Alex_ Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Tjena! Jag tänkte testa en ny grej; att ge mig ut på vandring. Ryggsäck, jacka och kängor är införskaffade. Kollar runt på lämplig rutt att inleda med. Skippar tält o sånt till att börja med, men vill ändå känna att det är hyfsat på riktigt. Finns väl fina leder både i Sverige och Norge, eller om man åker neråt, har inte bestämt än. Jag ser att snacks och måltider i Friluftsaffärerna inte alls följer lågkolhydratstänk, utan det är sockriga bars, pastablandningar mm. Vad hade ni ersatt detta med? Jag tror jag har hyfsad koll men ytterligare tips hade varit kanon. Nötter, hårdost, makrill... vad mer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 http://forum.kostdoktorn.se/topic/6330-mat-p%C3%A5-fj%C3%A4llvandring http://forum.kostdoktorn.se/topic/2060-tips-lchf-mat-i-skogen-v%C3%A5r-sommar-h%C3%B6st http://forum.kostdoktorn.se/topic/1785-l%C3%A5ngf%C3%A4rd-p%C3%A5-kanadensare-i-lchf http://forum.kostdoktorn.se/topic/531-tips-lchf-mat-p%C3%A5-fj%C3%A4llvandring 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 4, 2015 Author Share Posted September 4, 2015 http://forum.kostdoktorn.se/topic/6330-mat-p%C3%A5-fj%C3%A4llvandring http://forum.kostdoktorn.se/topic/2060-tips-lchf-mat-i-skogen-v%C3%A5r-sommar-h%C3%B6st http://forum.kostdoktorn.se/topic/1785-l%C3%A5ngf%C3%A4rd-p%C3%A5-kanadensare-i-lchf http://forum.kostdoktorn.se/topic/531-tips-lchf-mat-p%C3%A5-fj%C3%A4llvandring Ah grymt! Jag sökte på vandring innan utan att få upp nåt. Thanx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Tjena! Jag tänkte testa en ny grej; att ge mig ut på vandring. Ryggsäck, jacka och kängor är införskaffade. Kollar runt på lämplig rutt att inleda med. Skippar tält o sånt till att börja med, men vill ändå känna att det är hyfsat på riktigt. Finns väl fina leder både i Sverige och Norge, eller om man åker neråt, har inte bestämt än. Jag ser att snacks och måltider i Friluftsaffärerna inte alls följer lågkolhydratstänk, utan det är sockriga bars, pastablandningar mm. Vad hade ni ersatt detta med? Jag tror jag har hyfsad koll men ytterligare tips hade varit kanon. Nötter, hårdost, makrill... vad mer? När jag höll på att vandra köpte vi med en fårfiol som vi åt av varje dag. Det var jättegott! Andra vandrare i stugorna tittade avundsjukt där de satt med sina torra påsar! Vi hade också med smör och gul lök som håller väldigt bra och lite andra grönsaker som vi åt upp de första dagarna. Man kan också plocka och äta av de växter som finns på plats. Kolla "Ätliga Växter". Tex svinmålla och spjutmålla är goda och plockvärda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Om man gör en sökning när man står i en tråd så sker sökningen bara i "Detta ämne". Man måste ändra i sökrutan till "Forum" för att sökningen ska gälla hela forumet. Gör man det får man upp massor med träffar på "vandring". Jag har missat det flera gånger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xls Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Om man gör en sökning när man står i en tråd så sker sökningen bara i "Detta ämne". Man måste ändra i sökrutan till "Forum" för att sökningen ska gälla hela forumet. Gör man det får man upp massor med träffar på "vandring". Jag har missat det flera gånge Eller så använder man Google och söker på site:forum.kostdoktorn.se vandring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 Ganymedes och Xls: Aha, bra att veta. Det förklarar varför det inte dök upp några träffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 När jag höll på att vandra köpte vi med en fårfiol som vi åt av varje dag. Det var jättegott! Andra vandrare i stugorna tittade avundsjukt där de satt med sina torra påsar! Vi hade också med smör och gul lök som håller väldigt bra och lite andra grönsaker som vi åt upp de första dagarna. Man kan också plocka och äta av de växter som finns på plats. Kolla "Ätliga Växter". Tex svinmålla och spjutmålla är goda och plockvärda. Haha, fårfiol låter mäktigt! Får man ta med det på flyget..? Det är en grej jag måste kolla upp också, vad man får ta med på flyget. Nötter, korv, ost o makrill hoppas jag går igenom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 När jag höll på att vandra köpte vi med en fårfiol som vi åt av varje dag. Det var jättegott! Andra vandrare i stugorna tittade avundsjukt där de satt med sina torra påsar! Vi hade också med smör och gul lök som håller väldigt bra och lite andra grönsaker som vi åt upp de första dagarna. Man kan också plocka och äta av de växter som finns på plats. Kolla "Ätliga Växter". Tex svinmålla och spjutmålla är goda och plockvärda. Åh, fårfiol som är så gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 På flyg: Makrill på burk är tveksamt. Min far blev en gång av med kokta (oskalade) ägg, men andra har lyckats ta med dom genom kontrollen. Vandrings mat - det beror ju hur festligt du vill ha det. Vissa tycker att mat är viktig på en vandring. För mig har fokus ändrats mycket sista tiden, så mat är ingen trigger längre. Man ska äta för att fylla på energi... På min fjällvandring i år tog jag därför lite minimalistisk kost med mig. Äggpulver Gräddpulver rökt lufttorkad fläsk Det blev frukosten - äggröra. Till lunch och kvällsmat kokade jag vatten och la i en buljongtärning och drack det och åt lufttorkad ren- och älgkött, mer rökt fläsk eller lufttorkad salami till. Jag hade torkat lite grönsaker: vitkål, blomkål, paprika, purjo, squash, aubergine och svamp som jag la i buljongen. Sen kune man ju smaksätta den med tomatpure och krydddor... Sen hade jag burkar med fett med - en blandning med skirat smör och kokosfett som jag öste ner i både äggröran och buljongen. Nötter som snacks. Det var helt ok, tyckte jag. Jag höll mig mätt och det gick fort att fixa maten. Inget långt krångel. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Ska dock tillägga att det var svårt att hitta buljongtärningar som inte innehöll glutamat. Istället innehåller de socker...men det blir ju inte så mycket på en kopp. och smaken var så där.. nästa gång tror jag att skippa dom och kör med bara grönsaker och kryddor 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 Ska dock tillägga att det var svårt att hitta buljongtärningar som inte innehöll glutamat. Istället innehåller de socker...men det blir ju inte så mycket på en kopp. och smaken var så där.. nästa gång tror jag att skippa dom och kör med bara grönsaker och kryddor Inspirerande att få dessa tips. Låter som du gjort en "riktig" vandring, med tält osv. Jag kommer börja lite lugnare, bokade precis några dagar i Norge nästa vecka. Ser ut att vara fantastiska landskap. Unnar mig dock tak över huvudet på nätterna, plus frukost o förhoppningsvis kvällsmat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Jo, det var en vandring på några dagar med tält och allt.. Det sköna med vandring är att det finns alla varianter! Det viktiga är att komma ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Om du har möjlighet så ta med tält ändå. Det inte är inte alltid man hinner eller orkar så långt som man tänkt och då är tältet en stor trygghet. Plus att det snabbt går att spara stora pengar jämfört med att ta in i stuga för flera hundra per natt. Samtidigt väldigt skönt att komma in i stugvärme oc torka kläder efter några dagars blöt vandring och tältning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Råkar det vara mycket mygg och knott är tältet en räddning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin80 Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Vad hade ni ersatt detta med? Jag tror jag har hyfsad koll men ytterligare tips hade varit kanon. Nötter, hårdost, makrill... vad mer? Pemmikan! Komplett "foder" för människor. ?Skämt åsido, pemmikan innehåller torkat magert kött, renat fett (helst från djur) samt torkade valfria bär, helst vilda. Köttet och bären pulvriseras. Blandas sedan med smält fett till lagom gegga-konsistens. Häll smeten i en burk med tättslutande lock. Håller i många månader. OBS! Smälter i värme! Kan ätas dom det är, men annars ska man egentligen koka en soppa av det här. Jag har dock aldrig gjort det. Jag har det som mellanmål i skolan. Mättar bra av lite och man håller sig mätt länge också. Man kan tydligen leva endast av detta har jag läst. Bär som jag använt är blåbär, aronia, nypon, rönnbär, tranbär. De tre första är goda och de två sista hade jag lite av som extra vitamin-mineraltillskott. Jag har även haft i torkade pulvriserade nässlor av samma anledning. Lycka till med din vandring! (Tips mot myggor: Lavendelolja som avskräckande och/eller Tea Tree-olja på myggbetten. Bättre än nervgiftet DEET.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 13, 2015 Author Share Posted September 13, 2015 Pemmikan! Komplett "foder" för människor. Ja jag kollade runt efter Pemmikan, men det verkar inte gå att köpa färdigt så jag struntade i det Nu blev det en rätt bekväm tripp med övernattningar på fina ställen i Norge, så nötter o korvar räckte alldeles utmärkt. Men vilken fantastisk upplevelse, vilka landskap, berg o fjordar! Fullständigt Fylke-land Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts