trollicken Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Hej, jag har läst att så gott som alla "grönsaker" som växer ovan jord går att äta utan problem. Men jag har ändå ett par frågetecken. Tomat och paprika, är det inte socker i dem, typ som i frukt? Pumpa? Linser? Bönor? Jag har försökt läsa mig till svaren, men till slut hoppar alla bokstäverna på skärmen framför mig och jag får inte ut någonting av det som står där. En annan fråga jag har, vad händer om man tar en "vilodag" från LCHF-dieten? Har man sabbat allting då? Bara att börja om från scratch...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Både Tomat och Paprika är frukter! De är dock sällan särskildt söta, dvs de innehåller inte jättemycket socker. Pumpa är oxå en frukt/bär.. inte jättemycket socker i den heller! Linser är frö, rätt mycket stärkelse. Och bönor varierar. Gröna bönor är favo! http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=peabean〈=sv Altså.. det växer inga grönsaker under jord.. då kallas de som regel för rotfrukter.. ofta samlar växterna stärkelse i dessa rotknölar! Men Rättika, Rädisa, Majrova, Rova är låga på kolisar.. trots detta.. iallafall sett till mängden man äter! Jordärtskockor innehåller rätt mycket kolisar, men mest iform av oligofructose, det har du svårt att spjälka och ta upp som socker, utan det går för det mesta rätt igenom och omvandlas i colon till SCFA och gas! SCFA är smörsyra, vinäger och surströmingsspad, det tas upp i kroppen och anses bra men luktar illa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Om du är osäker på hur mycket socker olika grönsaker innehåller, kan du använda kostbevakningen.se http://kostbevakningen.se/?foodinput=100%20g%20paprika%0A100%20g%20tomat%0A100%20g%20pumpa%0A100%20g%20linser%0A100%20g%20bönor%0A 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trollicken Posted September 12, 2015 Author Share Posted September 12, 2015 Tack Zepp och iAnna för era svar, då vet jag lite mer. En fråga återstår dock,vad händer om man tar en vilodag från LCHF-dieten? En dag i veckan då man får äta pasta t.ex. Har man sabbat allting då? Bara att börja om från scratch...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted September 12, 2015 Popular Post Share Posted September 12, 2015 Om du är riktigt fettkonverterad är det mindre illa med ett enstaka avsteg men naturligtvis händer mycket i kroppen om du öppnar sockerkranen på fulla spjäll igen Som du formulerar det "vilodag" låter det som du verkligen tänker frossa i kolhydrater?? I så fall blir det snarare en "stressdag" för din kropp och i princip får du börja om från början igen Dom flesta av oss som hållit på ett tag försöker nog istället "fuska smart" dvs se till att enstaka avsteg sker dom gånger det verkligen är värt det Tex en viktig fest om gammelmormor verkligen ansträngt sig eller om nåt speciellt inträffar som förgyller vardan Samtidigt försöker vi minimera skadan genom att bara äta det godaste och undvika att hamna i onödiga frosserier Att bara bestämma sig för att "fuska" en dag i veckan med nåt som kanske inte ens är gott är i allafall ingen bra strategi Det blir nästan samma sak som att jojobanta 2 steg framåt och sedan lika många tillbaka :-) 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Tack Zepp och iAnna för era svar, då vet jag lite mer. En fråga återstår dock,vad händer om man tar en vilodag från LCHF-dieten? En dag i veckan då man får äta pasta t.ex. Har man sabbat allting då? Bara att börja om från scratch...? Först o främst så har redan Dufva svarat.. och då skall man se hans svar som ett typiskt här inne på forumet för de flesta utav oss strävar efter att befinna oss i det metabola tillståndet Ketos eller i dess närhet! Dvs hattar man hit o dit är det inte säkert man lär hamna i Ketos.. eller dess närhet! Samtidigt så är det ju som så att det ligger inget självändamål i att befinna sig i ketos.. grejen är snarare att vi inte är rädda för detta.. det är mer ett tecken på att man äter väldigt lite kolhydrater/socker/mjölmat/pasta! Så festar du runt på helgen med skräpmat så åker du säkert ur ketos.. om nu detta var dit mål från början, för att förtydliga Dufvas svar! Men ponera att du är ung, frisk, smal, aktiv, hälsosam i övrigt.. då är det inte säkert att striktaste formen av LCHF/ketogen diet, kommer att göra dig yngre/friskare/aktivare/hälsosammare! En annan grej är att det är rätt få som överhuvudtaget ens funderar på LCHF/ketogen diet om man inte har någon form av hälsoproblem/diagnos.. typ övervikt eller så! Jooo.. det är en del som faktist funderar på slikt utan diagnos.. och det är de som sitter fast i dietträsket.. till dem säger vi.. skippa alla dieter.. man skall f*n inte hålla på med dieter! Men what a f*ck.. är inte LCHF en ny trendig diet.. jo man kan se det på det sättet om man vill och har sådana tendenser.. men då missar man hela grejen! Prio nr1 är trots allt fortfarande att äta en hälsosam kost.. lagad från bra råvaror, i en positiv social gemenskap! Och det är vad du äter i snitt som spelar mest roll.. över en längre period! Du är vad du äter.. och inte nog med detta du är vad din mat ätit.. och för att dra det ytterligare vidare, du är vad du är i förhållande till de som du ätit tillsammans med! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Egentligen har Zepp redan skrivit det...men bestäm dig först för vad det är du vill uppnå med din kosthållning...bestäm därefter hur du äter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Först o främst så har redan Dufva svarat.. och då skall man se hans svar som ett typiskt här inne på forumet för de flesta utav oss strävar efter att befinna oss i det metabola tillståndet Ketos eller i dess närhet! Dvs hattar man hit o dit är det inte säkert man lär hamna i Ketos.. eller dess närhet! Samtidigt så är det ju som så att det ligger inget självändamål i att befinna sig i ketos.. grejen är snarare att vi inte är rädda för detta.. det är mer ett tecken på att man äter väldigt lite kolhydrater/socker/mjölmat/pasta! Så festar du runt på helgen med skräpmat så åker du säkert ur ketos.. om nu detta var dit mål från början, för att förtydliga Dufvas svar! Men ponera att du är ung, frisk, smal, aktiv, hälsosam i övrigt.. då är det inte säkert att striktaste formen av LCHF/ketogen diet, kommer att göra dig yngre/friskare/aktivare/hälsosammare! En annan grej är att det är rätt få som överhuvudtaget ens funderar på LCHF/ketogen diet om man inte har någon form av hälsoproblem/diagnos.. typ övervikt eller så! Jooo.. det är en del som faktist funderar på slikt utan diagnos.. och det är de som sitter fast i dietträsket.. till dem säger vi.. skippa alla dieter.. man skall f*n inte hålla på med dieter! Men what a f*ck.. är inte LCHF en ny trendig diet.. jo man kan se det på det sättet om man vill och har sådana tendenser.. men då missar man hela grejen! Prio nr1 är trots allt fortfarande att äta en hälsosam kost.. lagad från bra råvaror, i en positiv social gemenskap! Och det är vad du äter i snitt som spelar mest roll.. över en längre period! Du är vad du äter.. och inte nog med detta du är vad din mat ätit.. och för att dra det ytterligare vidare, du är vad du är i förhållande till de som du ätit tillsammans med! Jag blir förvånad över din beskrivning här! Menar du verkligen att LCHF är en kost för de med övervikt/hälsoproblem? Jag har kommit in i den här typen av kost (äter iofs Paleo men jag menar lågkolhydratkost) för att jag är intresserad av att äta nyttigt och optimera min hälsa och mående samt träningsresultat. Alla de idag som är intresserade av att äta medvetet och att vara i god form äter ju någon typ av genomtänkt matregim och en av dessa är ju LCHF. Om man tränar och är frisk och vill äta LCHF så äter man det ni kallar för liberal LCHF. Om man inte tycker proportionerna mellan de nyttiga kolhydraterna/fett är viktig och om man inte vill äta mjölkprodukter så kan man istället äta Paleo, som är ganska liknande . 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Jag blir förvånad över din beskrivning här! Menar du verkligen att LCHF är en kost för de med övervikt/hälsoproblem? Jag har kommit in i den här typen av kost (äter iofs Paleo men jag menar lågkolhydratkost) för att jag är intresserad av att äta nyttigt och optimera min hälsa och mående samt träningsresultat. Alla de idag som är intresserade av att äta medvetet och att vara i god form äter ju någon typ av genomtänkt matregim och en av dessa är ju LCHF. Om man tränar och är frisk och vill äta LCHF så äter man det ni kallar för liberal LCHF. Om man inte tycker proportionerna mellan de nyttiga kolhydraterna/fett är viktig och om man inte vill äta mjölkprodukter så kan man istället äta Paleo, som är ganska liknande . Om man säger som så.. det viktiga är att äta hälsosamt.. där kan LCHF i sina bästa utförande vara en del.. speciellt om man har någon form av diagnos.. är rätt inaktiv! LCHF focuserar som koncept mer på macronutrienfördelning.. mest som en kontrast till SLVs som påminner om att äta Pizza hela dagen lång! Macronutrientfördelning är trots allt bara en liten del av näringsläran.. och den läran är för övrigt rätt rudimentär.. vi vet egentligen rätt lite, väldigt lite vetenskap faktist.. trots alla tusental artiklar publicerade på PUM-Med och liknande ställen! En sak.. av tusentals andra saker är att vi ifrågasätter huruvida fett är ett dödligt gift.. eller ens mättat fett! Gräver man lite vidare från epedemilogiska studier och sen kikar på antropologiska så förefaller fettskräck mest vara en nymodighet, en del av vår avsky för vårt eget välstånd och överflöd, du kan kalla det för ett resultat av vårt dåliga samvete! Dyker man ännu djupare ner i PUB-Med så lär man förr eller senare upptäcka att det finns folk med genetiska avvikelser, en del har problem med ditten.. andra med datten.. en del.. rätt få, får problem med fett.. men de är väldigt få! Dessa få har ofta fått ett stort genomslag vad gäller att späda på vår skräck för fett! Ponera om just du skulle vara med i den enda studien om huruvida fett påverkar lipoproteinbalansen.. då hade LCHF i dag varit förbjudet/straffbart att ens blogga om! Såå.. det finns ett fåtal som har en konstig genetisk uppsättning som skiljer som från befolkningen i övrigt.. men vad är befolkningen i övrigts största problem i dag.. det lutar mer åt inaktivitet/stress/hyperinsulinemi/högre glykemisk belastning än vad de klarar av och vad de gör av med! Som art så är vi behäftade med diverse svagheter.. en av dem är en rudimentär Denovo Lipogenes och förmåga att lagra glukos.. sådant får man ta hänsyn till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Om man säger som så.. det viktiga är att äta hälsosamt.. där kan LCHF i sina bästa utförande vara en del.. speciellt om man har någon form av diagnos.. är rätt inaktiv! LCHF focuserar som koncept mer på macronutrienfördelning.. mest som en kontrast till SLVs som påminner om att äta Pizza hela dagen lång! Macronutrientfördelning är trots allt bara en liten del av näringsläran.. och den läran är för övrigt rätt rudimentär.. vi vet egentligen rätt lite, väldigt lite vetenskap faktist.. trots alla tusental artiklar publicerade på PUM-Med och liknande ställen! En sak.. av tusentals andra saker är att vi ifrågasätter huruvida fett är ett dödligt gift.. eller ens mättat fett! Gräver man lite vidare från epedemilogiska studier och sen kikar på antropologiska så förefaller fettskräck mest vara en nymodighet, en del av vår avsky för vårt eget välstånd och överflöd, du kan kalla det för ett resultat av vårt dåliga samvete! Dyker man ännu djupare ner i PUB-Med så lär man förr eller senare upptäcka att det finns folk med genetiska avvikelser, en del har problem med ditten.. andra med datten.. en del.. rätt få, får problem med fett.. men de är väldigt få! Dessa få har ofta fått ett stort genomslag vad gäller att späda på vår skräck för fett! Ponera om just du skulle vara med i den enda studien om huruvida fett påverkar lipoproteinbalansen.. då hade LCHF i dag varit förbjudet/straffbart att ens blogga om! Såå.. det finns ett fåtal som har en konstig genetisk uppsättning som skiljer som från befolkningen i övrigt.. men vad är befolkningen i övrigts största problem i dag.. det lutar mer åt inaktivitet/stress/hyperinsulinemi/högre glykemisk belastning än vad de klarar av och vad de gör av med! Som art så är vi behäftade med diverse svagheter.. en av dem är en rudimentär Denovo Lipogenes och förmåga att lagra glukos.. sådant får man ta hänsyn till! Nu kanske jag missförstår dig men jag tycker det blir lite snedvridet om du fokuserar på mina blodfetter i just den här diskussionen, fattar inte hur de kom in i diskussionen. För det jag beskriver är mer att jag som normalviktig, hälsomedveten, aktiv och tränande person lockats till lågkolhydratkosten pga att den fokuserar på att skippa skräpmaten och äta näringstät ren mat. Att det skulle vara en kost för de med hälsoproblem fattar jag inte. Om man tränar mycket och är normalviktig är det ganska troligt att man också väljer någon matstil som ger maximal utdelning på det man eftersträvar. Jag kan ju inte dra så stora växlar p min egen vänkrets och släkt men iallafall, de alla jag känner som tränar och är smala äter LCHF, Paleo eller rawfood eller är kostmedvetna på något liknande sätt. Så, äter du alltså LCHF för att du har något hälsoproblem? Hur skulle du isåfall äta annars? Pizza? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Nu kanske jag missförstår dig men jag tycker det blir lite snedvridet om du fokuserar på mina blodfetter i just den här diskussionen, fattar inte hur de kom in i diskussionen. För det jag beskriver är mer att jag som normalviktig, hälsomedveten, aktiv och tränande person lockats till lågkolhydratkosten pga att den fokuserar på att skippa skräpmaten och äta näringstät ren mat. Att det skulle vara en kost för de med hälsoproblem fattar jag inte. Om man tränar mycket och är normalviktig är det ganska troligt att man också väljer någon matstil som ger maximal utdelning på det man eftersträvar. Jag kan ju inte dra så stora växlar p min egen vänkrets och släkt men iallafall, de alla jag känner som tränar och är smala äter LCHF, Paleo eller rawfood eller är kostmedvetna på något liknande sätt. Så, äter du alltså LCHF för att du har något hälsoproblem? Hur skulle du isåfall äta annars? Pizza? Bra utgångspunkt tycker jag att börja med LCHF/Paleo/näringstät mat! Att det är rätt få som funderar på vad de stoppar i munnen och eventuell koppling till detta borde du begripa? Du är vad du äter.. och dessvärre vad din mat har ätit! Dvs det är rätt få som kommer på tanken att vad de äter kan ha något med deras hälsa att göra! Du förerfaller mer komma via hälsoträsket.. dvs tron på att man genom att leva/träna/äta rätt kan påverka stora delar av ens livsöde.. det är egentligen en bra mycket bättre utgångspunkt än de som kommer från ohälsträsket och skall reparera ett helt livs misstag genom att byta kost! Nu bidde det lite lustiga konsekvenser i ditt fall.. väldigt ovanliga sådana oxå.. därav nämer jag dig som ett specefikt fall.. det finns fler, dock så är ni undantag. Dock så tycker jag mig se att du inte tappat konceptet helt, ej heller gett upp utan kämpar på med din hälsa din lipoproteinprofil och din träning! Jag kämpar oxå på.. fast min lipoproteinprofil och vikt sällan blir särskildt bra rent statistiskt, men bra mycket bättre än innan LCHF! Både du och jag har läst en hel del av de studier som handlar om kost/vikt och lipoproteinfördelning i blodet.. vi är med andra ord så kloka som nuvarande kunskap tillåter! Såå.. vi/jag iallafall har den tron att de flesta som frekventerar den här bloggen som regel har någon form av diagnos.. antingen av läkare eller självdiagnosticerad, typ övervikt/ölmage/trötthet.. annat som gör att man redan som medelålders känner sig som/mår som en pensionär! Såå igen.. ser man bortanför de där fyra bokstäverna.. och det har jag fått för mig att du gör, så då blir allt mycket mer komplicerat, det är inte säkert att det räcker, man kan ha fel gener, det är tveksamt om det går att göra nyttigare/mer hälsosamt.. samtidigt som man skall sköta jobb, göra karriär, bilda familj och föda nya barn samt se till att de mår bra, är lyckliga och får en bra start i livet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Bra utgångspunkt tycker jag att börja med LCHF/Paleo/näringstät mat! Att det är rätt få som funderar på vad de stoppar i munnen och eventuell koppling till detta borde du begripa? Du är vad du äter.. och dessvärre vad din mat har ätit! Dvs det är rätt få som kommer på tanken att vad de äter kan ha något med deras hälsa att göra! Du förerfaller mer komma via hälsoträsket.. dvs tron på att man genom att leva/träna/äta rätt kan påverka stora delar av ens livsöde.. det är egentligen en bra mycket bättre utgångspunkt än de som kommer från ohälsträsket och skall reparera ett helt livs misstag genom att byta kost! Nu bidde det lite lustiga konsekvenser i ditt fall.. väldigt ovanliga sådana oxå.. därav nämer jag dig som ett specefikt fall.. det finns fler, dock så är ni undantag. Dock så tycker jag mig se att du inte tappat konceptet helt, ej heller gett upp utan kämpar på med din hälsa din lipoproteinprofil och din träning! Jag kämpar oxå på.. fast min lipoproteinprofil och vikt sällan blir särskildt bra rent statistiskt, men bra mycket bättre än innan LCHF! Både du och jag har läst en hel del av de studier som handlar om kost/vikt och lipoproteinfördelning i blodet.. vi är med andra ord så kloka som nuvarande kunskap tillåter! Såå.. vi/jag iallafall har den tron att de flesta som frekventerar den här bloggen som regel har någon form av diagnos.. antingen av läkare eller självdiagnosticerad, typ övervikt/ölmage/trötthet.. annat som gör att man redan som medelålders känner sig som/mår som en pensionär! Såå igen.. ser man bortanför de där fyra bokstäverna.. och det har jag fått för mig att du gör, så då blir allt mycket mer komplicerat, det är inte säkert att det räcker, man kan ha fel gener, det är tveksamt om det går att göra nyttigare/mer hälsosamt.. samtidigt som man skall sköta jobb, göra karriär, bilda familj och föda nya barn samt se till att de mår bra, är lyckliga och får en bra start i livet! Okej. Du envisas med att nämna mina blodprover och jag tycker de för diskussionen helt vilse. Glöm mig för en stund och se det ilite i större perspektiv. Du skriver själv i flera trådar om vilken kost som är mest hälsosam. Du hänvisar då och då till olika bloggare som skriver om träning och LCHF, och som är smala friska och tränande men ändå förespråkar LCHF kost. Jonas Bergqvist och Andreas kostdoktorn åker runt och föreläser om hur man optimerar sin hälsa med LCHF och vittnar själva om bättre fettprocent och mående pga dnna kost, trots att de inte haft ohälsa innan. Så varför beskriver du LCHF som en kost för överviktiga och sjuka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 För att prexis som Andreas och Jonas så inser jag att det finns flera olika hälsosamma sätt att äta på.. lite beroende på vilka problem man har.. eller om man har några problem överhuvudtaget! Har man inga som helst problem handlar det mer om energi och övriga näringsämnen helt enkelt! Nu är det ju som så att slopar man all processad junkfood när man börjar med LCHF så har man rätt garanterat redan där gjort ett steg i rätt riktning. Det handlar således rätt lite om de fyra bokstäverna utan mer vad som passerar dina läppar och näringsinnehållet i detta. För de med begynnande metabolt syndrom så passar det som regel inte med mer kolhydrater som energi.. och för flertalet av de övriga innebär lågfett att man äter mer kalorier/lagrar mer fett.. iomed att vi som art har en begränsad kapacitet att lagra glukos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 För att prexis som Andreas och Jonas så inser jag att det finns flera olika hälsosamma sätt att äta på.. lite beroende på vilka problem man har.. eller om man har några problem överhuvudtaget! Har man inga som helst problem handlar det mer om energi och övriga näringsämnen helt enkelt! Nu är det ju som så att slopar man all processad junkfood när man börjar med LCHF så har man rätt garanterat redan där gjort ett steg i rätt riktning. Det handlar således rätt lite om de fyra bokstäverna utan mer vad som passerar dina läppar och näringsinnehållet i detta. För de med begynnande metabolt syndrom så passar det som regel inte med mer kolhydrater som energi.. och för flertalet av de övriga innebär lågfett att man äter mer kalorier/lagrar mer fett.. iomed att vi som art har en begränsad kapacitet att lagra glukos! Zepp, jag tycker du är otydlig, så kan inte låta bli att dra detta ett varv till. Jag har läst både Matrinas och Jonas bloggar och böcker. De förespråkar LCHF och talar om denna kost som lämplig när man tränar och vill optimera sin fitness. Jag äter inte själv LCHF utan Paleo, men jag skulle nog inte läsa och skriva så mkt här inne om det inte vore för att jag uppfattar budskapet att LCHF är ett sätt att äta som passar de som vill äta hälsosamt. Om man har ohälsa/övervikt äter man med stenkoll på kolhydraterna men om man är frisk och normalviktig samt kanske tränar så kan man äta en liberalare variant. Den allra största vinsten med lågkolhydratkost anser jag är den att man skippar vitt mjöl och socker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 13, 2015 Share Posted September 13, 2015 Zepp, jag tycker du är otydlig, så kan inte låta bli att dra detta ett varv till. Jag har läst både Matrinas och Jonas bloggar och böcker. De förespråkar LCHF och talar om denna kost som lämplig när man tränar och vill optimera sin fitness. Jag äter inte själv LCHF utan Paleo, men jag skulle nog inte läsa och skriva så mkt här inne om det inte vore för att jag uppfattar budskapet att LCHF är ett sätt att äta som passar de som vill äta hälsosamt. Om man har ohälsa/övervikt äter man med stenkoll på kolhydraterna men om man är frisk och normalviktig samt kanske tränar så kan man äta en liberalare variant. Den allra största vinsten med lågkolhydratkost anser jag är den att man skippar vitt mjöl och socker. Det går nog inte att bli tydligare än så.. och varken Andreas eller Jonas menar att LCHF är det enda sättet att äta hälsosamt på.. dock förordar de just någon form av LCHF.. då den passar väldigt bra för flertalet. Och då talar vi främst om just det där med att undvika vitt mjöl och socker vilket sällan är någon hälsokost. När det handlar om Andreas så tror jag det mest handlar om hans roll som läkare och hur han använder just LCHF för att reversera högt blodsocker/diabetes/hyperinsulinemi och ibland fettma beroende utav föregående? Vad gäller Jonas så är inte han den förste som använder ketogen diet i fitnessamanhang.. det användes betydligt flitigare förr innan det fanns en massa piller att köpa. LCHF och Paleo står inte mot varandra.. om du äter LCHF på Paleovis lägger du till ytterligare en aspekt bara. Och man kan äta hälsosamt fast med högre andel kohydrater än LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted September 13, 2015 Popular Post Share Posted September 13, 2015 Jag tror alla skulle ha nytta av att prova lågkolhydrat, liberal/normal LCHF och/eller Paleo, även de helt friska. Det är så många märkliga tillstånd som räknas in i att vara frisk och normal, så det finns ofta mycket att förbättra även därifrån. Och även om man verkligen skulle må toppen så tror jag det är en investering för framtiden att åtminstone ha provat. Dock är väldigt strikt LCHF inget jag tror på för alla, utan mest för de som vekligen behöver eller för dem det passar. Lågkolhydrat, LCHF och Paleo har så stor potential att de borde vara legitima och spridda, t ex i kursltteratur, utbildning och i grundskolan. Folk ska inte vara avskräckta utan upplysta! 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 "En annan grej är att det är rätt få som överhuvudtaget ens funderar på LCHF/ketogen diet om man inte har någon form av hälsoproblem/diagnos.. typ övervikt eller så!" Jag tillhör de där få. Efter att ha läst Litsfeldts "Ät fet mat bli frisk och smal" var det lätt att avstå från kolhydratskäket. Jag klippte rakt av där och då för sex år sen, utan minsta dramatik. Kanske för att jag aldrig levt för att äta utan just ätit för att inte svälta ihjäl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts