Jump to content

vilket varumärke menar man här?

Jäderås

Recommended Posts

Såklart så undviker man ju gluten och sojabönor men jag är väldigt svag för soyasås i maten. En god grädd-brunsås utan soya blir fasen inte lika god. Det finns ju den glutenfria, men den är både dyr och inte alls lika god (smakar s**t!). Så tänker att man får välja sina faijter och använda lite soya då och då. Men läste på slv:s sida (glutenintolerans-delen) och blev lite fundersam...

"Gluten i sojasåser

Sojasåser tillverkas genom jäsning, fermentering, av sojabönor och rostat vete. Vetet som används kan vara såväl vetekärnor som vetemjöl eller vetekli. Efter jäsningen utvinns själva sojasåsen och olika kryddor tillsätts. Glutenintoleranta undrar ofta om halten gluten i sojasås är så låg att de kan äta mat med sojasås i. Livsmedelsverket har analyserat gluten i olika sojasåser som deklarerade vete. Gluten påvisades inte i de "klassiska" sojasåserna trots att vete deklarerades i innehållsförteckningen. Klassisk sojasås borde inte utgöra någon risk för glutenintoleranta. Däremot påvisades gluten i två andra såser och det är viktigt att skilja på "klassiska sojasåser" och andra såser som innehåller soja men där spannmål kan tillsättas vid andra tillfällen än enbart inför fermenteringsprocessen. Sådana såser lämpar sig inte vid glutenintolerans."

Så här menar slv att den "klassiska soyasåsen" inte innehåller något gluten vad dom kan mäta sig till. Vilken sås menar man?

• Like 2

Jag köpte "coconut amino" men så är jag lite nojig med vete. Om jag inte vore så himla känslig skulle jag inte orka bry mig men.. 

Det smakar PRECIS som riktig soja men är skitdyrt. Å andra sidan räcker en flaska länge, länge hemma hos oss.

Vår svärdotter är glutenallergiker och hon säger att det funkar med Mrs Cheng. Jag tycker som du att jag bara måste ha soja i en god god brunsås men folk kanske är olika känsliga och sen beror det nog på hur mycket man har också. Min goda fläskkotlett med sambal oelek har rejält med soja i eftersom det är enda sältan så den skulle jag nog inte bjuda henne på.

• Like 2

Jag tål inte gluten, och har varit glutenfri i 17 år, så fort jag får i mig det minsta av gluten så får jag förskräckliga handeksem.

Tidigare så tålde jag inte soja, men det går numera bra, jag vet inte om det beror på att sojan är renare från gluten eller om det är jag som har "läkt" lite grann på LCHF.

Hur det nu än är så använder jag en ekologisk soja som heter Pearl River Bridge. Mycket god, men light/ljus.

• Like 1

Jag använder Kikkomans Tamari Sojasås. Den innehåller: Vatten, sojabönor, salt, ättika. Den går bra till min veteallergiska dotter och jag tycker inte att den är särskilt dyr - fast jag bor i Finland så jag vet inte ritigt om den finns i Sverige och om den är mycket dyrare där... Däremot tycker jag att den är godare än "vanlig" sojasås :-) fast det kanske beror på att jag har vant mej vid den och att vi inte har som alternativ att använda vanlig soja.

I juni var vi tio dagar i Japan. Det visade sig att där får man minsann inte vetefri sojasås - dom hade aldrig hört talas om Tamari soja. Praktiskt taget allt innehöll vete - även kokta grönsaker! Det var riktigt svårt att hitta mat vi kunde äta där - och dyrt blev det dessutom :-( Annars var det ett fantastiskt land att besöka :-) 

• Like 5

Sojasås är väl vanligen fermenterad i upp till 2 år

Då försvinner nästan alla fytinsyror ^_^

Den andra skadliga komponenten i soja (fytoöstrogener)

påverkas däremot inte av processen

För dom flesta är nog ändå någon matsked sojasås i maten att betrakta som tämligen ofarligt

• Like 2

Jag använder Kikkomans Tamari Sojasås. Den innehåller: Vatten, sojabönor, salt, ättika. Den går bra till min veteallergiska dotter och jag tycker inte att den är särskilt dyr - fast jag bor i Finland så jag vet inte ritigt om den finns i Sverige och om den är mycket dyrare där... Däremot tycker jag att den är godare än "vanlig" sojasås :-) fast det kanske beror på att jag har vant mej vid den och att vi inte har som alternativ att använda vanlig soja.

I juni var vi tio dagar i Japan. Det visade sig att där får man minsann inte vetefri sojasås - dom hade aldrig hört talas om Tamari soja. Praktiskt taget allt innehöll vete - även kokta grönsaker! Det var riktigt svårt att hitta mat vi kunde äta där - och dyrt blev det dessutom :-( Annars var det ett fantastiskt land att besöka :-) 

Ja Kikkomans Tamari finns att köpa på coop, jag fick tips om den genom Birgitta Höglund

så här skrev slv i svar på min fråga.

"Hej!
Med klassiska sojasåser menas de tunnflytande kinesiska och japanska sojasåserna t.ex. Mrs Chengs mushroom soy. Vi har dock valt att inte publicera produktnamnen eftersom ingen av dessa klassiska såser innehöll gluten.

Vänliga hälsningar

Ylva Sjögren Bolin, Fil Dr
Senior kemist
Biologiavdelningen/Område undersökning och vetenskapligt stöd

Produktinformation från Mrs Cheng. Jag skulle aldrig äta något som innehöll "veteråvara", och jag skulle inte kalla den glutenfri. SVL?

Produktinformation 
Mushroom soy 150ml Mrs Chengs är en av 2 varor i kategorin Soya Kinesisk och tillverkas av Mrs Chengs. Varan är Laktosfri. I butiken kostar Mushroom soy 150ml Mrs Chengs 14.95 kr/st.

Innehållsförteckning 
Vatten, Sojabönor, Veteråvara, Salt, Socker, Svamp

• 8 months later...

Visst finns det tamari-soja i Japan - det finns 100-tals sorter.. Det kan dock förekomma vete även i tamari.

Tamari är ovanlig på vanliga restauranger. Den obligatoriska sojaflaskan på vanliga krogars bord och diskar är nästan alltid vanlig Kikkoman eller Yamasa.

Tamari uttalas rakt-upp-och ned utan betoning. A-ljudet är ett som svenskans a i alfa. Använder man "svenskt uttal", dvs med betoning - tamaari eller tamarii - så kan det bli omöjligt för en japan att förstå.

Sojasås är shååyu på japanska.

www.japangourmetguide.com/blog/

• Like 2