rock_lasse Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Hej, jag möter dagligen människor som ställer frågor när de ser vad och hur jag äter. Utmaningen är att ge dem ett svar som inte skrämmer utan väcker nyfikenhet...så de själva kan forska vidare... Det bästa hade varit att ge dem en liten "guide" eller instruktion som visar på fördelarna att äta lågkolhydratkost...och hura bra man kan må efter Dvs inte slänga en 450 tjock bok till dem, för då tappar de flesta intresset...eller in blogg som känns som en djungel för nybörjaren...Har ni några tipps om bra info man kan maila ? Jag tänker infographics, posters, pdf guider osv...? Hur brukar ni själva göra ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Finns det inte en liten folder att skriva ut på Kostdoktorns sida? Har för mej det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 http://www.kostdoktorn.se/nystart Det är den ända länken som behövs. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rock_lasse Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Tack för förslagen, men dessa förslag riktar sig ofta till folk som ej i i form, diabetiker, metabolt sjuka eller överviktiga.Var finns infon för fysiskt aktiva människor, smala på utsidan men med en helt skev inställning till kost och hälsa...de ser ofta smala ut men är helt beroende av kolhydrater, före/efter/under träning och går in i "väggen" vid lång lopp om de inte proppar i sig gel & sprotdryck.Jag skulle vilja visa på fördelarna med lågkolhydratkost vid träning och dess stora potential till ett aktiv liv som inte är beroende av matintag för rörelse.Tipps ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 En video kan väl många ta till sig om en bok är för jobbigt. Ann Fernholm har ju några bra föreläsningar också http://www.ur.se/Produkter/183325-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-I-sockrets-fotspar Tim Noakes, Idrottsprofessor och maratonlöpare, en fantastisk föreläsning om kost, träning, hälsa http://www.ur.se/Produkter/183316-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Konsten-att-paverka-halsan Sen finns Jonas Bergkvist och Jonas Colting, Triatlet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Säg bara: vi är alla olika, jag är intollerant mot kolhydrater, precis som någon annan är det mot laktos. Min kropp funkar inte med det och dessutom...INGEN behöver socker så smart tänkt så skippar jag det utan några förluster!! Om någon säger att fett är onyttigt så fråga om dom kan stava till alla tillsatser på förpackaningen till sin egen mat... Eller, skit i dom helt enkelt. Alla gör som dom vill, huvudet högt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Då går du ner hit på sidan jag rekommenderade i förra inlägget ;-) http://www.kostdoktorn.se/nystart#form Jag skulle vilja visa på fördelarna med lågkolhydratkost vid träning och dess stora potential till ett aktiv liv som inte är beroende av matintag för rörelse.Tips ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Jag har jätte svårt att motivera jag är rejält överviktig 40 kg ätit strikt i 9 år går inte ned gick ner 15 kg på 2 veckor när jag började. Men vilka hälsovinster slutat med metformin ingen migrän nästan inget besvär av min atros och en inflamation i foten som bortblåst mitt långtidssocker är 48 blodrycket lite förhöjt 130/80. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Jag har själv undrat som du, men det är svårt att rekommendera något specifikt. Alla är olika, vissa tar till sig broschyrer, andra filmer och åter andra vill läsa en god bok eller gå på en föreläsning. Kanske ändå lättast att föregå med gott exempel?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rock_lasse Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Tack för alla svar: Folk blir ju inspirerade när man föregår med gott exempel, det jag så gärna skulle vilja ge dem va ett "start kitt", för att komma igång, där de står om fördelarna med lågkolhydratkost. Inte fullt med matlagningstips eller bröd konspirations teorier När ni själva började, vad skulle ni velat ha fått av en nära vän då ? Så ni "sluppit" läsa tiotals böcker för att lära er sålla bland all information som finns där ute... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Jag köpte SSS gi noll läste den sedan började jag lättaste dieten jag följt. Men när det började komma tidningar och recept på nätet blev det jätte svårt ficj ju kolla alla recept jätte noga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Tack för alla svar: Folk blir ju inspirerade när man föregår med gott exempel, det jag så gärna skulle vilja ge dem va ett "start kitt", för att komma igång, där de står om fördelarna med lågkolhydratkost. Inte fullt med matlagningstips eller bröd konspirations teorier När ni själva började, vad skulle ni velat ha fått av en nära vän då ? Så ni "sluppit" läsa tiotals böcker för att lära er sålla bland all information som finns där ute... Ann Fernholms "Ett sötare blod" är mycket övertygande och dessutom väldigt bra skriven. Den fick mig att helt övertygas att ta steget att lägga om kosten trots att jag redan tidigare visste rent teoretiskt hur landet låg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 De här tv-programmen fick poletten att trilla ner för mig: http://www.ur.se/Produkter/183316-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Konsten-att-paverka-halsan http://www.ur.se/Produkter/183317-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Matrevolutionen Redigerat: Sorry, såg nu att det redan är länkat till det ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Lars-Erik Litsfeldts bok "Ät fet mat bli frisk och smal" Han är den enda som lyckats skriva både humoristiskt och informativt om att skippa kolhydraterna. Man vill helt enkelt inte äta annat än LCHF efter den läsningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Tack för alla svar: Folk blir ju inspirerade när man föregår med gott exempel, det jag så gärna skulle vilja ge dem va ett "start kitt", för att komma igång, där de står om fördelarna med lågkolhydratkost. Inte fullt med matlagningstips eller bröd konspirations teorier När ni själva började, vad skulle ni velat ha fått av en nära vän då ? Så ni "sluppit" läsa tiotals böcker för att lära er sålla bland all information som finns där ute... Mig hade du inte övertygat med något som helst! Sen så råkade jag själv köpa Skaldemans bok Ät dig ner i vikt, den köpte jag mest som underhållningslitteratur! Och den var verkligen underhållande.. Sten-Sture är underhållande.. rent ut sagt rolig! Så jag ville ha mer och köpte Litsfedts böker.. där stod ioförsej samma som hos SSS.. men så småningom så smög det sig in en tanke iallafall! Grejen är nog att det är rätt döfött att övertyga någon annan innan man själv är villig? Man kan ge folk små brochyrer och liknade.. men sådant får man ju lite överallt.. om alltifrån medelhavskost till GI och senaste tillskottet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts