Moventia

Hur får man rätt dosering av D-vitamin?

Recommended Posts

Det är snart dags att börja med D-vitamin för säsongen där  månaderna innehåller r. Jag planerar att byta märke men känner mig förvillad hur jag ska få rätt dosering. Som kvinna i mellanformat, ska jag behöva cirka 3000 E enligt givna instruktioner. Men hur vet man hur mycket tabletterna/kapslarna innehåller och kan man dela dom, som är avsedda för mäns kroppar? Det är väl inte så bra att varken över- eller underdosera? Finns det nån vänlig själ som kan reda ut det här åt mig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är snart dags att börja med D-vitamin för säsongen där  månaderna innehåller r. Jag planerar att byta märke men känner mig förvillad hur jag ska få rätt dosering. Som kvinna i mellanformat, ska jag behöva cirka 3000 E enligt givna instruktioner. Men hur vet man hur mycket tabletterna/kapslarna innehåller och kan man dela dom, som är avsedda för mäns kroppar? Det är väl inte så bra att varken över- eller underdosera? Finns det nån vänlig själ som kan reda ut det här åt mig?

Bra fråga! Jag funderar just på detsamma. Hur doserar man i förhållande till sin kroppsstorlek? Det står alltid bara mängd som om alla behövde lika mkt, men allt annat man äter anpassar man ju till sin storlek...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hjälpa till med att beräkna lämplig dos, där undrar jag själv. Men, när det gäller eventuellt behov av  att dela tabletter/kapslar, kan jag kanske dra mitt strå till stacken... När du kommit fram till vilken dagsdos du behöver, räkna då ut vad det blir per vecka. Fördela den dosen på det antal dagar du tycker känns praktiskt. Ta en högre dos, men inte alla dagar, eller ta en lägre dos,men dubbla den någon dag. Fettlösliga vitaminer lagras, därför är det mindre viktigt att dosen är densamma varje dag.

 

Tar ditt exempel med 3000E per dag. På en vecka blir det 21 000E. Om du då har kapslar på 5 000E, kan du ta fyra sådana i veckan = 20 000E eller fem stycken = 25 000E. Tar du fyra i veckan under tre veckor, men fem den fjärde veckan, kommer du väldigt nära 3 000E per dag, i genomsnitt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar D-pearls. De finns i 38 µg (1520 IE) eller 20 µg (800 IE). På vintern brukar jag ta två av de starkare. Det där med att ta olika olika dagar har jag svårt att komma ihåg.

 

Men det vore helt klart bra att få veta vilken dos som skulle vara optimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta. Man får nästan be sin vårdcentral om test av halten D-vitamin i blodet, alternativt bekosta ett test själv t.ex. hos Werlabs. Man kan testa en dos kring 2000 IE per dag och sedan kolla halten efter några månader. Skruva sedan upp eller ner beroende på vad man tycker om värdet.

 

Glöm inte K2 (åtminstone ca 100 mikrogram per dag) vid D-vitamintillskott, eftersom den förbättrade kalciumupptagningen gör att åderförkalkning annars kan öka. K2 gör att kalcium hamnar i skelettet i stället för mjuk vävnad och saknas sedan några decennier i vår kost.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket K2 menar du att man behöver? Ett ägg ger ju dagsbehovet enligt tex matkalkyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Doser på 85 mikrogram och uppåt har använts i kliniska försök och gett påvisbara resultat på benstomme. Två pågående försök i Holland och Danmark, där man under längre tid vill undersöka effekten av K2 på åderförkalkning, använder 360 resp 375 mikrogram K2 i form av menakinon-7. Jag tar 300 mikrogram dagligen. Överdosering torde vara ofarligt.

 

RDI för K2 är inte etablerat. Det som anges för K-vitamin avser vad jag förstår K1, som finns i diverse grönsaker, framför allt gröna. Ibland påstås att människa kan med hjälp av tarmbakterier konvertera överskott av K1 till K2, men jag finner inget övertygande stöd för detta, så det tror jag inte på. Gräsätande djur är däremot i samarbete med sina tarmbakterier riktigt duktiga på denna konvertering, varför djur som bara ätit sin naturliga gräs/örtkost har rikligt med K2 i kött och mjölk. Gäller även ägg om hönsen fått picka i sig gräs och växtdelar på ett naturligt sätt.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag göra allt om möjligt ännu krångligare!  :ph34r:

 

Dels så stämmer det att man blir tvungen att mäta upp halten i blodet.. då det beror på så mycket, tex vad man äter, hur mycket man är utomhus och hur ofta man reser till medelhavet!

 

Oså på det.. är man väldigt ofta vid medelhavet lär man inte behöva mer än riktig mat.. där både D3 och K2 ingår.

 

Är man däremot en normalsvensk utan hus/lägenhet vid medelhavet.. så är det sannolikt som så att man kan/bör äta olika dos olika tider på året.. mest på tidig vår.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm....Jag köpte nyss Holistics kosttillskott med D3 och K2 tillsammans, att ta nu i höst. Men nu tvekar jag och funderar på att avstå helt istället. Jag tänker så här, om det är risk för åderförkalkning om jag tar ett kosttillskott och inte kompletterar med ytterligare ett så kan jag alltså orsaka ohälsa genom att ta detta tillskott. Alltså, jag vill inte ta fler kosttillskott än de ovan nämnda och magnesium som jag också redan tar. Så kanske bättre då att avstå om man inte vill ta mer... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog 800 Ie från sen höst och på våren låg jag på 52 i Dvitamin!

 

Dvs på gränsen till brist.

 

På våren/försommaren lär man ha förbrukat allt man lagrat på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har jag förstått det rätt att ni menar att om man inte tar 100 microgram k2 som komplement till D3 så är det bättre att avstå från D3 tillskottet, för att inte åka på åderförklalkning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har jag förstått det rätt att ni menar att om man inte tar 100 microgram k2 som komplement till D3 så är det bättre att avstå från D3 tillskottet, för att inte åka på åderförklalkning?

Både D3 och K2 är enligt min mening nödvändiga, så kombinationspillan + magnesium tycker jag är en utmärkt kombination att ta.

 

Hade vi inte flyttat ut från Afrika för runt 100.000 år sedan hade allt detta varit på plats per automatik (biologisk anpassning), men tyvärr...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt vad.. vad gäller D3-nivåer i blodet så varierar det tydligen rätt friskt mellan individer.

 

Enda sättet att veta är att mäta upp nivåerna i blodet.

 

Och då är frågan när på året man skall mäta detta?

 

För om allt stämmer så lär nivåerna i blodet vara som lägst sen vår/tidig sommar.

 

Grejen är att D3 ökar hela kalciumomsättningen.. vilket innebär att ;

 

"Kalciumomsättningen i kroppen regleras huvudsakligen av tre hormoner, som dessutom styr fosfatomsättningen, nämligen parathyroideahormon (PTH), kalcitonin och D-vitamin.

Aktivt vitamin D gör att tarmen tar upp mer kalcium. PTH höjer kalciumnivån genom att bryta ned skelettet, genom att mindre kalcium går ut i urinen och indirekt genom stimulering till bildning av vitamin D. Kalcitonin sänker kalciumnivån i blodet genom att hämma bennedbrytningen och genom att göra att mer kalcium utsöndras med urinen. Kalcium regleras också av enzymet klotho samt av bisköldkörtelhormonrelaterat protein."

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumoms%C3%A4ttning

 

Grejen är sen att K2, ser till att kalciumet hamnar där det skall och inte i kärlen.

Dvs om man tar D3 frekvent bör man ta K2 samtidigt för säkerhets skull.. såvida man inte äter kopiösa mängder grönkål varje dag.

Eller så mäter man upp kalciumnivåerna i blodet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell och Zepp, jag är med på vad ni säger. Men Detta kombinationspiller innehåller ju ganska lite k2 så jag menar att enligt Kjells resonemang så kan det knappast räcka för att undvika problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resten får du av ditt dagliga intag utav grönkål/surkål! :unsure:

 

Nämenaltså.. jag har oxå den burken du köpt.. den förra av annat märke var i olja.. så jag känner mig lite lurad.. men skall äta upp denna.. med en sked smör! :o

 

Lite tillbakablick.. först upptäckte man att D3 var ett prohormon.. det var inte essentiellt iomed att det kunde bildas i huden av kolesterol via solbestrålning.

 

Sen opptäckte man att vissa hade brist på detta prohormon.. ju längre upp i norr ju större brist.. kan ha med solbrist att göra?

 

Senare upptäckte man att det ökade nedbrytningen av kalcium i skelett och tänder.. så då var det inte bra.. fast senare visade det sig att det var bra.. iomed att kalcium togs ifrån där det fanns mycket och flyttades dit där det fanns lite.

 

Rätt nyligen har man upptäckt att K2 spelar stor roll för om kalciumet skall flyttas dit där det behövs och inte hamna där det gör skada.

 

Nivåerna av D3 i blodet varierar starkt mellan individer.. dock verkar vi som lever av västerländsk kost och bor rätt långt norr ut samt har inomhusjobb lida av en större brist än de som lever vid/har hus/lägenhet/vistas vid ekvatorn.

 

Det har sannolikt att göra med tiden vi vistas i solen att göra?

 

När det gäller K2 så handlar det om hur mycket gräsbetat kött, gräsbetade mejerier, gräsbetade ägg/kyckling/gris samt vildfångad fisk/vilt/grönkål/andra blad du äter!

 

Så köper du din mat på ICA/COOP/Willys finns stora chanser att du dels inte får i dig D3 ej heller tillräckligt av K2.. såvida du inte käkar rätt mycket grönkål varje dag.

 

Att veta vilka nivåer man behöver och under vilken tid på året är rätt vanskligt, man får mäta upp blodnivåer med jämna mellanrum, dels av D3 dels av kalcium.

 

K2 tror jag inte man kan mäta ännu.

 

Så.. det handlar om sunt förnuft.. ingen skall äta D3 eller K2 för att det är poppis.. eller att jag och Kjell säger så!

 

Det faktum att väldigt många har brist på dessa gör att man får fundera på hur mycket och när man skall inta detta.. och om man skall det över huvud taget.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätning av K2 är inte kommersiellt/praktiskt tillgänglig ännu, men i kliniska försök mäter man via hur många av de proteiner som ska aktiveras (karboxyleras) som är det. Ju fler som inte är aktiverade, desto mindre K2. K1 fungerar likadant men på andra proteiner.

 

Om några år kanske man kan få denna mätning. Till dess är det enligt min mening hängslen och livrem som gäller!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell och Zepp, jag är med på vad ni säger. Men Detta kombinationspiller innehåller ju ganska lite k2 så jag menar att enligt Kjells resonemang så kan det knappast räcka för att undvika problemet.

Det är oerhört mycket bättre än inget, men visst jag skulle ta mer K2 till den dosen D3.

 

Även ett intag av K2 som inte aktiverar alla relevanta proteiner gör nytta. Det är helt enkelt ett number's game där aktiverade proteiner molekyl för molekyl gör vad de ska för att lägga kalcium i skelettet samt flytta kalcium som "fastnat" i kärlväggar och annan mjuk vävnad.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resten får du av ditt dagliga intag utav grönkål/surkål! :unsure:

 

Nämenaltså.. jag har oxå den burken du köpt.. den förra av annat märke var i olja.. så jag känner mig lite lurad.. men skall äta upp denna.. med en sked smör! :o

 

Lite tillbakablick.. först upptäckte man att D3 var ett prohormon.. det var inte essentiellt iomed att det kunde bildas i huden av kolesterol via solbestrålning.

 

Sen opptäckte man att vissa hade brist på detta prohormon.. ju längre upp i norr ju större brist.. kan ha med solbrist att göra?

 

Senare upptäckte man att det ökade nedbrytningen av kalcium i skelett och tänder.. så då var det inte bra.. fast senare visade det sig att det var bra.. iomed att kalcium togs ifrån där det fanns mycket och flyttades dit där det fanns lite.

 

Rätt nyligen har man upptäckt att K2 spelar stor roll för om kalciumet skall flyttas dit där det behövs och inte hamna där det gör skada.

 

Nivåerna av D3 i blodet varierar starkt mellan individer.. dock verkar vi som lever av västerländsk kost och bor rätt långt norr ut samt har inomhusjobb lida av en större brist än de som lever vid/har hus/lägenhet/vistas vid ekvatorn.

 

Det har sannolikt att göra med tiden vi vistas i solen att göra?

 

När det gäller K2 så handlar det om hur mycket gräsbetat kött, gräsbetade mejerier, gräsbetade ägg/kyckling/gris samt vildfångad fisk/vilt/grönkål/andra blad du äter!

 

Så köper du din mat på ICA/COOP/Willys finns stora chanser att du dels inte får i dig D3 ej heller tillräckligt av K2.. såvida du inte käkar rätt mycket grönkål varje dag.

 

Att veta vilka nivåer man behöver och under vilken tid på året är rätt vanskligt, man får mäta upp blodnivåer med jämna mellanrum, dels av D3 dels av kalcium.

 

K2 tror jag inte man kan mäta ännu.

 

Så.. det handlar om sunt förnuft.. ingen skall äta D3 eller K2 för att det är poppis.. eller att jag och Kjell säger så!

 

Det faktum att väldigt många har brist på dessa gör att man får fundera på hur mycket och när man skall inta detta.. och om man skall det över huvud taget.

Den jag köpte är kapslar med kokosolja. Holistics.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den jag köpte är kapslar med kokosolja. Holistics.

 

Jaa.. det var den jag köpte förut!

 

Den jag har nu kommer från Helhetshälsa!

 

Vet inte om det var det högre innehållet av K2 eller det lägre priset som gjorde det hela?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa.. det var den jag köpte förut!

 

Den jag har nu kommer från Helhetshälsa!

 

Vet inte om det var det högre innehållet av K2 eller det lägre priset som gjorde det hela?

Ja, det är mycket som ska med när man väljer! :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och kommentarer. Gör mig delvis mer förvirrad. Dessutom valsar olika typer av dosering runt hos dem som säljer D-vitamin. Man hör om 700 microgram, 25-100 msg förutom IE.  Verkar som det här med rätt dosering är försummad del hos tillverkarna, som mest verkar tala till  sjukvårdspersonal. Att dela upp behovet av D-vitamin  på veckan verkar vara en bra teori. Förmodligen dock svår att följa i en hektisk vardag. Att behöva ta tillskott med K2 verkar vara ett måste då jag är 75 år. Men hur doserar man det? Att bekosta D-vitamintest  är ju en utväg men måste göras flera gånger (min vårdcentral har inte tid och resurser för sånt) Blir för dyrt för min kassa och omständigt.. Kanske måste jag avstå från D-vitamin för att inte rubba kroppens balans och i stället äta lax och makrill som fångats i havet. Tar dock magnesium. Alltid något för att upprätthålla hälsan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar 5 min solarium pr vecka och tar inga tilskott och hade värde 63 i februari. Undrar varför vi är så få som använder moderat solariumbruk i detta syfte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper Star Nutrition (från gymgrossisten) de är billiga och ligger "rätt" till i dosering. Jag har inte kollat mina nivåer men undviker solen mestadels så äter 4000 IE året runt (såvida jag inte solar, då tar jag några dagars paus).

Kvinnor bör generellt ligga 2-4000 IE, män 4-6000 IE. Men som redan har sagts MÅSTE man kolla blodvärdet, det går tyvärr inte generalisera för mycket.

Tänk på K2 vitamin då D-vitamin höjer kalciumnivåer. Jag äter 2-300 mikrogram K2 (de andra formerna av K-vitamin är inte lika effektiva)

Trådskaparen; om du är 75 år är det nog absolut ingen dum idé att ha ett högt K2-intag, såvida du inte äter blodförtunnande eller liknande. Djurförsök har påvisat reversibel effekt dvs högt K2 intag kan eventuellt "städa rent" förkalkade kärl.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar 5 min solarium pr vecka och tar inga tilskott och hade värde 63 i februari. Undrar varför vi är så få som använder moderat solariumbruk i detta syfte.

Ja just ja, det där med solarium är ju bortglömt som ett alternativ. Jag fick en tanke om att sola 3 x 8 min per vecka (efter träning) i helkroppssolarium, går det att uppskatta hur många IE D3 det kan tänkas motsvara. Jag antar att jag fortfarande bör ta K2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror tyvärr det är så att de flesta solarium inte innehåller de strålar (våglängder) vi behöver för vitamin D. Det där med solarium har ju ändrats med tiden reglerna för så det kanske finns något jag missat. Men själva grundtanken med solarium var att ta bort alla våglängder utom de som ger den bruna färgen. Det är därför man inte får något skydd för riktiga solen genom att sola solarium innan. Som sagt om någon har nyare info om vad som gäller med solarium får ni gärna skicka en länk. Det är väl 15-20 år sedan jag var i ett solarium eftersom jag upptäckte att det inte var "riktigt" ljus då.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.