Jump to content

Surkål är ju gott!

MrKarisma

Recommended Posts

Va kul att du skriver om det! :) Jag har också funderat på att testa surkål, har tidigare blivit avskräckt av lukten... :wacko:

Jag fick tips om steka ihop bacon och lök och servera surkålen ihop med det.

Nu när jag läste ditt inlägg blev jag jättetaggad. Har annars lite svårt med syrade grönsaker förutom saltgurka då...  :)

Gillar surkål.  :D Tänk på att den som står ute på hyllorna i butikerna ofta är pastöriserad. Smak och konsistens finns kvar, men de goda mjölksyrebakterierna har dött.  Det kan finnas opastöriserad surkål i grönsakskylen. Enligt kostbevakningen.se har surkål 2 % kolhydrater, jämfört med vitkålens 4 %.

Att syra själv är inte speciellt svårt och man kan syra diverse olika grönsaker med gott resultat. Karin Bojs har skrivit en bra bok, som man kan utgå från och det finns en del recept på nätet. Testa gärna mjölksyrad gurka, nu när det finns gott om västeråsgurkor att köpa.

• Like 1

Jag äter surkål nästan varje dag numera!

Dvs det är ett av de tillbehör jag alltid har hemma!

Det är svingott till framförallt fet mat.

Man kan göra Coleslave med surkål.. toppen till grillat.

Har oxå börjat med ICAs ekologiska.. trycker ner den i de gamla glasburkarna!

• Like 4

• 1 month later...

Jag tror de förstörs först vid pastöriseringstemperatur, alltså nånstans kring 75 grader.

Om man inte är ute efter bakterierna, utan bara efter kålen kan man tillaga den som tyskarna (och fransmännen i Alsace). En av våra favoriträtter.

Stek lök, ev. äpplen, baconbitar i en stor kastrull. Blanda i enbär, kumminfrö, salt och svartpeppar. Skölj surkål på burk (brukar ta Lidels) i ett durkslag i kallt vatten. Lägg i kålen i grytan och stek med en liten stund. Häll sedan på lite vitt vin och eventuellt lite vatten och låt det sjuda i 1 - 2 timmar. Servera med Lidels Nünbergare, fransk senap och kanske lite currymajonäs. Supergott!

• Like 3

Plivit Trade har en surkål på glasburk (900 g) som endast innehåller naturligt syrad vitkål. Kan köpas för billig peng i min lokala Ica-butik, har även sett den på många andra ställen. Inte eko, men Ä-märkt :)

Da går turen til sverige for å handle igjen.. Jammen godt jeg ikke bor så langt fra grensen. Norge er helt ute når det gjelder denne typen mat, økologisk osv..Dere har mye bedre utvalg i sverige :)

• Like 2

Plivit Trade har en surkål på glasburk (900 g) som endast innehåller naturligt syrad vitkål. Kan köpas för billig peng i min lokala Ica-butik, har även sett den på många andra ställen. Inte eko, men Ä-märkt :)

Den ska jag spana efter. Syrar en del grönsaker själv, men just surkål är jobbigt att göra. Tack för tipset. 

Den har jag också köpt och den är god men tyvärr är den pastöriserad. Förut stod det inte på burken, men nu står det. Däremot har samma märke en surkål i form av helt vitkålshuvud packat i plast som ibland finns i grönsaksdisken på willys (har inte hittat på något annat ställe) och den står det inte pastöriserad på, men säker kan man nog inte vara.

Den har jag också köpt och den är god men tyvärr är den pastöriserad. Förut stod det inte på burken, men nu står det. Däremot har samma märke en surkål i form av helt vitkålshuvud packat i plast som ibland finns i grönsaksdisken på willys (har inte hittat på något annat ställe) och den står det inte pastöriserad på, men säker kan man nog inte vara.

Hmm, min burk är alldeles nyinköpt och på den står det "naturligt syrad vitkål". Den finns dessutom med på listan över äkta varor, enl Ä-märkningen. Men, vad vet jag? Kanske jag lyckats komma över en äldre burk. Läs noga på etiketten!

