Jump to content

Reaktiv hypoglykemi?


Hannaleek
 Share

Recommended Posts

Jag började med lchf för någon månad sedan och mådde jättebra tills för ca en vecka sedan. Anledningen till att jag började med lchf var pga hälsofördelarna, alltså ej pga övervikt eller diabetes. Jag är ung och väldigt aktiv, tränar 4-6 dar i veckan och pluggar en krävande linje. Sedan en vecka sedan har jag som sagt börjat känna mig svag i kroppen, träningsvärken går inte över, jag blir alldeles skakig och kan inte koncentrera mig, får svettningar och mår illa. Har läst om reaktiv hypoglykemi och symptomen passar verkligen in på mig. Uppkomsten sägs dock bero på intag av måltider med högt kolhydratinnehåll, men jag äter ju i princip inga kolhydrater! Skulle jag gå till läkaren ör jag säkerpå att de skulle ge mig druvsockertabletter eller liknande och det vll jag ju inte... vad tror ni? Mina matvanor innan var inte heller särskilt dåliga i den bemärkelsen att jag inte åt massa skräpmat och godis.

 

Respons mottages härtligt!!

Link to comment
Share on other sites

Mnja.. Reaktiv Hypoglykemi är snarare ett förstadium till diabetes.. för de som är predestinerade att bli diabetiker!

 

Det handlar mer om att onödigt mycket insulin utsöndras.. så att blodsockret sjunker för snabbt och för mycket, vid intag av kolhydrater.

 

Tränar du så mycket och nyss börjat med LCHF så är det mer troligt omställningsproblem?

 

I ditt fall handlar det då mer troligt om själva glukosbristen och att du inte ännu är tillräckligt omställd för betaoxidation och ketolys.

 

Ta ett steg tillbaka.. tillför lite mer kolisar.. om du nu inte vill dra ner på träningen några månader?

 

För att senare sänka kolisintaget.. om det nu är någon form av finess för dig.. är man ung, smal och frisk är det sällan någon större ide att att vara helt strikt!

 

Glömde.. omställningsbesvär beskrivs målande såsom.. Riddarustning och död råtta i munnen!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vet varken hur du tränar eller hur du äter. Men om du tränar hårt så behöver du mycket energi. Har du gått upp eller ner något i vikt? Du skriver att du i princip inte äter några kolhydrater, äter du grönsaker? Om du inte äter mycket grönsaker så skulle jag rekommendera att öka den mängden betydligt, gärna så att du äter 0.5-1 kg grönsaker om dagen. I och med att du tränar mycket och känner att du återhämtar dig dåligt så finns risken att du inte får i dig tillräckligt av något. Om det stämmer in på dig så är rådet att äta mer mat samt öka mängden grönsaker. I och med att du tränar hårt behöver du inte ligga jättelågt med kolhydraterna. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Fast jag googlade och tydligen existerar reaktiv hypoglykemi för icke-diabetiker! För mig handlar kostomställningen om att slippa få just blodsockerdipparna som jag kunde få innan samt att jag alltid blir mätt nu! Dessutom vill jag åt den mentala karheten många vittnar om att de upplever pp en ketogen kost. Jag kanske uttryckte mig otydligt men jag har redan upplevt övergångsbesvären som beskrivs att man kan få (trötthet, dimmig i huvudet osv) det försvann i princip efter första veckan och sedan dess har jag mått prima! Tills för en vecka sedan...det jag upplever nu går inte ens att mäta med hur jag mådde den första veckan, vilket känns sp tungt för jag är övertygad att lchf är det bästa sättet att äta på...

Link to comment
Share on other sites

Mm.. reakativ hypoglykemi är innan man blivit diabetiker!

 

Det är några av de första varningstecknen!

 

Nu inbillar jag mig inte att det är detta.. utan glukosbrist i förhållande till ditt behov och nuvarande omställning till ökad betaoxidation och ketolys!

 

Finns riktiga diagnosticerade diabetiker som får kämpa upp till ett år.. innan energinivåerna blir kompatibla med träningsmängden.. och rätt många diabetiker tränar inget alls!

 

Om man säger som så.. du tränar rätt mycket.. lite för ofta egentligen, du förbrukar då en del glukos hur som helst.. egentligen borde du lägga in fler återställningsdagar i ditt schema.. dvs mer kvalitativ träning i stället!

 

Men.. misstänker att du tränar mer som en livstil.. inget fel i det.. men det kan tarva en potatis eller lite vitt ris till maten.. för att orka hålla tempot uppe!

 

Välj helst potatis eller andra rotfrukter.. tillomed en del bönor/linser.. för variation och andra näringsämnen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag äter väl inte jätte mycket grönsaker, mer fett och lite protein för att hamna i optimal ketos.har varken gått ner eller upp i vikt så för lite äter jag inte.

 

Hur mycket protein äter du? Kan det vara så att du äter för lite protein? Eftersom du tränar mycket behöver du protein för att återhämta dig, speciellt om du styrketränar. Dina symptom kan vara på grund av dålig återhämtning, notera att detta endast är spekulation. Att hålla igen på proteinet är inget jag tycker att du bör göra. Det kan eventuellt vara en vits för inaktiva personer som har drabbats av metabola syndromet att hålla igen på proteinet. De har inte alls samma behov av protein som en som är aktiv och tränar mycket. 

 

För mig handlar kostomställningen om att slippa få just blodsockerdipparna som jag kunde få innan samt att jag alltid blir mätt nu! Dessutom vill jag åt den mentala karheten många vittnar om att de upplever pp en ketogen kost.

 

Jag tror att du kommer att känna samma fördelar även om du lägger till grönsaker och mer protein. Själv bryr jag mig aldrig om jag är i ketos eller inte. men följer du de riktlinjer jag ger nedan så är jag övertygad om att du kommer att uppleva de fördelar med kosten som du är ute efter. Alltså att ha en jämn energi nivå hela tiden utan några dippar. Samt att känna mättnad men också slippa att bli super hungrig.

 

  • Ät mycket fett. 70 - 80 energi % från fett är lagom.
  • Ät mycket protein. Om du styrketränar är en lagom mängd 1,5 - 2 gram / kg kroppsvikt en lagom mängd. Om du inte styrketränar behöver du inte ligga riktigt lika högt.
  • Ät mycket grönsaker, gärna 0,5-1 kg / dag. Du kan även lägga till rotfrukter så som kålrot och rotselleri men skippa potatis. Även om du äter stora mängder av kålrot eller rotselleri så kommer du ändå att ha ett relativt lågt kolhydratintag.
  • Ät gärna fröer och nötter. Passar bra att ha i sallader.
  • Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Om jag äter kolhydrater i form av rotfrukter eller frukt så märker jag oftast inte av några negativa konsekvenser av det, så länge det kombineras med mycket fett. Men om jag däremot äter ett par finn krisp eller liknande känner jag av det genom att jag blir dåsig. Så det finns utrymme för en del kolhydrater, så länge det kommer från rätt typ av mat. Så du behöver inte vara rädd för frukt eller rotfrukter, så länge det kombineras med andra saker.

För mig ger detta en jämn energinivå, hungerkänslorna funkar som de ska samt att jag kan träna varje dag med en sån kost. Tänk på att många som ger råd om lågkolhydratkost inte har någon erfarenhet av att träna hårt. Tränar man mycket har man ett annat behov än de som lever ett inaktivt liv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...