Jump to content

När mer än LCHF krävs för viktnedgång

Amema

Recommended Posts

Det här skriver jag främst till alla andra som kämpar men inte kommer någon vart, trots strikt LCHF.

Jag har hållit på med LCHF längre än Kostdoktorn varit igång. Pga allergiska reaktioner "mot kolhydrater" (vilket inte lät klokt när jag hörde det) testade jag att plocka bort kolhydraterna och blev raskt bättre, men inte frisk. Det har ju hunnit bli några år nu, men ändå är jag rund som en boll och konstant trött och ur form. Jag har grunnat på det en hel del, läst in biokemi och försökt begripa. Idag såg jag en föreläsning med läkaren Frank Shallenberger (USA) som fick bitarna att falla på plats tydligare än någonsin förr.

Så här ser min historia ut: Jag var otroligt stressad och hade dålig livsstil i tonåren och behöll mina vanor och höga stressnivåer i många år. 2003 var jag rejält utbränd för n:te gången i mitt liv. Sjukskrivning i tvåmånadersperioder pågick i flera år. (Försök matcha den stressen, den som orkar.) Först avfärdades jag som hypokondriker och deprimerad, tills jag fick en ögonsjukdom som enligt ögonläkarna uppstår genom "icke behandlad autoimmun sjukdom". Efter ett riktigt surt brev från dem till husläkaren blev jag äntligen ordentligt undersökt. De fann att jag bl a har "atoxisk multinodulär struma", men eftersom blodvärdena såg bra ut fick jag ingen medicin. Endokrinologen i Karlstad sa att de ska operera bort sköldkörteln om tjugo år. Då kan jag få levaxin. Eftersom sköldkörteln är en så viktig del av kroppen vill jag dock gärna behålla den, tack så mycket! Trots att jag fortfarande är trött, trög och tål stress dåligt har jag förstått att det antagligen var bra att jag inte fick levaxin då. Genom andra kanaler än den svenska vården (företrädesvis utländska läkare) har jag på senare år lärt mig att struman med största sannolikhet är sekundär. Det stora problemet är binjurarna.

2009 började jag må konstant illa och klarade bara av att dricka små klunkar med utspädd jos. Efter ett par månader hade jag rasat nästan 15 kg. Allt min husläkare sa var att det var bra därför att jag var överviktig. Då valde jag att kontakta en alternativterapeut som, skulle det visa sig, antagligen räddade livet på mig. Men det förstod jag först två år senare när jag hade kontakter med en kinesisk läkare verksam i USA. Jag vill med detta beskriva att jag har haft problemet inpå livet i många år men ändå inte funnit någon varaktig lösning, förrän möjligen nu.

Frank Shallenberger är läkare som gick vidare och utbildade sig inom naturopati od samt har slagit ihop sina kliniska erfarenheter med ett brett forskningsfält. Han är en stark förespråkare av lågkolhydratkost, men har under åren konstaterat att det inte alltid hjälper. Metabolismen och medfödda brister med för låga egna halter av t ex T3 och T4 samt tjall på kortisol-utsöndringen pga av långvarig stress gör att man kan behöva mer stöd för att något ska hända. Han förespråkar hydrokortison i låga doser för att kroppen kan ha för låga mängder av kortisol för att förbränningen ska funka optimalt. Om man ger tyroidhormon utan att få ordning på det kan det gå illa menar han. Det är därför jag trots allt är tacksam för att jag förvägrades levaxin. Levaxin är bara tyroidhormon T4, men man kan ha andra problem som gör att kroppen inte kan tillverka T3 (den aktiva varianten) av T4, eller att kroppen istället tillverkar alldeles för mycket reverserat T3 som också är inaktivt. (När jag ville få rT3 uppmätt för några år sen gick inte det, därför att det bara finns på experimentstadiet i Sverige. I andra länder är det lätt att få det testat.)

Frågan är nu: Finns det någon läkare som Frank Shallenberger på närmare håll än USA? Det känns som om ett normalviktigt liv med ork och lust ligger inom möjligheternas gränser efter 12 års frustrerande väntan.

• Like 3

Intressant läsning, glädjande att läsa att det verkar vara på väg åt rätt håll för dig! Små mängder hydrokortison låter vettigt eftersom det kommer göra större mängd pregnenolon tillgängligt till steroid- och könshormoner i kroppen. Ännu bättre vore troligen att även ta pregnenolontillskott, vilket tyvärr är dopingsklassat och inte lätt att få tag i i Sverige. Jag tycker det nämns alldeles för lite om binjurarnas roll vid sköldkörtelproblematik, nästan alltid finns det en bakomliggande kronisk kortisolproblematik innan sköldkörteln börjar strula. Undantaget är vissa cancerformer där patienter utsatts för höga halter av radioaktiv strålning, då kan sköldkörteln kajka utan att binjurarna först bränts.

• Like 2

Hej Amema!

Jag förstår din frustration över utebliven viktnedgång! Jag har ätit lågkolhydratkost i över tio år. Jag gick ner ca 10 kg första året på liberal lchf (GI)

Sen har kilona smygit sig på under senare år och jag har skärpt till kosten hit och dit för att få det att lossna men det händer inte annat än ett gram ner och två upp ungefär. Jag mår bra av kosten för övrigt men JAG VILL GÅ NER I VIKT! Jag har minst 15kg. över normalvikt så det är inte bara "skönhetsideal".

Nu har jag ca två månader kört mycket strikt LCHF plus 16:8 fastar 5 dagar/vecka. Jag har under denna tid gått ner ca 0,5kg. SUCK!

Tilläggas kan att jag genomgår menopausen sedan ca två år tillbaka. Jag tror att det bromsar vikten mycket.

Jag har efter tips från Martina Johansson börjat inta aminosyran L-glycine. Det motverkar högt kostisol och hjälper därigenom till med bättre sömn, motverkar stress, är avslappnande, renar levern från slaggprodukter och kan hjälpa trötta binjurar, motverka utbrändhet mm.

Det började verka direkt första natten. Jag som annars har vaknat kl.3 - 4 i princip varje natt, ofta med ångest och oro,legat och grubblat klarvaken i ca två timmar innan jag somnat om. 

Sedan jag började med L-glycine har jag sovit som en klubbad säl hela natten ända till klockan ringer! Underbart! 

I helgen åkte jag till sommarstugan och glömde ta med mitt mirakelmedel och vad hände? Jo, jag vaknade mitt i nätterna som förut :(

Det kanske inte påverkar vikten men det sägs ju att hög kortisolhalt kan bromsa viktnedgång så varför inte.

martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/

Intressant med Frank Shallenberger!

Vi kämpar vidare!

• Like 4

Min husläkare genomförde en kortisolmätning för några år sen. Jag fick kissa i en bunke i ett dygn och sen skulle det säga något. "Normalt" blev svaret. Jag tyckte det verkade löjligt eftersom allt kisset blandades. Då kan man ju inte se nivåerna över tid! Om kortisolkurvan är bakvänd blir det ju ändå samma medelvärde.

Nyfiken som jag är har jag letat vidare och nu hamnat hos Dr Tent och Dr Senechal. Det finns en hel del med dem båda. Tent är ganska grov i munnen och håller inte in slagen. Kul att lyssna till men lite rörigt (och fullt med ironiska och sarkastiska kommentarer som man nog bara förstår om man är insatt i det lokala idiomet), men mycket informativt ändå. Den här artikeln om sköldkörtelproblematik gav nya vinklingar för mig, som ändå är ganska väl insatt vid det här laget.

https://diversehealthservices.wordpress.com/2015/06/15/is-it-really-your-thyroid-or-is-something-being-missed/#comments

Intressant läsning, glädjande att läsa att det verkar vara på väg åt rätt håll för dig! Små mängder hydrokortison låter vettigt eftersom det kommer göra större mängd pregnenolon tillgängligt till steroid- och könshormoner i kroppen. Ännu bättre vore troligen att även ta pregnenolontillskott, vilket tyvärr är dopingsklassat och inte lätt att få tag i i Sverige. Jag tycker det nämns alldeles för lite om binjurarnas roll vid sköldkörtelproblematik, nästan alltid finns det en bakomliggande kronisk kortisolproblematik innan sköldkörteln börjar strula. Undantaget är vissa cancerformer där patienter utsatts för höga halter av radioaktiv strålning, då kan sköldkörteln kajka utan att binjurarna först bränts.

Jag har nog haft bekymmer med kortisolet större delen av livet. När jag var några månader gammal föll jag i golvet. Det drog med sig "PTSD med bakomliggande trauma" och jag har haft fobi mot vassa saker tills för några år sen när jag med hjälp av EFT och ett sjätte försök hos vården att få hjälp lyckades bota det. (Efter en mycket knepig och vinglig färd fick jag komma till en kurator för KBT-behandling, men när hon upptäckte hur bra EFT fungerar fick jag gå till sköterskan istället. Vi utsatte mig för allehanda sjukhussituationer och miljöer så att jag fick köra min grej. Trots att jag gav dem info om metoden står det i min journal om "patientens tvångsbeteende". De lät mig väl hållas eftersom det funkade...)

På mödravården kom de fram till att jag behövde progesteron pga PCOS, men jag mådde så dåligt. Fick tag i en kräm med naturligt hormon istället. Det gjorde underverk. Progesterall heter den, men det finns flera märken.

