Gå till innehåll

Försvinner endast cm inte kilon

Recommended Posts

Hej,

Jag har ätit LCHF-kost i 3 veckor och har blivit av med ett antal cm runt midjan, men vikten står still. Varför? Gör jag något fel?

Jag använder inget "räkneinstrument" men tycker att jag är restriktiv med kolhydrater då jag inte äter något med mer än 5 g.

Jag äter frukost, lunch och middag. Det kan bli ett mellanmål på jobbet bestående av t.ex kokt ägg med majonnäs eller en näve jordnötter.

Frukost består av en skål med 10% yoghurt med en skvätt grädde och granola, LCHF-bröd (recept Åse Falkman) med tjockt lager bregott mellan + flera ostskivor. Ibland kokt ägg eller lite omelett.

Lunch och middag består av olika LCHF-recept.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cm är väl bra?

Titta inte för mycket på vågen. Den ändrar sig säkert med tiden den också, om din kropp tycker den är för stor.

Tre veckor är ganska kort tid. Din kropp har rätt mycket att dona med när du börjar med lchf.

Låt det gå några månader innan du börjar utvärdera och ändra för mycket på kosten.

Du kan alltid logga din mat ett par dagar för att se att du ligger ungefär rätt med proportioner och kalorier.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Varför vill du bli av med kilon och inte cm? Cm runt midjan borde ju märkas?

Det är manga som rapporterat om att mått och vikt inte ändras samtidigt. Ibland försvinner cm, ibland kilon, ibland båda samtidigt.

Och som Niclas-E sager, vänta några månader innan du funderar på om du ska ändra något. I början ska man bara vänja sig vid kosten.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Håller med föregående inläggen. Sen så tänk på att även om du inte äter "något med fler än 5 g kolhydrater per 100 g" - hur många 100 g av detta äter du per dag? 4*100g med 5 g KH/100g blir redan 20g kolhydrater totalt. Jogurt, LCHF-bröd och jordnötter låter mycket kolisar i mina öron. Och så äter du ju lite grönsaker också - dom ska du äta! Men resten kanske du bör se över på sikt. 

• Gilla 6
Länk till inlägg

Håller med föregående inläggen. Sen så tänk på att även om du inte äter "något med fler än 5 g kolhydrater per 100 g" - hur många 100 g av detta äter du per dag? 4*100g med 5 g KH/100g blir redan 20g kolhydrater totalt. Jogurt, LCHF-bröd och jordnötter låter mycket kolisar i mina öron. Och så äter du ju lite grönsaker också - dom ska du äta! Men resten kanske du bör se över på sikt.

Jag äter mycket ovanjordsgrönsaker. Men skrev inte det. Äter inte jordnötter varje dag och inga stora mängder med kolhydrat"rikt".
Länk till inlägg

Toppen tycker jag.. ingen ser mig när jag står naken på vågen.. däremot ser de flesta min "ölmage"!

En del kanske rent utav anser att jag borde göra något åt den?

Meen.. jag har ju tappat 9 kilo.. men det ser ingen! :huh:

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej :)

Bra råd att invänta mer tid, så att kroppen hinner ställa om sig - samtidigt så skulle du kunna skära ner/bort på mejerier, då bl.a. mjölkprotein kan vara mer känsligt för vissa (gällande mående, viktnedgång/cm-omfång, inflammation(er) i kroppen och t.ex. söt/sockersug) än vad en liten mängd kolhydrater kan vara. Så att både hålla nere kolhydrater och mjölkprotein kan få saker att sätta fart. Dock är det väldigt lite mjölkprotein i smör, så det kan du fortsätta med - men testa att slopa resten av mejerierna (under säg ytterligare en 3-veckorsperiod).

• Gilla 1
Länk till inlägg

Toppen tycker jag.. ingen ser mig när jag står naken på vågen.. däremot ser de flesta min "ölmage"!

En del kanske rent utav anser att jag borde göra något åt den?

Meen.. jag har ju tappat 9 kilo.. men det ser ingen! :huh:

Vad tråkigt att ingen ser att du gått ner 9 kg. Men någon ser det = du själv. Och du känner det säkert också. Kämpa på ?
  • Gilla 1
Länk till inlägg