Pixeldoris

För lite fett?

Recommended Posts

Jag äter ofta två hela mattallrikar fyllda till middag nu. En tallrik med kött  och varma grönsaker som kål och rötter svamp samt kanske något fett, den andra tallriken är en stor portion råkost , gröna blad lök och kryddgrönt och bladselleri tomater  och....

ändå blir det ganska lite kalorier totalt eftersom jag inte äter mejerier till maten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I see I see. En annan blir mätt direkt, äter alltid sakta, tuggar länge. Äter sällan längre än 20min, får inte i mig jättemycket men är riktigt mätt.

 

Tror fortfarande att problemet ligger i att jag har för liten magsäck för tillfället.

 

Du verkar äta lite fett, med dina två hela mattallrikar Angelico?

 

Periodisk fasta har jag koll på, körde ofta 8:16 förut, men att ligga på kaloriunderskott och periodisk fasta är ju inte samma sak. Vi kanske missförstår varandra. Så du menar att jag MÅSTE liggs på kaloriunderskott för att gå ber mina "sista kilon"?

 

Jag har pluggat en hel dag, så hjärnan och tänket är inte på topp heller :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det nämnts i tråden, men du kan prova att inte dricka innan/samtidigt med maten, utan först en stund efteråt. Så spar du "plats" åt käket och kanske får i dig mer på det sättet. 

 

Vidare tankar som ni säkert redan varit inne på här: 

Jag är lite skeptisk till kaloriunderskott, lätt hänt att kroppen reglerar ner ämnesomsättningen eller på nåt annat sätt "hushåller" vid kaloriunderskott. Men för vissa funkar det för viktminskning en period, gäller bara att hålla den vikten sedan när man inte längre orkar/vill gå på underskott. Då tror jag man får labba med LCHF-striktheten, för att hitta rätt nivå för att hålla den vikt man önskar. 

 

LCHF är kul att klura på, och man kan bli väldigt överraskad när man testar - bl a jag gick ner 9 kg utan att jag ens hade en tanke på att gå ner, jag började främst p g a orolig mage! Men det var en välkommen viktminskning, kläderna sitter skönare och känner mig lättare i kroppen. LCHF fortsätter överraska mig, nu ett år efter jag började LCHFa har jag för första gången i mitt liv börjat styrketräna - är övertygad om att kosten har gjort att det känns rätt i kroppen, segheten är borta och man är liksom taggad! Och immunförsvaret verkar ha blivit en pansarsköld :)

 

Ta det gradvis och med tålamod, lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest att det är lätt att få i sig dryck, och att pulvret därför skulle vara bra. Men allt detta verkar ju återgå till att jag måste äta mer och därför måste töja min magsäck.

 

Men att gå ner i fettprocent på grund av kalorirestriktion och inte denna "gyllene ketos", är väl som vilken annan diet som helst? När jag gick ner från 82 till 65 kg för 4 år sedan levde jag på ren husmanskost men med kaloriunderskott. Jag var visserligen hungrig rätt ofta men det gick. Men jag tänker med LCHF är det väl inte meningen att man ska "banta" med kaloriunderskott, även om jag nu idag inte fått i mig speciellt mycket, men det är ju för att jag är så brutalt mätt helatiden. Det kanske ändrar sig, jag har ju inte ätat fett över huvud taget på ca 3 veckor (enbart omega 3 tilskott), så kroppen fick väl en chock :P

Själv är jag en förespråkare av riktig mat, så jag röstar på maten istället för pulvret :)

 

Ska man gå ner i vikt så gäller det att ligga på ett kaloriunderskott, oavsett vilken diet man äter. Det många och jag har upptäckt att man med en lågkolhydratkost lätt hamnar i ett kaloriunderskott. Dvs. att sina hungerkänslor begränsar mängden mat så att man automatiskt äter mindre mat än vad man behöver för att vara i energijämvikt. Du verkar ha råkat ut för det genom att bli mätt av väldigt lite mat. Det är ofta en av anledningarna till att många är lyriska över lågkolhydrat kost, det vill säga att de går ner i vikt utan att vara hungriga. Min egna erfarenhet är att när man kommer ner lågt i fett % (på kroppen) så blir man hungrigare och därmed äter mer. Det är bara hoppas att du upplever samma sak.  

 

Du verkar äta lite fett, med dina två hela mattallrikar Angelico?

Jag tror det beror på två anledningar. Dels äter hon inte så mycket mat i och med att hon kör en relativt strikt kalorirestriktion. Dels så gissar jag att hennes mat innehåller mer fett än man kan tro. De feta köttdetaljerna innehåller mycket fett. Som exempel så kommer ca 60 % av energin från fett från fläskkarre, lax och högrev. Så äter man de köttdelarna får man automatiskt i sig mycket fett. Kombinerar man det med lite dressing över grönsakerna eller steker grönsakerna i fett så kommer man i relativt hög fett %. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Vältränad nörd om ovanstående och jag har aldrig hört någon förklara en metod där man går mer i vikt utan att äta mindre energi än man förbrukar. Så jag undrar hur du menar då Pixeldoris?

Min mat ligger nog på ca 60% fett vanligtvis. Jag äter mycket fet fisk, ägg, fett kött och en del majonäs samt även nötter som är feta. Som Vältränad nörd skriver så blir man mätt och nöjd på mat med mycket näring och som inte är blodsockerhöjande, så därför blir det lätt en kalorirestriktion av sig själv när man äter så. Min fettprocent har minskat de senaste åren både genom lågkolhydratkost och genom medveten fettminskning som jag beskrev ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pixeldoris!

Om du inte redan har gjort det så tycker jag att du ska gå in på Martina Johanssons blogg. Jag tror att hon han inspirera dej med träning, ketos, protein o sånt.

Hon är också ung och vältränad och poängterar ketos betydelse för energin, inte bara viktminskning.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi inte om LCHF här? Hur kommer i så fall energiunderskott in i bilden?

 

Enkelt.. för har man gått ner i vikt innebär det att det har varit ett energiunderskott!

 

Har man gått upp så är det ett energiöverskott!

 

Men om man tror sig kunna räkna fram sådant med enkel matematik så har man missat grundkursen i human biokemi!

 

Man kan efteråt med rätt lite biokemiska kunskaper räkna mellan tummen och pekfingret vad som har hänt.. dvs om det bidde över eller underskott!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jah har gått på LCHF i drygt ett år nu och jag äter när jag är hungrig och bara tills jag är mätt. Det innebär att jag inte äter lika stor mängd kalorier varje dag. Jag har kollat på skoj och det skiljer över 1000 kcal/dag och jag håller jämn vikt.

Ibland är jag inte hungrig på en hel dag då äter jag inte alls och mår hur bra som helst. Tar bara citronsaltvatten när jag inte äter.

 

Rolle på Österlen

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm.. det e det vi menar.. olika kalorier ger olika effekt i kroppen!

 

Däremot när du gick ner så blev det ett energiunderskott hur som helst, trots att du åt samma.

 

Dvs den enda fysiska och biokemiska förklaringen är att din kropp brände av fler kalorier.. troligen mest för att den fick fri tillgång till energi och ökade antalet futile cycles och/eller ökade ditt REE!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt förklarat.. antingen blev du varm eller fick svårt att sitta still.. eller båda!

 

Bägge drar energi!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jag har läst igenom allt nu och inser att jag missuppfattade och tänkte fel om allg igår. Jag menar ju att man inte kämpar för ett kaloriunderskott med LCHF utan att det kommer automatiskt eftersom man inte orkar få i dig lika mycket. Det är så jag har fattat det. (Och som du, vältränad nörd, precis skrev)

 

Självklart förstår jag ju matematiken att mer energi ut än in resulterar i viktnedgång. :)

 

Jag var trött igår, väldigt trött :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd http://www.kostbevakningen.seför att få ett hum om fördelningen fett/protein/kolhydrater. Man matar in ingredienserna och kan använda enheter som näve, ml eller gram mm

Jag använder detta och gillar den för jag får en sådan bra översikt  :)  Dock är den begränsad och jag saknar livsmedel som tex choritzo mm .

De som gjort detta program uppdaterar inte ofta va?

Fick en fiffig våg i julklapp som jag hittade i skåpet ( hade glömt att jag hade den) OBH Nordica Nutri Scale men den saknar så många livsmedel i sin databas att jag stötte på sten redan vid första försöket...tex craime fraiche och gräddfil står på samma rad ( sour cream ) och ingen % nämns så den är inte så användbar tyvärr  :( Synd för allt innehåll syns i displayen..kcal, fett, kolhydrater mm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder detta och gillar den för jag får en sådan bra översikt  :)  Dock är den begränsad och jag saknar livsmedel som tex choritzo mm .

De som gjort detta program uppdaterar inte ofta va?

Fick en fiffig våg i julklapp som jag hittade i skåpet ( hade glömt att jag hade den) OBH Nordica Nutri Scale men den saknar så många livsmedel i sin databas att jag stötte på sten redan vid första försöket...tex craime fraiche och gräddfil står på samma rad ( sour cream ) och ingen % nämns så den är inte så användbar tyvärr  :( Synd för allt innehåll syns i displayen..kcal, fett, kolhydrater mm

 

Tack för beröm! Chorizo går faktiskt utmärkt att söka efter på Kostbevakningen! Det har varit lite från och till med vidareutveckling, men just nu jobbar vi faktiskt rätt hårt på att få in mer av den mat som ofta söks på och som inte finns. Dessutom kommer det lite nyheter under hösten, så håll utkik. 

 

Om det är någon speciell mat man saknar på Kostbevakningen så kan man också gärna maila till support@kostbevakningen.se så fixar vi det så fort som det går. Än så länge så fokuserar vi på råvaror och vissa färdiga produkter, men på sikt ska man även kunna lägga in egna recept.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dricker bcaa innan morgoncardio, samt innan styrkepass och under styrkepassets cardiodel. Sen efter styrkepass BRUKAR jag ta 1 skopa vasselprotein.

 

Nu innehåller mitt proteinpulver 11g kolhydrater per 100g, så därför avstod jag idag och åt istället min lunch. Kanske bör ta mitt proteinpulver ändå.

 

Jag har ingen extrem övervikt, har typ 5kg att gå ner för att känna mig någorlunda "hård" :P

 

För 2 år sedan vägde jag 65kg på mina 167cm och kände mig helt okej vältränad. Sen blev jag student och slapp.. (Ingen alkohol dock, är typ nykterist), vägde i somras 71kg och i dagsläget väger jag 67kg, fortfarande lite för mjuk för min del.

 

Har efter förra dieten OTROLIGT liten magsäck, blir mätt på minsta lilla. Känner att äter jag mer ägg så kommer det forsa ut genom öronen. :P

 

Men jag håller absolut med om att det är för lite jämfört med min träning. Kanske borde blanda ner lite grädde i mitt te också?

Har du prøvd mct olje? Fungerer veldig bra med trening. Jeg trener også mye ( bortsett fra akkurat nå da jeg har operert skulderen og kan bare gå tur 2 ganger pr dag) og jeg tror svaret er mer kcal. Jeg skal ned i vekt ( 5 kg kosmetisk bare) men er nøye med å i hvertfall spise 1-1,5 g protein pr dag ( før spiste jeg 2 g pr dag men nå mer fett)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger att du skippar mejerier helt, gäller det även smör? Jag har också bara ätit två gånger idag och var inte jättehungrig då heller.

 

Jag tänkte mest att det är lätt att få i sig dryck, och att pulvret därför skulle vara bra. Men allt detta verkar ju återgå till att jag måste äta mer och därför måste töja min magsäck.

 

Men att gå ner i fettprocent på grund av kalorirestriktion och inte denna "gyllene ketos", är väl som vilken annan diet som helst? När jag gick ner från 82 till 65 kg för 4 år sedan levde jag på ren husmanskost men med kaloriunderskott. Jag var visserligen hungrig rätt ofta men det gick. Men jag tänker med LCHF är det väl inte meningen att man ska "banta" med kaloriunderskott, även om jag nu idag inte fått i mig speciellt mycket, men det är ju för att jag är så brutalt mätt helatiden. Det kanske ändrar sig, jag har ju inte ätat fett över huvud taget på ca 3 veckor (enbart omega 3 tilskott), så kroppen fick väl en chock :P

Du kan også lage shakes før trening av 2 hele egg ( rå)+ kokosmelk + cocosa/mct olje og kakao/ bær.. Da holder du deg mett lenge og får både aminosyrer + fett. det er også billigere enn proteintillskudd ( been there done that, jeg skal slutte å handle proteinpulver og bcaa- jeg har brukt det i mange år) Jeg tror det er så mye tilsetningsstoffer i den kunstige søtningen i disse produktene at det også kan forstyrre kroppen. Poenget nå er jo å spise naturlig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tränar tung styrka som du men endast  tre gånger i veckan. Jag har haft flera perioder när jag minskat min fettprocent genom kalorirestriktion. Senast nu ca en och en halv månad och jag har gått ner 3 kg men ser ut att behållt mina muskler och känner mig lika stark som innan. Jag äter minst 2 gram protein/kg vikt i form av bra kött och fisk eller ägg. Kompletterar med stor mängd av olika sorters grönsaker. Samt lite majonäs vid behov och olivolja. Skippar mejerier helt. Eftersom jag bara äter två gånger per dag är jag rejält hungrig vid lunch och middag och kan då lätt få i mig all den näring jag behöver. Jag tror mer på att äta fet fisk eller kött än pulver i längden om man tränar flitigt så att man får i sig näring ordentligt.

Jeg har det litt likt som dere to over her. Jeg trener også mye til vanlig ( bare ikkke akkurat nå pga en skulderoperasjon) men har har også litt problemer med alt fettet.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu