Jump to content

Omega 3/6 balans i LCHF-kost.

Niklas Sternberg

Recommended Posts

Hej!

Har på sistone läst en del om balansen mellan omega 3 och omega 6 i kosten och dess betydelse för hälsan. Syftet med denna tråd är inte främst att diskutera om, hur eller varför det skulle kunna vara vettigt att hålla koll på denna kvot, utan att samla tips för hur den som äter LCHF-kost bättre ska kunna göra så, om man tycker att det verkar vara en bra idé att göra så. 

Kortfattat kan man säga att de som förspråkar att det här är viktigt menar att kvoten O6:O3 i kosten bör ligga på max 2:1, och idealt närma sig 1:1.

När jag kikar på mitt kosthåll hittar jag snabbt ett fåtal livsmedel som står för en stor del av mitt fettintag. Dessa är, i princip:

- Kött.

- Fet fisk.

- Smör och grädde. I viss mån även Creme Fraiche och fet youghurt.

- Ägg.

När det gäller samtliga dessa animaliska livsmedel verkar det vara så att fettsyrabalansen i dem beror på vad djuren i fråga äter/ätit. Om de har ätit en naturlig kost kommer andelen O6 vara lägre och vi får en bra kvot. Om de ätit spannmål och/eller soja kommer O6 att öka kraftigt och kvoten bli avsevärt sämre.

För kött och fisk har jag hittat acceptabla lösningar i form av gräsbetat kött från Gröna Gårdar respektive vildfångad sill och makrill från nordsjön, snarare än odlad lax.

När det gäller ägg och feta mjölkprodukter däremot verkar det vara hart när omöjligt att få tag på "gräsbetade" varianter med bra fettsyrabalans, i alla fall om man inte har känningar hos någon lokal bonde.

De olika "omega 3" ägg som finns i dag verkar helt enkelt vara ägg från höns uppfödda på spannmål, med en tillsats av fiskolja för att ge en liten halt DHA/EPA i ägget (som man nog lättare och billigare får i sig i form av fiskoljekapslar). Däremot anges inte halten av O6/O3 i övrigt, och man kan inte dra några slutsatser om att hönsen skulle få en högre andel naturligt foder (gräs, insekter och maskar typ) varför andelen O6 nog tyvärr måste antas vara hög. detta gäller vad jag kan förstå i lika hög grad ekologisk ägg. Ekologisk spannmål innehåller lika mycket O6 som annan, vilket innebär att även ekologiska höns, och deras ägg, gör så. 

Såååå - i denna tråd fiskar jag alltså efter tips på "gräsbetade" feta mejerier och smör, samt "riktiga" omega-3 ägg. Som går att få tag på i vanliga butiker - i mitt fall i Stockholms innerstad. Allt i syfte att eliminera några av de största källorna till O6 i min kost och närma mig en bättre total kvot av O6:O3.

Några tips?

/Niklas Sternberg

www.at-sthlm.se

• Like 1

I bland kan det bli en knepig balansgång mellan att köpa närpoducerat och gräsbetande produkter i Sverige. Har själv förmånen att köpa nöt-och lammkött från djur som går ute och betar hela året (lika så åretrunt utegrisar) och köpa smör från kor som enbart går på gräsbete. Om man väljer bra närproducerad mat stöder man detta och kan kanske inte bara bevara det som finns utan även stimulera att fler att satsa på småbruk.

I bland kan det bli en knepig balansgång mellan att köpa närpoducerat och gräsbetande produkter i Sverige. Har själv förmånen att köpa nöt-och lammkött från djur som går ute och betar hela året (lika så åretrunt utegrisar) och köpa smör från kor som enbart går på gräsbete. Om man väljer bra närproducerad mat stöder man detta och kan kanske inte bara bevara det som finns utan även stimulera att fler att satsa på småbruk.

Kan du rekommendera några sådana leverantörer?

Kan du rekommendera några sådana leverantörer?

Eftersom jag inte bor i Sverige sen flera år så blir det lite svårt, men det finns säkert flera svenska lchfare som kan tipsa dig. Själv kan jag handla på farmers market varannan söndag med stort utbud av kött och kan köpa Kerrygold smör (från Irland) i min vanliga affär.

• 2 weeks later...