Jump to content

Kortisol


Lasse P
 Share

Recommended Posts

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en fundering jag har kring kortisol.

Om jag äter en stadig LCHF-frukost vid 0900 tiden så behöver jag inte äta på 9-12 timmar.

En bekant säger att det inte är vidare bra därför att kortisolet går upp och kan ge skador pga detta

Blir villrådig då jag ju inte känner någon hunger och vill inte okynnesäta bara pga detta.

Av vad jag kan läsa mig till så borde ju inte kortisolet stiga eftersom maten jag äter omvandlas till glykogen men min bekant säger att bara efter några timmar så börjar korstisolet stiga därför att näringen i det jag ätit är förbrukad och då börjar den använda sig av proteinet i min kropp istället med hjälp av kortisol.

Fins det någon substans i detta eller är det bara BS?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag förmodar att det ingår animaliskt protein i din LCHF-frukost. Då har kroppen ingen anledning bryta ned vävnad för att komma åt aminosyror, utan energibehovet täcks av det du ätit till frukost och sedan dina fettceller. Runt 10% av energin från fett blir dessutom glukos genom att glyceroldelarna i triglyceriderna byggs om.

 

Jonas Bergqvist skriver här lite om att periodisk fasta är "hälsosamt stressande" genom kortisolutsöndringen: http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Äter man sällan och med en stor fettprocent så är det lätt att man får sänkt aptit och näringsbrist (fett innehåller inte mycket näring). Alltså inte proteinbrist, utan näringsbrist av olika vitamineraler. Jag tror detta kan stressa kroppen om det blir ett kroniskt tillstånd. Det finns flera anekdotiska berättelser om personer som fått hälsoproblem vid lågkolhydratskost (kortisol, adrenalin, binjurarna etc).

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att det min bekant sa verkade lite ologiskt eftersom det borde vara samma effekt som att man inte äter mellan typ 20.00 och 09.00 oxå och det gör ju väldigt många per automatik då man sover på natten, men då sker ju kortisolhöjningen som ett naturligt tillstånd så att det verkar ju inte vara förenat med någon större risk för binjureutmattning precis.

Sedan så undrar jag om inte de skadliga nivåerna över tid kommer då kroppen är i svältläge, vilket man inte kan anses vara då man äter dagligen...eller?

Link to comment
Share on other sites

Går man länge mellan måltiderna så är det främst insulin som sjunker och glukagon som stiger.. troligtvis så även vid högkolhydratkost!

 

Iomed att insulin sjunker så ökar den adrenogena påverkan på fettcellerna och resultatet på dessa blir ökad lipolys som i sin tur leder till mer FFA i blodet.

 

Kortisol har vi alltid i blodet, men stiger främst för "flight och fight".. så även utav gryningsfenomenet.. du skall få en kickstart.

 

Stress och träning höjer oxå kortisol.. så säg till din polare att sluta träna! :unsure:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det hon ville påskina var att äta LCHF med långt mellan måltiderna var skadlig pga att kortisolet var ett stresshormon som utsöndrades just för att det var långt mellan måltiderna men jag vill påstå att så länge inte kroppen själv signalerar att den är hungrig så är allt OK. Det vore ju kanske skillnad om man vart hungrig men ignorerar detta.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kortisols främsta uppgift vad gäller ämnesomsättningen är att öka glukoneogenes och lipolys vid stress!

 

Dvs det är då du behöver extra energi i blodet, för flight och fight, likaså när du skall vakna, samma sak sker vid nyfödd bäbis, förälskelse.. osv.. det är för att du under sådana situationer skall vara på topp.

 

Så länge man är hyfsat frisk och inte befinner sig i någon traumatisk situation så sköts den energi kicken främst utav Glukagon och att Insulin sjunker.

 

Altså förutom alla andra funktioner kortisol har så är dess inverkan på ämnesomsättningen främst vid stress.

 

Insulin tar en stund för att sjunka och för glukagon att stiga.. däremot kan kortisol stiga rätt snabbt.. och du är beroende utav detta om du möter en sabeltandad tiger i skogen.

 

Att kortisol kan öka glukoneogenesen betyder inte att den alltid gör detta.. oså.. har hon hört talas om ketos.. som kan ersätta stora delar utav glukoset?

 

Främst sker ketos vid fasta, lågkolhydratkost och/eller lång tid mellan måltiderna.

 

Undrar om hon själv går upp mitt i natten för att äta? :huh:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det där med att isolera ett enskildt hormon och sen se vad det leder till är för det första felaktigt.. för det andra så sker den homeostasiska regleringen i kaskad!

 

Dvs i olika sitiúationer så interagerar olika hormoner.. för att ta ett exempel.. vid nyfödd bäbis och nyförlöst partner stiger kortisol.. och Oxytocin.. liaså vid förälskelse och träff med sexpartner!

 

Dvs då interagerar de så att du dels är på topp.. din bäbis/nyförlösta partner är beroende utav dig/din nya sexpartner innebär att du kan presterar och vara ditt bästa jag.. du ser mer till andras behov än dina egna!

 

Oså.. om du möter den där björnen bakom en enebuske.. så interagerar kortisol med adrenalin.. för att du skall kämpa eller fly.. oavsett skador och smärta.. iomed att kortisol är smärtdämpande/ger dig mer energi/nedreglerar allt annat som inte är nödvändigt för omedelbar överlevnad.. osv!

 

Träning påminner om björnmötet, det ger en stegring av energinivåer via kortisol, ökad omvandling av aminosyror till glukos.. för att nästa dag sjunka under sin normalnivå, det är för att du skall stilla dig och återhämta dig/reparera/bygga upp din muskulatur igen och fylla dina glykogendepåer för nästa björnmöte!

 

Träning innebär nedbrytning av muskulaturen.. så man stimulerar kroppen att kompensera för framtida behov, det är en form av stress, som för de flesta är hälsosam!

 

Jag överlåter med gott samvete till de mer träningsinriktade att förklara sambanden mellan kortisol, träning, proteolys, proteinsyntes, BCAA, annat som har med träning att göra!

 

Glömde.. Insulin är inget dödligt gift.. det är livsviktigt.. de som brukar bråka om insulinhypotesen brukar pepåka detta.. och det är aldeles riktigt.. man skall om man är frisk se till att ha normalt insulin.. det är främst hyperinsulinemi man bör undvika.. iomed att det allt för ofta leder till insulinresistens/metabolt syndrom/diabetes.. om man har fel gener och därmed otur i livets lotteri!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...