Jump to content

Systerdottern börjar på förskola, hur göra med gluten?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

Min tvillingsysterdotter fyller 1 år imorgon (redan?!?!?!!!) och snart är det då dags för henne att börja i förskolan. Min tvillingsyster är noga med lillans kost och har aldrig gett henne gluten, eftersom hon läst på och vet att gluten inte är något bra. Helst vill hon aldrig låta sitt barn äta gluten överhuvudtaget, men förskolan kräver ett läkarintyg för att hon ska kunna få glutenfri kost tyvärr =(. Har ni några tips på hur hon kan göra för att ändå få igenom att hennes dotter får äta glutenfritt? 

Och sen är det ju det där med margarinet....suck! =(

• Like 1

Berätta för dem att hon har rätt till glutenfritt minst lika mycket som vegetarianer har rätt till vegetariskt, och att de inte har rätt att kräva att få se läkarintyg för det är något personligt. Kost som passar en gör en till en billigare medborgare än om man i onödan ska behöva belasta vården och skattebetalande föräldrar ska behöva VABa - så de kommer ingenvart med gnäll om ekonomi!

• Like 5

Berätta för dem att hon har rätt till glutenfritt minst lika mycket som vegetarianer har rätt till vegetariskt, och att de inte har rätt att kräva att få se läkarintyg för det är något personligt. Kost som passar en gör en till en billigare medborgare än om man i onödan ska behöva belasta vården och skattebetalande föräldrar ska behöva VABa - så de kommer ingenvart med gnäll om ekonomi!

Tack, vilket bra svar! Ska föra det vidare till syrran! =)

Men det är alltså inte lag på att man måste ha läkarintyg då? Ja, kan föräldrar kräva vegetariskt så hallå?!?

...som tillägg på ekonomibiten så kan man addera att dottern inte ska behöva lida för att skolans budget ska uppfyllas. Budget är en ungefärlig plan inte en lag, och det är bara en fördelning av skattemedel, bättre att använda dem till rätt mat än sjukvård och annat. 

Kör hårt, ge mycket beröm för det de förtjänar beröm för, och ge er inte! 

• Like 2

Jag tycker att du kan be din tvillingsyster att be förskolan skriva på ett intyg där de påtar sig ansvaret för eventuella sjukdomar och kostnader som kan uppkomma av att de introducerar gluten för flickan emot föräldrarnas uttryckliga vilja. När de är villiga att göra det så....

• Like 2

Ibland kan det bli en övermäktigt om man försöker slåss mot "världen". Ett alternativ kan vara att acceptera att ens barn får i sig lite gluten om de inte verkar vara känsliga mot det...antagligen är det oundvikligt att de kommer att få i sig det förr eller senare ändå. Såvitt jag vet finns ingen säker forskning som säger att det finns någon fördel (eller nackdel) att man får i sig det tidigare eller senare i livet

Jag känner mig inte speciellt övertygad om att de glutenfria alternativen generellt är speciellt nyttig mat heller, tycker att man ser en hel del trista saker när man är och tittar i butikernas glutenfria hyllor.

Att skapa en "konflikt"-situation är sällan en bra lösning....istället kanske man kan ta ett snack med de som jobbar på förskolan och förklara varför man vill att barnet ska undvika gluten och vädja till dem att respektera din "tro" och visa att man är ledsen om de inte gör det...

• Like 6