har oxå börjat med ICAs ekologiska.. trycker ner den i de gamla glasburkarna! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Betyder det att surkål ska ätas kall? Förstörs det nyttiga om den hettas upp över 37°? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Betyder det att surkål ska ätas kall? Förstörs det nyttiga om den hettas upp över 37°? Jag tror de förstörs först vid pastöriseringstemperatur, alltså nånstans kring 75 grader. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Jag tror de förstörs först vid pastöriseringstemperatur, alltså nånstans kring 75 grader. Om man inte är ute efter bakterierna, utan bara efter kålen kan man tillaga den som tyskarna (och fransmännen i Alsace). En av våra favoriträtter. Stek lök, ev. äpplen, baconbitar i en stor kastrull. Blanda i enbär, kumminfrö, salt och svartpeppar. Skölj surkål på burk (brukar ta Lidels) i ett durkslag i kallt vatten. Lägg i kålen i grytan och stek med en liten stund. Häll sedan på lite vitt vin och eventuellt lite vatten och låt det sjuda i 1 - 2 timmar. Servera med Lidels Nünbergare, fransk senap och kanske lite currymajonäs. Supergott! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Betyder det att surkål ska ätas kall? Förstörs det nyttiga om den hettas upp över 37°? Det är värre än så.. de nyttiga bakterierna denatureras av magsyran och matsmältningsensymer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Det är värre än så.. de nyttiga bakterierna denatureras av magsyran och matsmältningsensymer! Varför är det då så himla nyttigt med surkål?! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Slik jeg har forstått det kan bakteriene overleve hvis de er dypt inne i kålen. Så det hjelper vel å spise det regelmessig og sammen med annen mat for å bedre oddsen for at de kommer seg magesyren. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Jeg lager egen sauerkraut på den gamle måten. Fernetert/ melkesyregjæret. Det er fantastisk godt og lett å lage .. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Hmm...det känns som att Norrmännen tar över här. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Vi har ikke et like godt, informativt forum i Norge. Vi har Karbojunkie.no men der er det også mange andre dietter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Kanskje dere skulle hatt mer markedsføring mot Norge på dette? Jeg tror det er veldig i vinden nå. Ren LCHF altså 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Ni är välkomna här. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Jag köpte Icas ekologiska surkål, när den kom ut i handeln. Då innehöll den citronsyra (E330), som utvinns ur svartmögel (Aspergillus niger). http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=112765 Gör den det fortfarande, eller har de tagit bort citronsyran? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Plivit Trade har en surkål på glasburk (900 g) som endast innehåller naturligt syrad vitkål. Kan köpas för billig peng i min lokala Ica-butik, har även sett den på många andra ställen. Inte eko, men Ä-märkt 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Plivit Trade har en surkål på glasburk (900 g) som endast innehåller naturligt syrad vitkål. Kan köpas för billig peng i min lokala Ica-butik, har även sett den på många andra ställen. Inte eko, men Ä-märkt Da går turen til sverige for å handle igjen.. Jammen godt jeg ikke bor så langt fra grensen. Norge er helt ute når det gjelder denne typen mat, økologisk osv..Dere har mye bedre utvalg i sverige 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Plivit Trade har en surkål på glasburk (900 g) som endast innehåller naturligt syrad vitkål. Kan köpas för billig peng i min lokala Ica-butik, har även sett den på många andra ställen. Inte eko, men Ä-märkt Den ska jag spana efter. Syrar en del grönsaker själv, men just surkål är jobbigt att göra. Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Plivit Trade har en surkål på glasburk (900 g) som endast innehåller naturligt syrad vitkål. Kan köpas för billig peng i min lokala Ica-butik, har även sett den på många andra ställen. Inte eko, men Ä-märkt Den har jag också köpt och den är god men tyvärr är den pastöriserad. Förut stod det inte på burken, men nu står det. Däremot har samma märke en surkål i form av helt vitkålshuvud packat i plast som ibland finns i grönsaksdisken på willys (har inte hittat på något annat ställe) och den står det inte pastöriserad på, men säker kan man nog inte vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Den har jag också köpt och den är god men tyvärr är den pastöriserad. Förut stod det inte på burken, men nu står det. Däremot har samma märke en surkål i form av helt vitkålshuvud packat i plast som ibland finns i grönsaksdisken på willys (har inte hittat på något annat ställe) och den står det inte pastöriserad på, men säker kan man nog inte vara. Hmm, min burk är alldeles nyinköpt och på den står det "naturligt syrad vitkål". Den finns dessutom med på listan över äkta varor, enl Ä-märkningen. Men, vad vet jag? Kanske jag lyckats komma över en äldre burk. Läs noga på etiketten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Hmm, min burk är alldeles nyinköpt och på den står det "naturligt syrad vitkål". Den finns dessutom med på listan över äkta varor, enl Ä-märkningen. Men, vad vet jag? Kanske jag lyckats komma över en äldre burk. Läs noga på etiketten! Min förra burk står det