Jump to content

Hur klä sig vettigt för utomhusträning?

kratterina

Recommended Posts

Hej!

Jag är alldeles ny här på forumet, men har ätit lågkolhydratkost i minst tio år till och från.

Behöver röra på mig mer och har därför köpt mej en cykel som jag ämnar transportera mej till jobbet på några dagar/vecka.

Har dålig kondition, alltid haft lätt för att svettas och är nu dessutom i "den åldern" när vi kvinnor svettas mycket. Räknar alltså med att cykelturen till jobbet (8-10 km enkel väg) mest uppför kommer att medföra att jag simmar i svett när jag är framme..

Efter ett gympass är jag alltid våt från topp till tå.

Behöver alltså kläder som andas och transporterar bort svetten bra samtidigt som jag inte fryser om det är kallt.

Då jag mest tränar styrketräning inomhus i vanliga fall undrar jag vad som är bra kläder utomhus helt enkelt? Nån som har bra tips?

Har tillgång till dusch på jobbet tack och lov! ;-)

• Like 1

Jag får mycket bättre ork både fysiskt o mentalt när jag är lätt o svalt klädd. I den mån omgivningstempen o aktivitetsnivån tillåter klär jag mig så lätt att jag knappt svettas. (T ex endast kalsonger vid träning runt frukost.) Har droppat klädkoden på kontoret o kör med foppa, shorts o kortärmad skjorta  :) perfekt för armhävningar bredvid skrivbordet då o då. (Och väldigt underhållande när nån kommer förbi med näsan i vädret och påpekar att foppa o shorts inte är snyggt på kontoret.) Tunna ylleplagg och lätta vindstoppande material är toppen när vädret så kräver. När man väl ska tvätta ylleplaggen är det klokt att använda särskilt tvättmedel som skonar dem o behåller de goda egenskaperna. Lidl har f ö löjligt billiga träningskläder som verkar bra. 

När man väl ska tvätta ylleplaggen är det klokt att använda särskilt tvättmedel som skonar dem o behåller de goda egenskaperna.

I stället för dyrt specialtvättmedel för ylle så går det alldeles utmärkt att använda vanligt schampo (välj något billigt märke) som tvättmedel, och balsam som sköljmedel. Ylleprogram på tvättmaskinen.

Första gången jag testade att tvätta ylle med den metoden tvättade jag en vit yllepläd som blivit lite solkig. Den blev alldeles ren och härligt mjuk och fluffig.

• Like 1

Just så, naturmaterial inte en massa modern plastskit som ändå bara försöker imitera naturmaterialen.
Närmast kroppen har man något tunt i ull (som värmer även när det är blött), ovanpå ullen något tunt i bomull (som suger upp svetten) och ovanpå det något vindtätt.

När jag jagar på vintern och det är kallt så har jag underställ i ull (från försvaret, från andra världskriget, långkalsonger med hängslen och farfarströja), ovanpå det långkalsonger och undertröja i bomull (också försvaret, men mer moderna) och ytterst har jag skinnbyxor och en skinnanorak. På fötterna har jag tjocka ullstrumpor (om det är längre sessioner så samma på fötterna, ullstrumpor + bomullsstrumpor) som jag köpt i en butik för hantverkare, och sedan vanliga ofodrade kängor på det (samma kängor som på sommaren). Med sådan utstyrsel kan jag både röra på mig mycket och stå eller sitta stilla länge utan att frysa. Svettas man mycket så får man öppna jackan och gylfen så att man kan släppa ut lite ånga, blir man varm så är det bäst att först ta av handskarna och sedan mössan för att släppa ut värme.