Jump to content

Rek läsning om hållbar kosthållning o matproduktion?

Xiro
 Share

Recommended Posts

Tips uppskattas! Gärna lättläst, allra helst på svenska, men utan avkall på kvalitet och omfång.

Gärna kort förklaring kring resp rekommendation också.

Ps. Med hållbar menar jag långsiktigt hållbar för oss och vår planet. Insåg behovet av förtydligande efter att ha provat googla. Lierre Keith är ett klockrent exempel.

Tillägg 2016-12-15:

Söker även tips på läsning som lär en om sant hållbar och enkel matproduktion, relevant för våra breddgrader. Jag drömmer om att producera min egen mat och kanske även låta det bli ett förvärv.

• Like 1

På svenska:

* "Rädda vår jord" av Lars Wilsson (numera bortgången men en aktiv förespråkare för LCHF/Paleo)

* "Trädgården Jorden" av Gunnar Rundgren. Inte LCHF:are men omnivor och kritisk till överförenklade veganmyter. En av initiativtagarna till den svenska KRAV-märkningen och med omfattande erfarenhet av jordbruksprojekt världen över.

* "Jorden vi äter", Årets bok 2013 från Naturskyddsföreningen av Ann-Helen Meyer och Gunnar Rundgren.

* "Svart Jord" av Gunnar Lindstedt med underrubriken: "Kommer jordbruket att leverera vårt dagliga bröd när oljan sinar?"

* "Rött kött på rätt sätt" av Thorsten Laxvik, ekologisk bonde med fjällkor.

* Morgondagens jordbruk - med fokus på Östersjön" av Artur Granstedt, agronomie doktor. Mycket intressant statistik om klimat och miljö från olika projekt.

På engelska:

* "Meat - A Bening Extravagance" av Simon Fairlie. Han går grundligt igenom alla myter som tillskriver kor och idisslare stor klimatpåverkan.

* "The Soil Will Save us" av Kristin Ohlson. Stark bok om vad som bygger upp vår matjord. Mycket Allan Savory tänk.

* "Cows Save The Planet" av Judith D Schwartz. Också mycket Allan Savory tänk.

* "Global Eating Disorder" av återigen Gunnar Rundgren. Hans senaste bok men hittills bara på engelska.

* "Folks, this ain´t normal" av Joel Salatin. Underrubrik "A farmers advice for happier hens, healthier people and a better world". En must read enligt mig där Salatin med sin mycket egna stil avslöjar hur absurd dagens matproduktion blivit. Många aha-upplevelser utlovas.

Så, den läslistan borde väl duga?

• Like 5

Saker jag klurar på: 

- Vilka är de främsta/smartaste motståndarna mot djurhållning och vilka är deras starkaste argument? 

- Hur göra gräsbetat/vilt till ett mer populärt alternativ till storindustrikött? (Utveckla kostnadseffektivitet, skatter, regler, policys i offentlig upphandling, etc)

Saker jag klurar på: 

- Vilka är de främsta/smartaste motståndarna mot djurhållning och vilka är deras starkaste argument? 

- Hur göra gräsbetat/vilt till ett mer populärt alternativ till storindustrikött? (Utveckla kostnadseffektivitet, skatter, regler, policys i offentlig upphandling, etc)

1. Du har en hel drös som förmodligen är "smarta" på Livsmedelsverket, SLU, WWF, diverse veganorganisationer mm. Problemet är att de har skygglappar på sig och vägrar se att varje ekologiskt hållbart system för matproduktion fram till ungefär 1950-talet alltid har varit ett samspel mellan djurhållning och växtodling. Först då började vi separera djurhållning från odling men det finns starka bevis för att detta inta är ekologiskt hållbart eller ens klimatsmart. Deras starkaste argument är att de blundar för att odling utan djur läcker CO2 till atmosfären medan jordbruk med djur tar upp och lagrar CO2 från atmosfären till kol bundet i marken.

2. Vi måste i slutändan acceptera att industriköttet idag är konstlat billigt och att ekologiskt hållbart kött med nödvändighet blir dyrare. Det enklaste (men politiskt omöjligt) vore en rejäl klimatbeskattning av fossila bränslens kolinnehåll (olja, naturgas, kol) redan vid källan. Då skulle det bli tydligt vad konstgödsel, bekämpningsmedel, plöjning, harvning och transporter av kraftfoder till djur egentligen kostar. Mer realistiska alternativ är att i ökad omfattning betala köttbönder för ekologiska tjänster som att beta ängs- och hagmark.

• Like 5

Tack för sammanfattningen Per!

Vissa sneglar åt insekter, bara inte det blir nästa ohållbara/onyttiga storindustri... http://www.svt.se/nyheter/at-mer-insekter

Är själv inte insatt i det ännu, artikeln känns spontant lite "halelluja", någon här kanske har en åsikt?

Rapport om ätbara insekter http://www.fao.org/docrep/018/i3253e/i3253e00.htm

Hoppas man har en balanserad syn på insekter och inte att den ska ersätta en hållbar djurhållning, utan i så fall komplettera.

Allan Savory föreläser på TED http://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change

Såg den med en klump i halsen ikväll, sedan visade jag snuttar av den för barnen och berättade. Ja jag berättade även om de många tusentals elefanterna, jag vill att de ska förstå hur viktigt detta är och minnas för sin egen framtid. 

• Like 3

• 1 year later...