Jump to content

Lchf med mina barn

Zeer

Recommended Posts

Hej alla Lchf:are! :D

nu är jag inne på vecka 2 med Lchf. Det var jobbigt i helgen men nu är jag på G igen och vill verkligen klara detta!

Jag kör inte jätte strikt och äter en fincrips på morgonen och någon frukt ibland. Men givetvis ingen pasta,ris,socker och bröd.

Det jag tycker är det jobbigaste är nog med barnen, jag har en 7 åring och en 10 åring.

Givetvis vill jag få in dem på en lagom strikt Lcf diet, men hur??

Min 7 åring är inte tjock men mullig och det känns så svårt att ge han fet mjölk och fet grädde i maten.

Hur gör ni??

Eftersom han får kolhydrater i skolan och sedan när han kommer hem får han min feta mat,blir det inte HELT fel då? och stiället blir fet??

// Zabina  :P

Vi ber om ursäkt, och förklarar för barnen att kolhydrater är onyttigt, precis som vi tidigare förklarade att fett var onyttigt. :wacko:

Man får ta det lite i taget, och kanske se filmerna tillsammans som finns på Kostdoktorn. Då kan man pausa ibland och förklara på barnens nivå.

För oss, med tonåringar, tog det ca 6 mån innan vi helt hade fasat ut både knäckebröd och müsli. De äter nu mer liberal LCHF med både rotsaker och frukt.

Kämpa på och ge inte upp! Det är trots allt vi föräldrar som måste föregå med gott exempel och lära barnen vad som är rätt och fel.

• Like 6

Börja med att kom in på det själv.. och strax.. efter tre år eller så, så är det helt naturligt.. då kan du tala med dina barn om att äta naturligt och inte vara rädd för fett!

Nämenaltså.. jag vet ju inte varför du valt att äta just LCHF, vad du ser som LCHF och vad du har för mål med detta!

Du får räkna med att de vill ha det som de är vana att äta till en början!

Så småningom vill de smaka av det du äter.. barn brukar äta vad föräldrarna äter!

Och så småningom när det varken finns limpa eller sockrade flingor hemma så är det rätt sannolikt att de frivilligt äter mat i stället för godis.. iallafall om de blir hungriga!

• Like 1

iAnna!  tack för ett bra svar.  Jag är nog lite snabb och kräver kanske lite mycket av barnen,men nu har dom börjat kolla kolhydrater på typ allt haha

Och nu ikväll åt vi kyckling med stekta grönsaker i gräddsås och dom åt massor!!

Vi har inte haft potatis hemma på hela veckan,och bara en gång har dom fått EN potatis till fisken vi åt. Bröd och gröt får dom på morgonen men inget sådant till mellanmål eller på kvällen,då försöker jag köra på INGA kolhydrater alls om det går.

Jag har inte heller förbjudit läsk på fredagsmyset,dock har jag gett dom ett alternativ. Skippar som läsken i helgen och tar vatten/bubbel vatten eller mjölk till fredag och lördags myset så får dom en peng istället.

Och dom valde faktiskt att få extra månads peng denna gången. på så sätt hoppas jag på att dom kommer ifrån det naturligt. jag ger dom gärna en liten extra slant när dom gör sina val rätt.

nej nej jag ger inte upp,men hur strikt jag kommer vara har jag inte bestämt ännu då jag fortfarande inte hur jag själv ska klara det  :D

Zepp  mm precis,först ska jag komma in i det lite mer själv.

Jag har valt lchf för min bror tyckte det,han är otroligt påläst och tränings människa  ;)

Jag är inte ute efter att gå¨ner så mycket i vikt kanske,men jag vill helt enkelt äta bättre och bli piggare.

Ja absolut,redan nu är jag inne på att inte ta bort kolhydraterna helt, och inte heller godis eller börd helt. kan absolut tänka mig att unna mig det ibland vid festliga tillfällen. 

Men vardagar är något jag absolut kan tänka mig att göra lchf till 100%  :D

Behåll rotfrukter till barnen.. och öka på grönsakerna.. till dig och barnen!

En del menar att barn inte gillar grönsaker.. det beror på hur de serveras och tillagas!

Lättkokta med smält smör är de flesta goda.. likaså sallader med en skvätt olivolja/vinäger!

Pizzasallad brukar slinka ner, likaså Coleslaw som mättar ytterligare.

• Like 1

För mig är det inte något alternativ, att ge pengar om de skippar kolhydrater/tobak/alkohol/knark.

För mig är det viktigare att förklara och få barnen att förstå vad som händer i kroppen när man tar gift. 

Vi är alla olika - tack och lov!  :)

• Like 1

Zepp  Låter kanon :)

IAnna

Nä fast där är man olika och tycker faktiskt inte mitt sätt är fel.... <_<

Att komma en kväll efter 6 och 10 år till barnen och plötsligt berätta att nu ska vi sluta äta detta och detta och detta, bara för att JAG kände för att testa??

känns lite väl?!...

Det här är ju bara en grej som vi börjar med nu,detta med pengar alltså.

En del barn har "godis förbud" och istället för en extra slant. Varför är det så fel?

