Popular Post Bitte Posted September 3, 2015 Popular Post Share Posted September 3, 2015 Vi i Smarta Diabetiker förlorade en kär medlem förra veckan i sviterna efter en njurtransplantation. Vi är förtvivlade över det, samt det faktum att ingenting verkar hända inom diabetesvården. Det är de gamla kolhydratstinna kostråden som fortfarande dominerar. Vi vill nu sprida detta öppna brev i ett försök att väcka debatt om kostråden till diabetiker. Dela därför gärna inlägget! Smarta Diabetiker via Bitte Kempe Björkman http://www.smartadiabetiker.com/wp/okategoriserade/oppet-brev-till-alla-som-arbetar-med-diabetespatienter/ 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Bra! Nu har jag delat detta på min Facebook. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Bra! Nu har jag delat detta på min Facebook. Jag med 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Bra! Nu har jag delat detta på min Facebook. Skulle kanske behövas delas på andra forum också Rolle 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 Ann Fernholm har tagit upp det! http://ettsotareblod.se/typ-1-diabetes-vardens-gissningar-kan-orsaka-en-for-tidig-dod/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Citerar ur Bittes artikel: "Marie fick diabetes typ 1 i tonåren. Skötte sig exemplariskt. Åt som hon blev tillsagd. Medicinerade som hon blev tillsagd. Åren gick, och hon började märka av det sk naturalförloppet. Det är benämningen på de hälsoförsämringar diabetiker får ta i beräkningen och som försvårar och förkortar deras liv. Njursvikt, nervskador, högt blodtryck, hjärt/kärlsjukdomar, blindhet är några exempel. 2004 genomgick hon en öcellstransplantation som gav henne en egen insulinproduktion. Hon hade dock tagit sådan skada genom åren att hennes njurar slutade fungera. Hon började med dialys, och genomgick en njurtransplantation 2005. Livet såg ljusare ut, men den nya njuren slutade snart att fungera. En inte helt osannolik orsak till detta var att hennes läkare propsade på att hon skulle äta statiner, trots att detta i flera medicinska artiklar, i bl a Läkartidningen, avråds till just njursjuka. Nu började Maries kamp för en ny njure. En kamp som drog ut på tiden bl a för att läkarna inte samtyckte till att hon åt strikt lågkolhydratkost. När hon i augusti i år äntligen opererades, var hennes kropp alltför svag. Marie blev 38 år." - En skandal, en tragedi, beklagar sorgen. R.I.P Marie Ursäkta, kanske olämpligt, men undrar när Marie började med lågkolhydrat, någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 Citerar ur Bittes artikel: "Marie fick diabetes typ 1 i tonåren. Skötte sig exemplariskt. Åt som hon blev tillsagd. Medicinerade som hon blev tillsagd. Åren gick, och hon började märka av det sk naturalförloppet. Det är benämningen på de hälsoförsämringar diabetiker får ta i beräkningen och som försvårar och förkortar deras liv. Njursvikt, nervskador, högt blodtryck, hjärt/kärlsjukdomar, blindhet är några exempel. 2004 genomgick hon en öcellstransplantation som gav henne en egen insulinproduktion. Hon hade dock tagit sådan skada genom åren att hennes njurar slutade fungera. Hon började med dialys, och genomgick en njurtransplantation 2005. Livet såg ljusare ut, men den nya njuren slutade snart att fungera. En inte helt osannolik orsak till detta var att hennes läkare propsade på att hon skulle äta statiner, trots att detta i flera medicinska artiklar, i bl a Läkartidningen, avråds till just njursjuka. Nu började Maries kamp för en ny njure. En kamp som drog ut på tiden bl a för att läkarna inte samtyckte till att hon åt strikt lågkolhydratkost. När hon i augusti i år äntligen opererades, var hennes kropp alltför svag. Marie blev 38 år." - En skandal, en tragedi, beklagar sorgen. R.I.P Marie Ursäkta, kanske olämpligt, men undrar när Marie började med lågkolhydrat, någon som vet? I samband med ö-cellstransplantationen. Hon började efter den att mäta konstant och märkte vad som fungerade för henne. Fettet kom in senare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Det är mycket sorgligt Jag beklagar förlusten till alla som stod Marie nära. Jag blir arg, när jag inser hur mycket lidande vården kan bidra med, som är tänkt att minska lidande. Jag önskar att det fanns många Jason Fung i vårt land. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 Jag fick tyvärr aldrig möjlighet att lära känna henne. Men hon har ändå fått mig att lägga i en högre växel! Nu får det vara nog. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Sam Feltham retweetet dette i dag, sjekk svarene de får fra opplyste diabetikere: https://www.facebook.com/AmericanDiabetesAssociation/posts/10153140618374033 Kanskje ikke helt de svarene de ønsket? Og uforstanden er komplett: http://www.babyboomersandbellies.com/blog/2015/09/local-health-district-says-no-to-low-carb-diets-for-diabetes/ Tenk hvor mange som lider unødig av slike idiotiske råd uten rot i vitenskapen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 19, 2015 Share Posted September 19, 2015 Har just läst en intressant, upprörande men mycket hoppfull tråd på facebook:https://m.facebook.com/AmericanDiabetesAssociationAv 1300+ kommentarer på ett inlägg den 16 september när ADA oskyldigt frågar vilket blodsockervärde folk hade den morgonen är nästan ALLA svar från LCHF-ande diabetiker typ 0 som är riktigt förbannade på ADA. Ett hyggligt antal 1:or också som har fått rn dramatisk förbättring av sin livskvaliet genom att göra tvärtom vad "deras" intresseorganisation å det starkaste rådlägger. Många har i många år gjort "rätt" med katastrofala resultat. /Tillägg: de som har usla blodsockervärden verkar vara de som gör som de blivit tillsagda: äter minst 130 gr. kolhydrater om dan och är superförsiktiga med fett. Surprise?/ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Har just läst en intressant, upprörande men mycket hoppfull tråd på facebook: https://m.facebook.com/AmericanDiabetesAssociation Av 1300+ kommentarer på ett inlägg den 16 september när ADA oskyldigt frågar vilket blodsockervärde folk hade den morgonen är nästan ALLA svar från LCHF-ande diabetiker typ 0 som är riktigt förbannade på ADA. Ett hyggligt antal 1:or också som har fått rn dramatisk förbättring av sin livskvaliet genom att göra tvärtom vad "deras" intresseorganisation å det starkaste rådlägger. Många har i många år gjort "rätt" med katastrofala resultat. /Tillägg: de som har usla blodsockervärden verkar vara de som gör som de blivit tillsagda: äter minst 130 gr. kolhydrater om dan och är superförsiktiga med fett. Surprise?/ Tillägg: Igår och i dag åtmonstone är inlägget nämnt ovan BORTA. Det mest likeade och kommenterade inlägget någonsin efter vad jag kan se på deras sida.Innlägget dagen innan och dagen efter är kvar men det där inlägget, 16/9, är borta. Det är ganska uppenbart att de i alla fall INTE jobbar med sina medlemmars bästa för ögonen med tanke på de hundratals succéhistorier som vällde in - men på "fel" kost. På lowcarbkost. Vilket ju är livsfarligt om man får tro ADA. Ursäkta. Nu ska jag gå och hämta min foliehatt. Jag hade stuvat ned den i en skivbordslåda men den verkar behövas nu igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted October 2, 2015 Author Share Posted October 2, 2015 Har de tagit bort det?! Jösses.... De kommer att få äta upp det, tror jag. Alla som engagerade sig och skrev om sina framsteg med lchf borde ju gå i taket! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sandeslätt Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 40 talister och även 50 är snart döda senare generationer ställer krav på den vårdgivaren man ställs inför,bytte tom vårdcentral pga Diabetes sköterska med förlegad kunskap. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts