Jump to content

Vatten mot kramper


StefanLarsson
 Share

Recommended Posts

Hm ... Tim Noaks säger även att det räcker att dricka bara när man är törstig. Man behöver alltså inte tvinga i sig de där 2-3 litrarna om man är otörstig.

Hej Anna!

 

Jag vet inte vem personen är, men jag skulle nog behöva påstå att hans princip inte har fungerat i mitt fall: ) den dolda premissen för hans tankar är ju att man känner sig törstig varje gång man behöver vatten, vilket jag uppenbart inte har gjort. Men för den som har en bra kroppskänsel (eller hur man ska säga) funkar det säkert. Så för er som inte har kramper, så är ju mina tankar överflödiga. Men för alla er som har samma gissel som jag, finns risken att det för er handlar om just samma sak som för mig: vätskebrist :) och då är koll på vattenintaget bra. Men sen så har jag till viss del följt Tim, när jag tänker efter - jag har inte tvingat i mig vatten, utan druckit mest när jag känt törst. Men genom att titta på flaskan har jag fått en känn för om jag bör dricka ett eller två glas, så att säga (dvs är det fm eller em, och hur mycket vatten är kvar?)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

För att behålla vattnet som man får i sig via måltiderna.. cirka 1-2 liter per dag så måste man oxå få i sig salt.. natriumklorid!

 

Både salt och vatten-törst regleras av hormoner och signalämnen i kroppen.

 

Dvs man blir sugen på salt och törstig.. om man behöver sådant.

 

Men.. ju äldre man blir ju sämre fungerar detta.. dessutom så har man vissa vanor som sitter i och man kopplar inte sug efter salt eller törst fören man sitter där med antingen kramp eller huvudvärk!

 

Om man säger som så.. att gå omkring med vattenflaska och zippa i sig en viss mängd varje dag är ett mode som ofta får till konsekvens, saltbrist och kramp.

 

Dvs man kan kolla detta med hur frekvent man urinerar!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mm.. havssalt kan innehålla magnesiumsalter.. dvs Epsomsalt.. vilket är dehydrerande och utmärkta vid trög mage!

 

Annars så är det ren natriumklorid kroppen använder vid Osmos för att binda vatten i blodet/intra/extra-cellulär värska!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att behålla vattnet som man får i sig via måltiderna.. cirka 1-2 liter per dag så måste man oxå få i sig salt.. natriumklorid!

 

Både salt och vatten-törst regleras av hormoner och signalämnen i kroppen.

 

Dvs man blir sugen på salt och törstig.. om man behöver sådant.

 

Men.. ju äldre man blir ju sämre fungerar detta.. dessutom så har man vissa vanor som sitter i och man kopplar inte sug efter salt eller törst fören man sitter där med antingen kramp eller huvudvärk!

 

Om man säger som så.. att gå omkring med vattenflaska och zippa i sig en viss mängd varje dag är ett mode som ofta får till konsekvens, saltbrist och kramp.

 

Dvs man kan kolla detta med hur frekvent man urinerar!

 

hej Zepp,

Jag får dubbla intryck av det du skrev :) å ena sidan funderar du på om man kanske blir sämre med åren på att känna kroppens signaler (och då riskera att få vätske-/saltbrist), och det vet jag inget om, neb det låter rimligt i mitt fall (jag är 40:). Men sen, om jag förstår dig rätt, är det en modefluga att ha koll på sitt vattenintag, för då dricker man för mycket, och då får man saltbrist? Eller har jag missförstått dig?

För detta med saltbrist är ju väldigt intressant, och att döma av andra inlägg som kommit på detta spår så förknippas kramper oftast just med salt. Men i mitt eget fall har salt och magnesium inte gjort någon skillnad - medans ett ökat vattenintag har gjort all skillnad.

 

Till detta kan läggas att jag igår kväll gick en 90 min rask promenad på asfalt (jag är plattfot) med en vän. Mina ben var ganska skut efteråt, sådana promenader hör inte till vardagen längre. Jag hade nog fått kramper i vanluga fall efter en sådan promenad även utan att gå på LCHF - men inatt inte en minsta lilla "ryckning" i benen. Så det verkar som att mitt vätskeintag gör att kroppen har fått en bra saltbalans igen, som jag tror (?) är det som reglerar cellernas kapacitet att behålla magnesium, som i sin tur är den vitamin somhjälper muskler att slappna av.

 

Så än så länge är jag alltjämt förvånad över den positiva effekt som ett mer kontrollerat vattenintag har gjort för mig!

Därför vore det spännande att få läsa mer detaljerat om dina tankar ( om jag tolkat dem rätt), eftersom mina (förvisso ännu kortsiktiga) erfarenheter indikerar precis tvärtom :)

 

Och stort tack till dig, Zepp, och till alla andra som skriver på denna tråden - det är inspirerande, och jag ska försöka att avlägga lite rapporter under månaden som kommer, för att beskriva om denna (för mig enorma) positiva förbättring består. Gör den inte det, trots min "vatten-metod", ja då får jag tänka om :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kul att du lyckades lösa dina krampproblem, hoppas det håller i sig. :)

 

Hur mycket vatten o salt man behöver samt vid vilka tillfällen är individuellt. Och det här med att dricka vatten lite nu och då är vad jag tror är bäst för mig snarare än att dricka mycket få ggr. Dessutom så väger jag ca 30 kg för mycket så då behöver jag ännu mer vätska, vilket gör det väldigt svårt att dricka tillräckligt. 

 

Och så måste jag kommentera det här med magnesium, för det finns så mycket olika piller men efter att ha för flera år sedan läst http://www.magnesium-olja.com  och det verkar vara det ultimata sättet att få i sig mg. För genom huden kan kroppen ta till sig 90% av mg halten! Jämfört med ca 20% genom piller! Väl värt att vara medveten om. Nu har inte alla så stor mg brist som jag hade och märker kanske inte när det inte fungerar. Men t.ex så är jag mindre orolig/neurotisk och har typ aldrig några mardrömmar längre, eller restless legs. Så jag tror vatten + mg = lugna ben  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mig ha märkt att jag får kramp när salt-vattenbalansen i kroppen är rubbad i någondera riktning, jag kan få kramp både av saltbrist och av vätskebrist. Det gäller helt enkelt att finna sin jämviktsnivå. När jag får kramp tänker jag först igenom vilken orsaken för dagen kan tänkas vara, innan jag försöker åtgärda problemet - Har jag druckit dåligt, eller har jag fått i mig för lite salt?
För mycket och för lite skämmer liksom allt  :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har samma erfarenhet, men tog lång tid för mig med innan jag hittade rådet "drick mer vatten", oftast är rådet mer salt vilket säkert stämmer i de flesta fall.

funkar inte alltid, men oftast. Svårt att alltid veta vad som saknas i kroppen. Förmodligen borde man känna av vad det är och kunna korrigera, eller så åt våra förfäder så varierat att de inte behövde känna efter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

För min del så har jag aldrig haft ätstörning men däremot har jag vätskestörning.tydligen.

Jag kan gå en hel dag och mer utan att dricka något alls eller högst en halv liter.

Har inte haft några problem med krypningar, huvudvärk eller näringsbrist.

Får i mig alla näringsämnen i rikliga mängder förutom D-vitaminer och salt.

Har aldrig gillat salt men fick i mig det från rökt kött och fisk förr.

Sen jag började med LCHF för 6½ år sen så köper jag inte rökta matvaror längre för det innehåller alltid socker.

För cirka ett halvt år sen har jag gått upp 22 kg på 5 månader och verkade fortsätta på den linjen trots strikt LCHF i många år. 

Jag visste så klart att det var viktigt att få i sig vätska men när man "glömmer" dricka så är det inte så lätt.

Kom över en text på nätet om vätska och alla brister man kunde få av vätskebrist och symtomer på densamma. Bl.a då krypningar i vader mm.

Började dricka kontrollerat 3 liter om dag fast det nästan stod ut ur öronen ibland och helt plötsligt fick jag mer energi och började rasa i vikt trots att matintaget var densamma.

På den vägen är det fortfarande men nu dricker jag tillräckligt utan att kontrollera det. Det sker automatiskt numera.

Link to comment
Share on other sites

Nja, osmos beror på mängden löst ämne i vätskan, och alltså inte alls bara natriumjoner och kloridjoner.

 

Se'n kan du inte styra eller kolla vätskebalansen bara genom hur mycket du dricker (+ hur mycket vatten som finns i allt du äter). Den beror också mycket på t ex ifall du svettas, och hur torr/varm luft du andas i. Tre liter vätska på en dag kan vara alldeles för lite eller för mycket för en o samma individ beroende på detta. plus att om du fryser kommer kroppen att minska den totala vätskevolymen resp tvärtom när du blir varmare. Du blir ju ofta lite kissnödig när du fryser ... . Summa summarum: om du nu inte litar på din törst, vilket fått alla nu levande djur att faktiskt överleva, behöver du snarare hålla koll på ganska många faktorer för att vara säker på vilket intervall du ligger inom. Kanske enklare och mycket mer korrekt då att hålla koll på volymen urin du producerar än på hur mycket du dricker. Men urinmängden kommer alltså också att kortsiktigt variera med detta ovan ... .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kroppen återupptar salt via njuren för att reglera blodvolymen.. och vatten följer med via osmos.

 

Vid olika saltintag så tar den upp den mängd den behöver.

 

Det regleras främst via Renin-Angiotensin systemet!

 

Vid lågt saltintag så ändras/ökar de hormoner som stimulerar njuren att ta upp mer salt.

 

Dvs samma hormoner som man försöker minska via blodtrycksänkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma erfarenhet, får alltid sendrag/kramp i vaderna när jag sover, oavsett kost. 

Men när jag tränar regelbundet och då dricker mycket vatten under träningen så uppkommer aldrig kramperna . 

Äter även magnesium dels för musklerna men det sägs även motverka kramperna, men tror vatten är främsta anledningen. 

 

Mormor har även haft återkommande sendrag och efter jag tipsa henne om att hon bör dricka mer vatten, upphörde besvären =) 

 

Drick mer vatten =) 

Link to comment
Share on other sites

Nja, osmos beror på mängden löst ämne i vätskan, och alltså inte alls bara natriumjoner och kloridjoner.

 

Se'n kan du inte styra eller kolla vätskebalansen bara genom hur mycket du dricker (+ hur mycket vatten som finns i allt du äter). Den beror också mycket på t ex ifall du svettas, och hur torr/varm luft du andas i. Tre liter vätska på en dag kan vara alldeles för lite eller för mycket för en o samma individ beroende på detta. plus att om du fryser kommer kroppen att minska den totala vätskevolymen resp tvärtom när du blir varmare. Du blir ju ofta lite kissnödig när du fryser ... . Summa summarum: om du nu inte litar på din törst, vilket fått alla nu levande djur att faktiskt överleva, behöver du snarare hålla koll på ganska många faktorer för att vara säker på vilket intervall du ligger inom. Kanske enklare och mycket mer korrekt då att hålla koll på volymen urin du producerar än på hur mycket du dricker. Men urinmängden kommer alltså också att kortsiktigt variera med detta ovan ... .

Vet inte men tror att det var mig du svarade.

Alltså jag mår bra och har fått mer energi och viktnedgång av att jag dricker ca 3 liter om dagen av vätska (ej att förväxla med vatten).

Känns inte motiverat att då mäta urinen när jag mår bra av den här mängden.

Skrev även att jag inte håller koll längre för hjärnan eller kroppen har äntligen förstått att den behöver vätska (i alla fall de flesta dagarna).

Det är i alla fall några månader sen sist jag inte drack alls. 

Det är nog inte så ovanligt att vara dålig på att dricka. Jag tog upp det på ett forum och genast var det många som svarade att de också var dåliga på att få i sig ens en liter vätska.

Viktigare är vätskan nu när man äter LCHF för att maten inte innehåller så mycket vätska numera. Beroende klart på om man aldrig gör avsteg eller om man gör det allt som oftast.

 

Link to comment
Share on other sites

Men alltså det där med vadkramper och lågkolhydratkost är verkligen ett mysterium! Jag dricker ca 2 lite vatten per dag. Saltar som jag tror ganska rikligt på maten, men äter inga processade salta matvaror. Tar magnesium varje kväll.

Men inget av detta rår på krampen. Jag vaknar nästan varje morgon av att jag vill sträcka ut benen . Det är en instinktiv känsla som bara kommer i kroppen att vilja sträcka ut när jag är nästan vaken. Och då kommer kramperna direkt och jag måste avbryta sträckandet, om ni förstår hur jag menar. Måste upp och stå och trycka ner foten i golvet tills det går över. 

Jag hade aldrig benkramp innan.

Link to comment
Share on other sites

Vadkramper på natten kan ha att göra med venpumpen och lågt blodtryck.

 

När man är aktiv på dagen och vistas mest i upprätt ställning styr kroppen om så att blodtrycket skall bli lika i hela kroppen.

 

Dvs ner i benen är sällan något problem och upptransport från fötterna till hjärtat sköts av venpumpen.

 

Om hjärtat hade ökat trycket för att få upp blodet från benen så hade hjärnan fått för högt tryck.

 

Sen när man lägger sig för att sova så sjunker blodtrycket iomed att man hamnar i horisontalläge.

 

Då kan man få ännu lägre tryck i fötter/vader.. speciellt som att inte gravitationen längre hjälper till att hålla det uppe.

 

Vilket kan få till följd att blodcikulation i fötter och vader blir sämre.

 

Dålig blodcirkulation i nedre extremiteter hos äldre visar sig ofta som smärtor och kramper på natten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle aldrig lägga mig på 3 liter = hälften av dödlig dos , kanske gäller för snabbt intag men ändå...

 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vattenf%C3%B6rgiftning

 

Lyssna gärna på Kropp & själ på tisdag, ska handla om vätskemyten.

Ja då är jag väl död då. Det är kanske därför jag mår så bra. :D

Nej det är ingen dödlig dos att inta 3 liter vätska om dagen. Jag har till och med blivit uppmanad av läkare att inta mer än det. Den länken du visar på är Wikipedia som inte är någon tillförlitlig källa och dessutom handlar den om vatten i stora mängder på kort tid.

Stor skillnad.

Här är en bra sida med källor som förklarar det här med vätska. Här säger de också att som minst 1½ liter men helst omkring 3 liter vätska om dagen som vuxen. De tar även upp om vätska vid kyla mm.

http://www.handledare.org/vatskebalans/vatskebalans.pdf

 

Här är en vätskekalkylator men ta den med en nypa salt. Vi är olika som tur är och förbrukar olika.

http://vattentornet.se/vatten/vattenkalkylator/

enligt den ska jag dricka 3,1 liter per dag. Sen utgår den från att man äter kolhydrater som innehåller mer vätska än LCHF kost.

Link to comment
Share on other sites

Ja då är jag väl död då. Det är kanske därför jag mår så bra. :D

Nej det är ingen dödlig dos att inta 3 liter vätska om dagen. Jag har till och med blivit uppmanad av läkare att inta mer än det. Den länken du visar på är Wikipedia som inte är någon tillförlitlig källa och dessutom handlar den om vatten i stora mängder på kort tid.

Stor skillnad.

Här är en bra sida med källor som förklarar det här med vätska. Här säger de också att som minst 1½ liter men helst omkring 3 liter vätska om dagen som vuxen. De tar även upp om vätska vid kyla mm.

http://www.handledare.org/vatskebalans/vatskebalans.pdf

 

Här är en vätskekalkylator men ta den med en nypa salt. Vi är olika som tur är och förbrukar olika.

http://vattentornet.se/vatten/vattenkalkylator/

enligt den ska jag dricka 3,1 liter per dag. Sen utgår den från att man äter kolhydrater som innehåller mer vätska än LCHF kost.

Jag skrev hälften av dödlig dos, poängen är att jag tycker det är mycket med 3 liter och att jag tror du ska söka en annan lösning.

I Wikipedia står det att ld50 för vatten är 6 liter, dvs hälften av försöksdjuren har dött vid den dosen. Drar du i dig 6 liter snabbt så kan du ju oxå ha tur o klara dig.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev hälften av dödlig dos, poängen är att jag tycker det är mycket med 3 liter och att jag tror du ska söka en annan lösning.

I Wikipedia står det att ld50 för vatten är 6 liter, dvs hälften av försöksdjuren har dött vid den dosen. Drar du i dig 6 liter snabbt så kan du ju oxå ha tur o klara dig.

Ja nu förstår jag att vi inte pratar om samma sak och Wikipedia är inte en bra källa. Använd NE och andra säkrare källor i stället.

Du snackar om vatten - vi andra om vätska

Du snackar om att hälla i sig 3-6  liter VATTEN  på extremt kort tid (varför i herrans namn man nu ska göra det) - jag snackar om 3 liter +/- 5 dl VÄTSKA på ett helt dygn..

Ditt sätt är farligt- JA. Fattar bara inte att du ens nämner det i samband om att få bort krypningar, förstoppning, törst som många tar för hunger i stället mm.

 

Har du kollat länken med uträkning vad man bör inta i VÄTSKA per dag?. Du som tydligen styrketränar bör antagligen ha i dig mer än 3 liter.

För att klargöra så är det inte 3 liter bara i form av vatten, utan smaksatta vätskor av olika slag samt den vätska man får i sig via maten.

 

Så någon annan lösning behövs inte för min del och många andras del. Jag är inte sjuk ens i en förkylning, har inga krypningar, gått ner i vikt nästan allt jag ska, hud och hår är välmående, kondisen helt ok. Vad mer kan man begära.

Läs gärna länken som jag lade in för den är sannare än Wikipedia.

Link to comment
Share on other sites

Vadkramper på natten kan ha att göra med venpumpen och lågt blodtryck.

 

När man är aktiv på dagen och vistas mest i upprätt ställning styr kroppen om så att blodtrycket skall bli lika i hela kroppen.

 

Dvs ner i benen är sällan något problem och upptransport från fötterna till hjärtat sköts av venpumpen.

 

Om hjärtat hade ökat trycket för att få upp blodet från benen så hade hjärnan fått för högt tryck.

 

Sen när man lägger sig för att sova så sjunker blodtrycket iomed att man hamnar i horisontalläge.

 

Då kan man få ännu lägre tryck i fötter/vader.. speciellt som att inte gravitationen längre hjälper till att hålla det uppe.

 

Vilket kan få till följd att blodcikulation i fötter och vader blir sämre.

 

Dålig blodcirkulation i nedre extremiteter hos äldre visar sig ofta som smärtor och kramper på natten.

Intressant. Men min upplevelse är dessutom att de som tränar tung styrketräning, som jag, oftare än andra drabbas av dessa gryningskramper. Då har jag hört att det beror på att man behöver magnesium. Men alla jag känner som tränar mkt äter redan magnesium och är noga med saltet.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Men min upplevelse är dessutom att de som tränar tung styrketräning, som jag, oftare än andra drabbas av dessa gryningskramper. Då har jag hört att det beror på att man behöver magnesium. Men alla jag känner som tränar mkt äter redan magnesium och är noga med saltet.

 

Jag spånar som vanligt.. utifrån det lilla jag vet/har läst!

 

Det jag utgick ifrån är äldre med rullator och värk/kramp på nätterna.. det var altså en annan aspekt på det hela!

 

Som regel har ljuset två ändar!

 

Och för seniorer med rullator är boten, mer träning för nedre extremiteter/ökad muskelmassa/vidgade kärl/större elasticitet i dessa/venpumpmassage!

 

För dig och andra yngre/rörligare personer som tränar kan det vara en kombination.. träning har en tendens att sänka blodtrycket vid vila!

 

För de med högt blodtryck är det bra.. för de som balanserar på gränsen kan det ha sidoeffekter!

 

Har läst om Östtyska elitidrottare som sovit med trycksensorer som väckt dem när blodtrycket blivit för lågt.. de åt nog ett o annat piller oxå?

 

Om det är sant eller propaganda vet jag inte?

Link to comment
Share on other sites

http://scholar.google.se/scholar_url?url=https://thehubedu-production.s3.amazonaws.com/uploads/3/e92b86ac-55ee-4678-a52f-9943aa04062d/151.full.pdf&hl=sv&sa=X&scisig=AAGBfm1jmviCI6QOPTh5wwHleJHUGhWJJA&nossl=1&oi=scholarr&ved=0CBkQgAMoADAAahUKEwiVm_D_pJ7IAhVi83IKHZePBho

För min del så har jag aldrig haft ätstörning men däremot har jag vätskestörning.tydligen.

Jag kan gå en hel dag och mer utan att dricka något alls eller högst en halv liter.

Har inte haft några problem med krypningar, huvudvärk eller näringsbrist.

Får i mig alla näringsämnen i rikliga mängder förutom D-vitaminer och salt.

Har aldrig gillat salt men fick i mig det från rökt kött och fisk förr.

Sen jag började med LCHF för 6½ år sen så köper jag inte rökta matvaror längre för det innehåller alltid socker.

För cirka ett halvt år sen har jag gått upp 22 kg på 5 månader och verkade fortsätta på den linjen trots strikt LCHF i många år.

Jag visste så klart att det var viktigt att få i sig vätska men när man "glömmer" dricka så är det inte så lätt.

Kom över en text på nätet om vätska och alla brister man kunde få av vätskebrist och symtomer på densamma. Bl.a då krypningar i vader mm.

Började dricka kontrollerat 3 liter om dag fast det nästan stod ut ur öronen ibland och helt plötsligt fick jag mer energi och började rasa i vikt trots att matintaget var densamma.

På den vägen är det fortfarande men nu dricker jag tillräckligt utan att kontrollera det. Det sker automatiskt numera.

Här skriver du att du trycker i dig 3 liter om dagen även om du i senare inlägg har ändrat dig till 3 liter inklusive mat och då är jag mera med även om det för dom allra flesta inte är nödvändigt att mäta utan det räcker att lita till törsten.

Du tycker det är viktigt att skilja vätska från vatten, vad jag vet innehåller de flesta drickbara vätskor en mycket stor mängd vatten (undantaget en familj drycker där det är vanligt med en vattenhalt neråt 60 % , men den överromantiserade familjen kan vi nog bortse ifrån). Du skriver nåt intressant om ditt saltintag, finge jag råda skulle du fortsätta äta rökt kött och fisk om det var din enda stora saltkälla. Kanske har du hittat en VÄTSKA som ger en del bra grejer och inte bara överflödigt vatten.

 

Nu finns avsnittet av Kropp & själ , VÄTSKEMYTEN, på nätet. Där talades bla om denna rapport :

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här skriver du att du trycker i dig 3 liter om dagen även om du i senare inlägg har ändrat dig till 3 liter inklusive mat och då är jag mera med även om det för dom allra flesta inte är nödvändigt att mäta utan det räcker att lita till törsten.

Du tycker det är viktigt att skilja vätska från vatten, vad jag vet innehåller de flesta drickbara vätskor en mycket stor mängd vatten.

Du skriver nåt intressant om ditt saltintag, finge jag råda skulle du fortsätta äta rökt kött och fisk om det var din enda stora saltkälla.

Kanske har du hittat en VÄTSKA som ger en del bra grejer och inte bara överflödigt vatten.

 

Läs om läs rätt.

Jag är frisk och tänker förbli frisk.

Denna tråd handlar om krypningar i vader och om ökad vätskemängd kan hjälpa. Där säger jag - absolut anser jag det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...