Per Wikholm Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 I en tidigare tråd här försökte vi reda ut varför kolhydratinnehållet i valnötter skilde sig åt så mycket för olika märken och i olika livsmedelstabeller (från 3,5 till 18 gram kolhydrater per 100 g). Till slut frågade jag Livsmedelsverket. Nu har svaret kommit och kort sammanfattat är det att de heller inte vet. De gör inte ens egna undersökningar. Här är den ursprungliga tråden: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10522/Livsmedelsverket-vet-inte-hur-mycket-kolhydrater-det-ar-i-valnotter.aspx Här är min kommentar om det hela på LCHF.se http://forum.kostdoktorn.se/topic/7138-olika-n%C3%A4ringsdeklaration-valn%C3%B6tter/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Bra jobbat Per! För alla kaloriräknare som tror att kalorier in = kalorier ut , så är ju detta en smärre katastrof. Felmarginalerna blir stora och räknar man bara några kalorier fel om dagen...blir det ju flera kilo på ett år. Det är kanske därför vi har en fetmaepidemi?! Och för oss andra som tycker att det är viktigt att veta vilka näringsämnen vi får i oss så är detta besked också tråkigt...vi vet egentligen inte vad det vi äter innehåller! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Kul att du fick svar! Jag är inte så insatt i vad den här metoden där kolhydraterna blir en restprodukt går ut på, men rent spontant så borde väl kolhydraterna inte kunna vara mer än det som angetts för ett livsmedel? Jag antar att man räknar ut hur mycket proteiner, fetter och andra ämnen som innehåller kalorier livsmedlet innehåller. Sedan tar man bort detta från totala kcal-innehållet och då antar man att det som är kvar är kolhydrater. Om nu denna restprodukt innehåller något annat än kolhydrater så är det ju faktiskt mindre kolhydrater än det som är angivet! Så för den som äter LCHF så borde det ju duga om man vet att livsmedlet maximalt innehåller så här mycket kolhydrater? Sedan så borde ju ämnen som järn, kalcium etc ändå vara ganska exakt uppmätt, den processen är väl ändå ganska enkel, det som konstateras här är väl att man har dålig koll på kolhydraterna? Jag tycker ändå det är konstigt att SLV säger att dom har gjort på samma sätt som fineli (dvs snott uppgifter från USDA). Visst var det väl så att SLV hade mycket kolhydrater på många livsmedel där man inte redovisar vad dessa kolhydrater består av (fibrer, socker etc) medans fineli oftast redovisar vad alla kolhydrater består av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts