Gå till innehåll

Äter jag för mycket?


Recommended Posts

Jag har i tre veckor ätit enligt LCHF och har gått ner 3 kilo. 
Men det börjar stanna av, viktminskningen alltså, och jag undrar om jag äter för mycket. 
Jag vill bara ha svar från er som kan LCHF, inte från er som är mot det sättet att äta. 

Frukost: Vanligtvis 1/2 avokado, 2 msk räksallad, 2 skivor skinka och 2 skivor ost. Kaffe med grädde

Lunch. Tex Coleslaw gjord på 2 msk gräddfil och 1 msk majonnäs. Två korvar med 90-95% kötthalt, Ibland 1 msk bearnaisesås. Tomat och gurka

Eller tacoomelett (köttfärs stekt i hemmagjord tacokrydda utan socker,,på med några ägg blandat med vatten) med gräddfil

Mellanmål: 1 näve naturella nötter, eller 1 dl 10% turkisk yoghurt med bär

Middag: tex blomkålspuré gjord på grädde och kycklingfilé, korv eller kött till. Eller en skiva fläskkarré med ädelostsås (mellangrädde och ädelost) och ugnsgrillad zucchini och paprika. 

Ibland kan det bli en liten bit ölkorv, ett ägg eller en halv avokado efter middagen.

Äter jag FÖR MYCKET? 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte för mycket, men kanske för ofta om man ska tro Dr Jason Fung. Enligt honom är det lika viktigt att äta lågkolhydratkost som att inte äta något oftare än max tre gånger per dag.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha räknat noggrannare på det så ser det ut som att du äter väldigt lite.

Använd någon app, eller något program, och registrera vad du äter ett par dagar.

Då ser du både mängden mat du bör äta, och också förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater.

När du hittat rätt mix, så luta dig tillbaka ett par månader, och ät, njut och må gott innan du börjar utvärdera och mixtra för mycket.

Kroppen behöver tid att ställa om, och de första kilona du tappar är bara vätska. Det är antagligen vätskan du tappat, det är därför nedgången planar ut.

Så funkar det för de flesta som börjar med lchf.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för app kan det finnas? Kommer det inte visa för mycket fett och för lite kolhydrater?

 

Vad gäller att jag äter för många ggr, ska man satsa på tre större mål mat som håller en mätt mellan målen ist för mellanmål?

Är gammal viktväktare och det tankesättet sitter väl kvar. 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för app kan det finnas? Kommer det inte visa för mycket fett och för lite kolhydrater?

 

Vad gäller att jag äter för många ggr, ska man satsa på tre större mål mat som håller en mätt mellan målen ist för mellanmål?

Är gammal viktväktare och det tankesättet sitter väl kvar. 

 

Ja, det ska vara bättre med större måltider mer sällan än många små mål per dag. Det handlar om att det fettlagrande hormonet insulin ska ha chansen att gå ner mellan måltiderna.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör i 3 månader så kroppen vänjer sej vid fettdrift. Hoppa över mellanmål om du kan. Nötter är godis. Se till att du äter dej mätt och om du kan styra tidpunkten ät inte förrän du är hungrig igen. Kan du skilja på hunger och sug? Vi som misshandlat kroppen tidigare kan ha svårt med det. Jag har fått lära mej att tänka på ett kokt ägg. Känns det jättegott är du hungrig och ska äta.... inte nödvändigtvis ägg. Är det inte vad du skulle vilja ha är du bara sugen. Drick lite vatten. Ibland kan man missta törst för hunger.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att lägga in det du äter i t ex kostbevakningen.se så får du en uppfattning om hur du ligger till. Det är svårt att gissa sig till hur mycket kycklingfilén väger.  :) Beroende på vem man är, så kan den väga allt mellan 50 och 300 gram, tror jag. 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder MyFitnessPal. Finns som app och hemsida.

Den funkar bra till macronutrienter, men sisådär till micronutrienter.

Å andra sidan kan du ställa in vilket mål du har för fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater.

Du kan även logga vikt, träning och mycket annat också.

Skulle du sen vilja logga något som den inte kan, kan du lägga till den loggen manuellt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från min horisont äter du för mycket kött och mejeri. Proteinet i kött blir glukos. Mejerierna höjer insulinet och ger glukos. 

 

För mig utgör grönsaker, smör och kokosfett grunden. Köttprodukterna ska bara ge smak, textur och nödvändigt protein. Mejeri i form av lagrad hårdost kan vara en bra hungerdämpare i början mellan målen, för mig funkar inte mjölk, grädde, yoghurt, cf. 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så är 3 kg på 3 veckor jättebra. Sen är det väldigt svårt att uppskatta utifrån din beskrivning hur mycket du äter. Använd kostbevakningen.se så får du en uppfattning hur du ligger till. Och om du delar med dej av resultatet här då blir det lättare att hjälpa dej

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i tre veckor ätit enligt LCHF och har gått ner 3 kilo. 

Men det börjar stanna av, viktminskningen alltså, och jag undrar om jag äter för mycket. 

Jag vill bara ha svar från er som kan LCHF, inte från er som är mot det sättet att äta. 

 

Frukost: Vanligtvis 1/2 avokado, 2 msk räksallad, 2 skivor skinka och 2 skivor ost. Kaffe med grädde

 

Lunch. Tex Coleslaw gjord på 2 msk gräddfil och 1 msk majonnäs. Två korvar med 90-95% kötthalt, Ibland 1 msk bearnaisesås. Tomat och gurka

Eller tacoomelett (köttfärs stekt i hemmagjord tacokrydda utan socker,,på med några ägg blandat med vatten) med gräddfil

 

Mellanmål: 1 näve naturella nötter, eller 1 dl 10% turkisk yoghurt med bär

 

Middag: tex blomkålspuré gjord på grädde och kycklingfilé, korv eller kött till. Eller en skiva fläskkarré med ädelostsås (mellangrädde och ädelost) och ugnsgrillad zucchini och paprika. 

 

Ibland kan det bli en liten bit ölkorv, ett ägg eller en halv avokado efter middagen.

 

Äter jag FÖR MYCKET? 

 

Sådär brukar det se ut för de som börjar med LCHF.. du är inne på rätt våg hur som helst!

 

Nu gäller det att vänta in kroppens omställning oxå.. det kan ta alltifrån  3 veckor till tre månader.. knoppens omställning kan ta tre år!

 

Iomed att du tappat tre kilo.. troligen mest vatten så innebär det mest troligt att du hart dränerat ditt glykogenlager.. så, det är nu det börjar, dvs kroppen blir rätt tvungen att börja använda fett i stället!

 

Och då kommer du att få kännas vid de klassiska omställningsbesvären.. som brukar kännas som, riddarrustning och död råtta i munnen!

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket!?? Tycker det snarare verkar lite, iaf med mina mått mätt men jag äter strikt och i princip mejerifritt.

 

Tror också på att äta mer men färre gånger och köra nån slags 16:8 variant och dra ner på konsumtionen av mejerier.

 

Kika in på min blogg ifall du vill ha lite receptinspiration, länk i min signatur :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NU har jag börjat fylla i Lifesum, jag som ville komma ifrån allt sådant, och idag ligger jag på 21,3 i kolhydrater och perfekt i kalorier (enligt appen)

 

Frukost: hakade ägg med 1 msk majonnäs. 2 skivor rökt skinka och kaffe med lite standardmjök i (hade ingen grädde hemma)

Lunch: tacoomelett på 100 gram nötfärs, egengjord tacokrydda, 3 ägg och lite vatten. 1 msk fullfet creme fraiche 

Middag: Laxfilé, 50 gram skagenröra (köpt men med mycket låga halter kolhydrat. orkar inte bli renlevnadsmänniska), 0,5 dl fullfet fraiche, 40 gram räkor, citron, dill, salt och peppar samt 10 gram riven ost. 

 

Ett mellanmål OM Jag blir hungrig. Ägg. 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså dessa program är bra i början när man inte riktigt får det att funka men inte behöver du hålla på med det hela tiden. Det är bra att checka upp att man ligger rätt. Det är lika tokigt att äta för lite som för mycket och våra misshandlade kroppar måste lära sej tillit igen. En otrygg kropp släpper inte ett gram eftersom den sparar sej till nästa oår. När du och din kropp är på speaking foot med varandra igen ska du se att det blir lättare

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...