Jump to content

Kolhydrater


enasor
 Share

Recommended Posts

Hej! vi är ett par som är nybörjare, vilket gör att vi läser och slukar all information vi kan få tag på. Det vi inte hittar är svaret på mängd kolhydrater man får äta /dag. Oavsett vad vi äter el tillagar så innehåller det kolhydrater och om vi skriver upp allt så hamnar vi på 60-92 kolhydrater på en dag. Lagar vi omellet och använder grädde så innehåller det kolhydrater, äter vi ost innehåller det kolhydrater, likaså creme fraiche och andra produkter som vi använder för matlagningen. Vi äter inte pasta, ris el bröd. Hur skall man tänka rätt? målet är viktnedgång. Vår kylskåp är rensad på "onyttigheter" och alla produkter vi köper ligger under 5 gr/100 gr. Inget forum svarar på min fråga. Hoppas någon kan ge oss ett bra svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lite det som är fördelen med LCHF, att man slipper hålla på att väga och räkna.

 

Om ni håller er till produkter som innehåller mindre än 5 gr kolhydrater per 100 g lär ni inte ha några problem. Det allra mesta ni får i er är ju då fett och protein vilket starkt överväger den lilla mängd kolhydrater ni får i er.

 

Det är rätt omöjligt att överäta så pass mycket fett och protein att <5 kolhydrater/100 skulle innebära någon stor fara.  :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lite det som är fördelen med LCHF, att man slipper hålla på att väga och räkna.

 

Om ni håller er till produkter som innehåller mindre än 5 gr kolhydrater per 100 g lär ni inte ha några problem. Det allra mesta ni får i er är ju då fett och protein vilket starkt överväger den lilla mängd kolhydrater ni får i er.

 

Det är rätt omöjligt att överäta så pass mycket fett och protein att <5 kolhydrater/100 skulle innebära någon stor fara.  :)

Tack för ditt svar. Maken antecknade allt han åt på shape up appen och hamnade då på denna höga antal gr kolhydrater. Vi fick då smått panik och började undra hur vi skall tillaga mat som inte innehåller någon mängd kolhydrat. Följer recept både från nätet och Dahlqvist bok, så vi kanske hittar rätt så småningom. Följer man trådar så ser det ut som många väger och mäter, vilket vi hoppades inte behöva göra :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag är en kvinna född 1948 som började med LCHF den 9 januari 2011. Jag var nog enligt mitt tycke vädigt strikt från början. Mina dagar i början såg ut som följer: till frukost Turkisk yoghurt ca 2 dl med en skvätt grädde + 10 st hackade mandlar och till helgen även lite hallon. Lunch bestod mestadels utav 2 stekta ägg och en halv paket stekta bacon och lite sallad. Middagen på kvällen bestod mestadels av kyckling alt fiskrätter + broccoli, böner eller brysselkål med ev lite bea till.Jag åt även fläskkött i alla dess former. Jag ersatte pasta med strimlad brynt vitkål och i alla typer utav såser som jag gjorde så var det riktig grädde som gällde. Sötsaker har jag helt avstått ifrån förutom vid barn och barnbarns födelsedagar då jag tar en liten bit utav tårtan.

När jag började med LCHF så vägde jag 83,5 kg och ett midjemått på 95 cm till mina 167cm och den 4 dec 2011 vägde jag 63,5 kg och ett midjemått på 79 cm. Jag har tidigare haft problem med för högt blodtryck men sedan december 2011 ligger jag nästan alltid på ca 130/75. I dag har jag fortfarande behållt vikten men varierar mina måltider mycket mer men..........jag är och kommer nog alltid att vara mycket kolhydratskänslig så därför passar jag mig för att äta för mycket kolhydrater och socker blir det så lite som möjligt! Hoppas att Ni hittar rätt balans som passar er och LYCKA TILL!!!

Link to comment
Share on other sites

Altså.. vilken mängd kolhydrater som ger avsedd effekt är helt individuellt!

 

Men man brukar säga att man kan sikta på 5-10E% kolhydrater i början, brukar bli cirka 20- 60 gram beroende på hur mycket energi man behöver under en dag.

 

Det finns ingen vetenskap bakom de talen, men de är vanliga.. och man lär hamna i rätt hög ketosis.. om nu det är önskvärt!

 

Och 15-25E% protein, beroende av aktvitetsnivå och resten fett upp till energibehovet.

 

Vanligaste felet många gör i början är att lägga till en massa mejerier, de som är flytande eller halvflytande innehåller en del kolisar!

 

Smör och ost är försumbara mänder laktos i!

 

Pröva med att bara äta mat, alla måltider.. även frukosten.. om den skall var annorlunda än den andra maten, så basera den på ägg.. eller ester från gårdagens midag!

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att minimera mjölk, grädde, yoghurt, creme fraiche. Ersätt med kokosmjölk så långt det går!

Kyckling i kokosmjölk med lime, köttfärssås med kokosmjölk, korv stroganoff med kokosmjölk, osv.

Igår gjorde jag till och med broccolimos med kokosmjölk och en klick smör istället för creme fraiche.... Supergott!

Fördel om man gillar kokos förstås.....

 

 

Lycka till!

Lisa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...