Jump to content

16:8 och kokosfett

katarina.amberg
 Share

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har nu kört lite striktare LCHF (skippat mjölkprod, nötter, alkohol och 85% choklad) samt kör 16:8. Har beslutat mig för att inte väga o mäta mig då jag har långt matmissbruk bakom mig och mår dåligt av att kontrollera mig. Det funkar ganska bra men jag är ganska hungrig vid 9-10 - tiden. Vad tror ni om att lägga in lite kokosfett i kaffet på FM? Blir det inte fasta då? Kokosfett är ju flytande så länge detta över 25-26 grader[emoji4]. Jag får inte i mig mitt kokosfett känner jag så detta kan ju vara ett trick för att få in det. Ha en fin dag! /Katarina

Jag kör 16:8 och kokosfett i kaffet på förmiddagen, en kopp vid 6:30. Sen lunch kl 11. Om jag är jättehungrig (hänt någon gång) på fm så tar jag en till kaffe med kokos, en halv tsk.

Det funkar fint och jag tror på det.

Som ovanstående skriver, testa.

Du ska inte gå hungrig, och för att lära sig fasta är det ett bra sätt.

Lycka till

Jag tänkte lite till på det du skrev i inledningen, att du matmissbrukat...samma här.

Nu vet jag inte hur länge du LCHFat men du kanske märker att du är mätt och därmed blir mer tillfreds? Jag vet inte hur det är för dig.

För mig är det så, jag är mätt och jag har ändrat mitt omedvetna beteende ganska mycket, men vägen är lång. Men jag är glad och stolt på vägen, kom ihåg att njuta av att du är duktig också på vägen.

Om fastan är för tuff så är just fettkaffe för att vara mätt perfekt.

Varmt lycka till...igen...

Hej!

När jag skulle testa 16:8 fasta för ett par veckor sedan drack jag fettkaffe på morgonen och höll mig ganska nöjd till lunch.

Efter några dagar kände jag att jag kunde nöja mig med enbart svart kaffe på morgonen(kände lite kväljningar av fettet).

Upptäckte till min förvåning att det funkade bra. Jag har ingen ökande hunger under fm.

Doktorn skrev någonstans om att man kan köra fettfasta som ett alternativ om man tycker att det blir för tufft utan.

Fettet i kaffet påverkar inte insulinet och stör inte kroppens "reningsarbete" så mycket om jag uppfattade det hela rätt.

Det är nog lite mindre effektivt än helfasta men bättre än ingen fasta alls.

Sara. Jag har kört LCHF i dryga två år och mår bra m minskar inget i vikt därför testar jag nu 16:8. Härligt att du mår bättre m LCHF och att huvet faktiskt går att ändra på [emoji4]. Kämpa på du också.

Va bra att veta Drakulla[emoji4]! Jag har ännu så länge klarat mig utan kokos på FM, så vi får se hur det går. Ha en bra helg!