Dizzie41 Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Tar ca en matsked kokosfett/dag. Tar jag detta utan någon annan mat eller dyl mår jag ganska illa. Min fråga är om det är ok att äta något till, eller är det effektivare utan något till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Tar ca en matsked kokosfett/dag. Tar jag detta utan någon annan mat eller dyl mår jag ganska illa.Min fråga är om det är ok att äta något till, eller är det effektivare utan något till? Jag tror inte att det är så stor skillnad, börja ta det med något annat fett så du slipper illamåendet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Kokosfett funkar lika bra att steka i som smör så blanda smör och kokos när du lagar mat. Eller blanda med kaffe/te. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Att mixa 2-3 dl kaffe, 1 msk kokosfett och 2 msk osaltat smör. Kör mixern ett tag, så får du Magic Bullet Coffee. Jag tycker det är jättegott, och så blir man mätt ett tag. Eller mixa in i en smothie, med bär, grädde och vatten. Tycker du ändå, inte är gott, så hoppa över det. Onödigt att plåga sig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Hur mycket kokosfett räknat i vikt äter ni egentligen ? Jag steker inte i kokosfett, utan dricker den ihop med en kopp te och tidigare med kaffe. Jag har till dags dato förbrukat ca. 2 kg kokosfett på 6 månader. Det blir ca. 11 gram om dagen i snitt. Om det är litet eller mycket har jag inte riktigt någon uppfattning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag "trycker" inte i mig kokosfett medvetet alls, utan använder det som ett bra fettalternativ där det passar. Det kan vara i kokosplättar, eller i fröknäcke, eller att steka i när jag lagar asiatiskt. Någon enstaka gång kan jag ta en sked i kvällsmuggen med te om jag känner mig sugen och inte tycker att jag borde tugga i mig något annat. Följaktligen finns det alltid kokosfett i skafferiet, men jag är ingen storkonsument. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Ursh för att ta en sked fett bara så där. Förstår inte vad det skulle vara för problem med att blanda det med saker. Kokossmaken försvinner en del vid värme över 45 grader dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Började idag o ha det i kaffet istället för grädde gick över förväntan.är i en pltå tydligen så jag går ej ner...hmm bort med alla mejeriprodukter. Håll nu tummar o tår för mig ni Goa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pling81 Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Nu är jag ny på det här, men Varför ska man ta en matsked kokosfett/dag? Jag har varit inne på Bodystores hemsida och de har ju två olika kokosfett, ni som pratar om att lägga en sked i te (vilket jag är ute efter), vilken sort använder ni då? http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi Med eller utan smak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Jag äter deodoriserat kokosfett utan smak. Gillar inte kokossmaken riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lykkeliten Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Jag tar en msk i kaffet nästan varje morgon och mixar med stavmixer. Upplever att min mage "sköter" sig mycket bättre när jag gör det. Har testat både med och utan smak och föredrar den utan även om jag gillar kokos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Nu är jag ny på det här, men Varför ska man ta en matsked kokosfett/dag? Jag har varit inne på Bodystores hemsida och de har ju två olika kokosfett, ni som pratar om att lägga en sked i te (vilket jag är ute efter), vilken sort använder ni då? http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi Med eller utan smak? Meddellånga mättade fettsyror (MCT) i kokosfett, framför allt laurinsyra, ger kroppen och inte minst hjärnan utmärkt energi i form av ketonkroppar, och detta faktiskt oberoende av kosten i övrigt (alltså konkret folk som äter hög kh% får också ketoner av MCT). Laurinsyra har också antibakteriella / antiinflammatoriska egenskaper. Ingen dag utan minst 50 g kokosfett i en eller annan form är min devis. Ett sätt som jag faktiskt kan märka att hjärnan fungerar bättre på LCHF (därmed på ketoner) är att jag för någon månad sedan efter några års uppehåll börjat spela piano igen. Vissa partier ur t.ex. en Mozart pianosonat minns jag tydligt att jag hade svårigheter med tidigare (åt då svensk standardkost), men nu märker jag en tydlig förbättring när jag ger mig på samma partier utan att ha tränat på dessa år. Märker samma ökade skärpa i andra sammanhang också, såsom möten på jobbet, när jag läser/skriver/diskuterar o liknande. Jag kan inte koppla det till annat än att ketogen diet får hjärnan att fungera bättre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Tror någon räknat ut att en msk kokosolja är ca 25 gram och för min del blir det minst 75 gram per dag. Börjar dagen med 45g i kaffet tillsammans med smör och sen 25 g ett par gången rakt av. På 3-4 månader har jag konsumerat ca 6 kg, så det blir en hel del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Tror någon räknat ut att en msk kokosolja är ca 25 gram och för min del blir det minst 75 gram per dag. Börjar dagen med 45g i kaffet tillsammans med smör och sen 25 g ett par gången rakt av. På 3-4 månader har jag konsumerat ca 6 kg, så det blir en hel del. Jag gör av med 5 kg på c:a 2½-3 månader. Jag använder det på så vis att inget försvinner som spill, så jag vet att jag får i mig allt detta, dvs. c:a 55-60 g/dag. Då känner jag att jag har full tillgång till den nytta detta fett kan göra för kroppen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts