Jump to content

Ont i ögonen av för högt vitamin A intag

Guest

Recommended Posts

Någon fler som fått ont i ögonen främst bakom ögonen mellan ögonen och ögonfästet av för mycket vispgrädde i kaffe och för högt smörintag per dag.

Troligen har jag om inte någon annan upptäckt ett samband att jag får i mig för mycket A-vitamin som vanligt steksmör, bregott och även 40%-ig vispgrädde innehåller som verkar orsakar detta.

Det är övergående efter 1-2 dagar och då äter jag inte något smör eller vispgrädde alls under en längre tid för att vara säker på att det inte blir likadant igen.

Jag är absolut ingen expert, men har ändå svårt att tro att A-vitamin kan överdoseras enbart med hjälp av mejeriprodukter. Det är absolut möjligt att få i sig skadliga doser med hjälp av kosttillskott. Somliga menar också att det finns en risk för för höga nivåer av A-vitamin för den som äter mycket lever, men så mycket lever är det nog få som äter...

Jag funderar däremot på om dina symptom skulle kunna bero på mjölkallergi?

• Like 1

Nej, då kan det ju inte vara mjölkallergi. Men vad? Din teori om A-vitamin kanske stämmer, jag kommer då inte på något bättre... Även om jag inte hört talas om något liknande tidigare. Men samtidigt så är ju A-vitamin fettlösligt, alltså lagras det... Så att symptomen går över efter 1-2 dagar talar också emot att symptomen skulle bero på något större A-vitaminöverskott. Men du kanske är extra känslig för A-vitamin på något sätt? Hmm... Knepigt!

Enligt matkalkyl, livsmedel, rdi A-vitamin i 100g:

Smör 80%, 76%

Mjölk 3%, 4%

Grädde 40%, 46%

Hårdost 28%, 31%

Exempel:

25g smör blir 19% rdi

2,5 dl mjölk blir 10% rdi

1 dl grädde blir 46% rdi

50 g ost blir 16% rdi

totalt 91% rdi

Känns inte som stora mängder, såvida man inte öser på rejält.

Har du koll på ditt blodsocker? Har du diabetes? Ögonsmärtor för mina tankar ditåt. Ser dock inte logiken i varför grädde och smör skulle trigga och inte ost och mjölk. Hur konsekvent är sambandet och säker är du?

Migrän, stress?

• Like 1

Jag tycker det låter som om smör och grädde har någon tillsats som du inte tål, men att ost och mjölk inte har denna tillsats.

Inte för att det är till någon hjälp egentligen...  :huh:

Karragenan kanske? Men det har man kanske inte i smör. 

• Like 1

Brukade ösa på rejält förut med smör och vispgrädde till kaffet.

Blodsockret ligger perfekt, har inte och har inte haft diabetes någonsin.

Har kört med LCHF i cirka 2-3år.

Använder bara steksmör när jag steker ej Bregott.

Jag har uteslutit vispgrädde och använder bara steksmör vid stekning av mat.

Nä, jag får inte ont av äggula eller morötter för jag äter så små mängder av dessa medans lever äter jag typ aldrig, möjligtvis väldigt sällan levepastej.

Hade i morse när jag vaknade ont i ögonen igen men inte lika kraftigt, länge och ihållande som förut och då har jag dagen innan druckit laktosfri mjölk och fil och en hel del ekologiska köttbullar. Jag åt lite väl mycket köttbullar igår till kvällen kalla som dom är direkt ur förpackningen med klickar av ekologisk majonnäs på. Jag misstänker att det är kanske ett överskott av konserveringsmedel dagen innan som orsakat ögonvärken i morse pga. köttbullarna.

Matbyråkrat,

Jag är 33år, har varit till optiker idag. Ögontrycket helt perfekt enligt optikern.

Jag tror det är att jag får i mig för mycket salt som höjer blodtrycket som gör att jag får ont i ögonen ibland.

• 4 months later...