Karpat Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Startade med kolhydrater 0 efter ha sett ett inlägg med Mats Forsenberg på KostDoktorn. Började för 4 veckor sedan men verkar inte tåla dieten. Får rejäl diarre som är i det närmsta mörkbrun till svart, och behöver springa till toaletten. Har innan jag började haft helt normal mage. Mår för övrigt mycket bra, och har blivit betydligt piggare. Gått ner 5 kg på dessa veckor så det är bra. Äter ungefär 500g kött och 100g smör/dag delat på 2 tillfällen. Dricker till detta antingen grönt te eller kaffe med en liten skvätt mjölk. Under dagen en hel del vatten då det är gott. Har flera gånger testat traditionell LCHF med lite kolhydrater men funkar tydligen inte alls på mig trots jag varit strikt och fått råd. 3-4 kg max på kanske 3-4 månader, sen stannar det där. Trivs bättre med att nolla. Det funkar bäst för mig om det inte varit för magen. Har någon en lösning på problemet då jag tror att man kan få värre problem över sikt? Mineraler och annatat. Tackar på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Tror det är bättre att gå gradvis istället för att börja tvärt med strikt LCHF, typ 1-2 månaders upprampning. Har dock inte erfarenhet av extrem variant som du verkar prova. Jag gick gradvis till moderat LCHF, det tog ungefär en dryg månad och magen var lös några gånger under första veckan. Efter 2 månader hade jag gått ner 9 kg! Men jag vet att alla inte har den lyxen, men de flesta går ner i storlekar även om kilona inte skulle rasa bort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Har ingen aning om varför du har problem med magen. MEN du kan inte äta ett halvt kilo kött om dagen. LCHF är inte ett kött/protein koncept, det handlar om att öka fettintaget och minska kolhydrater, proteiner ska vara oförändrat. Stora mängder protein gör att kroppen bygger glukos av proteinet och då går du inte ner i vikt tvärtom. Din mage skulle antagligen må bra av att få ner en hel del grönsaker också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karpat Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Det är så den dieten ska ätas. 500g kött eller 100g protein som det blir är nog inte ovanligt. Nu är det ju faktiskt så att jag gått ner i vikt. Metoden är inte okänd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Jag har fakirat i ett par månader. Jag mådde skit i början och har precis börjat må bra. Diarre kan vara detox, liksom eksem, lägre blodtryck etc. Se till att du får i dig ordentligt med salt o vatten. Och håll koll på hur mycket protein din kropp eg behöver för det är individuellt. Men kött, fisk och kyckling innehåller ca 20g protein per 100g. Att du tappat vikt är inte nödvändigtvis fettvikt, det kan vara extravätska som du blivit av med. http://martinajohansson.seär en fin fin sajt, här finns oxå en e-bok om fakir, jag tyckte att den var väldigt användbar och förklarar varför man mår som man kan göra. Lycka till. Och förresten skippa mjölken, den är onyttig och ofakir! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karpat Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Jag har fakirat i ett par månader. Jag mådde skit i början och har precis börjat må bra. Diarre kan vara detox, liksom eksem, lägre blodtryck etc. Se till att du får i dig ordentligt med salt o vatten. Och håll koll på hur mycket protein din kropp eg behöver för det är individuellt. Men kött, fisk och kyckling innehåller ca 20g protein per 100g. Att du tappat vikt är inte nödvändigtvis fettvikt, det kan vara extravätska som du blivit av med. http://martinajohansson.seär en fin fin sajt, här finns oxå en e-bok om fakir, jag tyckte att den var väldigt användbar och förklarar varför man mår som man kan göra. Lycka till. Och förresten skippa mjölken, den är onyttig och ofakir! Ogillar dock tranhumanism som Martina sysslar med. Inte speciellt smart vägval enl. mig. http://www.bionyfiken.se/vad-ar-biohacking/ Transhumanism https://sv.wikipedia.org/wiki/Transhumanism Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Jag respekterar dina åsikter, dock så sökte du hjälp. Du kan välja att ta till dig det som hjälper dig och strunta i resten. Sedan kan jag tycka att du redan biohackar eftersom du fakirar, eftersom det ändrar kroppens hormoner och tarmfloran mot vad du tidigare haft och optimerar kroppen, vilket är just vad Martina sysslar med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Receptfria tabletter från Apoteket typ Dimor eller Imodium kan stoppa diarré. Det står på bipacksedeln hur länge det är lämpligt att använda dem.Kalciumkarbonat http://www.apotea.se/vitakalk-180-stsom brukar finnas på Apoteken kan stoppa diarré, på samma sätt som magnesiumoxid verkar laxerande. Fungerar det med potatismjöl? Rör ut potatismjöl i kallt vatten och drick. Potatismjölet innehåller resistent stärkelse som blir mat åt tarmbakterier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Ja, du kan få problem med näringsbrist i längden, främst mineraler men också vissa vitaminer. Jag tycker man ska äta minst 500 gr grönsaker om dagen för att vara säker på att få i sig allt man behöver. Variera också vilket kött/fisk du äter och inkludera inälvsmat. Vill du ändå äta fakir så behöver du ta till benbuljong, inälvsmat, alger, knapra på ben/fiskben. Du skulle också kunna prova att lägga till några msk syrade grönsaker per måltid. Liksom Xiro så tror jag också att man behöver ge kroppen tid att ställa om sig, och det kanske inte är det bästa att gå från noll till hundra i ett ryck. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karpat Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Ja, du kan få problem med näringsbrist i längden, främst mineraler men också vissa vitaminer. Jag tycker man ska äta minst 500 gr grönsaker om dagen för att vara säker på att få i sig allt man behöver. Variera också vilket kött/fisk du äter och inkludera inälvsmat. Vill du ändå äta fakir så behöver du ta till benbuljong, inälvsmat, alger, knapra på ben/fiskben. Du skulle också kunna prova att lägga till några msk syrade grönsaker per måltid. Liksom Xiro så tror jag också att man behöver ge kroppen tid att ställa om sig, och det kanske inte är det bästa att gå från noll till hundra i ett ryck. Tack bra svar ska följa dina råd och börja om där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 10, 2015 Share Posted October 10, 2015 Karpat! Äter du magnesiumtabletter? Jag har upptäckt att när jag har ökat mitt intag av magnesium (för att slippa nattkramp efter träning)så blir resultatet diarré. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts