ortort Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Jag har ätit LCHF i tre veckor och fastat senaste tre dygnen. Mitt blodsocker ligger dock envist på 9 mmol/l. Varför går det inte ner. Har diabetes typ II. Har skrivit sammainlägg tidigare men det försvann! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Hur har blodsockret legat innan du fastade? Tar du insulin? Annan medicin? Stress och infektion kan driva upp blodsockret även om man inte äter eller dricker något, kan det vara något av det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Du är inte fettdriven ännu... Jag anser att man inte ska börja experimentera med fasta för snabbt utan se till att komma in i en bra Lchf-kost först och främst Detta kan ta tid speciellt om man som du redan hunnit bli typ-2 diabetiker Målet är först och främst att bli fettdriven och att kroppen ska ha lärt sig omvandla ketoner till energi istället för att köra motorn på glukos vilket den är van att göra Vad som är på gång med dig är alltså att du har gått in på fasta lite för snabbt Din kropp förstår alltså inte vad den ska göra med alla ketoner som bildas när du fastar (svälter) Därför omvandlar den istället protein (i värsta fall dina muskler) till glukos Om du skulle ge dig på att mäta både ketoner och glukos gissar jag att du ligger högt på båda Följden blir att du fortfarande är sockerdriven och överskottet av ketoner kissar du istället för att använda ut i toan Botemedlet är.... Strunta i fastan ett tag till Se till att käka ordentligt med fett och håll även proteinerna relativt lågt så inte dessa kan omvandlas till glukos När sedan blodsockret börjar bli lägre har du börjat nyttja ketoner istället för glukos Då är det dags att kanske också testa fasta men i dagsläget tror jag du hastar på lite för mycket 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Näää...det förra inlägget försvann inte ...här är det http://forum.kostdoktorn.se/topic/7342-h%C3%B6gt-blodsocker-vid-fasta/page-1#entry98133 Du skriver inget om du justerat eventuell medicinering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Jag har ätit LCHF i tre veckor och fastat senaste tre dygnen. Mitt blodsocker ligger dock envist på 9 mmol/l. Varför går det inte ner. Har diabetes typ II. Har skrivit sammainlägg tidigare men det försvann! Beror på.. dels om du tar insulin.. hur länge du varit diabetiker! En del kan sänka insulin radikalt.. men är ändå tvungna att ta en viss men rätt lite dos.. för dessa brukar det räcka med långtidsverkande! För några andra kan det räcka med metformin. Om man säger som så.. äter du väldigt lite kolisar så är det din kropp som själv tillverkar dessa och du är då antagligen oxå rejält insulinresistent. När insulinnivåerna i blodet sjunker så stiger glukagon.. de är som kommunicerande kärl i princip.. det är altså insulin som reglerar glukagon. Oså till de som lidit av diabetes typ 2 rätt länge.. man kan få fettlever.. men det är bara ett av organen man kan få sådant i och det kallas för steatos. Om bukspottkörteln är förfettad så har den sämre förmåga att utsöndra adekvata mängder insulin.. i förhållande till ditt blodsocker.. ofta föregås diagnosen av just förfettad bukspottkörtel.. det blir lixom droppen som får bägaren att rinna över! Vill det sig väldigt, väldigt illa, övergår steatosen i cirros, dvs cellerna förstörs och ersätts med ärrvävnad, dvs kollagen.. och kollagen utsöndrar inget som helst insulin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Jason Fung forteller i en av videoene sine sier at fettet i leveren blir borte først siden det er lett tilgjengelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ortort Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 Du är inte fettdriven ännu... Jag anser att man inte ska börja experimentera med fasta för snabbt utan se till att komma in i en bra Lchf-kost först och främst Detta kan ta tid speciellt om man som du redan hunnit bli typ-2 diabetiker Målet är först och främst att bli fettdriven och att kroppen ska ha lärt sig omvandla ketoner till energi istället för att köra motorn på glukos vilket den är van att göra Vad som är på gång med dig är alltså att du har gått in på fasta lite för snabbt Din kropp förstår alltså inte vad den ska göra med alla ketoner som bildas när du fastar (svälter) Därför omvandlar den istället protein (i värsta fall dina muskler) till glukos Om du skulle ge dig på att mäta både ketoner och glukos gissar jag att du ligger högt på båda Följden blir att du fortfarande är sockerdriven och överskottet av ketoner kissar du istället för att använda ut i toan Botemedlet är.... Strunta i fastan ett tag till Se till att käka ordentligt med fett och håll även proteinerna relativt lågt så inte dessa kan omvandlas till glukos När sedan blodsockret börjar bli lägre har du börjat nyttja ketoner istället för glukos Då är det dags att kanske också testa fasta men i dagsläget tror jag du hastar på lite för mycket Tack för dessa kloka råd! Jag skall skynda långsamt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ortort Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 Näää...det förra inlägget försvann inte ...här är det http://forum.kostdoktorn.se/topic/7342-h%C3%B6gt-blodsocker-vid-fasta/page-1#entry98133 Du skriver inget om du justerat eventuell medicinering. Tack! Jo jag har ändrat min medicinering genom att sätta ut insulin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ortort Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 Hur har blodsockret legat innan du fastade? Tar du insulin? Annan medicin? Stress och infektion kan driva upp blodsockret även om man inte äter eller dricker något, kan det vara något av det? Innan jag började med LCHF tog jag insulin. Blodsockret hoppade mellan 4 och 15! JAg är inte stressad och har ingen infektion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ortort Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 "Dear John, Thank you for inviting my comment.The main point of interest in the report of Richard Doughty is that he was no overweight yet had type 2 diabetes. This causes enormous confusion as it is commonly thought that only fat people get type 2 diabetes, and some researchers even suggest that non-obese type 2 is a different disease. The latter point is clearly not correct in view of how type 2 incidence changes with food supply in populations. By the Twin Cycle Hypothesis (see appended lecture write up – Just read the Intro, Legend to Fig 9 and Summary!) a person developing type 2 merely has more fat on board than their body can cope with. So lose the diabetes by going from BMI of 23 to 20. The archetypal such person is Asian. The recent BMJ paper on change in BMI distribution in Cuba during the food shortage 1991-96 make the point nicely. The left shift in the frequency distribution curve of BMI does not look huge – but the whole population lost 5.5kg each and incidence of type 2 diabetes halved. The bottom line is that type 2 diabetes is reversible, even if the person has a “normal” BMI.Do come back to me with Q if anything is obscure.Best, Roy" Från http://doc2doc.bmj.c...advice-diabetes14/5/2013, 4:09 PM Ovanstående inlägg säger vad jag förstår att det är nödvändigt med ett kalori underskott, för att minska leverförfettningen, om jag fattat det rätt, och om det är som professor Taylor säger att insulinresistensen beror på leverförfettningen, så är det viktigast, att få bort lever-fettet för att kunna normalisera fasteblodsockret. På kuba halverades typ2 diabetesen på fem år, då befolkningen minskade i genomsnitt 5,5 kilo. Typ2 diabetesen går att bli av med för de flesta, men hur fort varierar med hur stor insulinresistensen är. Tack för kloka ord! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Rekommenderar att du går till din mottagning och ber om ett test av c-peptid. Ett sådant skulle bättra på förståelsen av hur mycket insulin du producerar. Kanske behövs extra insulin men inte metformin i din behandling. Det finns en hel drös orsaker till diabetes och man har antagligen fler antikroppar att upptäcka. Typ2-diagnosen ställs förmodligen alldeles för fort idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts