Gå till innehåll

Sluta med kaffe?

Recommended Posts

Det "nya" heta nu verkar vara att sluta med kaffe. Bland annat har jag läst om det hos Martina Johansson: http://martinajohansson.se/den-har-helgen-gjorde-vi-nagot-sjukt-jobbigt/.

Sammanfattningsvis så skriver hon:

• Kaffe/koffein stressar binjurarna
  • Kaffe/koffein påverkar blodsockret och därmed viktminskning och ketoadaptering
  • Kaffe och de flesta téer innehåller mikrotoxiner
  • Bulletproof coffee är inte bulletproof, men ger jämnare energi/blodsocker + mättnad

Jag har även kollat på Michael Fox här hos Kostdoktorn. Han är också ganska skeptisk till kaffe som en av dessa nya produkter som människan har anammat (kaffe, vitt mjöl och socker).

Åren innan jag började med LCHF var min mage så dålig (IBS) att jag inte kunde dricka kaffe men efter LCHF har det inte varit något problem och jag har tagit igen de "förlorade åren" :). Det jag känner nu är att det skulle kännas skönt att göra sig av med det beroendet.

Hur tänker ni när det gäller kaffedrickande?

• Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mina IBS-problem och även en radda stress-symtom rent kroppsligt, slutligen insett att koffein är något jag måste ha utvecklat någon slags överkänslighet emot. Då jag titulerar mig "Livsnjutare" så var det med tvekan och sorg jag till slut bestämde mig för att säga adjö till koffein för några månader sedan.

Varför? Jo, förutom att koffeinet ställde till det för min mage så kunde jag få alla andra typiska stress-symtom; ostadighetskänsla, inre odefinierbar oro, trötthet (paradoxalt), en låggradig småkrypande inre "ångest" och förstås hjärtklappning och förhöjt blodtryck.

Nåväl, nu så här efteråt känner jag att det är förutom LCHF i allmänhet den bästa hälsoförändringen jag gjort.

Men hur gick det med livsnjutar-biten då undrar ni kanske?

Jag dricker numera nästan lika mycket kaffe som tidigare och njuter än mer av det än tidigare, enda skillnaden är att jag numer dricker koffein-fritt (i verkligheten är det nog inte HELT koffeinfritt, men låga halter) kaffe. Svart te har jag skippat då även det ställde till det för mig. 

Jag mår numera prima och helt utan ovan nämnda besvär. Koffein-fritt kaffe kan vara lika gott, jag lovar! :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kaffe är ju en drog som det är svårt att sluta med. Drogen är ändå inte starkare än att kroppen reglerar intaget väldigt bra, jag dricker (behöver) på äldre dar betydligt mindre än förr. Kaffe har många positiva medicinska effekter och jag ser ingen anledning att sluta.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag insåg att mitt ymniga tedrickande triggade igång min migrän. Därför ersatte jag mina testunder med kaffe, och ökade därmed min kaffekonsumtion med ett par hundra procent. Insåg att detta inte skulle funka i längden, och började se mig om efter alternativ. Numera har jag dragit ned mitt kaffedrickande till en enda kopp på morgonen, därutöver dricker jag örtte på t.ex anis, fänkål eller lakrits.

Morgonkaffet är dock inget måste för att vakna, och ibland blir det örtte även till frukost.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag lyssnade också på Fox igår och insåg att jag kanske bör dra ner på kaffet, tänkte göra det idag men jag har tagit en kopp. Får väl försöka minska ordentligt men kaffe är ju gott.

Jag tror det får bli en viljekamp i början.

Shit, jag saknar ju latte men njuter av kaffe...hur ska detta gå ?? :huh:

• Gilla 2
Länk till inlägg

Apropå livsnjuteri så finns det en hel ocean av annat att nörda o njuta kring - man behöver inte tvunget följa mainstream vad gäller kaffe, vin, tobak etc. Det byggs ideal och kulturer kring vissa saker, delvis drivna av business men också av entusiasm. Och visst är det nåt magiskt århundraden av nörderi i mystiska lager på lager. Men det är spännande att skapa/hitta nytt/annat!

Ps. Jag kan nästan tycka det blir lite "fattigt" när livsnjuteri fokuseras i så stor utsträckning kring några få grejor.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Detta ämne passar mig perfekt just nu, roligt att flera tänker i samma banor, jag har också börjat försök förstå om kaffet är problematiskt för mig. 

Mitt stora problem är stress i jobbet. Stress aktiverar adrenalin, kortisol och noradrenalin, koffein aktiverar också adrenalin. Att ha mycket stresshromoner i systemet är inte hälsosamt. Det verkar vara ganska svårt att få ut stresshormoner ur systemet, någonstans står det att man ska träna hårt, nån annan säger att det inte är bra att träna alls då det ger ännu mer stress. Kan det finnas något enzym som hjälper? 

Har testat med koffeinfritt men kan inte säga att det blev bättre. Har också spekulerat om kaffet leder till att man kissar ut mer mineraler än hälsosamt och därför får ont tex magnesium. Har helt slutat med mjölk också i kaffet och har inga problem med magen men smärtor i kroppen. Dricker bara ekokaffe av rädsla för kemikalier men då läste jag att det kan finnas mykotoxiner i kaffet - typ mögelsvampgifter. Hur kan man ta reda på det?

http://www.forbes.com/sites/travisbradberry/2012/08/21/caffeine-the-silent-killer-of-emotional-intelligence/

På den här länken hittade jag mycket bra information som förklarar mina problem.http://dagerberg.com/stress/

Ett av de vanligaste symtomen är att man har ont i kroppen. Noradrenalin gör att musklerna spänner sig konstant så man ska känna sig alert och aktiv. Hela nervsystemet är på högspänning. Käkarna och diafragman börjar bli spända, muskelspänningar i t ex vader, axlar nacke ökar, det kan bli tryck över bröstet med besvär med andningen där man lätt tror att det är en hjärtinfarkt på gång. Man tror att man börjat belasta konstigt, sitter fel, bär för mycket, sover i en dålig säng eller med fel kudde osv. Men det är bara utlösande faktorer. Hela kroppen är i ett högspänningsläge, även om vi kanske inte är helt medvetna om det.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Äh, det är bara att ge sig den på det, nu ska jag lägga ner kaffet, japp, det ska jag!! Jag ska hålla mig i 2 veckor iallafall först och om det är bra så fortsätter jag!!!!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Idag var första dagen utan kaffe. Jag har typ sovit mig genom dagen - aldrig vaknat eller känt mig vaken. Dock har jag inte haft någon huvudvärk eller några andra symptom.

Vanligtvis har jag druckit några koppar (3 - 5) kaffe endast under förmiddagen. Sedan Rooibos kanel-te resten av dagen. Idag har det blivit den typen av te hela dag (i ett överflöd).

Ska bli intressant att se vad som händer imorgon och några dagar framöver. Om jag märker någon skillnad av att inte dricka kaffe.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Rosenrot kanske kan hjälpa under kaffe-rehab? :)

Ps. Några armhävningar, frisk luft o dyl kan också pigga upp några gånger om dagen. Finns många sätt att pigga upp sig på. Nu ska jag dra igång lite Spotify :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Fy fan vilken huvudvärk jag hade igår, fick faktiskt gå hem från jobbet. Nu vet jag inte om det bara har med kaffet att göra, har ju haft influensa en vecka och igår var första dagen på jobbet. Har fortfarande ont i musklerna och kroppen i allmänhet. Huvudet gör ont idag med men inte lika mycket.

Jag saknar kaffet som varmdryck, smak och doft. Skulle vilja ha en kopp te men måste väl leta upp någon grön sort (är dom utan koffein??)

