Pixeldoris Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Jag började med LCHF igår kväll (gick på en LFHC tidigare som var ren idioti) och började med en härlig omelett. Godaste jag ätit på veckor. Idag åt jag resterna av detta till lunch med lite kräftost. Nu på kvällen blandade jag iordning lite tonfisk tillsammans med grönsaker som jag serverade med en röra gjord på smör och kokt ägg. Jag tänkte att ägg är ju fett, MEN det är det ju inte och det borde jag veta. Jag har druckit 3 koppar med chaga-te med ca 1msk kokosolja i. Jag är mätt och kommer nog inte äta något mer idag, vad jag vet. Men i mitt huvud (som säkert är skadat sen förra dieten... Suck) känns denna kost så konstig. Har jag verkligen fått i mig tillräckligt med fett för att detta ska fungera, eller är magen bara "full". Lite sammanfattning och ungefärliga mått: En hel burk tonfisk i olja, 1/3 paprika, 3 små tomater, 6cm gurka, 1msk hackad rödlök. Av denna röra tog jag väl kanske 4dl. 3 ägg och 40-50g smör, lite gräslök. Av denna tog jag väl kanske 1.5dl. Lunchen: Omelett (1stor champinjon, 4 sparris, ca 1.5dl findelad broccoli, 1pkt bacon, 3 ägg, 3 äggvitor, 2msk grädde, 3 skivor 38% gräddost, 2msk smör till stekning) av denna omelett åt jag 1/3. Chaga-te: 1msk kokosolja (3st sådana koppar idag) Jag har försökt läsa mig till hur jag ska räkna, men det är sååå svårt! Jag gymmar föresten 4dagar i veckan och övriga dagar joggar jag innan frukost. Ibland även pw på mina gymdagar. Det kanske har inverkan, vad vet jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Använd http://www.kostbevakningen.seför att få ett hum om fördelningen fett/protein/kolhydrater. Man matar in ingredienserna och kan använda enheter som näve, ml eller gram mm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Jag får det till 16E% protein (49g), 80E% fett (114g), 4E% kolhydrater (13g). Är det för mycket fett istället? Läste att 75% är optimalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Ser bra ut tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Vet inte var du läst att 75% fett är optimalt. Minst 75 % fett är vad jag har läst. Fast jag vet inte var Men är det allt du äter på en dag så ser det lite ut. 49 gr protein låter i underkant beroende på vad du väger. Visserligen räknar man inte kalorier, men det ser totalt ut som för lite energi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Jag får det till 16E% protein (49g), 80E% fett (114g), 4E% kolhydrater (13g). Är det för mycket fett istället? Läste att 75% är optimalt Om jag räknade rätt här så får jag det till ca 1300 kcal på en dag. Det är väldigt lite mat med tanke på hur mycket du tränar. Energifördelningen och typen av mat du äter ska fungera bra att träna på. Själv tränar jag varje dag, ibland styrka, ibland annat. När jag gjort kostregistreringar ligger jag på ca 70-80 E % fett. I det här exemplet har du fått i dig ca 49 g protein. I och med att du styrketränar bör du nog ligga högre på proteinet. Kör man tung styrketräning skulle jag rekommendera att ligga någon stans mellan 1.5 -2 gram/ kg kroppsvikt. Väger man som jag 75 kg så innebär det 110-150 gram protein / dag. Med den energifördelningen du äter borde du komma lagom mängd protein om du äter tillräckligt med mat för att vara i energibalans. Nu vet jag inte om du har någon övervikt du vill bli av med. Har du det kan det vara så att du blir mätt på lite mat. Om så är fallet kan det vara en ide att öka proteinet för att du ska behålla muskelmassan under tiden du går ner i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Eh.. ägg är cirka 60E% fett! Ät fler ägg! E% är en sak.. men ett ägg väger ju pyttelite! Du får som lök på laxen cirka 12,5 gram aminosyror.. dvs om du äter 100 gram ägg.. dvs cirka 4 ägg! Och med tanke på de senaste två inläggen.. ta majo och/eller smör på äggen så rasar det upp i kalorier samt E% oxå! Jag tar som regel 4 ägg och ett halvt paket bacon! Då står man sig till dagen sista måltid! Bacon/sidfläsk för övrigt cirka 85E% fett innan man tillfört något stekfett! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Jag dricker bcaa innan morgoncardio, samt innan styrkepass och under styrkepassets cardiodel. Sen efter styrkepass BRUKAR jag ta 1 skopa vasselprotein. Nu innehåller mitt proteinpulver 11g kolhydrater per 100g, så därför avstod jag idag och åt istället min lunch. Kanske bör ta mitt proteinpulver ändå. Jag har ingen extrem övervikt, har typ 5kg att gå ner för att känna mig någorlunda "hård" För 2 år sedan vägde jag 65kg på mina 167cm och kände mig helt okej vältränad. Sen blev jag student och slapp.. (Ingen alkohol dock, är typ nykterist), vägde i somras 71kg och i dagsläget väger jag 67kg, fortfarande lite för mjuk för min del. Har efter förra dieten OTROLIGT liten magsäck, blir mätt på minsta lilla. Känner att äter jag mer ägg så kommer det forsa ut genom öronen. Men jag håller absolut med om att det är för lite jämfört med min träning. Kanske borde blanda ner lite grädde i mitt te också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Du får som lök på laxen cirka 12,5 gram aminosyror.. dvs om du äter 100 gram ägg.. dvs cirka 4 ägg! Små ägg... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Satsa på äggen i stället! Eller äggmjölk! Ät mer kött och fisk samt snåla inte på grönsaker.. speciellt inte gröna blad! Du får här och nu en frisedel utav mig på att du inte behöver registrera ett endaste grönt blad! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Dagens formbild, om det nu kan ge en bild på vad jag har att "gå ner" och behålla. Vill ju inte riktigt bli av med mina älskade muskler jag kämpat så för. Men läste också någonstans att för högt proteinintag kan skada ketos? (Belysningen på gym är alltid så smickrande, man blir så biffig! ) Jag antar att jag är en sådan här "rädd nyböjare" som inte vill göra fel. Jag är inte rädd för fett, verkligen inte, men jag är lite rädd för mejerier och även rädd för proteinet, pga ketos. Men jag behöver kanske bara bli mer påläst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Har en saftig påse med ekologisk babyspenat i kylen, så jag får väl helt enkelt börja knapra då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Äggmjölk i mitt te? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Äggmjölk i te/kaffe/on the rocks! Då får du näring förutom energin.. men jag skall inte banna dig om du väljer att äta 3-4 ägg kokta/stekta.. eller på annat sätt! Dags att muppa spenat med andra ord, testa andra löv.. Ruccola är min favo till fet mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Nu har jag ju inte sett insidan av ett gym mer än en gång i hela mitt liv och det var inte ens frivilligt så träning vet jag knappt vad det innebär , Men jag vet att musklerna behöver protein och dom behöver mer när man tränar. Utan träning kan man lugnt äta 1 gr per kilo kroppsvikt. Så du borde nog äta minst 65 gr protein. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Det stämmer att ett högt proteinintag kan göra att man inte är i ketos. Men eftersom du tränar mycket så kommer den att kunna äta en del protein och fortfarande vara i ketos. Sen är ketos inget magiskt i sig, man kan mycket väl gå ner i vikt utan att vara i ketos. Att styrketräna och vara rädd att äta för mycket protein för att man är rädd att inte vara i ketos är nog kontraproduktivt. Tränar man mycket styrketräning mår man bra av mycket protein 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Jo visst är det så angående protein, och det vet jag ju egentligen, jag vill ju mata mina muskler med proteinet. Men ändå hör man hit och dit att det här ketos är så viktigt. Men alltså jag dricker ju hellre en proteinshake än käkar 3-4 ägg, jag orkar inte äta hur mycket som helst, har egentligen alltid haft en liten magsäck. Så det blir knäppt nu när jag faktiskt blir mätt länge på det jag äter även om det är lite, så jag får liksom inte i mig tillräckligt om jag BARA ska äta när jag är hungrig. Men jag kanske ska töja magen lite. Ska ut på resturang på fredag, får väl beställa in en extra stor köttbit med massvis med fet sås och ett berg med gröna blad, det kanske hjälper (eftersom det är så gott på restaurang så kanske man lyckas trycka i sig en hel del!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Mnjae.. det viktigaste är att äta riktig mat och få i sig tillräckligt med näring och energi.. för sina behov! Ketos är bra.. men det är inget självändamål.. ökad betaoxidation kan du inte mäta och inte minskat beroende utav glykolys heller! Du är ung, smal och tränar ofta.. lite för ofta egentligen för kvalitet.. men som sagt innan, jag misstänker att det handlar mer om din nuvarande livsstil? Om 10 år har du en annan livsstil.. men nu behöver du främst näring och energi.. glöm inte aminosyrorna som du lär förbruka med din nuvarande livsstil. Altså.. det är inget fel i att vara ung hyperaktiv/träna och vara inne på att optimera sin hälsa o sånt.. glöm bara att du kan mäta sådant med något så enkelt som om hur mycket ketonkroppar som cirkulerar i ditt blod/du andas ut/kissar ut! De flesta råd angående ketos handlar oftast om bantning.. iallafall de man hittar löst på nätet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 För mycket tränar jag inte, inte enligt mig i alla fall, är noga med att träna olika muskelgrupper så de får vila mellan varven med Jag utbildar mig inom mediekommunination vilket betyder att jag i framtiden och även nu sitter väldigt mycket framför en datorskärm. Vilket jag väger upp med att röra på mig, är naturnörd med så jag kan gå flera timmar i skogen och plocka svamp! Men aminosyrorna är jag noga med att ta! Jo det har jag med sett, jag vill ju egentligen inte banta i den bemärkelsen, utan sänka fett procenten i kroppen. Jag kommer ju inte gå ner något speciellt i vikt eftersom jag tränar också. Jag tar multivitamintabletter och extra omega-3 så jag borde ju ligga i fas där med. Jag får helt enkelt bara äta mer då. Och kanske fuska med min proteinshake, DEN ÄR JU SÅ GOD! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 För mycket tränar jag inte, inte enligt mig i alla fall, är noga med att träna olika muskelgrupper så de får vila mellan varven med Jag utbildar mig inom mediekommunination vilket betyder att jag i framtiden och även nu sitter väldigt mycket framför en datorskärm. Vilket jag väger upp med att röra på mig, är naturnörd med så jag kan gå flera timmar i skogen och plocka svamp! Men aminosyrorna är jag noga med att ta! Jo det har jag med sett, jag vill ju egentligen inte banta i den bemärkelsen, utan sänka fett procenten i kroppen. Jag kommer ju inte gå ner något speciellt i vikt eftersom jag tränar också. Jag tar multivitamintabletter och extra omega-3 så jag borde ju ligga i fas där med. Jag får helt enkelt bara äta mer då. Och kanske fuska med min proteinshake, DEN ÄR JU SÅ GOD! Jag tränar tung styrka som du men endast tre gånger i veckan. Jag har haft flera perioder när jag minskat min fettprocent genom kalorirestriktion. Senast nu ca en och en halv månad och jag har gått ner 3 kg men ser ut att behållt mina muskler och känner mig lika stark som innan. Jag äter minst 2 gram protein/kg vikt i form av bra kött och fisk eller ägg. Kompletterar med stor mängd av olika sorters grönsaker. Samt lite majonäs vid behov och olivolja. Skippar mejerier helt. Eftersom jag bara äter två gånger per dag är jag rejält hungrig vid lunch och middag och kan då lätt få i mig all den näring jag behöver. Jag tror mer på att äta fet fisk eller kött än pulver i längden om man tränar flitigt så att man får i sig näring ordentligt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 När du säger att du skippar mejerier helt, gäller det även smör? Jag har också bara ätit två gånger idag och var inte jättehungrig då heller. Jag tänkte mest att det är lätt att få i sig dryck, och att pulvret därför skulle vara bra. Men allt detta verkar ju återgå till att jag måste äta mer och därför måste töja min magsäck. Men att gå ner i fettprocent på grund av kalorirestriktion och inte denna "gyllene ketos", är väl som vilken annan diet som helst? När jag gick ner från 82 till 65 kg för 4 år sedan levde jag på ren husmanskost men med kaloriunderskott. Jag var visserligen hungrig rätt ofta men det gick. Men jag tänker med LCHF är det väl inte meningen att man ska "banta" med kaloriunderskott, även om jag nu idag inte fått i mig speciellt mycket, men det är ju för att jag är så brutalt mätt helatiden. Det kanske ändrar sig, jag har ju inte ätat fett över huvud taget på ca 3 veckor (enbart omega 3 tilskott), så kroppen fick väl en chock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition http://www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/ http://kostbevakningen.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 När du säger att du skippar mejerier helt, gäller det även smör? Jag har också bara ätit två gånger idag och var inte jättehungrig då heller. Jag tänkte mest att det är lätt att få i sig dryck, och att pulvret därför skulle vara bra. Men allt detta verkar ju återgå till att jag måste äta mer och därför måste töja min magsäck. Men att gå ner i fettprocent på grund av kalorirestriktion och inte denna "gyllene ketos", är väl som vilken annan diet som helst? När jag gick ner från 82 till 65 kg för 4 år sedan levde jag på ren husmanskost men med kaloriunderskott. Jag var visserligen hungrig rätt ofta men det gick. Men jag tänker med LCHF är det väl inte meningen att man ska "banta" med kaloriunderskott, även om jag nu idag inte fått i mig speciellt mycket, men det är ju för att jag är så brutalt mätt helatiden. Det kanske ändrar sig, jag har ju inte ätat fett över huvud taget på ca 3 veckor (enbart omega 3 tilskott), så kroppen fick väl en chock Det brukar kallas periodisk fasta och med lågkolhydratkost med rejält med näringsrik mat med protein och grönsaker så blir det ju inte detsamma som att banta anser jag. När jag kollar vad jag får i mig på en dag så ligger jag betydligt bättre till än någon som äter husmanskost med bröd och pasta osv. Smör eller olivolja eller majonäs kan man ju variera mellan. Jga brukar inte tänka smör som mejeri men det är det såklart i strikt mening. Om du är normalviktig som du är och vill gå ner i vikt tror jag det blir ganska svårt om du samtidigt ska ligga på energibalans...hur menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 När du säger att du skippar mejerier helt, gäller det även smör? Jag har också bara ätit två gånger idag och var inte jättehungrig då heller. Jag tänkte mest att det är lätt att få i sig dryck, och att pulvret därför skulle vara bra. Men allt detta verkar ju återgå till att jag måste äta mer och därför måste töja min magsäck. Men att gå ner i fettprocent på grund av kalorirestriktion och inte denna "gyllene ketos", är väl som vilken annan diet som helst? När jag gick ner från 82 till 65 kg för 4 år sedan levde jag på ren husmanskost men med kaloriunderskott. Jag var visserligen hungrig rätt ofta men det gick. Men jag tänker med LCHF är det väl inte meningen att man ska "banta" med kaloriunderskott, även om jag nu idag inte fått i mig speciellt mycket, men det är ju för att jag är så brutalt mätt helatiden. Det kanske ändrar sig, jag har ju inte ätat fett över huvud taget på ca 3 veckor (enbart omega 3 tilskott), så kroppen fick väl en chock A har slopat smör oxå.. av andra skäl hon fick de mest konstiga lipoproteinprofil som ingen kan förklara av LCHF! För alla andra som inte får denna reaktion så räknas smör som rent fett i princip. Oså.. för att dra det vidare från energi och macronutrienter! Italiensk matkultur.. iallafall såsom den framställs i kvällspressen innebär att man äter rätt sällan, rätt mycket och rätt länge! Det menar man iallafall de som skriver i kvällspressen är en av förklaringarna till att Italienarna är smala. Såå.. kritieriet är altså tvärt emot att dricka sin föda som slurry.. utan en måltid tar minst 2 timmar.. förutom matlagningen som kan ta en timma.. består utav minst tre rätter och minst tre generationer släktingar och goda vänner skall vara närvarande.. gärna fyra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 A har slopat smör oxå.. av andra skäl hon fick de mest konstiga lipoproteinprofil som ingen kan förklara av LCHF! För alla andra som inte får denna reaktion så räknas smör som rent fett i princip. Oså.. för att dra det vidare från energi och macronutrienter! Italiensk matkultur.. iallafall såsom den framställs i kvällspressen innebär att man äter rätt sällan, rätt mycket och rätt länge! Det menar man iallafall de som skriver i kvällspressen är en av förklaringarna till att Italienarna är smala. Såå.. kritieriet är altså tvärt emot att dricka sin föda som slurry.. utan en måltid tar minst 2 timmar.. förutom matlagningen som kan ta en timma.. består utav minst tre rätter och minst tre generationer släktingar och goda vänner skall vara närvarande.. gärna fyra! Jag äter ofta två hela mattallrikar fyllda till middag nu. En tallrik med kött och varma grönsaker som kål och rötter svamp samt kanske något fett, den andra tallriken är en stor portion råkost , gröna blad lök och kryddgrönt och bladselleri tomater och.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Jag äter ofta två hela mattallrikar fyllda till middag nu. En tallrik med kött och varma grönsaker som kål och rötter svamp samt kanske något fett, den andra tallriken är en stor portion råkost , gröna blad lök och kryddgrönt och bladselleri tomater och.... ändå blir det ganska lite kalorier totalt eftersom jag inte äter mejerier till maten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 I see I see. En annan blir mätt direkt, äter alltid sakta, tuggar länge. Äter sällan längre än 20min, får inte i mig jättemycket men är riktigt mätt. Tror fortfarande att problemet ligger i att jag har för liten magsäck för tillfället. Du verkar äta lite fett, med dina två hela mattallrikar Angelico? Periodisk fasta har jag koll på, körde ofta 8:16 förut, men att ligga på kaloriunderskott och periodisk fasta är ju inte samma sak. Vi kanske missförstår varandra. Så du menar att jag MÅSTE liggs på kaloriunderskott för att gå ber mina "sista kilon"? Jag har pluggat en hel dag, så hjärnan och tänket är inte på topp heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Vet inte om det nämnts i tråden, men du kan prova att inte dricka innan/samtidigt med maten, utan först en stund efteråt. Så spar du "plats" åt käket och kanske får i dig mer på det sättet. Vidare tankar som ni säkert redan varit inne på här: Jag är lite skeptisk till kaloriunderskott, lätt hänt att kroppen reglerar ner ämnesomsättningen eller på nåt annat sätt "hushåller" vid kaloriunderskott. Men för vissa funkar det för viktminskning en period, gäller bara att hålla den vikten sedan när man inte längre orkar/vill gå på underskott. Då tror jag man får labba med LCHF-striktheten, för att hitta rätt nivå för att hålla den vikt man önskar. LCHF är kul att klura på, och man kan bli väldigt överraskad när man testar - bl a jag gick ner 9 kg utan att jag ens hade en tanke på att gå ner, jag började främst p g a orolig mage! Men det var en välkommen viktminskning, kläderna sitter skönare och känner mig lättare i kroppen. LCHF fortsätter överraska mig, nu ett år efter jag började LCHFa har jag för första gången i mitt liv börjat styrketräna - är övertygad om att kosten har gjort att det känns rätt i kroppen, segheten är borta och man är liksom taggad! Och immunförsvaret verkar ha blivit en pansarsköld Ta det gradvis och med tålamod, lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Jag tänkte mest att det är lätt att få i sig dryck, och att pulvret därför skulle vara bra. Men allt detta verkar ju återgå till att jag måste äta mer