Jump to content

Kostråd spädbarn 6 månader

Elin85

Recommended Posts

Hej!

Våran son har gått ned 100g senaste kontrollen och då hävdade barnmorskan att vi skulle ge ersättning morgon och kväll, men jag är lite tveksam till detta, så vi gav istället äggmjölk. Men själva huvudfödan är bröstmjölk.

Han hade nu gått upp 200g och låg inom kurvan igen men barnmorskan var orolig för att vi gav äggmjölk och jag har vispgrädde i (Han verkar gilla det bättre än smörvarianten).

När jag läser innehållsförteckningen för ersättning så blir jag lite förbryllad, mycket sockerarter är det.

Finns det någon vetenskap kring detta, är det farligt att ge äggmjölk istället för ersättning? Barnet verkar nöjd och välmående på detta.

Tacksam för svar

• Like 5

En tanke som slår mig, bröstmjölk är ju typ A2. Så även get- och fårmjölk - det kanske kan vara nåt att kolla upp? 

Ps. Tyvärr har jag bara sett UHT-behandlad får- och getmjölk i butik. Kanske går att få mindre processad via lanthandel eller på nåt annat sätt. Om det nu är ett intressant spår. Bästa i så fall tror jag är lågpastöriserad men ohomogeniserad. 

• Like 3

Om barnet är sex månader gammalt, är det helt i enlighet med rekommendationerna att komplettera amningen med riktig mat. Två dagliga portioner ägg torde vara utmärkt exempel på detta. Har han börjat smaka fast föda också?

Somliga menar dock, att större mängder ägg till små barn kan trigga allergi. Andra menar att detta inte stämmer. Själv vet jag inte vilket som är korrekt, vet inte heller vilket som är den officiella linjen i frågan för närvarande. Men om man vill gardera sig mot en eventuell sådan risk, går det att lösa genom att enbart (eller huvudsakligen) använda äggula, eftersom det är äggvitan som främst består av det protein som kan ge allergi. 

• Like 4

Om barnet är sex månader gammalt, är det helt i enlighet med rekommendationerna att komplettera amningen med riktig mat. Två dagliga portioner ägg torde vara utmärkt exempel på detta. Har han börjat smaka fast föda också?

Somliga menar dock, att större mängder ägg till små barn kan trigga allergi. Andra menar att detta inte stämmer. Själv vet jag inte vilket som är korrekt, vet inte heller vilket som är den officiella linjen i frågan för närvarande. Men om man vill gardera sig mot en eventuell sådan risk, går det att lösa genom att enbart (eller huvudsakligen) använda äggula, eftersom det är äggvitan som främst består av det protein som kan ge allergi.

Mm.. och för att undvika glutenallergi bör man introducera gluten tidigt!

Det är något i resonemanget som inte stämmer.. frågan är vilket?

• Like 4

Ja, fast till och med de som anser att man ska introducera gluten tidigt, säger ju att man ska börja med små mängder. Sen är det ju en annan sak, att det inte stämmer med praxis, när en del barn redan efter någon vecka trappat upp till en dagsdos på närmare en liter välling... :wacko:

Jag kan dock tänka att det är en rimlig försiktighetsåtgärd med en sexmånaders baby att vara lite försiktig med mängderna av mat som är kända för att kunna ge allergier.

• Like 4

Sen kan man ju spekulera om hur allergent är ägg för bebisar som inte introducerats till gluten.... Vad kom först gluten eller ägg? Gluten har ju en förmåga att även om man inte märker reaktion på det kan det agera katalysator för andra allergier typ laktos, så varför inte ägg.

• Like 3

Båda mina barn fick allergiska reaktioner mot ägg som halvårsgamla, redan vid första smakportionen (de blev knallröda och fick pipig andning). Så de hann inte ens bygga upp någon äggallergi. Numera är jag säker på att det berodde på att de druckit glutenstinn välling ett bra tag innan de fick pröva ägg.

På den tiden trodde man att välling var det nyttigaste ett litet barn kunde få i sig. Antagligen lever den tron kvar hos alldeles för många...

• Like 1

Zepp, Jag vet inte vad du är ute efter men för säkerhetsskull vill jag berätta att det numera (nyligen) är bevisat att tidig introduktion  av gluten under skydd av amning (som det brukar heta på vårdcentralen) (eller sen intro) inte skyddar mot senare problem med gluten. Alessio Fasano bl andra.

Two recent multicenter randomized trials tested strategies of early or delayed glutenintroduction in infants, and neither strategy appeared to influence celiac disease risk. These studies also found that breastfeeding did not protect against the development of celiac disease. While disappointing, these results should spur the study of wider environmental risk factors beyond infant feeding, such as intrauterine and perinatal exposures as well as environmental influences later in life, including drug exposure, microbial infections, and the microbiome. Given that celiac disease can develop at any age, it is imperative to study these proposed triggers so as to elucidate the loss of tolerance to gluten and to develop future intervention strategies

http://www.nature.com/ajg/journal/vaop/ncurrent/full/ajg2015219a.html

• Like 3