Jump to content

Optimal E% fett/kolh./prot. varierar kraftigt?!

wiljebrand

Recommended Posts

Önskar kommentarer om detta!

http://products.mercola.com/nutritional-typing/

Det handlar kortfattat om att (utifrån bla Weston Price-studien) den optimala fördelningen av E% mellan makronutrienterna kan vara mycket olika beroende på individ (och/eller folkgrupp) pga genetiska variationer. Länken innehåller också ett test för att finna sin idealtyp. Tre olika typer finns: Högfett/protein, mixad, och hög kolhydrat. Testet (som jag genomförde) innehåller frågor om sina matvanor och vad man känner att man vill ha och blir mätt av och mår bra av. Själva testet inger inte jättemycket förtroende precis, men hans teori sammanfaller i stort med det LCHF förespråkar, men lägger till detta med personliga variationer. Det som blir kontroversiellt ur LCHF-synvinkel är just detta med att vissa individer/grupper skulle vara mer anpassade till en relativt hög andel kolhydrater! Samtidigt påstås att det viktigaste generella rådet är att hålla insulinnivåerna så låga som möjligt...?

Testet "visade" att jag är "mixed type", vilket stämmer bra med att jag just nu äter liberal LCHF men har också ätit mer strikt och mått bra av det också...

Hur spridd är denna "teori"?

Hur kompatibel är den med LCHF?

Hur stark/svag är det (eventuella) vetenskapliga stödet för detta?

Inom "formell" LCHF-definition finns olika grader, och dessa grader är för olika syften, de är inte olika bra på ett generellt plan. http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Men LCHF begränsas inte av så formella definitioner, jag håller med Gladan ovan.

Wiljebrand:

Jag är nyfiken, vilka procentuella fördelningar av makronutrienter är det i de tre typerna?

Finns det någon uppskattning för typiskt hur många människor som hamnar i resp kategori?

Förstår inte vad som skulle vara så kontroversiellt med att vissa individer skulle vara mer anpassade till en högre andel kolhydrater? LCHF innebär inte NO carbs så...

Hur man mår beror på väldigt många faktorer däribland kosten. Hur det inre kopplingsschema ser ut är också av stor betydelse.

När man äter kan ibland vara mer betydelsefullt är vad du äter beroende på omständigheterna. Om du är superstressad lär du må mer eller mindre dåligt oavsett vad du äter.

Jag tror stenhårt på att det är en naturligt producerad (utan kemikalier) mat, bra tillagad från grunden är nyckeln. Om det råkar slinka med några potatisar, en näve ris eller en frukt för mycket är mindre viktigt. Förutsatt att man inte är sockerberoende eller har diabetes eller annan medicinskt problem. Så länge andelen fett inte går ner för lågt för det tror jag faktiskt ingen mår bra av.  

Det är också viktigt att inse att vi inte är idisslare som konstant måste äta, Att ha rejäla pauser mellan intagen. Inga mellanmål, lattefika, fruktstunder mm, verkligen noll energiintag mellan måltiderna.

• Like 4

Jag

Förstår inte vad som skulle vara så kontroversiellt med att vissa individer skulle vara mer anpassade till en högre andel kolhydrater? LCHF innebär inte NO carbs så...

Hur man mår beror på väldigt många faktorer däribland kosten. Hur det inre kopplingsschema ser ut är också av stor betydelse.

När man äter kan ibland vara mer betydelsefullt är vad du äter beroende på omständigheterna. Om du är superstressad lär du må mer eller mindre dåligt oavsett vad du äter.

Jag tror stenhårt på att det är en naturligt producerad (utan kemikalier) mat, bra tillagad från grunden är nyckeln. Om det råkar slinka med några potatisar, en näve ris eller en frukt för mycket är mindre viktigt. Förutsatt att man inte är sockerberoende eller har diabetes eller annan medicinskt problem. Så länge andelen fett inte går ner för lågt för det tror jag faktiskt ingen mår bra av.  

Det är också viktigt att inse att vi inte är idisslare som konstant måste äta, Att ha rejäla pauser mellan intagen. Inga mellanmål, lattefika, fruktstunder mm, verkligen noll energiintag mellan måltiderna.

Jag tror också vi kommer hamna där till slut, när vi har forskat och hållit på: 

KVALITETEN på maten är nyckeln, INTE macronutrientförhållanden.

Lokalproducerat, giftfritt, årstidbaserat ALLT slår ut vilken dietplan som helst. Att det sen i dagens samhälle är oändlgt bökogt och/eller dyrt att åstadkomma på et normalt köksbord med två heltidsarbetande föäldrar som kör mellan fotbollsträningar är s.a.s. beside the point. Man gör vad man kan med det man har. 

• Like 4

För mig handlar "kampen" om LCHF inte om att övertala/övertyga folk att äta LCHF, utan att upplysa så att folk förstår konceptet och kan välja själva. Jag vill påstå att det råder utbredd desinformation kring LCHF från myndigheter, vård, skola, i media och hos gemene man. Den desinformationen vill jag gärna hjälpa till att stävja. Folk ska vara upplysta, inte avskräckta och desinformerade.

Ju mer upplysning vi når, desto fler gastric bypass-operationer kan undvikas, många diabetiker kan komma ifrån livsfarliga förstadier/tillstånd, etc etc. Förtjänsten kommer att kunna mätas både i minskat lidande och minskade kostnader för samhället.

Olika nivåer av LCHF kombineras med massor av andra kosttänk. Man behöver t ex inte köra vegetariskt eller LCHF, utan man kan köra båda samtidigt om man vill.

• Like 3

Jag för min del har märkt att jag med åldern har blivit mer kolhydratkänslig, först vid femtio års ålder började vikten smyga uppåt cirka ett kilo per år, vid 63 började insulinresistens visa sig på riktigt, blodsockervärden steg småningom över diabetes2 gränsen och jag fick också hypotyreosbesvär. Vid 65 började jag med strikt LCHF och har nu efter sju år fortfarande min D2 i remission, sköldkörtelbesvär försvann också utan mediciner inom cirka ett halvår efter kostbytet. Vikten har gått ner en del och stabiliserats på en BMI under 30, är nöjd med det. Jag har inte varit sockerberoende utan ätit sk. hälsosam kost med mycket frukt och fullkornsprodukter, nu aktar jag mig för fruktos och spannmål och mår bra.  

• Like 2