Att dom ska förstå att det är bättre att spara pengar än att kasta dom i sjön på skit? Dom får gärna köpa sin läsk i helgen,men för deras egna pengar...

Dom får ju själva en insikt och egna känslor om och hur dom vill göra senare ändå? är du så 100 på att dina tonåringar kommer följa detta till 100% nu?... grattis i så fall!

Jag säger inte att det är fel att erbjuda pengar vid avhållsamhet, men det är inget som passar mig och mina barn. Var och en blir salig på sin tro.  :wub:

Väldigt svårt att sia, speciellt om framtiden, men min känsla är att barnen kommer att fortsätta på den inslagna liberala LCHF-vägen.  :rolleyes:

Hur gör ni??

Vi gör olika... Vår kamp för att hjälpa vår äldsta dotter med maten, är en väldigt lång historia, så den tar jag inte här och nu. Men jag kan beskriva lite, hur vi gör med fjortonåriga sonen och fyraåriga dottern.

Hårdbröd finns oftast hemma, men sällan mer än en sort åt gången. Mjukbröd ibland. Flingor, havregryn och liknande, köper vi mer av först när de frågar efter det. "Tråkiga" flingor, inget sockrat. Sonen köper godis och läsk själv, för egna pengar. Han har haft perioder då han avstått helt, men det var ett tag sedan sist. Lilla dottern får lite godis eller annat sött på fredag eller lördag. Men det är oftast fråga om 8-10 godisbitar, vanligen chokladdoppade fruktbitar och nötter från naturgodiset. Säger hon till att hon hellre vill ha vanligt godis, får hon det, men hon föredrar oftast naturgodiset. Sist bad hon om chips istället och fick en tredjedels Pringlesrör. Enda problemet är att förvara resterna där inte storasyster hittar dem, den uppgiften lämnade jag till storebror... Vi köper aldrig sockrad läsk, aldrig saft. Undantagsvis en festis till lillasyster ibland, på fotbollscuper. Inte hemma. Och barnens far smyger med en light-Cola ibland. Barnen får äta ris och potatis, men det blir absolut inte varje dag. Yngsta väljer oftast bort potatisen självmant och det är helt ok för oss.  De två "skräpmatsätarna" får pasta ungefär en gång i månaden, med den takten tar det lång tid att göra slut på lagret. Maten är fullfet för samtliga. Grädde i maten, kanske nog så mycket enligt somliga. Som dryck serverar vi vatten i första hand, men den som ber om mjölk får det istället. Standardmjölk då. Alla i familjen dricker ibland varm choklad, den får gärna innehålla lika mycket grädde som mjölk. Kakao, vanilj- eller lakritspulver. Absolut ingen sötning. Sonen skulle få söta sin, om han ville, men det har nog bara hänt en gång det senaste året att han valt att göra sockrad choklad. När man vant sig, är ju chokladen lagom söt bara av mjölken!

• Like 1

Många bra tips i olika riktningar. Både mutor och icke mutor, jag gillar båda, det som funkar.

Vi ger så lite socker och kolhydrater som möjligt hemma, berättar att man blir mätt och frisk på fet mat och det får dom gärna. Pasta ris och potatis extremt sällan nu förtiden. Potatis med smör är en av barnens favoriter så ibland...

Mycket grönsaker, mindre frukt nu förtiden, mer bär, kostar gärna på det lixom.

Tack för tipset att hellre låta dom få från naturgodiset, tyvärr är en av barnen soyaallergiker och det är soyalecitin i massa av chokladöverdragen...

Tack för mycket tips ovan

Zeer. Jag tycker att du gör helt rätt.

Jag får ofta frågan om hur jag kan ha råd att rida så mycket som jag gör. Då svarar jag att jag inte äter godis, inte köper tidningar, inte dricker vin/sprit, inte äter lunch varje dag (periodisk fasta) och framför allt inte äter några jättemängder. När jag äter är jag jättenoga med att äta så näringstät mat av så god kvalitet som möjligt vilket gör att min mat när jag väl äter nästan blir löjligt billigt typ 35-40 kronor för en bra bit lax och lite broccoli serverat ihop med smält bregott de gånger jag köper lunch. I annat fall brukar jag ta med kokta ekologiska ägg och då blir det ännu billigare.  

Att du lär barnen att om de hoppar över godiset så kan man spara de pengar som annars hade lagt på detta mycket kortlivade nöje och lägga dessa på något mer värdefullt och givande ser jag inget fel i alls. Så har jag gjort med mina barn som idag är vuxna och mycket kapabla att göra medvetna val. Vilket innebär att de ibland både äter godis och dricker läsk, men oftast 95 % av gångerna väljer bra mat istället. 

Min äldsta som är fattig student väljer att laga egen mat (på ekologiska varor när möjligheten finns), baka eget bröd, chokladbollar, ostkaka mm LCHF-style med tillägg av rotsaker och ibland ris. Istället för att köpa något i universitetets restauranger/caféer. Då har hon råd att ha bil och fritidsaktiviteter.

Min yngste som jobbar väljer att lägga sina "godispengar" på fina semestrar med kompisarna samt att kunna bidra till bra råvaror till maten vi lagar hemma.

• Like 3