Jump to content

Torr i munnen!

Lovis

Recommended Posts

Har de senaste dagarna varit hemskt torr i munnen. Har aldrig upplevt det för (tror jag). Dricker vatten heeeela tiden men det blir ingen skillnad. Har tuggat lite tuggummi men är inte så förtjust i det.

Nån som har nån idé om varför? Varit med om samma? Snälla säg att det går över!

Ja torr i munnen och en känsla av något i halsen, typ ett hårstrå eller så, såg på annan sida här på forumet att det var fler som hade det. Har också druckit en massa vatten. Nu efter ca 2 veckor är det bättre, men ändå väldigt torr i munnen.

För oss som upplever det är det ett bra tecken på att kroppen är i ketos, det försvinner efter någon(ra) vecka(or). Är man inte så strikt och sedan minskar kolisarna brukar det komma tillbaka igen. Det är nog bara bra att dricka mycket då jag tror att kroppen gör sig av med mycket vatten. Glöm inte att fylla på med extra salt. Själv svettas jag klart kraftigare vid arbete och träning när jag kör strikt, brukar fylla på med vatten och salt innan om jag kan, annars mår jag lite kass efteråt. Jag dricker upp mot 3 liter per dag.

• Like 1

Hade problem med just detsamma samt illamående i samband med träning. Fick då tipset av ett bekant att försöka få i mig extra salt, ½-1 tesked salt i ett stort glas med vatten, gärna med citron- eller limejuice i.

Har tyvärr ingen källa på detta men han påstod att vi lchf/paleo blir kroppen sämre på att ta upp mineraler samt att kroppen gör sig av med massor av vatten vid kostomställning och viktnedgång. Vi blir då känsligare för mineral-/vätskeobalanser i kroppen, och detta märks tydligt efter en natts sömn eller efter hårt arbete typ träning. Mina besvär med illamående och torrhet i munnen försvann i samband med detta. Dock så skall man ju vara försiktig med sitt saltintag då det inte är nyttigt med för mycket. Jag har som sagt ingen bättre källa på detta och är du osäker finns det säkert att googla om ingen på forumet besitter mer kunskap än mig i frågan.

Upplever samma sak, och tolkar det som att jag går in i ketos.

Det går lite fram och tillbaka ibland går jag säkert ur ketos (dricker lite vin eller äter lite mycket nötter och mörk choklad) och då försvinner det, men kommer tillbaka om jag är strikt.

Jag kör strikt LCHF nu, knappt några kolhydrater och massa fett och mäter Ketoner, hade 1.4 i morse, jag går runt med kontstant torra läppar, och torr mun (lite i alla fall), försöker dricka flera liter per dag och tar salt på morgonen. Vaknar också med stark törst. Hur löser man detta? Hur mycket ska man dricka?

Kan det bero på att det är kallt ute? -15?

/Joshua3

• Like 1

Tack Maja :)

Ingen av de produkterna fanns på mitt apotek, fanns bara 2 olika tabletter. Får beställa på nätet om det inte blir bättre på några dagar.

Spontant tänker jag att tillförsel av sprayer och tabletter för att "bota" muntorrhet inte är det man bör pröva först. Visst, är man sjuk och äter medicin eller av andra orsaker har minskad salivproduktion enligt tandupplysningen som du länkade till:

"Muntorrhet innebär att salivkörtlarna tillverkar för lite saliv, vilket kan medföra besvär när man ska äta och prata. Det ökar dessutom risken för karies eftersom bakterierna får lättare att växa till.

Den främsta orsaken till muntorrhet är olika läkemedel som minskar salivproduktionen – extra stor risk att drabbas är det om man använder flera olika mediciner samtidigt. Andra faktorer som kan minska på salivtillverkningen är stress, svag tuggmuskulatur, strålbehandling samt inflammation i spottkörtlarna."

Dock borde väl det utredas om det är så att man misstänker att man lider av muntorrhet av de någon av ovanstående orsaker.

Jag tycker dessutom att påstående att "Den främsta orsaken till muntorrhet är olika läkemdel som minskar salivproduktionen". Spontant känns det som om vätskebrist torde vara den främsta orsaken...

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Uttorkning/ 

Om det de facto är så att det är vätskebrist som är boven i dramat löser alla dessa sprayar och tabletter inte problemet. Det blir som att ta en ipren vid huvudvärk, symptomen dämpas men orsaken kan kvarstå. Dessutom borde de preparat som "stimulerar salivproduktion" snarare göra problemet värre (fortfarande om det är vätskebrist som är boven i dramat) då minskad salivproduktion är en signal om att något är fel och kroppen försöker spara den vätska som finns.