Jump to content

FMD-fasta

Petra183

Recommended Posts

Jag tycker att verkar som att gå över ån efter vatten... onödigt krångligt. Att man genom fasta kan uppnå hälsofördelar verkar det komma fler o fler studier som stödjer. Det som artikelförfattarna har märkt är att folk tycker att det är svårt att fasta helt och har då kommit upp med denna diet som sägs åstadkomma samma hälsofördelar utan att behöva helfasta. Kan säkert funka men för egen del vill jag komma bort från allt mätande och räknande. Ju enklare ju bättre.

Att låta kroppen vila helt från att smälta mat 12-16 timmar per dygn tror jag är viktigt alldeles oavsett makronutrientfördelningen på det man stoppar i sig under dagen. Det där med att 3 mål och 2 mellanmål skulle vara bra för att upprätthålla en bra förbränning har man inte lyckats hitta något stöd för, tvärt om. Jag rekommenderar alla som är intresserade av fasta att lyssna på Dr Jason Fung och Dr Alec Burton. Dr Fungs föredrag finns här på Kostdoktorn men även på youtube där även Dr Alec Burtons finns.

• Like 2

Whatever works.

De flesta kulturer och religioner verkar ha någon form av regelbunden, institutionaliserad, fasta som en viktig del av sig. Nu och så långt tillbaks i historine vi kan titta.

Vi har fredagsfastorna de kristna sysslade (och på många ställen ännu följer), vi har ramadan, buddister, hinduer o.s.v. fastar. 

Idag har vi sån tur att vi kan välja mer fritt.  :)

16:8

5:2

Eller det som rekommenderas i artikeln. 

Eller något annat.

Men fasta verkar var något vi har inbyggt, vi har ju faktiskt inte bott grannar med ett Konsum hela vår evolution.  :P  Svält/hungerperioder har varit en naturligt förekommande del av vårt liv.

• Like 4