inte pastöriserad på, nuvarande står "Pastöriserad" i fet stil precis vid "innehållsförteckningen". Vet inte om de tidigare bara inte skrivit ut det eller om de har ändrat processen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Jag köpte Icas ekologiska surkål, när den kom ut i handeln. Då innehöll den citronsyra (E330), som utvinns ur svartmögel (Aspergillus niger). http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=112765 Gör den det fortfarande, eller har de tagit bort citronsyran? Jag har varit o kollat på de påsarna och för min del går de bort då de innehåller citronsyra. Jag köper ekologisk surkål på burk av märket Tistelvind istället. Typ tre gånger så dyrt men innehåller ingen skit och är dessutom saltad med havssalt krav-märkt och opastöriserad också 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Tistelvind tror jag är bra hur som helst.. ICAs är lätt att få tag i däremot och det går åt några paket i mitt hushåll.. och då är jag bara en! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Tistelvinds surkål verkar bra.........förutom att det var kummin i den burken jag köpte. Det är en krydda som jag inte klarar av. Jag har inte brytt mig om att kolla om det finns fler sorter i någon annan affär än i "min" hälsokostbutik. Jag gör egen istället. Det tar lite tid, men väl värt att vänta på. Om jag ska ha surkålen till en maträtt, där den ska värmas, då köper jag pastöriserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Tistelvinds surkål verkar bra.........förutom att det var kummin i den burken jag köpte. Det är en krydda som jag inte klarar av. Jag har inte brytt mig om att kolla om det finns fler sorter i någon annan affär än i "min" hälsokostbutik. Jag gör egen istället. Det tar lite tid, men väl värt att vänta på. Om jag ska ha surkålen till en maträtt, där den ska värmas, då köper jag pastöriserad. Ha ha.. samma för mig, senare hittade jag dels utan kummin och dels några andra syrade grönsaker.. varvid jag valde okryddad surkål och kimchi! Kimchin hade ingefära i sig tror jag.. inte heller riktigt vad jag tänkt mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 20, 2015 Share Posted October 20, 2015 Jag klarar inte heller de tistelvindsurkålar jag hittat, men nu gör jag egen kimchi och får väl göra egen surkål också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 20, 2015 Share Posted October 20, 2015 Hm, jag tycker ingefäran och kumminet i Tistelvinds kimchi respektive surkål är pricken över i:et 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 20, 2015 Share Posted October 20, 2015 Kan tipsa om att Ica Maxi säljer vitkål billigt just nu. 3.90 kr/kg för vanlig, och 10 kr/kg för ekologisk. Så här strimlas det vitkål för fullt just nu 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Visst är det väl så att även om nu surkålen man köpt råkar vara pastöriserad så är den ju ändå bra käk till redan befintliga tarmbakterier och att k2-vitaminet man vill åt också finns där? Så jag inte råkar äta surkål i "onödan" ifall den ändå skulle vara pastöriserad trots att det inte står på burken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Visst är det väl så att även om nu surkålen man köpt råkar vara pastöriserad så är den ju ändå bra käk till redan befintliga tarmbakterier och att k2-vitaminet man vill åt också finns där? Så jag inte råkar äta surkål i "onödan" ifall den ändå skulle vara pastöriserad trots att det inte står på burken Oså är det gott till fet mat, det syrliga gifter sig med det feta! Sen så är det antagaligen Butyrat, Acetat och Propionat i oxå.. win-win, både gott och nyttigt.. oså billigt, ytterligare ett win! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Den har jag också köpt och den är god men tyvärr är den pastöriserad. Förut stod det inte på burken, men nu står det. Däremot har samma märke en surkål i form av helt vitkålshuvud packat i plast som ibland finns i grönsaksdisken på willys (har inte hittat på något annat ställe) och den står det inte pastöriserad på, men säker kan man nog inte vara.Plivit har både pastöriserad och inte pastöriserad surkål. Det är bara att läsa på burken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Jag har ätit surkål och syrad saltgurka ett tag för jag behöver få ordning på min mage. Använder alltid lite surkål i mina kalla majonnässallader, de syrar upp och höjer smaken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 På Willys har de Polsk syrad saltgurka.. den är svingod! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 På Willys har de Polsk syrad saltgurka.. den är svingod! Har testad den, den är......som du säger, svingod. Den gurkan plus lite matjes, lök o gräddfil..........mmmm...... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Det verkar ha kommit några nya märken med surkål i butik, för den som inte vill syra själv. Willys har plastpåsar med 500 g kroatisk vitkål. Den är opastöriserad och finns i grönsakskylen. Coop har holländsk surkål som säljs under Coops egna varumärke, Änglamark. Surkålen ligger i grönsakskylen, så jag antar att den är opastöriserad. Den säljs i påsar om 500 g. Där jag bor kostar en påse om 500 g ca 15 kr. Sedan tidigare finns surkål från svenska Tistelvind, i en del butiker. Willys brukar ha hela syrade kålhuvuden från Balkan och ICA har opastöriserad surkål från Holland, som säljs under märket "I Love Eco". 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts