Sasse Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 Kanske lite sent att komma efter nästan 2 års LCHFande och 15 kg lättare med denna fråga, men bättre sent än aldrig När man beräknar näringsinnehållet i olika matvaror, ska man alltid göra det med otillagad produkt? Jag menar, 1 kg kött väger vanligtvis lite mer i rått tillstånd, medan pasta (ja, ja, jag vet, äter det inte, men det är ett exempel) torde väga mer när den sugit åt sig vatten under kokningen. Har inte hittat något bra svar på frågan och jag har nog alltid gjort mätningen på färska matvaror, men om man har en köttbit kvar i kylen till frukost, så är det ju lätt att äta för mycket om mitt exempel stämmer. Hur ska man räkna? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 Beräkna på det du äter, åter du rått räkna på rått, äter du tillagat beräkna på tillagat. Tycker jag! Ibland hittar man inte värden för ens önskemål, då får man ta närmsta. Är man noggrann kan man väga o beräkna det tillagade, och utgå från att främst vatten försvunnit i tillagningen. Finns kanske nån guide/beräkningshjälp för sånt? Är man ännu mer noggrann kan man ta med värden för biotillgänglighet, men då är man på rätt avancerad nivå tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 Frågan har förekommit tidigare. Vad jag minns så är det otillagad vikt som gäller. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vivisfaxarn Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Jag tycker att det som är så bra med LCHF är att man slipper räkna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasse Posted September 2, 2015 Author Share Posted September 2, 2015 Jag tycker att det som är så bra med LCHF är att man slipper räkna! På vilket sätt tyckte du att din kommentar gav svar på min fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 125 gr rått kött blir ca 100 gr tillagat. I kostbevakningen är det tillagad vikt som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jimmyroq Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 125 gr rått kött blir ca 100 gr tillagat. I kostbevakningen är det tillagad vikt som gäller. Nej, det stämmer inte Margaretha. På Kostbevakningen är det (med mycket få undantag) vikt innan tillagning som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Det är olika bud om detta någon som vet vad som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jimmyroq Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Det är olika bud om detta någon som vet vad som gäller? Jag är en av två personer som har byggt Kostbevakningen, så jag är rätt säker 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 På matkalkyl.se anges det om det är tillagat och hur om jag inte är ute och seglar Rolle på Österlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Det beror på när du väger maten. Om du tex väger makaroner före kokning måste du titta i näringsvärdetabbellen för okokta makaroner. Om du väger dem efter kokning måste du titta i en tabell som anger kokade makaroner. För vissa livsmedel har det ingen betydelse, tex kokt eller rått ägg då det inte ändrar vikt eller sammansättning under tillagning. För andra livsmedel spelare det ganska stor roll om de är tillagade eller inte. Vissa ökar i vikt (tex makaroner) medan andra går ned (tex kött som förlorar vatten och fett). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Jag är en av två personer som har byggt Kostbevakningen, så jag är rätt säker Det var jätte bra information för jag har blivit rekomenderad att väga tillagad mat och sedan lägga i kostbevakningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts