Jump to content

Få tillbaka utebliven menstruation utan hormontillskott?

SoFi

Recommended Posts

Hej!

Tänkte rådgöra med er kloka själar här på forumet. Jag satte in en kopparspiral för 1,5 år sedan efter att ha använt lokalt verkande östrogen/gestagenpreventivmedel i form av NuvaRing i många år. Sedan i juni 2014 har mina menstruationer uteblivit helt, samtidigt som libido blivit lika med noll. Det var inte riktigt den effekten jag väntat mig, trodde att jag skulle må bättre utan hormonellt preventivmedel.

Tror även att min mat- och vikthistoria bör föras till protokollet: GPB-opererad sedan cirka 7 år. Ätit lchf, mestadels mejerifri, sedan 2,5 år. Med lchf gick jag ned cirka 25-30 kg inom loppet av något år. Innan dess fick GBP:n mig att tappa omkring 40 kg. Håller även på med periodisk fasta och har i princip gjort det ända sedan jag började med lchf för 2,5 år sedan. Har sockerberoende/hetsätning i bagaget, vilket jag fortfarande kämpar med då och då även om lchf hjälper otroligt mycket. Har dock inte återfallit i "riktigt" socker/mjöl någongång utan det har mest varit i form av vispgrädde med bär, sötningsmedel och lchf-brödbak som jag hetsätit. Emellan ätarperioderna är jag ofta extremt strikt eftersom jag är orolig för att gå upp i vikt. Experimenterar då med längre fastor, nollning, kalorirestriktion och liknande.

Har varit hos gyn både privat och på sjukhus samt vårdcentral. Proverna som tagits är ämnesomsättning (4 gånger vid olika tillfällen), HCG, FSH, LH och prolaktin - samtliga har visat normala värden. Har tyvärr inte de exakta sifforna. Undersökningen visade inte någon bild av PCO. Den slutgiltiga domen nu blev att läkare rekommenderat mig att återigen börja med NuvaRing, eftersom (som jag förstod det) det inte är bra vare sig för bentätheten eller humöret att gå omkring med så låga nivåer av östrogen. Men jag slutade ju med NuvaRing eftersom jag vill vara hormonfri... :( frågade om det finns något annat sätt att höja östrogenet på men det örat ville hen inte riktigt lyssna med.

Det som gör mig smått panikslagen nu är att jag inte tycks kunna hjälpa mig själv. Vill så gärna hitta ett sätt att få tillbaka menstruationen på ett naturligt sätt istället för att kliva in på "här får du ett piller"-stigen. Jag har funderat lite på om det är dels fastan, dels episoderna av hetsätning kombinerat med en superstrikt superlowcarb kosthållning däremellan som kanske stressar kroppen. Jag vet också att jag är ganska stressad i min livssituation, har svårt att släppa kontrollen över saker och ting och vaknar alltid väldigt tidigt efter max 7 timmars sömn med en jäktad känsla. Vad tror ni att man kan göra åt det här? Bör jag släppa fastan och äta mer/oftare? Äta mer kolhydrater? Ligga på soffan utan att lyfta ett finger oftare? Svälja stoltheten och börja med den förbannade NuvaRingen igen?

www.naturalcycles.com verkligt naturligt preventivmedel, jag själv är mycket nöjd.

Läs Martina Johansson Hormonbibeln, här får du reda på hur du kan höja ditt östrogen, och stabilisera dina hormoner och om kortisol (stresshormon). Hon har skrivit fler böcker om bland annat tarmfloran som heter Magstarkt, i den visar hon på kopplingen mellan tarmfloran och hormoner etc. Jag rekommenderar båda böckerna men även allt annat hon skriver, kolla in hennes blogg. http://martinajohansson.se 

Personligen så fastar jag stenhårt, 24h fasta, är i ketos med fakirkost, har varit i många veckor. Jag har själv aldrig haft något problem med utebliven mens, dock så ändras blödningsmönstret en aning. Men allt är individuellt. Det bästa för dig är kanske att hitta en medelväg (läs lagom med kolhydrater för dig).

Men läs hur du kan optimera din tarmflora (http://www.greatlife.se här köper jag probiotika av märket Innate, det ska tydligen vara den bästa) och dina hormoner först. Jag förstår att det är svårt att stabilisera kosten, jag har själv kolhydratsberoende i bakgrunden. 

www.naturalcycles.com verkligt naturligt preventivmedel, jag själv är mycket nöjd.

Läs Martina Johansson Hormonbibeln, här får du reda på hur du kan höja ditt östrogen, och stabilisera dina hormoner och om kortisol (stresshormon). Hon har skrivit fler böcker om bland annat tarmfloran som heter Magstarkt, i den visar hon på kopplingen mellan tarmfloran och hormoner etc. Jag rekommenderar båda böckerna men även allt annat hon skriver, kolla in hennes blogg. http://martinajohansson.se 

Personligen så fastar jag stenhårt, 24h fasta, är i ketos med fakirkost, har varit i många veckor. Jag har själv aldrig haft något problem med utebliven mens, dock så ändras blödningsmönstret en aning. Men allt är individuellt. Det bästa för dig är kanske att hitta en medelväg (läs lagom med kolhydrater för dig).

Men läs hur du kan optimera din tarmflora (http://www.greatlife.se här köper jag probiotika av märket Innate, det ska tydligen vara den bästa) och dina hormoner först. Jag förstår att det är svårt att stabilisera kosten, jag har själv kolhydratsberoende i bakgrunden. 

Martina Johansson läser jag mycket, gillar hennes faktaspäckade blogg och har läst hormonbibeln. Har dock inte läst Magstarkt. Tack för tipset om probiotika!

Det är intressant det där med hur olika vi kan reagera på kosten.

• Like 1

Känner du att du vinner något på att fasta? Vilket är ditt syfte med fastan? Hur länge fastar du när du fastar?

Syftet med den var ju från början att tappa vikt så effektivt som möjligt. Nu går det mest av gammal vana... det känns konstigt att äta frukost, och när jag väl börjar bli hungrig ibland vid 10-snåret så tänker jag alltid att det väl är "lika bra" att vänta till 12 eller 13. Det jag vinner på det är att det känns skönt att äta stora volymer när jag hunnit bli riktigt hungrig, samt att jag gillar att äta sent på kvällen för att slippa oroa mig för att bli sugen igen och vilja äta för att jag är uttråkad om det går för lång tid mellan middag och läggdags. Fastar 16:8, ibland går jag dock längre än 16 timmar beroende på hur mycket jag ätit dagen innan.

• Like 2

Aldrig testat. Kan kolesterolvärden ha något med saken att göra menar du?

I allra högsta grad. Relativt grundläggande biokemi och endokrinologi (vilket inte lärs ut inom allmänmedicinen nu för tiden av någon anledning). Kolesterol är (via pregnenolon) huvudbyggstenen i alla könshormoner och övriga steroidhormoner som produceras i kroppen. Finns inte tillräckliga nivåer kolesterol kommer dessa hormoner förbli låga med låg libido som följd. Är du dessutom GBP-opererad så kommer du förutom kolesterol ha svårt att få i dig tillräcklig mängd vitaminer, men sånt brukar allmänvården ha bättre koll på.

Varva ner lite och va snäll mot dig själv. Du verkar ha extremt hög press på dig, ge dig själv lite vänlighet och lugn.

Bli inte arg på dig själv när mensen inte kommer, när du vaknar för tidigt eller när du hetsätit.

Va snäll och ta hand om dig själv, försök att komma i ro. Det betyder inte att du måste ligga på soffan och pilla dig i naveln.

Hitta ditt sätt att tycka om dig själv och vara snäll mot dig själv. En regel: inte med mat! Va kreativ!