Innan jag har begripit exakt vad det är som är galet är jag lite varsam med hormonbehandlingar på eget bevåg, men jag ska lägga pregnenolon på minnet. Tack.

Fick nyss tips om en frågelista man kan fylla i för att se om man ligger i riskzonen för de vanligaste substanserna serotonin, norepinephrin (noradrenalin), GABA och kortisol, endorfin och blodsocker. Jag fick långt över brytpunkten på alla utom blodsockret...

https://www.moodcure.com/take_the_mood_type_questionnaire.html

• Like 2

Hur är det med diverse hälsokostpreparat som sägs hjälpa trötta binjurar? Har de någon effekt och kan de även leda till viktnedgång? Jag tänker på bl a rosenrot, ashagawanda och adrecomp. 

Den där kinesen, dr Lam, är av åsikten att man måste vara mycket försiktig och göra saker i rätt ordning och av rätt skäl, delvis beroende på varför man är utmattad. Om man så att säga gör rätt sak vid fel tidpunkt i tillfrisknandet kan det ge motsatt effekt. 

Själv har jag testat lite med maca och rosenrot, och upplevde mycket riktigt att den ork jag fick kostade i efterhand. Så jag har varit mycket försiktig och bara använt det när det varit oundvikligt. Uppenbarligen har jag inte fått ordning på grundproblemet och då kamouflerar såna substanser bara tröttheten.

Fick nyss tips om en frågelista man kan fylla i för att se om man ligger i riskzonen för de vanligaste substanserna serotonin, norepinephrin (noradrenalin), GABA och kortisol, endorfin och blodsocker. Jag fick långt över brytpunkten på alla utom blodsockret...

https://www.moodcure.com/take_the_mood_type_questionnaire.html

Det är en dr Julia Ross som har hemsidan som länken går till. Shallenberger hänvisar till Julia som skrivit en bok om hur det blir när de här substanserna inte är i balans, samt vad man gör åt det. Enkäten hänvisar i sin tur till olika kapitel i boken man kan ha nytta av om man får för hög svarspoäng.

Min husläkare genomförde en kortisolmätning för några år sen. Jag fick kissa i en bunke i ett dygn och sen skulle det säga något. "Normalt" blev svaret. Jag tyckte det verkade löjligt eftersom allt kisset blandades. Då kan man ju inte se nivåerna över tid! Om kortisolkurvan är bakvänd blir det ju ändå samma medelvärde.

Nyfiken som jag är har jag letat vidare och nu hamnat hos Dr Tent och Dr Senechal. Det finns en hel del med dem båda. Tent är ganska grov i munnen och håller inte in slagen. Kul att lyssna till men lite rörigt (och fullt med ironiska och sarkastiska kommentarer som man nog bara förstår om man är insatt i det lokala idiomet), men mycket informativt ändå. Den här artikeln om sköldkörtelproblematik gav nya vinklingar för mig, som ändå är ganska väl insatt vid det här laget.

https://diversehealthservices.wordpress.com/2015/06/15/is-it-really-your-thyroid-or-is-something-being-missed/#comments

I artikeln finns en föreläsning av dr Jeff Senechal inlagd - Addressing common female conditions. Mycket matnyttig med mer detaljerad info än jag har luskat reda på redan under flera år. Förklarar bl a varför selen är lika nödvändigt som jod för en fungerande sköldkörtel. Eftersom vi har selenfattiga jordar i Skandinavien och jag försöker leva på så lokal mat som möjligt, bör jag tillskotta med selen. Bäst är om man kan få tag i ett preparat med tokoferol (E-vitamin) eftersom selen tas upp bättre då.

• 1 month later...

Har varit på besök hos en alternativterapeut som medelst datorstödd utrustning (liknande tekniken jag stött på förr) mätte upp mina värden.

Sköldkörteln är det inget fel på. Däremot finns det för lite tyroidhormon i blodet överlag.

Men binjurarna, äggstockarna och livmodern var det värre med. Med mer fakta på fötterna har jag nu fått tag i naturligt binjurehormon och naturligt progesteron. Efter ett par dygn har jag märkt en rejäl skillnad. Både humör och ork är bättre. Jag stod t o m nere i källaren i ca 10 grader, i linne och långärmad tunnare tröja, och jobbade ett par timmar med att byta tändelement i pelletsbrännaren. Och jag var varm! För en vecka sen hade jag frusit fingrarna av mig.

Värk i muskler och leder håller på att tillta, men jag har ett kinesiskt fotbad att detoxa i. Det tog mig från kronisk smärta till ingen smärta alls på drygt 10 behandlingar för några år sen, så det är bara att sätta sig med fötterna i blöt och fylla på med extra kosttillskott igen.

• Like 1