och därför måste töja min magsäck. Men att gå ner i fettprocent på grund av kalorirestriktion och inte denna "gyllene ketos", är väl som vilken annan diet som helst? När jag gick ner från 82 till 65 kg för 4 år sedan levde jag på ren husmanskost men med kaloriunderskott. Jag var visserligen hungrig rätt ofta men det gick. Men jag tänker med LCHF är det väl inte meningen att man ska "banta" med kaloriunderskott, även om jag nu idag inte fått i mig speciellt mycket, men det är ju för att jag är så brutalt mätt helatiden. Det kanske ändrar sig, jag har ju inte ätat fett över huvud taget på ca 3 veckor (enbart omega 3 tilskott), så kroppen fick väl en chock Själv är jag en förespråkare av riktig mat, så jag röstar på maten istället för pulvret Ska man gå ner i vikt så gäller det att ligga på ett kaloriunderskott, oavsett vilken diet man äter. Det många och jag har upptäckt att man med en lågkolhydratkost lätt hamnar i ett kaloriunderskott. Dvs. att sina hungerkänslor begränsar mängden mat så att man automatiskt äter mindre mat än vad man behöver för att vara i energijämvikt. Du verkar ha råkat ut för det genom att bli mätt av väldigt lite mat. Det är ofta en av anledningarna till att många är lyriska över lågkolhydrat kost, det vill säga att de går ner i vikt utan att vara hungriga. Min egna erfarenhet är att när man kommer ner lågt i fett % (på kroppen) så blir man hungrigare och därmed äter mer. Det är bara hoppas att du upplever samma sak. Du verkar äta lite fett, med dina två hela mattallrikar Angelico? Jag tror det beror på två anledningar. Dels äter hon inte så mycket mat i och med att hon kör en relativt strikt kalorirestriktion. Dels så gissar jag att hennes mat innehåller mer fett än man kan tro. De feta köttdetaljerna innehåller mycket fett. Som exempel så kommer ca 60 % av energin från fett från fläskkarre, lax och högrev. Så äter man de köttdelarna får man automatiskt i sig mycket fett. Kombinerar man det med lite dressing över grönsakerna eller steker grönsakerna i fett så kommer man i relativt hög fett %. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Håller med Vältränad nörd om ovanstående och jag har aldrig hört någon förklara en metod där man går mer i vikt utan att äta mindre energi än man förbrukar. Så jag undrar hur du menar då Pixeldoris? Min mat ligger nog på ca 60% fett vanligtvis. Jag äter mycket fet fisk, ägg, fett kött och en del majonäs samt även nötter som är feta. Som Vältränad nörd skriver så blir man mätt och nöjd på mat med mycket näring och som inte är blodsockerhöjande, så därför blir det lätt en kalorirestriktion av sig själv när man äter så. Min fettprocent har minskat de senaste åren både genom lågkolhydratkost och genom medveten fettminskning som jag beskrev ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Hej Pixeldoris! Om du inte redan har gjort det så tycker jag att du ska gå in på Martina Johanssons blogg. Jag tror att hon han inspirera dej med träning, ketos, protein o sånt. Hon är också ung och vältränad och poängterar ketos betydelse för energin, inte bara viktminskning. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Pratar vi inte om LCHF här? Hur kommer i så fall energiunderskott in i bilden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Pratar vi inte om LCHF här? Hur kommer i så fall energiunderskott in i bilden? Enkelt.. för har man gått ner i vikt innebär det att det har varit ett energiunderskott! Har man gått upp så är det ett energiöverskott! Men om man tror sig kunna räkna fram sådant med enkel matematik så har man missat grundkursen i human biokemi! Man kan efteråt med rätt lite biokemiska kunskaper räkna mellan tummen och pekfingret vad som har hänt.. dvs om det bidde över eller underskott! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Då förstår jag inte vad som menas med energiunderskott? Är det inte antal kalorier man menar då? Eller finns det nåt annat sätt att räkna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Jah har gått på LCHF i drygt ett år nu och jag äter när jag är hungrig och bara tills jag är mätt. Det innebär att jag inte äter lika stor mängd kalorier varje dag. Jag har kollat på skoj och det skiljer över 1000 kcal/dag och jag håller jämn vikt. Ibland är jag inte hungrig på en hel dag då äter jag inte alls och mår hur bra som helst. Tar bara citronsaltvatten när jag inte äter. Rolle på Österlen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Jag har också för skojs skull kollat kalorierna. Jag låg på samma antal innan jag började med LCHF som under tiden jag gick ner 18 kg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Mmm.. det e det vi menar.. olika kalorier ger olika effekt i kroppen! Däremot när du gick ner så blev det ett energiunderskott hur som helst, trots att du åt samma. Dvs den enda fysiska och biokemiska förklaringen är att din kropp brände av fler kalorier.. troligen mest för att den fick fri tillgång till energi och ökade antalet futile cycles och/eller ökade ditt REE! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Det var nog för avancerat för att jag skulle fatta ,men då är jag med Zepp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Enkelt förklarat.. antingen blev du varm eller fick svårt att sitta still.. eller båda! Bägge drar energi! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Men Zepp, nu krånglade du till det igen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pixeldoris Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Haha jag har läst igenom allt nu och inser att jag missuppfattade och tänkte fel om allg igår. Jag menar ju att man inte kämpar för ett kaloriunderskott med LCHF utan att det kommer automatiskt eftersom man inte orkar få i dig lika mycket. Det är så jag har fattat det. (Och som du, vältränad nörd, precis skrev) Självklart förstår jag ju matematiken att mer energi ut än in resulterar i viktnedgång. Jag var trött igår, väldigt trött 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hildahuggorm Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 Använd http://www.kostbevakningen.seför att få ett hum om fördelningen fett/protein/kolhydrater. Man matar in ingredienserna och kan använda enheter som näve, ml eller gram mm Jag använder detta och gillar den för jag får en sådan bra översikt Dock är den begränsad och jag saknar livsmedel som tex choritzo mm . De som gjort detta program uppdaterar inte ofta va? Fick en fiffig våg i julklapp som jag hittade i skåpet ( hade glömt att jag hade den) OBH Nordica Nutri Scale men den saknar så många livsmedel i sin databas att jag stötte på sten redan vid första försöket...tex craime fraiche och gräddfil står på samma rad ( sour cream ) och ingen % nämns så den är inte så användbar tyvärr Synd för allt innehåll syns i displayen..kcal, fett, kolhydrater mm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jimmyroq Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Jag använder detta och gillar den för jag får en sådan bra översikt Dock är den begränsad och jag saknar livsmedel som tex choritzo mm . De som gjort detta program uppdaterar inte ofta va? Fick en fiffig våg i julklapp som jag hittade i skåpet ( hade glömt att jag hade den) OBH Nordica Nutri Scale men den saknar så många livsmedel i sin databas att jag stötte på sten redan vid första försöket...tex craime fraiche och gräddfil står på samma rad ( sour cream ) och ingen % nämns så den är inte så användbar tyvärr Synd för allt innehåll syns i displayen..kcal, fett, kolhydrater mm Tack för beröm! Chorizo går faktiskt utmärkt att söka efter på Kostbevakningen! Det har varit lite från och till med vidareutveckling, men just nu jobbar vi faktiskt rätt hårt på att få in mer av den mat som ofta söks på och som inte finns. Dessutom kommer det lite nyheter under hösten, så håll utkik. Om det är någon speciell mat man saknar på Kostbevakningen så kan man också gärna maila till support@kostbevakningen.se så fixar vi det så fort som det går. Än så länge så fokuserar vi på råvaror och vissa färdiga produkter, men på sikt ska man även kunna lägga in egna recept. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Jag dricker bcaa innan morgoncardio, samt innan styrkepass och under styrkepassets cardiodel. Sen efter styrkepass BRUKAR jag ta 1 skopa vasselprotein. Nu innehåller mitt proteinpulver 11g kolhydrater per 100g, så därför avstod jag idag och åt istället min lunch. Kanske bör ta mitt proteinpulver ändå. Jag har ingen extrem övervikt, har typ 5kg att gå ner för att känna mig någorlunda "hård" För 2 år sedan vägde jag 65kg på mina 167cm och kände mig helt okej vältränad. Sen blev jag student och slapp.. (Ingen alkohol dock, är typ nykterist), vägde i somras 71kg och i dagsläget väger jag 67kg, fortfarande lite för mjuk för min del. Har efter förra dieten OTROLIGT liten magsäck, blir mätt på minsta lilla. Känner att äter jag mer ägg så kommer det forsa ut genom öronen. Men jag håller absolut med om att det är för lite jämfört med min träning. Kanske borde blanda ner lite grädde i mitt te också? Har du prøvd mct olje? Fungerer veldig bra med trening. Jeg trener også mye ( bortsett fra akkurat nå da jeg har operert skulderen og kan bare gå tur 2 ganger pr dag) og jeg tror svaret er mer kcal. Jeg skal ned i vekt ( 5 kg kosmetisk bare) men er nøye med å i hvertfall spise 1-1,5 g protein pr dag ( før spiste jeg 2 g pr dag men nå mer fett) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 När du säger att du skippar mejerier helt, gäller det även smör? Jag har också bara ätit två gånger idag och var inte jättehungrig då heller. Jag tänkte mest att det är lätt att få i sig dryck, och att pulvret därför skulle vara bra. Men allt detta verkar ju återgå till att jag måste äta mer och därför måste töja min magsäck. Men att gå ner i fettprocent på grund av kalorirestriktion och inte denna "gyllene ketos", är väl som vilken annan diet som helst? När jag gick ner från 82 till 65 kg för 4 år sedan levde jag på ren husmanskost men med kaloriunderskott. Jag var visserligen hungrig rätt ofta men det gick. Men jag tänker med LCHF är det väl inte meningen att man ska "banta" med kaloriunderskott, även om jag nu idag inte fått i mig speciellt mycket, men det är ju för att jag är så brutalt mätt helatiden. Det kanske ändrar sig, jag har ju inte ätat fett över huvud taget på ca 3 veckor (enbart omega 3 tilskott), så kroppen fick väl en chock Du kan også lage shakes før trening av 2 hele egg ( rå)+ kokosmelk + cocosa/mct olje og kakao/ bær.. Da holder du deg mett lenge og får både aminosyrer + fett. det er også billigere enn proteintillskudd ( been there done that, jeg skal slutte å handle proteinpulver og bcaa- jeg har brukt det i mange år) Jeg tror det er så mye tilsetningsstoffer i den kunstige søtningen i disse produktene at det også kan forstyrre kroppen. Poenget nå er jo å spise naturlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Jag tränar tung styrka som du men endast tre gånger i veckan. Jag har haft flera perioder när jag minskat min fettprocent genom kalorirestriktion. Senast nu ca en och en halv månad och jag har gått ner 3 kg men ser ut att behållt mina muskler och känner mig lika stark som innan. Jag äter minst 2 gram protein/kg vikt i form av bra kött och fisk eller ägg. Kompletterar med stor mängd av olika sorters grönsaker. Samt lite majonäs vid behov och olivolja. Skippar mejerier helt. Eftersom jag bara äter två gånger per dag är jag rejält hungrig vid lunch och middag och kan då lätt få i mig all den näring jag behöver. Jag tror mer på att äta fet fisk eller kött än pulver i längden om man tränar flitigt så att man får i sig näring ordentligt. Jeg har det litt likt som dere to over her. Jeg trener også mye til vanlig ( bare ikkke akkurat nå pga en skulderoperasjon) men har har også litt problemer med alt fettet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts