Jump to content

LCHF och amning?

Velcro

Recommended Posts

Jag har svårt att fatta att DN lägger ut detta såhär, är deras journalister/källor så inkompetenta? De är uppenbarligen ute efter att skapa kontrovers för att skapa publicitet. Björn Hammarsköld serverade ju kompetent kritik gratis, missade de det? Suck, då ska man behöva få detta som ett brev på posten från LCHF-kritiska personer i ens omgivning, och när man försöker hjälpa till med en förklaring så ska man bli dissad, igen... :blink:

• Like 4

Det framgår inte i artikeln i DN att mamman mått illa och haft svårt att få i sig mat över huvud taget... Alltså inte bara lågkolhydrat, utan lågkolhydrat kombinerat med alltför lite energi totalt, troligen magsjuka och ovanpå detta den rätt energikrävande amningen. Och sen, var det tal om totalt fem dokumenterade fall? Jättestor risk, eller?

Finns det nån möjlighet att ammande mödrar behöver mer glukos??? (eller mer kunskap om vad som skiljer LCHF och LCLF?)

Kostdoktorn rekommenderar att ammande mammor inte äter alltför strikt. Jag kan tänka mig att det blir lite påfrestande för kroppen, om allt mjölksocker i bröstmjölken måste tillverkas från protein, enklare då om det finns lite kolhydrater att använda sig av. Å andra sidan, tror jag nog att det ändå är bättre med lågkolhydratkost än med en kost rik på socker och stärkelse. Man behöver ju inte nolla kolhydraterna.

• Like 2

Är det inte samma ammande mamma som vi redan diskuterat?

http://forum.kostdoktorn.se/topic/7345-amning-sv%C3%A4lt-lchf-och-ketoacidos/

Ammande och gravida mammor bör undvika alla sorters extrema koster, samt bantning!

För sin hälsa och för barnets hälsa!

Ja, det var i varje fall det jag antog, att det rör sig om samma mamma. Men den länkade artikeln i denna tråd, var liksom väldigt snål med information utöver att mamman ätit lågkolhydratkost.

• Like 1