Jump to content

När mäta blodsocker

Hildegaard

Recommended Posts

Hej

Jag äter bara en gång om dagen vid ca 18 snåret. När ska jag mäta mitt blodsocker? Och eftersom jag fakirar så kanske jag vill veta om ett livsmedel får mig ur ketos, eftersom det kan vara individuellt. När efter matintaget skall jag då mäta? 

Tar även gärna tacksamt emot generell info om blodsockermätning och ketos. Martina Johansson skriver att blodsockret bör ligga runt 3-4 om jag inte missminner mig, när man är i bra ketos. Men mer vet jag inte. 

• Like 1

Ketos och mäta sockervärde

Hej, jag är också nybörjare på detta men jag mäter under hela dagen för att se hur sockret håller sig.

Jag frågade Martina och hon skrev att fastevärdet ska vara mellan 3-4. Det skulle inte höjas när man åt.

Ok då testar vi tänkte jag och mitt höjs av nästan allt. T.o.m. Fettkaffe, som jag förövrigt ska sluta med.

Vad jag förstår ska det hålla sig där vid 3-4, men om det sjunker lågt, hur lågt får det sjunka? det är frågan för mig nu.

Mitt har vart nere på 2,9 och då började jag känna mig underlig.

Är det normalt?

Om man nu är i Ketos och försöker hålla sig där undviker kolhydrater, vad hittar kroppen då i kolhydratsväg för att överhuvudtaget hålla 3-4 ?

Kanske någon ser detta och kan svara =)

• Like 1

Ketos och mäta sockervärde

Hej, jag är också nybörjare på detta men jag mäter under hela dagen för att se hur sockret håller sig.

Jag frågade Martina och hon skrev att fastevärdet ska vara mellan 3-4. Det skulle inte höjas när man åt.

Ok då testar vi tänkte jag och mitt höjs av nästan allt. T.o.m. Fettkaffe, som jag förövrigt ska sluta med.

Vad jag förstår ska det hålla sig där vid 3-4, men om det sjunker lågt, hur lågt får det sjunka? det är frågan för mig nu.

Mitt har vart nere på 2,9 och då började jag känna mig underlig.

Är det normalt?

Om man nu är i Ketos och försöker hålla sig där undviker kolhydrater, vad hittar kroppen då i kolhydratsväg för att överhuvudtaget hålla 3-4 ?

Kanske någon ser detta och kan svara =)

Hej  :) Jag har sökt runt lite nu och hittat en del. 

Ja Martina skriver lite här och där på sin blogg och i sina böcker. Men precis, mellan 3 och 4 har jag läst. Och jag såg ett inlägg av henne i en tråd på sin blogg att man ska hålla sig under 5. I min blodsockermätares info så var under 3 dåligt. Martina har skrivit att man kan äta ngt proteinrikt så man får upp blodsockret om man börjar må dåligt.  

Mitt ligger runt, 3,6-3,8. Dock blev jag förvånad en morgon när det låg på 4,7. Det var ju jättehögt för mig tyckte jag, hehe. Jag sökte runt lite och hittade på http://www.sunsoft.se(sök på blodsocker). Där stod det att kroppen under natten kan tycka att blodsockret är för lågt och höjer det med kortisol o grejer  :(  då är det bra att äta innan man lägger sig. När jag gjorde det så var mitt blodsocker 3, 8 på morgonen :) . 

Jag har även hittat att man ska mäta sitt fastesocker på morgonen, och att måltider sänker blodsockret.

Om ditt fettkaffe höjer ditt blodsocker så kan det vara kortisolet som är boven och att du stressar din kropp med kaffe.  

Personligen så är jag just nu ute efter att gå ned i vikt. Så om jag gör det och mår bra så äter jag fakir som jag har gjort. Så om du inte uppnår det mål du satt upp så ändra tills du kommer dit.

Det är levern som producerar glukos av protein  :) har jag för mig i alla fall.