Jump to content

LCHF och alkohol (allergi)

optisizer

Recommended Posts

Om man som jag har ätit mer eller mindre strikt LCHF i princip sedan kostdoktorn startade är det troligt att man kan utveckla allergier (främst i form av IBS och lös avföring) mot alla de kolhydratrika produkter i allmänhet och alkohol i synnerhet man hela tiden intagit mycket sparsamt? Jag tycker mig ha märkt det sambandet framför allt gällande brödprodukter, öl och snaps. Om jag har rätt i mina misstankar verkar det nu mer som om endast en öl eller en snaps är tillräckligt för att min mage skall vara helt ur slag de nästkommande 2-3 dygnen. Råkar jag dessutom få i mig en skiva bröd under denna period (eftersom det är lättätet när man har dålig mage) verkar det som om jag kan lägga till ytterligare 2-3 dagars elände. Allmän information på nätet om alkohol och diarré handlar mest om långvarigt drickande av större mängder. Därför undrar jag om mina misstankar kan stämma angående dessa måttliga mängder eller bör jag kolla upp möjligheterna för andra bakomliggande faktorer? Vilka kan de i så fall vara?

(Jag vistas mycket i Polen så det är otroligt svårt att hitta sociala, festliga situationer där åtminstone en snaps och en öl är en självklarhet.)

Jag tror du har glutenintolerans av någon sort som ger exakt de symptom du beskriver. Gluten finns i öl och bröd så klart, dock inte i snaps ;-)

Jag visste inte att jag var glutenintolerant innan LCHF, efter ett par veckor utan kolhydrater (dvs även utan gluten) blev jag sjuk varje gång jag fick i mig gluten, det tog 2 år innan jag fattade. Nu lever jag glutenfritt och mår bättre än någonsin. Det finns glutenfria öl. 

• Like 3

Om man som jag har ätit mer eller mindre strikt LCHF i princip sedan kostdoktorn startade är det troligt att man kan utveckla allergier (främst i form av IBS och lös avföring) mot alla de kolhydratrika produkter i allmänhet och alkohol i synnerhet man hela tiden intagit mycket sparsamt? Jag tycker mig ha märkt det sambandet framför allt gällande brödprodukter, öl och snaps. Om jag har rätt i mina misstankar verkar det nu mer som om endast en öl eller en snaps är tillräckligt för att min mage skall vara helt ur slag de nästkommande 2-3 dygnen. Råkar jag dessutom få i mig en skiva bröd under denna period (eftersom det är lättätet när man har dålig mage) verkar det som om jag kan lägga till ytterligare 2-3 dagars elände. Allmän information på nätet om alkohol och diarré handlar mest om långvarigt drickande av större mängder. Därför undrar jag om mina misstankar kan stämma angående dessa måttliga mängder eller bör jag kolla upp möjligheterna för andra bakomliggande faktorer? Vilka kan de i så fall vara?

(Jag vistas mycket i Polen så det är otroligt svårt att hitta sociala, festliga situationer där åtminstone en snaps och en öl är en självklarhet.)

Tror mer på att du skall söka andra förklaringsmodeller!

Eller så får du ta en snaps och brödskiva lite oftare för att vänja kroppen.

Jag personligen har alldrig haft några magproblem med snaps och brödbit.. duvet.. man gör så gott man kan på semester och sociala tillställningar!

Att enskilda snapsar och brödbitar skulle slå ut tarmvilli tycker jag låter osanolikt!

Tror mer på att du skall söka andra förklaringsmodeller!

Eller så får du ta en snaps och brödskiva lite oftare för att vänja kroppen.

Jag personligen har alldrig haft några magproblem med snaps och brödbit.. duvet.. man gör så gott man kan på semester och sociala tillställningar!

Att enskilda snapsar och brödbitar skulle slå ut tarmvilli tycker jag låter osanolikt

Om magen är i bra skick vid tillfället krävs det mer än EN brödbit för att ställa till det så som alkoholen gör, men om den redan är ur balans krävs det väldigt lite för att få den att hålla sig kvar i detta obalanserade läge. Om det nu har något samband. Det vet jag ju inte, men misstänker. Det här är ju gubevars något jag inte upplevt allt för ofta. Vad jag är särskilt intresserad av att finna ut är vad vetenskapen säger om måttlig alkoholkonsumtion (till skillnad från rejält supande) och 2-3 dagars efterföljande diarré. Är det gluten (och kanske i så fall också brödet) som är boven, eller är det alkoholen självt? Kan det finnas dokumenterat i vetenskapen eller annorstädes? Vad gäller enbart fusk med bröd på stabil mage, kan magen bli rejält "sunkig" vid alltför tätt fuskande men inte lika akut dålig som från alkoholen. Jag skall försöka leva gluten och alkoholfritt under en period. Om allt går bra så är ju det något bra att fortsätta med, även om det bara indirekt ger svar på ursprungsfrågan. Men om symptomen återkommer ändå, ja då vet jag ju att jag måste leta efter svar på andra ställen.

Så varför har jag alls fuskat? Genom åren har jag märkt att så länge jag är MYCKET NOGA med en REJÄL LCHF frukost med grönsaker har kroppen tillåtit att lite skräp (tex. potatis, pasta, bröd, öl) slunkit ner lite senare någon dag i veckan. Men nu verkar det som om jag kanske måste sätta stopp för det. Inte för att hålla vikt och kroppskonstitution, men för magens funktion.

Om man säger som så.. med visst stöd från vetenskapen så tyder din mage/tarms beteende mer på magsår/sår i tunntarmen än på celiaki!

Alkohol är känt som en stark irritator på magtarmslemhinnan.. man får småblödningar utav varje sup kan man säga.. och har man dålig slemhinna/sår i denna så kan det hela förvärras.

Grejen är att det oftast känns som någon form av smärta oxå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mags%C3%A5r

Om man säger som så.. med visst stöd från vetenskapen så tyder din mage/tarms beteende mer på magsår/sår i tunntarmen än på celiaki!

Alkohol är känt som en stark irritator på magtarmslemhinnan.. man får småblödningar utav varje sup kan man säga.. och har man dålig slemhinna/sår i denna så kan det hela förvärras.

Grejen är att det oftast känns som någon form av smärta oxå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mags%C3%A5r

Tack! Det var intressant information. Stämmer inte exakt in, men värt att hålla i åtanke och kanske kolla upp. Eventuell smärta, eller obehag snarare, sitter längre ner än vad som beskrivs i wikin, under naveln.

Som regel sitter "magsår" ovan naveln har jag för mig?

Men kan oxå vara längre ner.

Likaså handlar Celiaki om förstörd tarmvill i tunntarmen.

"Det finns ett antal olika sjukdomar som kan drabba tunntarmen. Vanliga symptom på att man har en tunntarmssjukdom är att man får diarréviktminskningvitaminbristsaltbrist,näringsbrist och brist på spårämnen, men även att man får buksmärtor vid tarmförträngningar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunntarm

Sannolikheten för att Celiaki skulle uppstå av enskilda brödbitar är rätt liten tror jag.

Celiaki är bara ett av flera problem man kan få av vete/gluten/gliadin. Jag har inte celiaki. Jag har inte magsår. För mig räcker det med ett kryddmått mjöl så händer det saker. Jag trodde det var magsår när jag gav mig in i läkarkarusellen och blev grundligt utredd. När jag tog bort gluten försvann magsårssymptomen och mycket annat på mindre än 2 veckor. Under utredningen lärde jag mig att magsår är idag mycket mycket ovanligt bland Sverige-födda och icke rökare. Rökning har en stark koppling. 

Jag läser en bok om bakterier, Missing microbes, författaren berättar framförallt om en bakterie, som fått skulden för magsår, och Nobelpris ..., Helicobacter pylori, den är i stort sett utrotad i västvärldens befolkningar pga antibiotika. Utan den väldigt lite magsår och magcancer tydligen men baksidan är tydligen en mängd andra problem som tex födoämnesallergier, astma, mfl.

• Like 1