Jump to content

kulmage

smarkebo

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i över fem år men har ännu inte riktigt nått ner tillmålvikten, trots att det bara var knappt 20 kg övervikt jag började med. Jag hade en platå på 4,5 år. Nu före semestern i augusti/september var jag ett enda kilo från vad som skulle klassas som normalvikt.

Men nu gäller det frågan om kulmagens farlighet. Trots långsam, men relativt lyckosam viktnedgång har inte kulmagen försvunnit. Alla andra fettlager är borta. Men inte kulan.

Min fru anmäler stor oro efter att ha tittat på ett medicinskt TV-program på tysk TV (som är fast i fettskräcken). De säger förstås att kulmage är mycket livsfarligt.

Jag svarar att jag tror inte det är särskilt farligt längre eftersom jag har fått ordning på det metabola systemet och har bra värden på allt. Jag misstänker alltså att kulmage är en stark varningssignal, men bara under förutsättning att man är kolhydratsätare.

Är det så?

Eller har TV-programmet och min fru rätt?

Tror att både din fru och TV-programmet.. samt du, har rätt!

Först o främst så har alltid frugan rätt, men det lämnar vi åt sidan då det mest handlar om relationer!

Jag har oxå min kula kvar.. samt kassa blodfetter.. även om de har minskat något.. de är nästan bra om man säger som så och håller in magen en aning!

Dvs du har säkert reducerat dina riskfaktorer.. troligen jag med.. kulan sitter där som en påmminelse om att inte släppa greppet utan fortsätta!

Det finns säkert fler saker du kan göra.. och jag.. men som är svåra att infoga i de liv vi lever, stress är bara en faktor, oså borde vi ut och springa 2 timmar om dan 7 dar i veckan.. förutom all annan tid vi borde ägna åt kontemplation och träning, mindfullness o annat!

• Like 6

Hur mycket kulmage har du? Halvfotboll? Sitter fettet under huden eller känner du muskulaturen och fettet sitter under musklerna?

Jag tror inte det är bra att ha kulmage, dvs rejäl kagge typ gravid. Att man har lite fett i reserv under huden på magen tror jag inte är farligt och ganska naturligt dock ska man inte ha mycket fett under muskulaturen runt organen. 

Vad jag kan se har du inte riktigt lyckats med din kostomläggning om du har kvar mycket fett och du kanske ska försöka justera.

Jag gick ner i trappor, LCHF tog mig en bra bit men det var en del kvar. Då läste jag Hjärnkoll på vikten och justerade lite och kom ner lite till, sen läste jag Brödberoende och tog bort den lilla mjölmat som jag ändå fick i mig och då släppte 5 kilo mycket snabbt, då hade jag 3 kilo kvar till min 18 års vikt, nu är jag på min 18 års vikt 73 kilo efter att ha tagit bort det mesta mejeri (dock inte smör och hårdost) och ökat grönsaksintaget rejält. Öl dricker jag aldrig. Jag motinerar mycket lite och stressar mycket. Min drygt 20 kilos viktresa handlar bara om kosten och koll på hur hjärnan får oss att äta.

Zepp: Ja, det finns säkert saker jag kan göra kvar. Men jag tycker ju det känns som om jag provat allt under de här åren; Testat att skippa mejeriprodukter (utan effekt) blivit helnykterist efter att ha varit mycket sparsam med alkohol (utan effekt), tränat idiothårt (utan effekt).
Efter ett halvår från starten 2010 hade jag gått ned 15 kg. Sedan stod jag still i 4,5 år. Då började jag äta efter Skaldemans striktaste diet, den för +50 kg, och i kombination med periodisk fasta 16:8. Då gick jag ned 3 kg till. Så blev det stopp igen, 1-2 kg över vad som klassas som normalvikt. Då var vi framme i augusti och jag drog på semester med hustrun. Då tog jag en medveten paus från LCHF. Den första paus jag någonsin gjort. Jag hade nämligen hört från flera personer att paus och återstart i vissa fall kan få igång viktnedgången igen.

Nu efter semestern kan jag konstatera att jag under tre veckor som kolhydratätare gått upp fyra kg. Inte så farligt som jag fruktat. Nu håller jag på att starta om. Efter fyra dagar på än så länge ganska liberal LCHF har jag gått ner två kg.

Xiro: Jag har visserligen ett ganska stressigt jobb, men jag tror att jag de senaste åren lärt mig hantera det mycket bättre. Jag låter mig inte stressas längre. Kaffe dricker jag kanske en kopp i veckan. Sömnen tror jag att jag sköter föredömligt. 7-8 timmar per natt, om än vid mycket olika tider beroende på jobbet.

Erik2: Jag tror att det mesta av fettet sitter submuskulärt. Det känns inte som om det är så mycket mer än huden som går att nypa ihop utanpå. Jag bifogar en bild av kulan. Jag tycker att det är märkligt att det ska vara sådan skillnad. En del fettdepåer bara rann iväg direkt, men kulan är i princip helt opåverkad.

Kan tillägga att jag är 57 år. Det kanske kan vara relevant.

12036782_10153211326062075_3300662532600

• Like 3

Utvärdera först en tid om din semester har fått din kropp att ändra sina set-points. Om du märkar att du fortfarande står på samma platå, så tycker jag du ska pröva på ren vattenfasta, 3-14 dagar.

Under fastan sker samma ketos process i kroppen såsom under strikt lchf.

Dels går du ner i direkt fettvikt umder fastan, men framförallt ställer du ner din kropps set-poimts och låter kroppen reparera skadade celler.

Är med i en lchf vattenfastegrupp, där vi vattenfastar tillsammans några gånger per år.

Kan komma med mer information ikväll om det intresserar.

Påbörjar själv min 3:e fasta nu på söndag, bara vatten och lite himalaya-salt är vad jag kommer att dricka under de närmsta 10 dagarna från och med söndag.

Någonting hände nog under mitt LCHF-uppehåll tror jag.

Precis innan semestern vägde jag 84,2 kg. Men det hade krävts ett par månaders kamp med strikt LCHF kombinerat med periodisk fasta 16-8 för att ta de sista 3 kilona. Innan dess hade jag alltså stått still i flera år.

Under semestern gick jag upp 4 kg på tre veckor. Öl (i viss mån) och tyska glasscaféer när vi var i Tyskland och baguetter och croissant till frukost när vi var i Frankrike.

Nu efter semestern har jag givetvis återgått till LCHF, men inte så förfärligt strikt. Tänkte att det är bäst att mjukstarta. På drygt en vecka gick jag ned till 84,4 utan någon ansträngning alls, och utan PF. Att det gick så mycket lättare den här gången misstänker jag beror på omstarten.

Nu gäller det bara att starta om det strikta igen. 

• Like 2