Petra183 Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Finns det något man kan göra med buljongfett, dvs den fettkaka som bildas ovanpå buljong som kallnar? Om jag förstått det hela rätt ska man ta bort den för att få bättre kvalitet på buljongen, men det känns synd att slänga fett och det blir lite mastigt att äta den med sked. Någon som har tips på användningsområde? Hur länge håller den sig i kylen? Kan man frysa den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Om du ska spara buljongen - frysa den, så blir det längre hållbarhetstid utan fettet. När jag äter den direkt brukar jag låta fettet smälta ner i buljongen och ev. tillsätta även lite kokosfett. Mums! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Jag trodde det var fettet man ville åt. Varför är det inte bra fett? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Jag har förstått det så, att om man bara kokar buljongen en kort tid, kan man äta fettet. Exempelvis om man kokar en köttsoppa och bara kokar buljongen tills köttet är färdigkokt. Om man däremot kokar buljongen i flera timmar, vilket man ju ofta gör om man kokar buljong enkom, så bör man ta bort och slänga fettet. Detta ska bero på att fettet börjar härskna av den långa koktiden och därför både smakar sämre och inte är särskilt hälsosamt. Att fettet härsknar är ju då absolut orsaken till att buljong med fett fortare blir dålig i frysen, jämfört med fettfri buljong. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Mnjae.. tror att det är så här i stället! Buljong framställs främst för smakernas skull.. det blir en hel del mineraler från benen oxå, som kan vara nyttiga.. däremot blir ofta ett överflöd av fett! Speciellt om man reducerat det väldigt mycket. Det blir som regel så mycket fett att det är rent opraktiskt.. därför slänger man det mesta.. tveksam till om härskningsprocessen är så himla stor och anledning till att man slänger det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Fettet kan smaka dåligt, och då slänger man det. Fettet används också som "lock" för att konservera buljongen, men bäst är att frysa in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Citerar Birgitta Höglunds bok Långkok... "Att jag tar bort fettet vid infrysningen beror inte på att jag vill ha en mager fond. Det är bara för att det inte blir så gott av den långa kokningen, fettet oxiderar." Oxidera är samma sak som härskna, visst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Buljong o fond är A o O i köket. Det är attans vad mycket gott man kan göra med den. Har dock funderat på det här med att ta bort fettet från buljongen. Jag kokar en jäkla massa buljong i min crock-pot. Har hela kylskåpet fullt med buljongburkar. Det är kyckling-, nötbensbens- o fläskbensbuljong. Fisk- o grönsaksbuljong gör jag aldrig i förväg, utan kokar när jag behöver det (kort tillagningstips). Jag sparar o använder alltid buljongen med fettet kvar. Detta är mina iakttagelse: - det håller sig ca tre veckor. Ingen idé att frysa in, det går åt. - fettet lägger sig som ett skyddande lock. - det smakar bra om fettet, även när buljongen börjar bli gammal. Så för mig känns det bra att använda både fett o buljong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Jag delar Ulfs erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 8, 2015 Author Share Posted September 8, 2015 Min 36-timmars benbuljong är klar. Den blev inte riktigt som jag förväntat mig eftersom den inte stelnade. Funderar på om det beror på att jag i huvudsak återanvänt långkokta ben till den och kompletterat med krossade äggskal och ett par oanvända märgben. I långkoken använde jag vin eller vinäger och det är möjligt att det dragit ut tillräckligt mycket ur benen. Från långkoken fick jag nämligen styv buljong. Det kanske räcker att koka 6-8 timmar för att få ut tillräckligt ur benen? Tankar kring det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin80 Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Citerar Birgitta Höglunds bok Långkok... "Att jag tar bort fettet vid infrysningen beror inte på att jag vill ha en mager fond. Det är bara för att det inte blir så gott av den långa kokningen, fettet oxiderar." Oxidera är samma sak som härskna, visst? Det håller jag inte riktigt med om. Skulle fett oxidera av värme? Hur skulle det gå till?! Det är väl fettet i benen vi talar om? Att mättat fett från ben/kött skulle oxidera i en buljong med rimlig koktid finner jag högst osannolikt. I en buljong blir det högst 100 grader så länge det finns vatten kvar (När vattnet har kokat bort stiger temperaturen och kan bli 250 grader eller mer. Då bränns innehållet och fettet oxiderar).Det måste vara något annat hon menar. Däremot om man har olja rik på fleromättade fettsyror så kan dessa kanske förstöras av långvarig värme. Jag har tillräckligt mycket kunskap i kemi, biokemi mm för att inse att mättade fetter är stabila för måttlig värme, 100 grader under en kortare tid, -timmar. Dessutom har jag själv kokat många buljonger av ben. Då har jag dem i ugnen i en järngryta med lock under natten, ca 12 tim. Jag har aldrig varit med om illaluktande fett. Däremot blir det mycket fett av märgben. Det kan kännas otrevligt att äta så mycket fett i buljongen. Jag brukar därför spara en del av fettet och använda vid stekning av annat, som ägg tex. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts