Gå till innehåll

Sluta med kaffe?

Recommended Posts

Slår ett slag för min strategi: några armhävningar eller nån annan urladdning för att boosta vakenheten, istället för kaffe!

Tål knappt en kopp kaffe om dagen, så det blir oftast noll. Fick i mig två under en dag förra veckan, varpå nattsömnen blev katastrof. Blev bjuden och det kändes obekvämt att tacka nej just i den situationen.

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricker kaffe till och från, mest av slentrian tror jag. Fast det vore intressant att veta om en längre tids avhållsamhet skulle ge några fördelar. Jag marker ju Inga nackdelar av att sluta, och Inga fördelar på kort sikt.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Är det någon som slutat med kaffe som upplever att de är hungrigare? Jag har trappat ner och varit ganska eländig, trött, huvudvärk, deppig osv men nu när energin börjar komma tillbaka så smått så är jag hungrig mest hela tiden. Inte sugen, utan svulten. 

Jag har inte slutat helt med kaffe men minskat kraftigt till ca två halvkoppar om dagen.

Jag upplever också att jag är mycket mer hungrig än förut. Ofta kurrar magen med hög volym speciellt på f.m. då jag ej har ätit något(16:8 fasta).

Jag äter som förut rejäla portioner men kan vara hungrig redan efter en timme eller två(tidigare kanske fem sex timmar).

Tränar som förut också så inget annat är ändrat förutom kaffeminskningen.

Länk till inlägg

Mitt kaffe! Mit älskade kaffe!

RÖR INTE MITT KAFFE!!!

Men. Jag är så himla gammal att jag påbörjat klimakteriet och numera vaknar minst två ggr varje natt av att det är så obehagligt varmt under täcket. Kroppen har dessutom börjat värmepuffa lite då och då över dagen.

:wacko:

Tips för att dra ner värmevallningar:

• Inte dricka alkohol. Gör jag redan.
  • Inte äta kryddad mat - inte så ofta men helt utan tänker jag inte vara. Då är jag hellre svettig.
  • Träna. Gör jag redan.
  • Sluta röka.  Avklarat för 25 år sen.
  • Inte klä sig i syntetiska ämnen eller sova på syntetiska lakan. Min hud har alltid vrålat av obehag över syntetiska ämnen, jag får fortfarande myrkrypningar av minnet av banlonbyxorna och acryltröjorna på 70-talet. Urk!
  • En hög med vitaminer (C, E och lite sånt) och det täcker jag med min kost. 

Så jag lär få se över min kaffekonsumtion. I alla fall dra ner från mina 6-8 koppar i kanske 3. Nån jäkla måtta på renlevnade får det väl ändå vara? 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kaffe triggar kortisol som höjer blodsockret - uteblir det så kanske man känner sig hungrig? Kanske man genom detta kan vänja sig vid lägre kaloriintag med kaffe, och när man slutar funkar inte den vanan längre? Bara spekulerar.

Blodsockerstegringen av kaffe/kortisol triggar ju också insulin, vilket på vissa kanske kan bidra till mindre känslighet för våra "mättnadshormon" leptin och FGF21 som vi behöver för att reglera aptiten för fett resp kolhydrater? Jag tror du på sikt får bukt med detta, att kroppen kan återställa ev brist i hormonkänsligheten. Hur länge har du avstått kaffe?

Det här kanske redan har besvarats tidigare, ber om ursäkt i förväg; men ett *stort* kaffeintag på fastande mage, hämmar det fettförbrännande effekter av en längre fasta, eller handlar kaffedebatten om att göra sig av med ett abstinensbehov?

Jag är väldigt beroende av kaffe och jag dricker mycket kaffe.

Om jag planerar en längre fasta och använder mig av kaffe att dämpa hungern, vad stjälper kaffet för mig här?

Handlar det om insulinutsöndring som dämpar förbränning även om jag "ignorerar" kaloriintaget iom att jag faktiskt fastar?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag föreställer mig att kaffet drar igång kortisol > blodsockerhöjning > insulin > ev blodsockersvacka > hunger/sug. Men jag är inte säker, kanske uteblir dippen som triggar sug om kroppen är van vid fettdrift. Eller så blir det nån annan effekt som dämpar hungern. Och det kanske skiljer mellan olika personer och situationer. Man kan i a f ha med det på felsökningslistan om nåt inte funkar som man vill?

Kortisol sägs främja bukfett. För mycket triggning av kortisol medelst kaffe kan trötta ut binjurarna, så att kroppen till slut inte kan producera ordentligt med kortisol när kroppen behöver - då kan man råka ut för diverse, utmattning, stresssymptom, tröga morgnar, etc.

För nån som redan har andra kostvanor som triggar en massa insulin så tänker jag mig att ytterligare insulinbidrag via kaffe vore dåligt. Ständigt triggande kan ju leda till resistens både för insulin, men kanske även mättnadshormonerna. Kaffe triggar väl även dopamin, och det skulle då kunna bidra till resistens mot det också, så att man behöver mer och mer för att behålla samma upplevda effekt - till slut når man taket, och taket börjar vandra nedåt plus att andra bieffekter av alldeles för mycket kaffe börjar visa sig...

Jag får intrycket att för mycket kaffe är ett sluttande plan, och att man bör vara medveten om det. Man ska ha sitt eget mående som referens, vad andra tål och tycker är inte så relevant.

Länk till inlägg

Jag föreställer mig att kaffet drar igång kortisol > blodsockerhöjning > insulin > ev blodsockersvacka > hunger/sug. Men jag är inte säker, kanske uteblir dippen som triggar sug om kroppen är van vid fettdrift. Eller så blir det nån annan effekt som dämpar hungern. Och det kanske skiljer mellan olika personer och situationer. Man kan i a f ha med det på felsökningslistan om nåt inte funkar som man vill?

Kortisol sägs främja bukfett. För mycket triggning av kortisol medelst kaffe kan trötta ut binjurarna, så att kroppen till slut inte kan producera ordentligt med kortisol när kroppen behöver - då kan man råka ut för diverse, utmattning, stresssymptom, tröga morgnar, etc.

För nån som redan har andra kostvanor som triggar en massa insulin så tänker jag mig att ytterligare insulinbidrag via kaffe vore dåligt. Ständigt triggande kan ju leda till resistens både för insulin, men kanske även mättnadshormonerna. Kaffe triggar väl även dopamin, och det skulle då kunna bidra till resistens mot det också, så att man behöver mer och mer för att behålla samma upplevda effekt - till slut når man taket, och taket börjar vandra nedåt plus att andra bieffekter av alldeles för mycket kaffe börjar visa sig...

Jag får intrycket att för mycket kaffe är ett sluttande plan, och att man bör vara medveten om det. Man ska ha sitt eget mående som referens, vad andra tål och tycker är inte så relevant.

http://www.jonasbergqvist.se/blogg/kaffe-och-koffein-for-prestation

Länk till inlägg

För mig verkar max 1 kopp om dagen vara ok, och senast vid lunch, om det ska funka över längre tid. I nån vecka har jag druckit 2-3 per vardag och känner att koncentration, inre stress och sömn börjar bli sämre. Med en kopp menar jag då typ en rätt svag dubbel espresso. Har känt liknande många gånger förr. Då trappar jag ner och så blir sömn och koncentration bättre, och jag känner mig mer harmonisk. 

Man får skilja på prestation då och då, och välmående/hälsa. Martina Johansson har skrivit en del om att dra ner på kaffe. Rönen spretar som vanligt :)

Ps. Fick uppmätt kortisolet strax före sommaren, värdet var nära undre refgränsen. Det var i en period av stress och oro, med en del sömnsvårigheter. Mina binjurar kanske inte är så starka, kaffe kanske tröttar ut dem?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kaffe sägs även kunna inverka negativt på näringsupptaget/matsmältningen - ytterligare en aspekt att ha på lut i felsökningslådan.

Länk till inlägg
  • 6 months later...

Det här var en lång och intressant tråd. Jag är på avvänjning från kaffe just nu och tycker huvudvärken är riktigt jobbig.
Har gått från ett ivrigt kaffedrickande då jag jobbar på kontor med fri tillgång av gott kaffe, till frukostkaffe.
Att bara dricka kaffe vid halv sju på morgonen innebär att jag vaknar vid fyra på natten med huvudvärk. 
En elak j-a huvudvärk. Det enda som biter på den är koffein i form av Treo eller kaffe,

Jag vill läka min tarm så både treo och kaffe skall bort men jag undrar 
Hur länge sitter den förjolade abstinensen i?
Är det någon som vet?

När jag slutade röka för 100 år sedan trappade jag ner och slutade så småningom och den typen av avvänjning passar mig.
Men jag tycker inte om huvudvärken jag får av koffeinabstinens så jag tar tacksamt emot tips av er.
Kan man slippa den på något sätt utan att stoppa i kroppen koffein?
Hur lång "avtändning" är det på koffein?
Jag vet att vissa lyckostar bara kan sluta med kaffe och inte märka något. Jag tillhör inte den kategorin.
// Ankan 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag började dricka kaffe tidigt i mitt liv. Som barn. Första koppen kaffe smakade jag före 10 årsålder. Under större delen av mitt kaffeliv har jag druckit 1-2 koppar per dag men på senare år har jag råkat komma in i perioder där jag konsumerar betydligt mer. Kanske 10 koppar per dag? Det var i samband med detta, konstig dygnsrytm (alltid trott jag är nattuggla av naturen) och ständigt "ska ha något onödigt till kaffet" som fick mig att börja fundera. När jag sen fick klart för mig att kaffe, koffein, faktiskt är en typ av drog, bestämde jag mig för försöka sluta.

Till att börja med, om du bara dricker 1-2 koppar per dag och slutar, så kanske det går hyfsa smärtfritt. Men för mig som kommit upp i nästan 10 koppar per dag blev det en kamp. Abstinensbesvären var riktiga. Förutom extrem trötthet så greps jag av ihållande huvudvärk. Kan nästan jämföras med socker. Om du konsumera extremt mycket socker och bara slutar rakt av (inte trappar ner) så lär du få abstinensbesvär. Jag vet eftersom jag även har gjort det. När jag slutade med socker kunde jag sova ofta och länge, jag var helt slut. MEN det går över. Det går över.

Jag ska inte säga att jag är 100% fri från kaffe. Jag är en av dessa "kaffekärringar" som ser kaffe som mys. Det händer att jag tar en kopp numera men mitt mål är verkligen att släppa taget helt om kaffe. Det ger mig absolut inget. Det bara tar.

Roiboos kan vara hårt på magen dock. Är ju inte "riktigt" te. Jag tror att kryddteer typ yogi är vettigast, de som är helt utan både roiboos och te.

Intressant. Drack rooibos när jag slutade med kaffe men tyckte det smakade sådär. Föredrar mer svart te men tyvärr är ju det koffein. Så vad är yogi för te eller vad är kryddteér för nått? Tar gärna förslag på koffeinfria och bättre tesorter. Speciellt när du skriver att rooibos tar "hårt på magen" för jag är hård i magen som det är med LCHF.

Är det någon som slutat med kaffe som upplever att de är hungrigare? Jag har trappat ner och varit ganska eländig, trött, huvudvärk, deppig osv men nu när energin börjar komma tillbaka så smått så är jag hungrig mest hela tiden. Inte sugen, utan svulten. 

Ja, kaffe förtränger hunger. Om jag är hungrig och dricker kaffe så minskar eller försvinner mitt behov av att äta. Det är på inget sätt bra dock. Jag märker att min kropp hellre släpper på fettet när jag svarar på hungerkänslorna än när jag dämpar de med saker som kaffe eller försöker äta mindre (mindre som i att inte äta tills kroppen/hjärnan säger stopp).

Länk till inlägg

Kaffe bidrar alltså till:

• dämpad hunger
  • pigghet (men tar samtidigt ens riktiga energi)
  • påverka dygnsrytmen
  • påverkan sömnen
  • försämrar upptaget av järn (gäller även te) - många kvinnor lider av järnbrist

Jag lider själv av extrem mensvärk och misstänker ev. järnbrist men kan också vara något annat ämne. När jag tagit tillskott för kvinnor har min mensvärk blivit betydligt bättre. Visst känns det att man har mens men det ska inte kännas så mycket att du inte kan leva. Att du ska behöva ligga på golvet i fosterställning av kramper. Det är hemskt. Många gånger tänkt ta bort livmodern bara pga. mensvärken.

Länk till inlägg

Kaffe bidrar alltså till:

• dämpad hunger
  • pigghet (men tar samtidigt ens riktiga energi)
  • påverka dygnsrytmen
  • påverkan sömnen
  • försämrar upptaget av järn (gäller även te) - många kvinnor lider av järnbrist

Alla är olika.  :)

Kaffe påverkar mig inte ett smack, zero, nix, nada.

Ibland tar jag dock en kopp kaffe så att jag orkar gå och lägga mig.  ;)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Alla är olika. :)

Kaffe påverkar mig inte ett smack, zero, nix, nada.

Ibland tar jag dock en kopp kaffe så att jag orkar gå och lägga mig. ;)

Det beror givetvis på hur mycket du konsumerar över en tid. Att ta en kopp ibland lär inte göra något. Kunde också ta en kopp och sen lägga mig för sova förr.

Det går dock inte förneka att kaffe (koffein) är en drog.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Länk till inlägg

Hurra! Första natten utan huvudvärk!  :D 
Äntligen!
Nu fixar jag det här...underbart.
Dricker en liten kopp nu på morgonen that's it å så får det vara ett para dagar till sedan tar jag bort den med och ajöss 

med koffeinabstinens. Tjo-hej!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ropade hej lite för tidigt. I morse var den tillbaka..huvudvärks #¤%%&/

En kopp kaffe så är försvann den.

Vilken skitdrog det är.

Känner såväl igen mig... Socker ock kaffe styr våra liv.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Länk till inlägg

Så vad är yogi för te eller vad är kryddteér för nått? Tar gärna förslag på koffeinfria och bättre tesorter. 

Yogi är ett märke som tillverkar teer av diverse örter/kryddor. Kanel och ingefära är vanligt. PUKKA är ett annat, liknande märke med den typen av teer. Jag tycker att det är lite tillvänjning på dem eftersom jag inte gillar ingefära men numera uppskattar jag flera av dem. Jag försöker byta ut mitt gröna livselexir (dricker 6-7 koppar om dagen) mot dessa och vissa dagar går det bättre än andra... 

Länk till inlägg

Jag köpte Kamomill nu sist för stod naturligt koffeinfritt men ska testa Yogi och Pukka nästa gång. De var dock rätt dyra i jämförelse med vissa andra märken. Någon ni rekommendera? Jag är inte heller något fan av ingefära.

Länk till inlägg

Yogis Himalaya är gott. Eller Women's Health. Favoriten hos PUKKA dricker jag i skrivandes stund, elderberry & echinacea. Smakar lite åt lakritshållet. Har inte provat så många av Ps teer än eftersom jag fastnade för detta men det finns massor av dem. 

• Gilla 1
Länk till inlägg