Jump to content

Vilken kunskapskälla skulle du rekommendera till ointresserade skeptiker ?

rock_lasse
 Share

Recommended Posts

Hej,

jag möter dagligen människor som ställer frågor när de ser vad och hur jag äter.

Utmaningen är att ge dem ett svar som inte skrämmer utan väcker nyfikenhet...så de själva kan forska vidare...

Det bästa hade varit att ge dem en liten "guide" eller instruktion som visar på fördelarna att äta lågkolhydratkost...och hura bra man kan må efter

Dvs inte slänga en 450 tjock bok till dem, för då tappar de flesta intresset...eller in blogg som känns som en djungel för nybörjaren...

Har ni några tipps om bra info man kan maila ?

Jag tänker infographics, posters, pdf guider osv...?

Hur brukar ni själva göra ?

• Like 1

Tack för förslagen, men dessa förslag riktar sig ofta till folk som ej i i form, diabetiker, metabolt sjuka eller överviktiga.
Var finns infon för fysiskt aktiva människor, smala på utsidan men med en helt skev inställning till kost och hälsa...de ser ofta smala ut men är helt beroende av kolhydrater, före/efter/under träning och går in i "väggen" vid lång lopp om de inte proppar i sig gel & sprotdryck.

Jag skulle vilja visa på fördelarna med lågkolhydratkost vid träning och dess stora potential till ett aktiv liv som inte är beroende av matintag för rörelse.

Tipps ?

• Like 2

En video kan väl många ta till sig om en bok är för jobbigt.

Ann Fernholm har ju några bra föreläsningar också

http://www.ur.se/Produkter/183325-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-I-sockrets-fotspar

Tim Noakes, Idrottsprofessor och maratonlöpare, en fantastisk föreläsning om kost, träning, hälsa

http://www.ur.se/Produkter/183316-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Konsten-att-paverka-halsan

Sen finns Jonas Bergkvist och Jonas Colting, Triatlet

• Like 3

Säg bara: vi är alla olika, jag är intollerant mot kolhydrater, precis som någon annan är det mot laktos. Min kropp funkar inte med det och dessutom...INGEN behöver socker så smart tänkt så skippar jag det utan några förluster!!

Om någon säger att fett är onyttigt så fråga om dom kan stava till alla tillsatser på förpackaningen till sin egen mat...

Eller, skit i dom helt enkelt. Alla gör som dom vill, huvudet högt.

• Like 2

Jag har jätte svårt att motivera jag är rejält överviktig 40 kg ätit strikt i 9 år går inte ned gick ner 15 kg på 2 veckor när jag började. Men vilka hälsovinster slutat med metformin ingen migrän nästan inget besvär av min atros och en inflamation i foten som bortblåst mitt långtidssocker är 48 blodrycket lite förhöjt 130/80.

• Like 6

Jag har själv undrat som du, men det är svårt att rekommendera något specifikt. Alla är olika, vissa tar till sig broschyrer, andra filmer och åter andra vill läsa en god bok eller gå på en föreläsning.

Kanske ändå lättast att föregå med gott exempel?!

• Like 1

Tack för alla svar:

Folk blir ju inspirerade när man föregår med gott exempel, det jag så gärna skulle vilja ge dem va ett "start kitt", för att komma igång, där de står om fördelarna med lågkolhydratkost. 
Inte fullt med matlagningstips eller bröd konspirations teorier ;)

När ni själva började, vad skulle ni velat ha fått av en nära vän då ? Så ni "sluppit" läsa tiotals böcker för att lära er sålla bland all information som finns där ute...

Tack för alla svar:

Folk blir ju inspirerade när man föregår med gott exempel, det jag så gärna skulle vilja ge dem va ett "start kitt", för att komma igång, där de står om fördelarna med lågkolhydratkost. 

När ni själva började, vad skulle ni velat ha fått av en nära vän då ? Så ni "sluppit" läsa tiotals böcker för att lära er sålla bland all information som finns där ute...

Ann Fernholms "Ett sötare blod" är mycket övertygande och dessutom väldigt bra skriven. Den fick mig att helt övertygas att ta steget att lägga om kosten trots att jag redan tidigare visste rent teoretiskt hur landet låg.

• Like 1

De här tv-programmen fick poletten att trilla ner för mig:

http://www.ur.se/Produkter/183316-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Konsten-att-paverka-halsan

http://www.ur.se/Produkter/183317-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Matrevolutionen

Redigerat: Sorry, såg nu att det redan är länkat till det ovan.

Tack för alla svar:

Mig hade du inte övertygat med något som helst! :ph34r:

Sen så råkade jag själv köpa Skaldemans bok Ät dig ner i vikt, den köpte jag mest som underhållningslitteratur!

Och den var verkligen underhållande.. Sten-Sture är underhållande.. rent ut sagt rolig!

Så jag ville ha mer och köpte Litsfedts böker.. där stod ioförsej samma som hos SSS.. men så småningom så smög det sig in en tanke iallafall!

Grejen är nog att det är rätt döfött att övertyga någon annan innan man själv är villig? :(

Man kan ge folk små brochyrer och liknade.. men sådant får man ju lite överallt.. om alltifrån medelhavskost till GI och senaste tillskottet!

• Like 1