Tuva Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 "Här är några skarpa politiska förslag för att framtidssäkra svenskt lantbruk och fasa ut komjölken: Byt ut komjölk mot växtmjölk i skolorna. Inför en vegetarisk norm i skolköken genom att servera växtbaserade huvudrätter som standard. Inför en hälsoskatt på animaliskt mättat fett, som finns rikligt i mejeriprodukter, som Danmark gjorde 2011. Generalisera koldioxidskatten till att även innefatta mjölk och köttprodukter, som Naturvårdsverket föreslår i rapporten Hållbara konsumtionsmönster. Sänk momsen på frukt och grönt. Sist men inte minst: Inför ett miljömål om halverad mjölkkonsumtion till år 2025." "http://www.aftonbladet.se/debatt/article21364205.ab" Men nej. Nej nej nej nej. Byta ut komjölk mot växtmjölk? Är de inte kloka? Ok att ta ut mjölken, den behöver vi ju inte. God är den men behöver den gör vi inte. Vad sägs om VATTEN istället för nåt hårt processat skit? Hälsoskatt på mättat fett. Men ge er.... För den bästa och mest naturliga födan är hårt processad hitflugen sojabiff eller hur var det nu igen? Lycka till att leva som vegan på närproducerade nordiska varor. Var gärna vegan. Men jag kommer inte tro att det är den ultimata kosthållningen, vare sig ur miljöperspektiv eller hälsoperspektv. Människans utveckling de sista årmiljonerna behöver förklaras i så fall. Jag ska skriva på att vår fixering vid muskelkött är lite småpervers. Vi borde äta hela djuret. Att hitta "dåliga" styckbitar numera är ju ofta skitbesvärligt - för att inte tala om bra inälvsmat eller ben att koka soppa på. Sänk momsen på frukt och grönt. JA jättemycket JA! Mer grönsaker åt folket! Färskt, kokt, ångat, ugnsbakat, Mums! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Går det att driva ett storskaligt, växtbaserat jordbruk utan tillgång till konstgödsel? Med tanke på kostnaden och att skolmat är skattefinasierad, är havremjölk billigare än mejerimjölk eller dyrare? Serveras ens mjölk dagligen i skolan (antar att det kan variera mellan olika kommuner)? Vilka baljväxter går det att odla i Sverige? Kan vi vara självförsörjande på baljväxter? Hur många vilda växter, fåglar och insekter är beroende av ett betat landskap och slås ut om det betade landskapet ersätts av monokulturer med förment ätliga växter? Är en vegetarisk eller vegansk kost ens hälsosam? Jag mår i alla fall dåligt av den och tål inte bönor, linser odyl. Hur ska vi bära oss åt för att få fler intressanta inälvor och styckningsdelar i butikerna? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Inälvsmat och intressanta styckdetaljer såg jag härom sistens i livsmedelsbutiken i Tensta, nordväst om Stockholm. Dom kan dom! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Jag tror inte vi ska dricka mjölk i någon större utsträckning, inte ens barn. Dock tror jag inte man ska ersätta det med kolhydratstinna växtdrycker. Vad är det för fel på vatten? Man kan för min del lägga ner all spannmålsodling inte ens kossorna ska väl äta det, de ska äta gräs så odla vall på alla fält istället för spannmål och sluta importera eländet. Mjölk tycker jag ska användas till smör och ost och CF. Gärna inälvor men det är så svårt att hitta. Jag smyger ner kycklinglever i min chilli, de märker inget ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Visst kan man få tag på nötlever och kycklinglever (har dock inte träffat på svinlever eller fårlever de senaste två decennierna), till och med njure någon enstaka gång. Men det stora problemet i mina trakter är de praktiskt taget aldrig kommer från KRAV-djur. Hur nyttigt är det att äta inälvsmat från nötkreatur som är uppfödda på spannmål (som deras magar inte alls är byggda för) och kraftfoder? Och superstressade kycklingar som tvingas växa i onaturlig takt med kraftfoder, i fasansfulla miljöer där de i slutet av sitt korta liv inte kan röra sig längre p g a trängseln med ett par tusen olycksbröder på golvet i samma lokal- hur nyttig är deras lever? Det kanske inte är så stort fel på traditionellt uppfödda djurs lever som jag befarar. Men jag tror faktiskt att bästa sättet att få i sig inälvsmat, senor och brosk (som vi också behöver) kan vara att äta korv... Med lite ansträngning kan jag ibland hitta ekologisk korv med max 5% kh. Och då laddar jag frysen . 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts