Jump to content

För mycket vispgrädde i kaffet?

beuwstess

Recommended Posts

Hej lchf:are!

Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig med mitt vispgrädde problem?

Har bara kört LCHF en vecka och trodde att sockerberoendet skulle bli mitt enda problem men nu sitter jag skräckslagen och läser om vispgrädden som kanske är mitt andra problem! :/ Jag älskar kaffe och det blir ca 8-10 koppar om dagen,har alltid druckit med mjölk nu gått över till vispgrädde i tron om att det va en bra och mättande sak att göra?! Och guuud vad gott det är!

Så min fråga: hur mycket vispgrädde får man "hinka i sig" under en dag om man räknar med matlagningen osv..? Är det bättre att byta ut några/alla koppar till mjölk/kaffe grädde? Äter ingen frukost så vill gärna ha mättande vispgrädde i morgonkaffet men resten av dagen kanske jag lyxar till det för mycket? Har förstått att vissa använder något kokosfett i kaffet men den smaken klarar jag inte av tyvärr :/

TACK PÅ FÖRHAND [emoji8]

• Like 1

Det finns smaklöst kokosfett också. och så kan man ha smör eller en kombination av smör och kokosfett. Mixa det i kaffet med en lattevisp och du märker inte att du inte har grädde i!

Eller så kan man göra sk "äggmjölk", dvs blanda äggula med smör och vispa ihop med kokande vatten. Ser ut och beter sig som grädde och håller sig några dagar i kylen. 

Men - efter en vecka - bry dig inte om såna grejer utan lär dig äta rätt. Sen om ett halvår eller så kan du börja fundera på ändringar OM du behöver. 

Alla har inte problem med mejerier. 

Däremot kan kaffe i sig självt ge insulinpåslag, så kanske det är en större sak att fundera på?

På sikt. När din kropp är fettdriven kanske du kommer på att du inte behöver ha koffeinkicken, för du blir allmänt piggare ändå!

• Like 3

Tack snälla! Precis det svaret jag önskade att jag skulle få, haha ;) Jag kör på med grädden tills jag har vant mig på kosten och sen provar på äggmjölk eller kokosfett. Jag är orolig att det ska bli konstigt konsistens och smak på kaffet då kaffet är min underbara last jag inte kan ge upp. Har precis blivit medlem och kostdoktorn och det känns lite rörigt. "Använd gärna vispgrädde i kaffet" sen ser man en video på honom där han dricker grädde och påpekar att han gick lättare ner i vikt när han slutade med grädden. Sen har jag även läst att kaffedrickande är bra för viktnedgång och ibland dåligt? :s Svårt å veta vilket ben man ska stå på. Men jag ska välja grädde framför mjölk i kaffet iallafall?

Jag började med att lära mej dricka osötat kaffe. Det tog tid men blev lättare med grädde i. Sen började jag må illa av obehandlade mejerier som okokt grädde eller mjölk. Kan inte ens äta särskilt mycket av vispad grädde. Så nu njuter jag kaffet svart fast är lite kinkigare på att det ska vara GOTT kaffe. Hellre kvalitet än kvantitet. Det är inte alls dumt med en litet kopp kvalitetskaffe

• Like 1

Jag hoppas att jag kan dricka svart kaffe i framtiden, men just nu är det för gott med grädde ;) Jag hoppas att jag inte bromsar upp fettförbränningen bara för det blir ofta grädde eller creme f i matlagningen,det kanske blir för mycket av det goda tänkte jag på :s Har läst att vissa skrivit att man ska hålla sig under 5dl grädde i veckan? Jag önskar det hade stått "under 5dl om dagen" för det hade känts mer rimligt..

• Like 1

Jag förstår att det kan verka förvirrande med alla råd. Tänk då efter vad grundråden är i förhållande till vad dina problem är.

T ex det står att du kan äta nötter, men du är nötallergiker... då är inte nötterna att rekommendera. Visst kan du använda grädde, men om du får problem med det och att du inte går ner i vikt (om det är vad du har som mål) då är mejerierna något att titta över.

I princip behöver du inte räkna kalorier på LCHF för vinsten med denna kosthållning är att de flesta enkelt och utan hunger får ett energiunderskott helt naturligt. För en del individer sätts dessa naturliga signaler ur spel av mejerier, kaffe, frukt/bär mm. Då måste man prova sig fram. Som sockerberoende är just mejerier en känd trigger men om det inte triggar dig så är det väl toppen  :) .

I LCHF finns inget "en storlek passar alla" och för sockerberoende så det likadant. Rent socker triggar de allra flesta men sen finns det en uppsjö med olika varianter och tricket är att hitta din(a). 

Utvärdera resultatet efter 2 veckor och sedan efter en vecka i taget.

• Like 3

Jag föreslår hellre att du kör i 3 månader med riktig LCHF enligt Kostdoktorns rekommendationer vad man kan äta. Då får din kropp chans att vänja sej vid sitt nya bränsle och litar på dej att den får vad den behöver. Behöver du ändra något för att nå dina mål kan du prova nånting efter det ett tag och utvärdera. Det är jättedumt att springa på allt för då vet man inte vad som funkar för just dej och dina mål. Vi är ju som sagt olika allihop. Men du kommer att märka att du mår så mycket bättre med bara riktig mat

• Like 2

Vad kloka ni är!! :) Jag håller med er.. onödigt att ta sig vatten över huvudet direkt och försöka sig på alla strikta varianter som finns. Då blir det säkert ett bakslag att man inte orkar fortsätta,och det vill jag inte vara med om för första veckan har varit kanon ? 2kg har jag blivit av med så något rätt gör jag ju ;) Ta bort socker och kolhydrater är väl kämpigt nog i början så väntar med kokosfett osv.. Tack snälla för råden!

• Like 1

Visst är det gott med vispgrädde i kaffet. Men man får ha i åtanke att det är ca 375 kcal och 3.5 g kolhydrater per deciliter.

Jo det kan man ju fundera på efter 3 månader. Eller om man väljer periodisk fasta eller nåt annat som stämmer överens med de mål man har och kroppens behov
  • Like 2