Titti32 Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Hej, jag är helt ny med Lchf ,har ätit strikt (vad jag trott) i en månad. Men blir förvirrad över det här med hur mycket kollisar det finns i grädde,kan jag inte äta det "fritt" ? Trodde att det bara var att käka på med fett till jag blev riktigt mätt,har räknat grädde som nått jag kan äta hur mycket som helst...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 En del kan äta/dricka hur mycket grädde som helst.. andra är tvungna att begränsa mejerier! Ett tips är att använda mejerier i normal omfattning i matlagningen.. men de skall vara de fetaste varianterna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titti32 Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Okej,men behöver jag inte hålla någon koll alls om jag äter " vanligt",tex i såser och stuvningar... Började att använda 40% vispgrädde när jag körde igång med Lchf istället för matlagningsgrädde och dyl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Om det funkar utan att du räknar o väger utan bara äter riktig mat men fetare och mindre kolhydrater så är ju det en livstil helt utan besvär! Testa! Kör på några veckor, lär dig lite nya recept, gör om några gamla. Ha största uppmärksamhet på om aptiten sjunker/måltidsfrekvensen minskar/portionsstorlekarna minskar! Vanligt på LCHF är att äta max två gånger om dagen.. inget däremellan.. man är för mätt/ohungrig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titti32 Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Vad bra,då har jag gjort rätt iaf. Äter 3 gånger om dagen,är egentligen inte hungrig men känner att jag måsteäta frukost ...baraföratt.. dricker te med grädde i när jag vaknat runt 05.30 och är inte hungrig förrän runt 12-13 tiden. Är det vanligt? Men tror du att jag kan skippa den och bara äta lunch och middag? Jag blir inte hungrig emellan måltiderna och får ibland kämpa i mig normalstora portioner. Tack för alla svar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Vad bra,då har jag gjort rätt iaf. Äter 3 gånger om dagen,är egentligen inte hungrig men känner att jag måsteäta frukost ...baraföratt.. dricker te med grädde i när jag vaknat runt 05.30 och är inte hungrig förrän runt 12-13 tiden. Är det vanligt? Men tror du att jag kan skippa den och bara äta lunch och middag? Jag blir inte hungrig emellan måltiderna och får ibland kämpa i mig normalstora portioner. Tack för alla svar Kör du med tre måltider ett tag till.. i början åt jag alltid frukost.. 4 ägg stekta i cocosfett och ett halvt paket bacon! Efter ett tag.. några månader så fick jag problem med att få i mig lunchen vid 12.. då fick jag välja.. frukost eller lunch! Oandrasidan.. jag går alldrig upp före 8.. ens på arbetsdagar.. så det är en viss skillnad mellan dig och mig! Sådana som dig som gått över på LCHF käkar typiskt frukost.. eller något vid nio.. och slopar sen lunchen.. typ! Är man uppe som du i svinottan så förskjuts dygnet.. iallafall gentemot mig.. och då antar jag att du är hemma betydligt tidigare än mig.. och jag äter sällan middag fören vid 6-8! Att äta mer sällan är en konsekvens av LCHF.. en del kallar det för delfasta.. som regel är LCHF-mat energirik med allt fett och man borde kunna vänta tills kalorierna är förbrukade så att säga! En av finesserna och fördelarna med LCHF är att måltiderna är energirika.. utan att hämma själva uttaget ur dina energidepåer.. läs fettdepåer! Merparten av din måltid lagras hur som helst.. oavsett hög/låg-fett! Grejen är att kunna leva rätt länge mellan måltiderna utan cravings och hunger som leder en fram till godisautomaten.. jag har prövat det oxå! Om jag får framhålla den främsta fördelen utav LCHF så är det att man sällan är sugen/hungrig och man får mer tid till annat! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 I början av min LCHF-karriär gick det nog åt 1 liter grädde i veckan, till te och kaffe hela dagarna. Nu är jag nere på 1-2 dl i veckan, mest på helgen, till bär bl a. Du får prova dig fram! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titti32 Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Då äter jag tre mål om dagen ett tag till ! Jag har väldigt långa arbetsdagar och är i regel inte hemma förrän runt kl. 16.30 -17.00 Lunchen äter jag alltid kl.12.00 (Kan tyvärr inte styra den tiden själv).. Middagen är för det mesta runt kl.18.00, mest för resten av familjen som inte äter Lchf Tack för tipsen,kan nu med gott samvete käka grädde:)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titti32 Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 I början av min LCHF-karriär gick det nog åt 1 liter grädde i veckan, till te och kaffe hela dagarna. Nu är jag nere på 1-2 dl i veckan, mest på helgen, till bär bl a. Du får prova dig fram! Okej,som sagt.. Nu kan jag käka grädde med gott samvete,tack för goda råd ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Då äter jag tre mål om dagen ett tag till ! Jag har väldigt långa arbetsdagar och är i regel inte hemma förrän runt kl. 16.30 -17.00 Lunchen äter jag alltid kl.12.00 (Kan tyvärr inte styra den tiden själv).. Middagen är för det mesta runt kl.18.00, mest för resten av familjen som inte äter Lchf Tack för tipsen,kan nu med gott samvete käka grädde:)! Det är så det ser ut.. och det ser olika ut för olika individer! Äter oxå lunch klockan 12.. och jag föredrar den då de varierar maten rätt bra.. varvid jag kan äta enklare hemma.. dvs behöver som regel inte variera lika mycket hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Det beror ju på hur dina mål ser ut. Varför du äter LCHF. Alla nybörjare äter mycket mejerier och det är ju OK om man tål dem. Fortsätt så här i minst 3 månader så din kropp vänjer sej vid fettdrift. Du ska inte trixa nåt förrän du och din kropp är säker på att den vet vad du håller på med 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 När jag började med LCHF åt jag frukost lunch middag. Efter några år läste jag att man inte måste äta frukost. Jag tvekade - men när jag insåg att jag på helgerna helt automatiskt väntade med mat till tio-elva-tolv så vågade jag testa även vardagarna. Nu äter jag lunch vid elva och middag vid fem-sex. Och klockan ringer 5:50; då vill jag inte ha mat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 När jag började med LCHF så märkte jag positiv skillnad på flera vis - när jag flera månader senare även slopade mejerier (mjölkproteiner finns gott om i mjölk, grädde, yoghurt, fil och i varierande mängd i olika ostar m.m.) förutom riktigt smör (har väääldigt liten mängd mjölkproteiner i sig) - så fick jag än större positiv effekt och jag kunde höja mitt kolhydratsintag något samtidigt som jag bevarade fördelarna med att ha slopat mejerierna. Jag var alltså en av de som far mer illa av en viss mängd mjölkprotein än av en viss mängd kolhydrater (syftar i hög grad då på ekologiska och de mer sunda varianterna på kolhydrater som t.ex. grönsaker m.m.). Lite längre fram så kan du testa en 3-4 veckor utan mejerier (fast smör bör du kunna använda), för att se om du också får extra effekt och extra bra mående o.s.v. I alla fall om du upplever att du hamnar på en platå eller/och att hungern ökar. Om du därefter inte märker någon skillnad i kropp och knopp så kan du ju plocka in mejerierna igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Spana in Martina Johanssons tankar kring detta, hela listan är ju intressant men med just denna tråd och dess titel i åtanke, så blir punkt nr 7 extra intressant: http://martinajohansson.se/fran-varst-till-mindre-varst-livsmedel/ "7. Mejeriprodukter Ingen ”tål” mejerier – ALLA är intoleranta mot processade mejerier fulla med inflammationsdrivande och beroendeskapande mjölkproteiner. Mejerierna kan även öka IGF-1 vilket ökar risken för cancer. Om det finns en stor bromskloss för just viktminskning, ketos, inflammation så är det denna livsmedelsgrupp så låt bli den. Jag vet att det är svårt, men gör det bara. Du kommer må SÅ mycket bättre!" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Det finns många sanningar inom dietträsket ;-) Det är sant att de flesta här på jorden har problem med laktos och en del verkar ha problem med vissa mjölkproteiner...vilket är ett varningstecken... Å andra sidan finns det studier som visar på ett inverst förhållande mellan mejeriprodukter och diabetes. såå... Om man kämpar med viktnedgång så kan det vara värt att testa med att utesluta grädde/mjölk/ost ur kosten. Annars om man inte känner av något problem...så kan man med största sannolikhet äta rimliga mängder mejeriprodukter utan att oroa sig för det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titti32 Posted September 11, 2015 Author Share Posted September 11, 2015 Spana in Martina Johanssons tankar kring detta, hela listan är ju intressant men med just denna tråd och dess titel i åtanke, så blir punkt nr 7 extra intressant: http://martinajohansson.se/fran-varst-till-mindre-varst-livsmedel/ "7. Mejeriprodukter Ingen ”tål” mejerier – ALLA är intoleranta mot processade mejerier fulla med inflammationsdrivande och beroendeskapande mjölkproteiner. Mejerierna kan även öka IGF-1 vilket ökar risken för cancer. Om det finns en stor bromskloss för just viktminskning, ketos, inflammation så är det denna livsmedelsgrupp så låt bli den. Jag vet att det är svårt, men gör det bara. Du kommer må SÅ mycket bättre!" Oj,otroligt tänkvärt!! Jag är nog inte riktigt redo än,efter bara en månad att ta bort mejerier,längre fram..ja. Men jag kommer helt klart att ha detta med mig,funderade faktiskt igår på någon ersättare till ketchup.Men kommer att göra min egna efter denna läsning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titti32 Posted September 11, 2015 Author Share Posted September 11, 2015 När jag började med LCHF så märkte jag positiv skillnad på flera vis - när jag flera månader senare även slopade mejerier (mjölkproteiner finns gott om i mjölk, grädde, yoghurt, fil och i varierande mängd i olika ostar m.m.) förutom riktigt smör (har väääldigt liten mängd mjölkproteiner i sig) - så fick jag än större positiv effekt och jag kunde höja mitt kolhydratsintag något samtidigt som jag bevarade fördelarna med att ha slopat mejerierna. Jag var alltså en av de som far mer illa av en viss mängd mjölkprotein än av en viss mängd kolhydrater (syftar i hög grad då på ekologiska och de mer sunda varianterna på kolhydrater som t.ex. grönsaker m.m.). Lite längre fram så kan du testa en 3-4 veckor utan mejerier (fast smör bör du kunna använda), för att se om du också får extra effekt och extra bra mående o.s.v. I alla fall om du upplever att du hamnar på en platå eller/och att hungern ökar. Om du därefter inte märker någon skillnad i kropp och knopp så kan du ju plocka in mejerierna igen. Är inte riktigt redo än för att ta bort mjölkprodukterna,men längre fram Känner att jag inte kommer att äta mjölkprodukter utan att tänka mig för iaf . Fick ett råd av min arbetskollega som är lite på o av lchfare att " bara trycka i sig grädde" och det kommer jag INTE att göra efter alla goda råd jag fått nu:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Jag provade en månad utan mejerier... bara för att testa. Birgitta Höglunds paleoblogg har många mejerifria recept. Det är ingenting för mej men jag använder mindre nu än förut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Grejen med mejerier är som Peter är inne på.. vissa tål inte laktos andra inte mjölkproteinet! Men det finns en hel del vetenskap som entydigt pekar på att de som äter mer mejerier är friskare, smalare och får mindre diabetes! Nu blev det om möjligt ännumera komplicerat.. vänta bara tills jag förklarat.. för då blir det etter värre! Om vi till en början sorterar bort de som är laktosintolleranta.. dvs cirka 80% av världens befolkning och sen även de som är allergiska mot mjölkprotein så hamnar vi på resten utav de som kan tänkas äta mejeriprodukter.. dvs flertalet svenskar! Och I LCHF-sammanhang förekommer i huvudsak två helt olika varningar för mejerier Den första och vanligaste är att att folk tror att mejerier = fett.. så de börjar leva av mejeriprodukter.. är det inte att dricka grädde så är det smör i morgonkaffet.. eller alla mat simmande i smör.. ju mer smör jo mer går jag ner typ! Det är ett feltänk.. ofta som grund har man rekommendationer om att äta fettsnåla mejerier.. vilket även reklamen utbjuder till höger och vänster! Skall man använda mejerier skall man använda de fetaste.. men med måtta och helst som komponent i matlagningen/måltiden.. för det är oftast mejerifettet som är den nyttigaste delen och de vitaminer som följer med dessa.. samt CLA! Nästa grej är att folk är vana att äta sin mat direkt ut burkar och paket.. dvs.. som regel processad mat.. oså går man över till att äta mejerier ur paket i stället.. det är fel.. du skall laga din mat och det skall ta tid.. annars så är det något fel på råvarorna som du köpt! Dvs man skall äta riktig lagad mat från råvaror.. det är prio nr 1.. där kan mejerier ingå, som en del av matlagningen/måltiden.. om man tål laktos/mjölkprotein! Oså till det andra.. mjölk är en näringsdryck för att däggdjursungar skall lägga på sig vikt och växa, den är av naturen komponerad för detta! Såå.. är du vuxen och varken behöver växa eller lägga på dig vikt så ät/drick inte mer än vad som krävs för normal matlagning/normala måltider! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts