hapa701 Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 hej, har gjort ett excelark på hur mycket man lagrar i kroppen om man tar 5000 ie om dagen, med början den 1/10 och slutar den sista februari. om man räknar med att kroppen förbrukar 4000 ie om dagen och att halveringstiden är en månad, (-3.23% dag: överslagsräkning!) ger det att man efter två månader hamnar på en nivå motsvarande 208 000 ie i intagen form (vad den motsvarar i nmol är väl individuellt, men jag GISSAR på 175-200 nmol efter att ha läst andras inlägg, som har testat halten i blodet, vilket jag inte har gjort) . eftersom jag i mitt exempel slutar ta den sista februari är man på 15 000 intagna ie i slutet på maj. obs intag via kosten och solning är inte medräknade! nu undrar jag: kan man räkna så här? mats humble pratar i sitt föredrag om att han gav en patient 4000ie under en månad och gick sedan över till en underhållsdos; om det är applicerbart på mitt program skulle det leda till att jag om tog en tablett 5000 ie om dagen under oktober och sedan en tablett varannan dag skulle jag ligga konstant på en nivå mellan 100000 och 140000 under perioden slutet av oktober och början på mars. frågor: 1. kan man räkna så här? är kroppen lika bestämbar som ett excelark? 2. finns det något värde i att sträva efter att ligga under en nivå, säg 100000, av intagen mängd, ie? tacksam för synpunkter försökte bifoga excelfilen men det gick inte... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Bra jobbat. Väntar intresserat på om någon har ett bra svar på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Vitamin D Supplement Doses and Serum 25-Hydroxyvitamin D in the Range Associated with Cancer Prevention Average intakes require to attain recommended serum levels in adults 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts