mfgh Posted August 29, 2015 Share Posted August 29, 2015 Hejsan Jag började med LCHF i juni. Inte för att gå ner i vikt utanför att jag kände att de inte fungerade att gå och bli hungrig hela tiden. Jag springer 5-9 mil i veckan. Åt väldigt magert förut med fiberberikade havregryn, musli, gröt och magra veggomiddagar, kvarg och fruktsmoothies. Har förvisso börjat tappa i vikt också efter att ha legat still sen jag började träna då jag gjorde initialt tapp (men så fort jag tog uppehåll i träningen stack vikten upp igen på bara några dagar), det får väl anses som en positiv bieffekt. Jag vill köra mycket på känsla och inte behöva bry mig så mycket om siffror och strikta regler. Det jag har upptäckt är att det här med att dricka vatten blir betydligt viktigare att komma ihåg. Det kanske bara är en vanegrej, tidigare drack jag inte ens till maten i princip. Så får väl börja där, försöka komma ihåg att dricka ordentligt med vatten vid måltid. En del frågar "ska du verkligen hålla på så där? är det värt det?" ja det är de, för målsättningen att behålla mättnad längre är ju uppnådd, nu handlar de bara om att finjustera. Har sett i forumet diskussioner om salt och magnesium på väldigt detaljerade nivåer. Jag tänker som sagt inte så mycket på rekommenderat dagligt intag och så men jag känner att vissa dagar är jag superpigg och full av energi, sen dagen efter kan jag va helt slut och känna symptom av tex magnesiumbrist som jag haft när jag var yngre och andra mellandagar kan jag känna blodtrycksfall och andra symptom för vätska/saltbrist. Behöver jag mer än andra som springer "så mycket"? Jag vet eg inte om jag vill börja med tillskott för det känns som att jag ska kunna få i mig allt jag behöver genom maten men äter inte kött hemma så om det är eran rekommendation får jag börja med det. Symtomen har varit extra tydliga dag efter pass med 20-30km i 26gradig värme som vi hade för någon vecka sen, svettas ju mer då. - Vad har ni för tips för att komma ihåg att dricka vatten? - Vad har ni för tips för att undvika saltbrist? Flingsalt på sallader? Salt i omeletter osv och på kokt ägg? Eller låta det vara och låta kroppen justera sig över tid? Hur mycket salt behöver jag per dag? - Magnesium - tillskott eller strössla sallader med solroskärnor och pumpafrön? Vet inte ens hur mycket de behövs av dessa fröer för att komma upp i RDI? Vilket tillskott ska jag i så fall ta? - Är det någon annan mineral eller liknande som jag behöver hålla kolla på? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 29, 2015 Share Posted August 29, 2015 Jag är också dålig på att dricka men försök med 1 stort glas i timmen. Saltet tar jag som kallsup 1 tsk salt i ett glas vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted August 29, 2015 Share Posted August 29, 2015 Jag har kört med LCHF i två år nu. Just detta att man slipper mäta och trassla, utan man äter när man är hungrig tills man blir lagom mätt tycker jag är viktig poäng med LCHF. Jag har aldrig känt några bieffekter överhuvudtaget, förutom ökad törst, vilket botas lätt genom att helt enkelt dricka vatten. Jag har också hela tiden haft inställningen att man inte ska behöva några tillägg, utan det man behöver får man i sig via maten (utom D-vitamin, som tycks vara svårt att få via maten). Jag har hela tiden ätit mycket grönsaker, i synnerhet spenat, ruccola, broccoli och liknande, och dessutom mycket nötter och fröer. Möjligen är det just detta som gjort att jag sluppit bieffekterna? Jag tränar också relativt mycket. Mitt tips skulle vara just detta: ät mycket bra grönsaker och ät minst en näve nötter om dan, t ex paranötter (som dessutom har ett blygsamt kolhydratinnehåll) och valnötter. Använd även t ex pumpafrön i müsli och strössla på salladen. En del oväntade positiva effekter som mindre torr hud och betydligt bättre naglar funderar jag på om det inte just beror på nötterna. Eller möjligen beror det på LCHF-kost i allmänhet? För mig tog tag det flera månader innan jag mentalt fattade att jag kan äta mig "lagom" mätt till lunch, och sedan stå mig hela dagen, träna kl 18, utan att äta något ytterligare före träningen. Detta klarade jag inte tidigare, och det en av de verkligt stora fördelarna med LCHF-KOST för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 29, 2015 Share Posted August 29, 2015 Drick ett glas varje gång du går på toaletten eller går förbi vattenkranen i köket. På ett rent praktiskt plan har jag utgått från att mitt behov av att ta extra salt är självreglerande. Jag tar 1/2 tsk på morgonen och en på kvällen och mer om jag känner att jag behöver. Eftersom jag varit "duktig" och följt myndigheternas rekommendationer om att vi ska undvika salt, så har jag förmodligen förhållandevis lite salt i maten och har alltid haft. Det kan göra att jag behöver ta mer extra salt. Salt återställer vätskebalansen i kroppen, så dricker man saltvatten, så behöver man förmodligen dricka mindre. Skulle jag känna att jag får problem med vadkramper, så tar jag magnesiumtillskott. För mig är det ett enkelt och relativt billigt sätt att få den extra mängd magnesium jag behöver. Jag har inget principiellt mot kosttillskott. Välj seltin eller havssalt eller blanda Anna Halléns supersalt. Om du köper magnesiumllskott välj en lite dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom det tas upp bättre av kroppen. Det finns ett antal olika märken och jag har inte märkt att något skulle vara bättre eller sämre. Magnesiumoxid är billigt, men fungerar mest som laxermedel. Vill du inte äta kosttillskott finns magnesiumolja eller magnesiumspray som ett alternativ. Magnesiumolja smörjer man på huden. Kroppen tar upp magnesium via huden. Magnesiumolja är ganska dyrt. Förmodligen är det billigast att köpa sk magnesium flakes från t ex Shopping4net och själv blanda sin magnesiumolja, 50 % magnesium och 50 % vatten i en flaska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mfgh Posted August 30, 2015 Author Share Posted August 30, 2015 Tack för många bra tips! Rekommendationerna om att undvika salt känns som att de är pga att de är mer salt i kolhydratbaserad kost, för att inte tala om halvfabrikat. Äter man låg kolhydratskost med mycket grönsaker och springer flera i veckan och svettas i sommarvärmen behöver man återställa saltbalansen. Försöker att ta salt på kokta ägg och sånt, klarar ej av det i vatten - blir spyfärdig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 Det där med en saltvattenshot, det ÄR äckligt men det går över lika fort som du dricker det. Ta ett glas vatten efter och smaken är borta, det är värt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 Jag föredrar att ta gott flingsalt på en gurka eller rakt i handen och dricka efteråt. Kallsup har jag svårt för 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts