Popular Post Tuva Posted August 26, 2015 Popular Post Share Posted August 26, 2015 Förra året träffade jag en kvinnlig släkting på drygt 60. Normalviktig men bekymrad för sitt oändliga sockersug och ledsen över att henner händer numera var så smärtsamma och svullna att hon fått lägga sina älskade guldringar i en låda. Hon fick inte på sig ringarna längre. Så jag berättade om mina hälsovinster med lågkolhydratskost. Hon hade hört om dem innan men avfärdat dem. Hon har jobbat hela livet inom vården och visste förstås att man dör Smördöden av för mycket fett. Men nu blev hon nyfiken och lyssnade färdigt. Sockersuget kommer troligtvis dö undan om du slutar äta spannmål. Ge det en månad. 30 dagar. Det kan alla även om det är bökigt. Det värsta som kan hända är att du går miste om några mackor och bullar och ett par påsar lösgodis, eller hur? Potatis? Jodå. Som tillbehör. Koncentera dig på vetet och sockret. Var inte rädd för fettet. Du behöver inte äta smör med sked. Det räcker bara att sluta snåla. Det är ENERGIPROCENTEN som blir stor. Inte mängden. (infoga lite basal matte här) Kött. Fisk. Fågel. Massor med olika grönsaker. Färska, kokta, smörslungade, ångade. En skvätt GOD sås på olivolja, grädde eller nåt ditåt. Gott med kaffet - de finns massor med mörk choklad. Prova dig fram och njut. Sagt och gjort. Hon körde på redan samma kväll. Ett par veckor senare fick jag ett överlyckligt mail från hennes man (hon är inte datoriserad): hon kunde ha sina ringar för första gången på flera år! Nästan ingen värk. Sockersuget som bortblåst. Mer energi, piggare och lugnare i kroppen (hon har haft stora problem med ångestproblematik genom åren, precis som jag) Så glad jag blev! Enkla (fast i dagens samhälle besvärliga) förändringar: bort med vete och socker. Inga dyra ersättningsgrejer, inget räknande och vägande. Bara mat. Nu träffade jag henne igen. Hon hade blivit "tvungen" att sluta. På sin läkares inrådan. Hade hon blivit sjuk? Nej. Hade hennes blodfetter kajkat? Nej. Hade NÅGOT blivit sämre? Nej. Tvärtom. Hon hade berättat, glädjestrålande, hur mycket bättre allt var. Vad läkaren sade? "Du kanske känner dig bättre nu men SEN. SEN kommer det vara farligt så du måste sluta nu." FULA ORD! Alltså. Ärligt. Jag blev så hiskeligt ARG att jag fick behärska mig för att inte springa ut och skrika högt. Vilken SKITLÄKARE. Vilken SKAM för kåren! Jag vet att hen ville min släktings allra bästamen hur skulle det vara med LITE ödmjukhet och LITE nyfikenhet? I dagens samhälle när de kroknar under bördan - borde de inte bli LITE glada när någon äntligen, för ovanlighetens skull, blir FRISKA?? 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Det är bedrövligt, men de finns dessa otroligt okunniga läkare, lite här och var . . . Min egen allmänläkare, är oftast en mycket duktig och påläst person, med mycket humor, kan han inte så läser han på. Men i fråga om lågkolhydratkost till Diabetiker som jag hamnade i diskussion med honom om en gång, där tar kunskapen och intresset slut. Det är livsfarligt . . . punkt på diskussionen . . . han ville inte alls höra talas om detta, att Diabetiker kan få fantastiska vinster med en lågkolhydratkost, nej det är livsfarligt . . . Vad synd att din släkting är så "laglydig" eller man kanske ska säga "vårdlydig", att hon inte törs göra som hon själv vill. Jag hoppas att hon har läst Ett sötare blod av Ann Fernholm, om inte så rekommendera den till henne, den boken borde kunna omvända de flesta till att vara "olydig" . . . 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Niclas-E Posted August 26, 2015 Popular Post Share Posted August 26, 2015 Man vet ju inte riktigt vad man ska säga. Först har din släkting problem och värk. Ändrar sen kosten och blir mycket bättre på kort tid. Byter efter det tillbaka till kosten som gjorde henne sjuk från början, för att hon ska bli friskare med tiden!!! Man blir ju som sagt stum. Det har är ju inte bara ett utslag av okunskap, det är ju ren idioti. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Jag hoppas verkligen att du kan få henne att inte lyssna på läkaren. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Ge henne ett sötare blod i present och fråga efter ett tag vad hon tyckte om den, har hon inte då läst den får du fråga igen, vet hon att du kommer att fråga med jämna mellanrum så läser hon nog den till sist. Undrar vad som blir farligt sen när det blev så bra med en gång när hon ändrade kosten, jag tycker läkaren borde förklarat vad som är farliga, kan undra vad svaret hade blivit om hon hade frågat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted August 26, 2015 Popular Post Share Posted August 26, 2015 Jag undrar ju mest over - vad är det I mjölet och sockret som skyddar så fantastiskt mot...vad det nu kunde vara som läkaren befarade 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted August 26, 2015 Author Popular Post Share Posted August 26, 2015 Jag undrar ju mest over - vad är det I mjölet och sockret som skyddar så fantastiskt mot...vad det nu kunde vara som läkaren befarade Det skyddar tydligen mot den lömska Smördöden. Den som plötsligt slår till efter 5? 10? 30? års välmående i en kropp fylld av vitaminer och mineraler, som sover gott, orkar och VILL motionera, sällan blir sjuk och uppvisar alla mätbara parametrar på hälsa. Men sen du. Då jäklar i min lilla låda. Sen dör vi en plågsam död i Smördöden. Har dock inte hittat någon forskning om Smördöden eller vilka fantastiska hälsofördelar vi får av Skogaholmslimpa och plockgodis... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Bevara oss för Smördöden! Här gäller att bunkra upp med limpa och godis! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Har dock inte hittat någon forskning om Smördöden eller vilka fantastiska hälsofördelar vi får av Skogaholmslimpa och plockgodis... Kan det vara de där enstaka fallbeskrivningarna som de lutar sig mot..? Ni vet, de där som även om de är många tusen inte räknas... Jag menar, hur många blir inte jätteglada av limpa och det är väl en hälsofördel..? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lchfwinther Posted August 28, 2015 Popular Post Share Posted August 28, 2015 Mina läkare på reumatologen var helt emot mig, dels att jag slutade medicinera de mediciner de erbjöd, dels min konstiga villfarelse att jag trodde jag kunde få bukt på värk av maten. När jag ätit LCHF några månader och blivit smärtfri sa de att det var ett bra skov, när min kropp fortsatte må bra på kosten sa de att jag nog hade ondare än jag medgav. Detta kom från läkare som på den tiden jag medicinerade med deras starka piller utan effekt sa till mig-det är lika bra du vänjer dig med att ha ont, du kommer ha det för alltid! Men se där fick de fel, smärtfri i snart 7 år nu...inte på grund av dem utan på grund av att jag vågade lyssna på någon annan och våga prova. 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted August 28, 2015 Popular Post Share Posted August 28, 2015 Min läkare på reumatologen var väldigt nöjd med min kostförändring till LCHF, och sa att det var många som hon kände till som blivit bättre i sina leder av lite kolhydrater i kosten. Det enda som hon hade invändningar emot, det var mättat fett, hon tyckte att jag skulle byta ut en del mot raps och olivolja och även majonäs. Men det här var några år sedan nu, så vid det här laget kanske hon har insett att mättat fett är bra. Läkaren i fråga är nämligen en av de som kan tänka i nya banor och ta till sig nya rön 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted August 28, 2015 Share Posted August 28, 2015 Fast egentlig har du nog rätt ont, lchfwinter, det är bara en placeboeffekt. Om det är så enkelt att man kan lindra värken med riktig mat är det en knäpp på näsan på många. Ät nu din skräpmat, vänj dig vid att ha ont och ta dina piller som en snäll och lydig flicka. Förlåt, det är fredag... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted August 28, 2015 Author Share Posted August 28, 2015 Mina läkare på reumatologen var helt emot mig, dels att jag slutade medicinera de mediciner de erbjöd, dels min konstiga villfarelse att jag trodde jag kunde få bukt på värk av maten. När jag ätit LCHF några månader och blivit smärtfri sa de att det var ett bra skov, när min kropp fortsatte må bra på kosten sa de att jag nog hade ondare än jag medgav. Detta kom från läkare som på den tiden jag medicinerade med deras starka piller utan effekt sa till mig-det är lika bra du vänjer dig med att ha ont, du kommer ha det för alltid! Men se där fick de fel, smärtfri i snart 7 år nu...inte på grund av dem utan på grund av att jag vågade lyssna på någon annan och våga prova. F*n. Nån skär lök på kontoret.. GRATTIS! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts