Jump to content

Beräkningar av mat - väga och mäta

Sasse

Recommended Posts

Kanske lite sent att komma efter nästan 2 års LCHFande och 15 kg lättare med denna fråga, men bättre sent än aldrig ;)

När man beräknar näringsinnehållet i olika matvaror, ska man alltid göra det med otillagad produkt? Jag menar, 1 kg kött väger vanligtvis lite mer i rått tillstånd, medan pasta (ja, ja, jag vet, äter det inte, men det är ett exempel) torde väga mer när den sugit åt sig vatten under kokningen.

Har inte hittat något bra svar på frågan och jag har nog alltid gjort mätningen på färska matvaror, men om man har en köttbit kvar i kylen till frukost, så är det ju lätt att äta för mycket om mitt exempel stämmer.

Hur ska man räkna?

• Like 1

Beräkna på det du äter, åter du rått räkna på rått, äter du tillagat beräkna på tillagat. Tycker jag! :) Ibland hittar man inte värden för ens önskemål, då får man ta närmsta. Är man noggrann kan man väga o beräkna det tillagade, och utgå från att främst vatten försvunnit i tillagningen. Finns kanske nån guide/beräkningshjälp för sånt? Är man ännu mer noggrann kan man ta med värden för biotillgänglighet, men då är man på rätt avancerad nivå tror jag.

• 3 weeks later...

Det beror på när du väger maten. Om du tex väger makaroner före kokning måste du titta i näringsvärdetabbellen för okokta makaroner. Om du väger dem efter kokning måste du titta i en tabell som anger kokade makaroner. För vissa livsmedel har det ingen betydelse, tex kokt eller rått ägg då det inte ändrar vikt eller sammansättning under tillagning. För andra livsmedel spelare det ganska stor roll om de är tillagade eller inte. Vissa ökar i vikt (tex makaroner) medan andra går ned (tex kött som förlorar vatten och fett). 

• Like 2