Inser att jag kan enormt lite om koffeinfritt och om det nu skulle kunna vara "lösningen"

Vad vet ni andra? Driver det insulinet? Vilka produkter rekommenderar ni? Jag har en en nesspressomaskin, till den kan man köra koffeinfritt, men kommer det funka??

• Gilla 1
Länk till inlägg

Grönt te innehåller koffein. Rött te (rooibos) och örtteer (och ingetdera är te, om man ska vara noga) är koffeinfritt.

Koffeinfritt kaffe och te kan jag inte uttala mig om.

precis sånt jag behöver lära mig, tack!!

Länk till inlägg

Jag provade precis ört/krydd te med grädde i, jisses amalia va kraftigt det blev, gott, men man behöver inget sötning till, det hade jag inte, fast jag ALLTID annars brukar ha det i te.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag måste en mugg med jättestarkt kaffe på morronen, annars orkar jag inte komma igång. Utan STARKT kaffe på morronen får jag också med avföringen, dvs det blir ingen, och jag måste slutligen, utan avföring i flera dar, ta stolpiller.

Länk till inlägg

Nu har det gått några dagar sedan jag slutade med kaffe och det har verkligen varit en upplevelse.

Det som känns så himla konstigt är att min spända och onda kropp inte är spänd och ond längre. Stelheten och ondheten som jag trodde var ålder (eller sängen, eller belasta konstigt) är som borta. Spänningarna har försvunnit successivt uppifrån och ner. Speciellt en punkt på ryggen som jag inte vetat vad det har varit har blivit mycket bättre (känns fortfarande men bara till cirka 10%).

Känns som om hela kroppen slappnat av och med det det har en otrolig trötthet/sömnighet kommit som slår till då och då under dagen. Vissa dagar har jag varit tvungen att gå och lägga mig mitt på dagen och somnat direkt. Tack och lov har jag möjlighet att göra det.

Är det någon annan som slutat med kaffe som upplevt något liknande?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ska försöka skriva ner nåt jag läste om kaffe för ett tag sen. Kommer nu inte ihåg var jag läste det, men kan ta reda på det om nån är intresserad.

Som jag kommer ihåg det så sätter sig koffeinet på adenosin-receptorerna i kroppen och blockerar adenosinets verkan. Adenosin har med det parasympatiska nervsystemet att göra, dvs det har en avslappnande och kärlutvidgande effekt. Med kaffe blir man då piggare. Kroppen märker förståss att adenosinet inte ger någon effekt, så produktionen av adenosin och adenosinreceptorer ökar, vilket får till effekt att man vill dricka mer kaffe för att få den uppiggande effekten.

När man då slutar med kaffet, så har man onormalt mycket adenosin i kroppen och många fler adenosin-receptorer än man i vanliga fall har, så då är det inte konstig att man får klubba i huvudet och bara vill sova. Adenosinet hade ju även en kärlutvidgande effekt och vad händer när kärlen utvidgas, jo man får huvudvärk.

Jag fick mig en tankeställare när jag läste om det här. Hur bra är det att hindra adenosinet att göra sitt jobb? Jag antar att det finns där av en anledning, att kroppen vill slappna av. Hur länge kan man köra på med kaffe och strunta i kroppens signaler innan det slår slint. Det värsta är ju att det kanske redan slagit slint, men man tolkar det som vanligt åldrande eller att man har haft det stressigt på jobbet eller att det finns hjärt-kärlsjukdom, fibromyalgi, magproblem eller annat i släkten eller ......

Med det sagt så måste jag erkänna att även jag har försökt sluta eller minska ner på kaffet flera gånger, men det går bara en dag innan jag börjar igen. Men jag ska försöka igen och nån gång kanske det funkar. Det sämsta är att jag inte funnit nån bra ersättning och allt som har med te att göra tycker jag bara är ett slöseri med vatten.

Det kan vara så att jag inte kommer ihåg exakt rätt vad gäller kaffets effekt på kroppen, men jag tror att det blev rätt i det stora hela.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Svårt att skippa kaffet på jobbet tycker jag o på helgen är det ju grymt gott med riktigt bra eko bryggkaffe på morgonen :)

Annars försöker jag hålla mig till max två koppar om dagen och oftast är en av dem koffeinfritt kaffe. Sedsn blir det rött te och vatten i stora lass. Sluta helt med kaffe verkar framför allt trist ;) en kopp kaffe eller två om dagen av eko/krav kvalitet kan inte vara farligt om man äter superstrikt och rent i övrigt :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Sluta helt med kaffe verkar framför allt trist ;) en kopp kaffe eller två om dagen av eko/krav kvalitet kan inte vara farligt om man äter superstrikt och rent i övrigt :)

Det är nog stor skillnad från person till person. Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle göra så stor skillnad för mig. Hela mitt vuxna liv har jag haft ont i muskler och leder, vilket i och för sig blev något bättre när jag började med LCHF för cirka 4 år sedan. Men den skillnad jag känner nu efter några dagar utan kaffe är helt enorm - jättekonstigt. Jag känner mig alldeles normal. I stort sett fri från värk. Hade inte läst på något om vad som skulle kunna hända utan slutade mest på prov med tanke på den blodsockerhöjande effekten. Att jag skulle bli fri från värk kom som en total och positiv chock. Nu efter några dagar är jag inte längre lika trött/sömnig heller.

Men visst saknar jag kaffet som dryck!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är nog stor skillnad från person till person. Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle göra så stor skillnad för mig. Hela mitt vuxna liv har jag haft ont i muskler och leder, vilket i och för sig blev något bättre när jag började med LCHF för cirka 4 år sedan. Men den skillnad jag känner nu efter några dagar utan kaffe är helt enorm - jättekonstigt. Jag känner mig alldeles normal. I stort sett fri från verk. Hade inte läst på något om vad som skulle kunna hända utan slutade mest på prov med tanke på den blodsockerhöjande effekten. Att jag skulle bli fri från värk kom som en total och positiv chock. Nu efter några dagar är jag inte längre lika trött/sömnig heller.

Men visst saknar jag kaffet som dryck!

Vill inte kidnappa tråden nu men tycker bara att det är så intressant med stelhet och värk som man uppfattar som normaltillstånd. Direkt efter att jag tog bort spannmål så blev jag  helt fri från stelhet och värk. Nu om jag äter en kaka eller bit bröd någon enstaka gång så är den enda effekten just det att värk och stelhet dyker upp igen och stannar några dagar.

Tydligen kan det vara olika ämnen som påverkar för olika människor? Kan detta vara en form av allergisk reaktion eller vad?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vill inte kidnappa tråden nu men tycker bara att det är så intressant med stelhet och värk som man uppfattar som normaltillstånd. Direkt efter att jag tog bort spannmål så blev jag  helt fri från stelhet och värk. Nu om jag äter en kaka eller bit bröd någon enstaka gång så är den enda effekten just det att värk och stelhet dyker upp igen och stannar några dagar.

Tydligen kan det vara olika ämnen som påverkar för olika människor? Kan detta vara en form av allergisk reaktion eller vad?

Jag blev ju också bättre av att ta bort spannmål och socker men den stora skillnaden har kommit de senaste dagarna när jag inte druckit kaffe. En reaktion som jag aldrig hört talas om - så gissa om jag är förvånad. Olika livsmedel verkar ju helt klart påverka människor olika. Ibland är det säkert allergiska reaktioner och ibland annat. Kommentar #26 har kommit med en förklaring till hur kaffe kan påverka.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Intressant.

Jag borde också testa några kaffefria dagar och se hur kroppen reagerar. Har en lugn period egentligen så borde inte känna mig stressad, men av nån anledning är det tvärtom. Tryck över bröstet, sömnnoja och den överdrivna hungern/suget som jag tror är stressrelaterat.

Man inleder fler o fler dagar med fett kaffe, dels av lättja och dels pga allt positivt som skrivits om det. Givetvis har ett visst beroende utvecklats, att man (jag) behöver kaffet för att vakna till och få den lilla glädjekicken.

Ok imorgon får det bli en god bananpannkaka istället till frukost istället. Utan kaffe. Får se hur hjärnan och nerverna reagerar!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Intressant.

Jag borde också testa några kaffefria dagar och se hur kroppen reagerar. Har en lugn period egentligen så borde inte känna mig stressad, men av nån anledning är det tvärtom. Tryck över bröstet, sömnnoja och den överdrivna hungern/suget som jag tror är stressrelaterat.

Man inleder fler o fler dagar med fett kaffe, dels av lättja och dels pga allt positivt som skrivits om det. Givetvis har ett visst beroende utvecklats, att man (jag) behöver kaffekicken för att vakna till och få den lilla glädjekicken.

Ok imorgon får det bli en god bananpannkaka istället till frukost istället. Utan kaffe. Får se hur hjärnan och nerverna reagerar!

Förbered dig på några sömniga dagar, eventuellt med huvudvärk :)! För min del har det varit väl värt besväret.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har fortfarande inte druckit kaffe, tagit en koffein fri en gång men sen har jag bara druckit roibos te eller chai te utan sötning såklart men med lite grädde. Såååå gott.

Saknar kaffet nån gång ibland ska jag erkänna. Men sen jag ändå hittat teet så är jag nöjd.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Intressanta diskussioner! :)

Jag har själv en mage som är riktigt bråkig och besvärlig. IBS och födoämnesintollerans.

Har funderat länge på vad jag skulle kunna plocka bort för att förbättra magens status och de tre saker som ligger närmast tillhands är kaffe, ägg och mjölkprodukter. Av mjölkprodukter använder jag bara grädde, cf och ost. Ost i stort sett varje dag men grädde/cf bara ibland. Ja och smör förstås, men det räknar jag inte i det här sammanhanget.

Har nu haft en period när jag vaknar på natten, vid halvfyratiden, för att jag har så ont i magen. Har varit upp och tagit bikarbonat så det har lindrat, men bra blir det inte.

efter sommaren har jag minskat kaffedrickandet så jag dricker nog som mest två koppar per dag, på förmiddag jobbdagar och till frukost när jag är ledig.

Tidigare, under min utredning av födoämnesintolleransen, var jag utan kaffe en period och jag minns den våldsamma huvudvärken när jag slutade...

Får nog ta mig en riktig funderare på detta ändå...

Äter Euthyrox mot sköldkörtelbesvär men har en känsla av att det inte är sköldkörteln som är problemet utan att det bara är ett symtom, att något "bakomliggande" är orsaken och har funderat mycket på binjurarna/kortisol...

Dessvärre innehåller medicinen både laktos och majsstärkelse, som jag inte tål. (Laktos i fullfeta produkter funkar någorlunda...)

Vad är hönan och vad är ägget?

Måste nog se mig om efter koffeinfritt alternativ och testa, för jag tycker ju kaffe är så gott! :P

• Gilla 4
Länk till inlägg

Måste nog se mig om efter koffeinfritt alternativ och testa, för jag tycker ju kaffe är så gott! :P

För min del och för min mage är kaffe den största boven. Uthärda i minst en vecka på prov. Dock inte säkert att magen hinner läka på så kort tid men du kommer ändå märka att den förändras. Med LCHF har dock magen varit någorlunda okej även med kaffe. Mest bara orolig på förmiddagen och inte hela dagen som innan LCHF.

Men vad jag har förstått är inte koffeinfritt kaffe något alternativ egentligen - det är så mycket annat i kaffet som påverkar än bara koffeinet. Testa olika ört- och roiboosteer  istället!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Nu efter cirka två veckors kaffestopp vill jag sammanfatta hur min kropp har påverkats av det.

Efter några dagar märkte jag att värken i kroppen försvann gradvis. Nu är jag nästan värkfri! Magen (IBS) börjar förändras och nu är den så gott som normal. Har aldrig så länge jag minns varit så här bra. Mitt blodtryck som gränsat till för högt trots medicinering gränsar nu till för lågt. Eventuellt kommer jag att få dra ner på medicineringen.

Så till er som har odefinierad värk i kroppen, problem med magen eller högt blodtryck - låt bli kaffe i alla fall i två veckor och se vad som händer!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Nu efter cirka två veckors kaffestopp vill jag sammanfatta hur min kropp har påverkats av det.

Efter några dagar märkte jag att värken i kroppen försvann gradvis. Nu är jag nästan värkfri! Magen (IBS) börjar förändras och nu är den så gott som normal. Har aldrig så länge jag minns varit så här bra. Mitt blodtryck som gränsat till för högt trots medicinering gränsar nu till för lågt. Eventuellt kommer jag att få dra ner på medicineringen.

Så till er som har odefinierad värk i kroppen, problem med magen eller högt blodtryck - låt bli kaffe i alla fall i två veckor och se vad som händer!

Härligt!

Mina senaste veckor har varit rätt trötta, och jag märker hur fast man är i kaffets bojor. Alltid det första man startar upp dagen med. 

Enda sättet är undersöka om kaffet tar energi snarare än ger är givetvis att avstå en tid. Frågan är om jag är lika stark som du där :) Det är inga enorma mängder kanske, men alltid ett par koppar på morgonen, nån på eftermiddagen. Aldrig kväll.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Undrar om det finns ett samband mellan stort antal utbrända och stort antal kaffeautomater på arbetsplatserna runtom i Sverige? Förutom en massa kaffe så konsumeras energidrycker, sötsaker och söta frukter (båda tillhandahålls av många arbetsgivare dagligen) för att försöka hålla igång i arbetet... känns inte alls långsiktigt hållbart. Jag själv går mot den strömmen, men om de flesta kring mig går med den strömmen, vart leder det dem och mig?! 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Hmmm jag tänker inte sluta med kaffet för jag upplever absolut inget problem med det.
Dricker normalt sett en mugg på morgonen med en klick smör och vispgrädde i och sedan en mugg efter kvällsmaten så det blir oftast två kaffe om dagen.
Nu har jag efter en olycka varit sjukskriven sedan den 3 juni så jag brukar hemma ta en mugg efter lunchen också men jag har absolut inte märkt någon skillnad.
Känner mig inte stressad i kroppen och inga magbesvär eller annat.
När jag jobbar dricker jag aldrig kaffe där för jag tycker för det första inte om deras kaffe och för det andra så känns det lite stressande att hinna med det - vi har bara en halvtimmes middag och då känns det som att jag måste "kasta" i mig maten för att kunna njuta sen i lugn och ro :P
Ni som slutat med kaffe för att ni har besvär - hur många koppar drack ni tidigare per dag?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tidigare drack jag vanligtvis två koppar om dan.

Jag blir över tid långsamt trött av kaffe - har fått för mig att kaffet påverkar mina binjurar.

Nu blir det bara en halv kopp vid festligare tillfällen.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ni som slutat med kaffe för att ni har besvär - hur många koppar drack ni tidigare per dag?

Jag drack bara kaffe på morgonen/förmiddagen. Delade en vanlig 10-koppars bryggare med min man - så cirka 4 - 5 små koppar.

Magen har alltid varit ett problem för mig men blev bättre när jag började med LCHF, så bra att jag började med kaffe igen. Hade hållit upp cirka 2 år innan LCHF med kaffe. Har funkat någorlunda med kaffe och LCHF, bättre än kaffe och ""vanlig mat". Med tiden under åren med LCHF och kaffe har dock magen blivit allt sämre igen.

Att magen skulle bli bättre utan kaffe hade jag räknat med men att jag skulle slippa en massa odefinierad värk hade jag inte räknat med.

Länk till inlägg
  • 3 months later...

Är det någon som slutat med kaffe som upplever att de är hungrigare? Jag har trappat ner och varit ganska eländig, trött, huvudvärk, deppig osv men nu när energin börjar komma tillbaka så smått så är jag hungrig mest hela tiden. Inte sugen, utan svulten. 

Länk till inlägg

Undrar om det finns ett samband mellan stort antal utbrända och stort antal kaffeautomater på arbetsplatserna runtom i Sverige? Förutom en massa kaffe så konsumeras energidrycker, sötsaker och söta frukter (båda tillhandahålls av många arbetsgivare dagligen) för att försöka hålla igång i arbetet... känns inte alls långsiktigt hållbart. Jag själv går mot den strömmen, men om de flesta kring mig går med den strömmen, vart leder det dem och mig?! 

Jag tror det ligger mycket i det. Jag har en kollega som klappat ihop och hen har levt på kaffe, pasta och tomatsås på burk. Kan inte vara så många  näringsämnen kvar i den kroppen. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Är det någon som slutat med kaffe som upplever att de är hungrigare? Jag har trappat ner och varit ganska eländig, trött, huvudvärk, deppig osv men nu när energin börjar komma tillbaka så smått så är jag hungrig mest hela tiden. Inte sugen, utan svulten.

Kaffe triggar kortisol som höjer blodsockret - uteblir det så kanske man känner sig hungrig? Kanske man genom detta kan vänja sig vid lägre kaloriintag med kaffe, och när man slutar funkar inte den vanan längre? Bara spekulerar.

Blodsockerstegringen av kaffe/kortisol triggar ju också insulin, vilket på vissa kanske kan bidra till mindre känslighet för våra "mättnadshormon" leptin och FGF21 som vi behöver för att reglera aptiten för fett resp kolhydrater? Jag tror du på sikt får bukt med detta, att kroppen kan återställa ev brist i hormonkänsligheten. Hur länge har du avstått kaffe?

Länk till inlägg

Kaffe triggar kortisol som höjer blodsockret - uteblir det så kanske man känner sig hungrig? Kanske man genom detta kan vänja sig vid lägre kaloriintag med kaffe, och när man slutar funkar inte den vanan längre? Bara spekulerar.

Blodsockerstegringen av kaffe/kortisol triggar ju också insulin, vilket på vissa kanske kan bidra till mindre känslighet för våra "mättnadshormon" leptin och FGF21 som vi behöver för att reglera aptiten för fett resp kolhydrater? Jag tror du på sikt får bukt med detta, att kroppen kan återställa ev brist i hormonkänsligheten. Hur länge har du avstått kaffe?

Nu är det en vecka, och från igår börjar livet återvända igen. Hungern är kanske egentligen aptit, och det har jag haft dåligt med så det är inte negativt i sig. Är man stressad så försvinner ju hungern, och om kaffet triggar kortisol så är det ett konstant stresstillstånd förstås. Alltså vill man inte äta så mycket. Bättre att vara lite sulten och höra vad kroppen vill ha :)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Hej. Hur går det för er där ute??

Jag tyckte det va festligt att se mitt gamla inlägg från september...Shit jag dricker bara en kopp kaffe om dagen sedan september o va BRA jag mår!!!

En sak jag reflekterade över va att 4 månader har flugit fram helt utan sug på kaffe. O va härligt det känns!!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag som trådstartare kanske ska krypa till korset och erkänna att jag drogar igen :). Dock väldigt måttligt. Inte alla dagar i veckan men de flesta dricker jag en (1) kopp kaffe på förmiddagen. Jag startar aldrig med kaffe som förr utan jag startar med blåbärs- eller kanelte. Mitt liv helt utan kaffe gjorde mig så trött. Tröttheten på eftermiddagen försvann aldrig, ville bara somna hela tiden. Så numera tar jag oftast en kopp på förmiddagen för att orka vara vaken hela dagen.

Jag tycker att magen någorlunda klarar nuvarande mängd. Bäst var den helt utan kaffe.

• Gilla 2
Länk till inlägg