Hmm, min burk är alldeles nyinköpt och på den står det "naturligt syrad vitkål". Den finns dessutom med på listan över äkta varor, enl Ä-märkningen. Men, vad vet jag? Kanske jag lyckats komma över en äldre burk. Läs noga på etiketten!

Min förra burk står det inte pastöriserad på, nuvarande står "Pastöriserad" i fet stil precis vid "innehållsförteckningen". Vet inte om de tidigare bara inte skrivit ut det eller om de har ändrat processen?

Jag köpte Icas ekologiska surkål, när den kom ut i handeln. Då innehöll den citronsyra (E330), som utvinns ur svartmögel (Aspergillus niger). 

http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=112765

Gör den det fortfarande, eller har de tagit bort citronsyran?

Jag har varit o kollat på de påsarna och för min del går de bort då de innehåller citronsyra. Jag köper ekologisk surkål på burk av märket Tistelvind istället. Typ tre gånger så dyrt men innehåller ingen skit och är dessutom saltad med havssalt :) krav-märkt och opastöriserad också :)

• Like 2

Tistelvinds surkål verkar bra.........förutom att det var kummin :( i den burken jag köpte. Det är en krydda som jag inte klarar av. 

Jag har inte brytt mig om att kolla om det finns fler sorter i någon annan affär än i "min" hälsokostbutik.

Jag gör egen istället. Det tar lite tid, men väl värt att vänta på. 

Om jag ska ha surkålen till en maträtt, där den ska värmas, då köper jag pastöriserad.

Tistelvinds surkål verkar bra.........förutom att det var kummin :( i den burken jag köpte. Det är en krydda som jag inte klarar av. 

Jag har inte brytt mig om att kolla om det finns fler sorter i någon annan affär än i "min" hälsokostbutik.

Jag gör egen istället. Det tar lite tid, men väl värt att vänta på. 

Om jag ska ha surkålen till en maträtt, där den ska värmas, då köper jag pastöriserad.

Ha ha.. samma för mig, senare hittade jag dels utan kummin och dels några andra syrade grönsaker.. varvid jag valde okryddad surkål och kimchi!

Kimchin hade ingefära i sig tror jag.. inte heller riktigt vad jag tänkt mig. :blink:

• Like 1

Visst är det väl så att även om nu surkålen man köpt råkar vara pastöriserad så är den ju ändå bra käk till redan befintliga tarmbakterier och att k2-vitaminet man vill åt också finns där? Så jag inte råkar äta surkål i "onödan" ifall den ändå skulle vara pastöriserad trots att det inte står på burken  :)

Visst är det väl så att även om nu surkålen man köpt råkar vara pastöriserad så är den ju ändå bra käk till redan befintliga tarmbakterier och att k2-vitaminet man vill åt också finns där? Så jag inte råkar äta surkål i "onödan" ifall den ändå skulle vara pastöriserad trots att det inte står på burken  :)

Oså är det gott till fet mat, det syrliga gifter sig med det feta! 

Sen så är det antagaligen Butyrat, Acetat och Propionat i oxå.. win-win, både gott och nyttigt.. oså billigt, ytterligare ett win!

• Like 1

Plivit har både pastöriserad och inte pastöriserad surkål. Det är bara att läsa på burken
  • Like 1

• 1 year later...

Det verkar ha kommit några nya märken med surkål i butik, för den som inte vill syra själv. Willys har plastpåsar med 500 g kroatisk vitkål. Den är opastöriserad och finns i grönsakskylen. Coop har holländsk surkål som säljs under Coops egna varumärke, Änglamark. Surkålen ligger i grönsakskylen, så jag antar att den är opastöriserad. Den säljs i påsar om 500 g. Där jag bor kostar en påse om 500 g ca 15 kr. 

Sedan tidigare finns surkål från svenska Tistelvind, i en del butiker. Willys brukar ha hela syrade kålhuvuden från Balkan och ICA har opastöriserad surkål från Holland, som säljs under märket "I Love Eco". 

• Like 4