Elin85 Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Hej! Våran son har gått ned 100g senaste kontrollen och då hävdade barnmorskan att vi skulle ge ersättning morgon och kväll, men jag är lite tveksam till detta, så vi gav istället äggmjölk. Men själva huvudfödan är bröstmjölk. Han hade nu gått upp 200g och låg inom kurvan igen men barnmorskan var orolig för att vi gav äggmjölk och jag har vispgrädde i (Han verkar gilla det bättre än smörvarianten). När jag läser innehållsförteckningen för ersättning så blir jag lite förbryllad, mycket sockerarter är det. Finns det någon vetenskap kring detta, är det farligt att ge äggmjölk istället för ersättning? Barnet verkar nöjd och välmående på detta. Tacksam för svar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik 2 Posted September 8, 2015 Popular Post Share Posted September 8, 2015 Svaret är säkert att Nej det finns ingen som helst vetenskap som stödjer barnmorskans uppfattning att naturliga råvaror är dåligt och "ersättning" bra. Däremot finns det väl många bevis idag för att de kostråd som sjukvården, dietisterna och livsmedelsverken pumpar ut är direkt hälsofarliga. Jag förstår inte varför du skulle känna oro inför att du ger ditt barn riktig mat och inte påhittad mat, bara för att en barnmorska som ärligt talat inte har någon som helst utildning i kost och hälsa, och förmodligen inte är det minsta intresserad heller, har lärt sig säga att ersättning är bättre än naturlig mat. På ett sätt har hon väl rätt; med kolhydratbaserade tillägg går barnet säkert upp i vikt, fettvikt. Stå på dig ge riktig mat. Var inte rädd. Två boktips. http://www.bokus.com/bok/9789163610295/barnmatsboken-laga-bra-mat-fran-borjan/ http://www.bokus.com/bok/9789172412361/lchf-for-hela-familjen-riktig-mat-ger-nojda-barn/ 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted September 8, 2015 Popular Post Share Posted September 8, 2015 Normalkurvor är just det. Normal. Ungar är som vi andra lite olika. En del ä tanigare än andra, en del är biffigare. Tillväxten är också lite olika. Vem känns inte vid att ungarna växer som ogräs över sommaren men kan stå nästan still i flera månader över vintern? Bröstmjölk är inte heller framställt från fabrik. Ökad efterfrågan kan ta ett par dagar - eller några veckor - att ställa in sig. Till allas, temporära, förtvivlan. Men om vi ger ersättning bums kan inte mjölkproduktionen ställa om sig för då minskar ju efterfrågan igen. Det gäller att vara både lyhörd och modig på samma gång. Läs det här och fylls av förundran över dina magiska mjölkande bröst: http://www.thestranger.com/features/feature/2015/08/26/22755273/the-more-i-learn-about-breast-milk-the-more-amazed-i-am 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 En tanke som slår mig, bröstmjölk är ju typ A2. Så även get- och fårmjölk - det kanske kan vara nåt att kolla upp? Ps. Tyvärr har jag bara sett UHT-behandlad får- och getmjölk i butik. Kanske går att få mindre processad via lanthandel eller på nåt annat sätt. Om det nu är ett intressant spår. Bästa i så fall tror jag är lågpastöriserad men ohomogeniserad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post patrix Posted September 8, 2015 Popular Post Share Posted September 8, 2015 Vi gav vår lille lite turkisk yogurt utrörd med grädde istället för välling. Han sov oftast hela natten på det. Nu är han en kärnfrisk 4-åring 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Om barnet är sex månader gammalt, är det helt i enlighet med rekommendationerna att komplettera amningen med riktig mat. Två dagliga portioner ägg torde vara utmärkt exempel på detta. Har han börjat smaka fast föda också? Somliga menar dock, att större mängder ägg till små barn kan trigga allergi. Andra menar att detta inte stämmer. Själv vet jag inte vilket som är korrekt, vet inte heller vilket som är den officiella linjen i frågan för närvarande. Men om man vill gardera sig mot en eventuell sådan risk, går det att lösa genom att enbart (eller huvudsakligen) använda äggula, eftersom det är äggvitan som främst består av det protein som kan ge allergi. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Ta det lugnt! Jag helammade lillebror i ELVA (11) månader!!! Han vägrade att ta nåt annat över sina läppar innan dess. Viktkurvan gick i trappsteg och nu har han vuxit och blivit stor, stark och frisk. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Om barnet är sex månader gammalt, är det helt i enlighet med rekommendationerna att komplettera amningen med riktig mat. Två dagliga portioner ägg torde vara utmärkt exempel på detta. Har han börjat smaka fast föda också? Somliga menar dock, att större mängder ägg till små barn kan trigga allergi. Andra menar att detta inte stämmer. Själv vet jag inte vilket som är korrekt, vet inte heller vilket som är den officiella linjen i frågan för närvarande. Men om man vill gardera sig mot en eventuell sådan risk, går det att lösa genom att enbart (eller huvudsakligen) använda äggula, eftersom det är äggvitan som främst består av det protein som kan ge allergi. Mm.. och för att undvika glutenallergi bör man introducera gluten tidigt! Det är något i resonemanget som inte stämmer.. frågan är vilket? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Mm.. och för att undvika glutenallergi bör man introducera gluten tidigt! Det är något i resonemanget som inte stämmer.. frågan är vilket? Ja, fast till och med de som anser att man ska introducera gluten tidigt, säger ju att man ska börja med små mängder. Sen är det ju en annan sak, att det inte stämmer med praxis, när en del barn redan efter någon vecka trappat upp till en dagsdos på närmare en liter välling... Jag kan dock tänka att det är en rimlig försiktighetsåtgärd med en sexmånaders baby att vara lite försiktig med mängderna av mat som är kända för att kunna ge allergier. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Sen kan man ju spekulera om hur allergent är ägg för bebisar som inte introducerats till gluten.... Vad kom först gluten eller ägg? Gluten har ju en förmåga att även om man inte märker reaktion på det kan det agera katalysator för andra allergier typ laktos, så varför inte ägg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Båda mina barn fick allergiska reaktioner mot ägg som halvårsgamla, redan vid första smakportionen (de blev knallröda och fick pipig andning). Så de hann inte ens bygga upp någon äggallergi. Numera är jag säker på att det berodde på att de druckit glutenstinn välling ett bra tag innan de fick pröva ägg. På den tiden trodde man att välling var det nyttigaste ett litet barn kunde få i sig. Antagligen lever den tron kvar hos alldeles för många... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted September 9, 2015 Popular Post Share Posted September 9, 2015 När det gäller bebisar tror jag det är viktigast att "känna efter med magen". I synnerhet med första barnet brukar de flesta känna sig tafatta och lyssna mer till alla goda råd från folk runt omkring än på sin egen magkänsla. Usch vad jag ångrat mycket pga det! Du har fått många fina tankar och funderingar här ovan (själv skulle jag liksom du absolut satsa på på äggmjölk och glutenfritt om jag fick barn idag) så läs, begrunda men följ magkänslan så får du en bebis som mår prima! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Mm.. och för att undvika glutenallergi bör man introducera gluten tidigt! Det är något i resonemanget som inte stämmer.. frågan är vilket? Zepp, Jag vet inte vad du är ute efter men för säkerhetsskull vill jag berätta att det numera (nyligen) är bevisat att tidig introduktion av gluten under skydd av amning (som det brukar heta på vårdcentralen) (eller sen intro) inte skyddar mot senare problem med gluten. Alessio Fasano bl andra. Two recent multicenter randomized trials tested strategies of early or delayed glutenintroduction in infants, and neither strategy appeared to influence celiac disease risk. These studies also found that breastfeeding did not protect against the development of celiac disease. While disappointing, these results should spur the study of wider environmental risk factors beyond infant feeding, such as intrauterine and perinatal exposures as well as environmental influences later in life, including drug exposure, microbial infections, and the microbiome. Given that celiac disease can develop at any age, it is imperative to study these proposed triggers so as to elucidate the loss of tolerance to gluten and to develop future intervention strategies http://www.nature.com/ajg/journal/vaop/ncurrent/full/ajg2015219a.html 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts