Jump to content

Kolesterolvärden som går åt fel håll

Qwerty

Recommended Posts

Hej!

Som en uppföljning på min 40-årskontroll har jag nu tagit nya prover efter fem månader, av i min mening, strikt LCHF. Jag har helt skippat bröd, pasta, ris, öl, mjölk, läsk, frukt och stärkelserika grönsaker. Istället har jag ätit mycket ägg, sallad, olivolja, kokosolja, smör, kött, fisk etc.

Till min förvåning har i princip alla värden blivit sämre, i alla fall till synes:

ApoA1: i mars 1,41 nu 1,31

ApoB: i mars 1,96 nu 2,34

Apo-kvot: i mars 1,39 nu 1,79

Totalkolesterol: i mars 8,6 nu 12

HDL: i mars 1,48 nu 1,3

LDL: i mars 6,9 nu 10

Triglycerider: i mars 0,51 nu 1,2

Fasteblodsocker: i mars 4,9 nu 3,5

HbA1c: nu 36

CRP: nu mindre än 5

Är det någon som har en uppfattning om detta är normalt? Min världsbild har fått sig en rejäl törn.

Ja...ingen har något bra svar på  frågorna om hur farligt det är med olika kolesterolnivåer, tycker jag.

...rent statistiskt är det en större risk för hjärthändelser om kolesterol stiger på det sätt som det gjort för dig. Men statistiken bygger också på den kost som människor äter i genomsnitt, vilket inte är LCHF. ;)

Det som är underligt med dina värden är att både triglycerider och HDL värdena gått åt fel håll och av vad jag sett så är det ovanligt när man äter LCHF. Men det kan vara tillfälligt, en människa är en mycket komplicerad maskin och det finns annat än kosten som kan påverka....

sååå.. om du inte har hjärtproblem och det inte är vanligt i släkten vid "unga" år då tycker jag att du lugnt kan fortsätta att äta som nu och göra en ny provtagning om ett typ ett halvår.

• Like 4

Tja...man kan undra faktiskt vad som händer med traditionella mätningar när man börjar äta/träna otraditionellt!

Detta hände mig efter ett år på LCHF:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/4988-kolesterolet-i-taket/

Jag kör ju en period igen nu med kalorirestriktion och även lite längre fasta än innan samtidigt som jag kör tung styrketräning. The Biochemist sa något om att man kan få förhöjda värden när man viktminskar och , tror jag, även minskar fettprocenten? Nu är det dags för mig att ta nya kolestrolprover igen och jag funderar på om de eventuellt gått i taket igen nu med detta upplägg...

• Like 2

Hej!

Som en uppföljning på min 40-årskontroll har jag nu tagit nya prover efter fem månader, av i min mening, strikt LCHF. Jag har helt skippat bröd, pasta, ris, öl, mjölk, läsk, frukt och stärkelserika grönsaker. Istället har jag ätit mycket ägg, sallad, olivolja, kokosolja, smör, kött, fisk etc.

Till min förvåning har i princip alla värden blivit sämre, i alla fall till synes:

ApoA1: i mars 1,41 nu 1,31

ApoB: i mars 1,96 nu 2,34

Apo-kvot: i mars 1,39 nu 1,79

Totalkolesterol: i mars 8,6 nu 12

HDL: i mars 1,48 nu 1,3

LDL: i mars 6,9 nu 10

Triglycerider: i mars 0,51 nu 1,2

Fasteblodsocker: i mars 4,9 nu 3,5

HbA1c: nu 36

CRP: nu mindre än 5

Är det någon som har en uppfattning om detta är normalt? Min världsbild har fått sig en rejäl törn.

Nämenaltså.. normalt är det inte.. oandra sidan du är inte helt ensam heller.. mina värden steg som en raket efter omläggningen.. för att efter nästa år sjunka under de ursprungliga!

Angelico har fått de mest konstiga värden som jag någonsin sett.. och ingen begriper vad det handlar om?

Vi är alla olika, för det första och sen så.. vilket tillstånd befann du dig i när du började med LCHF?

En fettlever som går i remission av en en lågkolhydratkost kan generera en hel del LDL.

Ditt fastesocker är nästan för lågt?

• Like 2

Ja...ingen har något bra svar på  frågorna om hur farligt det är med olika kolesterolnivåer, tycker jag.

...rent statistiskt är det en större risk för hjärthändelser om kolesterol stiger på det sätt som det gjort för dig. Men statistiken bygger också på den kost som människor äter i genomsnitt, vilket inte är LCHF. ;)

Det som är underligt med dina värden är att både triglycerider och HDL värdena gått åt fel håll och av vad jag sett så är det ovanligt när man äter LCHF. Men det kan vara tillfälligt, en människa är en mycket komplicerad maskin och det finns annat än kosten som kan påverka....

sååå.. om du inte har hjärtproblem och det inte är vanligt i släkten vid "unga" år då tycker jag att du lugnt kan fortsätta att äta som nu och göra en ny provtagning om ett typ ett halvår.

+1, CRP är ett mycket bättre värde på risk för CVD än kolesterolmätning. 5 får nog anses som hyfsat (allmänvårdens gränsvärde är 8) och vissa inom LCHF/Paleo hävdar att man bör ligga runt 1. Synd att det inte mättes något CRP innan du började med dieten.

• Like 1

Hur länge fastade du före proven? Jag har läst nånstans att ellsehåeffare behöver fasta längre för att få jämförbara värden. Jag fastar alltid minst 12-16 timmar före ett blodprov

Dagen innan hade jag druckit ett par kaffe med en matsked kokosolja och till middag blev det sallad med kött, bea och en rejäl dos olivolja.

• Like 1

Nämenaltså.. normalt är det inte.. oandra sidan du är inte helt ensam heller.. mina värden steg som en raket efter omläggningen.. för att efter nästa år sjunka under de ursprungliga!

Angelico har fått de mest konstiga värden som jag någonsin sett.. och ingen begriper vad det handlar om?

Vi är alla olika, för det första och sen så.. vilket tillstånd befann du dig i när du började med LCHF?

En fettlever som går i remission av en en lågkolhydratkost kan generera en hel del LDL.

Ditt fastesocker är nästan för lågt?

Jag växlade över från 5:2 till liberal LCHF för ungefär ett år sedan. Sedan i mars har jag kört strikt LCHF. Total viktminskning sedan starten med 5:2 våren 2013 är ungefär 8 kilo och jag har haft samma vikt på kilot i över ett år så det känns som att det inte borde vara så mycket viktminskningsskräp kvar. Det fanns ingen sjukdomsbild utan allt började som ett fåfängt försök att komma i bröllopsform.

• Like 1

Finns det någon dokumenterad bakterie eller virus hos människor som höjer LDL? 

Bra fråga :) Man kan  iallafall konstatera att värdet verkar kunna variera ganska kraftigt mellan provtagningar och att det inte alltid kan förklaras av kosten.

Och det är klart att det alltid går att hitta studier...sen om de är relevanta är svårt att bedöma.  ;)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20503072

• Like 1

Peter:

det var intressant att läsa, speciellt som att den tydligen drabbar över 50% av jordens befolkning enligt wiki. 

"H. pylori has been known for some time to steal host cholesterol"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3101455/

Tydligen kan den inte producera kolesterol själv och äter upp värdens. Det tyder på att kolesterolet borde sjunka om man blir infekterad. Men tydligen så blir det så att ju mer kolesterol den lyckas äta desto mer resistant mot antibiotika blir den. Det kanske är så att personer med högt kolesterol därför får större risk att infektionen överlever, därav den positiva associationen.

Well, ursäkta TS, det blev en parantes som säkert inte är relevant i det här fallet

• Like 1

Tack för att ni tog er tid med alla tänkvärda inlägg! Jag ska omgruppera och finjustera mitt kostupplägg.

+1, CRP är ett mycket bättre värde på risk för CVD än kolesterolmätning. 5 får nog anses som hyfsat (allmänvårdens gränsvärde är 8) och vissa inom LCHF/Paleo hävdar att man bör ligga runt 1. Synd att det inte mättes något CRP innan du började med dieten.

Jag pushade för ett CRP-prov redan i mars men det blev kalla handen eftersom att det inte ansågs ha något värde i sammanhanget. Synd som sagt.

• Like 3

Peter:

det var intressant att läsa, speciellt som att den tydligen drabbar över 50% av jordens befolkning enligt wiki. 

"H. pylori has been known for some time to steal host cholesterol"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3101455/

Tydligen kan den inte producera kolesterol själv och äter upp värdens. Det tyder på att kolesterolet borde sjunka om man blir infekterad. Men tydligen så blir det så att ju mer kolesterol den lyckas äta desto mer resistant mot antibiotika blir den. Det kanske är så att personer med högt kolesterol därför får större risk att infektionen överlever, därav den positiva associationen.

Well, ursäkta TS, det blev en parantes som säkert inte är relevant i det här fallet

Sorry att jag hijackar vidare, men - om jag minns rätt finns en studie som visade att kolesterolrik mat hade tydlig positiv effekt mot TBC. Högkolesterolgruppen åt 800 mg om dagen (som 8 ägg) och en annan grupp åt 250. Själv upplever jag extra välbefinnande på kolesterolrik mat, men har såklart inte studerat det på ett "vetenskapligt" sätt. Jag tror på kolesterol :)

...och så tror jag, föga kontroversiellt, att allt har en U-kurva. Frågan är var botten på u:et är och hur man prickar den. 

• Like 2

Jag pushade för ett CRP-prov redan i mars men det blev kalla handen eftersom att det inte ansågs ha något värde i sammanhanget. Synd som sagt.

Var du sjuk, varför pushade du för CRP?

F ö fattar jag inte varför man snålar m CRP. Om jag förstått rätt är det inget dyrt eller resurskrävande. Kan å andra sidan tänka mig att vården är restriktiv ifall de anser sig tvärsäkra på att ett prov inte kommer att visa nåt onormalt. Har dock själv varit med om att de haft fel i sin tvärsäkerhet kring bl a CRP. T ex krävdes flera besök och mycket tjat innan de tog crp på min son och först då fattade de att han hade lunginflammation!

F ö fattar jag inte varför man snålar m CRP. Om jag förstått rätt är det inget dyrt eller resurskrävande. Kan å andra sidan tänka mig att vården är restriktiv ifall de anser sig tvärsäkra på att ett prov inte kommer att visa nåt onormalt. Har dock själv varit med om att de haft fel i sin tvärsäkerhet kring bl a CRP. T ex krävdes flera besök och mycket tjat innan de tog crp på min son och först då fattade de att han hade lunginflammation!

Jag trodde CRP var ett standard prov som det inte var svårt att få? Tycker jag får ta CRP hela tiden...

Jag trodde CRP var ett standard prov som det inte var svårt att få? Tycker jag får ta CRP hela tiden...

Gissar att det varierar friskt mellan olika kommuner, enheter och personal. I Malmö upplever jag stor varians på CRP-villigheten. Sedan vi listade om oss till Capio Singelgatan är det så mycket bättre. Husie VC upplevde jag som mycket dålig/hopplös på flera sätt.

Standardprov och standardprov.. beror antagligen mer på vilka symptom du kommer in med och vad då läkaren tror att det kan vara!

Att komma in och vilja veta sina värden på ditten o datten är ingen sjukdom.

Utan då rekommenderas att ta med sin egen plånbok och gå till ett laboratorium.

http://www.werlabs.se/NYSIDA-tM79.html?submenu_id=-1

• Like 1

Tror det är mer ovanligt än vanligt att folk begär crp bara sådär. De flesta spenderar väl inte sin tid i vården i onödan? Sen är jag som skattebetalare gärna med o bjuder på nån onödig crp då o då om det lugnar någon som är sjuk eller har det svårt och behöver känna omtanke och extra säkerhet. Men jag håller med att de friska som bara vill veta av ren nyfikenhet utan relevant symptom/anledning bör betala själva.

• Like 2

Hej, jag frågade efter CRP eftersom att det nämns i så många studier och föreläsningar om hjärt och kärlhälsa. Eftersom att jag hade hyfsat högt kolesterol vid min 40-årskontroll ville jag veta om jag också hade någon systemisk inflammation. Jag var fullt frisk vid provtagningstillfället.

• Like 2