Jump to content

Ketogen diet enligt Wikipedia

Xiro

Recommended Posts

Fick denna länk av en kollega, som var förundrad över alla risker med ketogen diet som nämns här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ketogen_diet#cite_ref-5

Jag blev själv förundrad då jag läser om succéhistorier från diabetiker och massor av andra på LCHF. Har själv god erfarenhet av LCHF.
Är det någon substans i detta, eller är Wikipedia i behov av uppdatering?

• Like 1

Ja, det sista stycket lät ju väldigt dramatiskt:

"Ketogen diet har använts vid behandling av epilepsi hos barn och vuxna. Hos dessa barn och hos vuxna med diabetes har påvisats ett samband mellan ketogen diet och ökad förekomst av uttorkning, hypoglykemi, kräkningar och diarré, bukspottkörtelinflammation, hyperurikemi, osteopeni, kardiomyopati, magnesiumbrist och hyponatremi, och efter långvarig diet (över ett år) med njursten, återkommande infektioner, hyperurikemi, hypokalemi, acidos, och hyperkolesterolemi. Några patienter med epilepsi som behandlats med ketogen diet har avlidit av dieten.[4][5]"

• Like 3

Det är svårt att få gehör hos skeptiker, och det blir inte lättare av att det står så på Wikipedia, även om det skulle vara fel eller bara delvis sant i vissa speciella sammanhang. Tipsa gärna om bra info som bemöter detta!

• Like 1

"Några patienter med epilepsi som behandlats med ketogen diet har avlidit av dieten.[4][5]"

Jaha. Nu jämförs vi med råttor och möss igen. (Läste den externa länken efter cittatet). Jag hittar ingenting i referenserna som bevisar att det var den ketogena dieten som epilepsipatienterna avlidit av. Det talas om komplikationer, inte om dödsfall. Om det verkligen varit otvetydigt att dödsfall inträffat till följd av den ketogena dieten, så skulle rubriken på rapporterna säkerligen haft med det också: "Complications and deaths..."

I synnerhet punkten 3 i referenslistan tycker jag är direkt skrattretande:

3. Deng-Bryant, Ying, et al. "Ketogenic diet prevents alterations in brain metabolism in young but not adult rats after traumatic brain injury." Journal of neurotrauma 28.9 (2011): 1813-1825.

Hur kan man dra resultat av ketogen kost hos råttor med traumatiska hjärnskador och överföra det till människor med epilepsi, i synnerhet som dieten tydligen påverkar olika hos unga respektive vuxna hjärnskadade råttor...  Jag trodde Wikipedia var lite mer seriösa än så när de granskade inläggen.

Wikipedia är idag starkt kontrollerat av finansiella och politiska intressen. Det finns rapporter om flertalet sidor som friseras och censureras för att passa in agendan hos dess intressenter.

Då är det alltså säkrast att avstå från att använda W. som kunskapskälla, annat än när det gäller rena faktauppgifter av typen invånarantal i huvudstäder. *Suck*

• Like 2

En sak som slår mig - råttor (och möss) får väl sockrad mat i labb för att de överhuvudtaget ska äta? Hur får de då till en ketogen kost? Går de på kaloriunderskott? Det är väl enda sättet att få till ketos med sockrad mat? Det blir i så fall nån slags svält på sockrad mat. Låter då fullständigt irrelevant för LCHF. LCHF handlar ju varken om kaloriunderskott, svält eller stor andel kolhydrater.   

Hoppas fortfarande på bra tips om text som är hyfsat mitt i prick för att bemöta Wikipedia-artikeln, någon? 

Hälsoutbildaren Jonas Bergqvist, Fettförbränning och ketoner - http://www.jonasbergqvist.se/sidor/fettforbranning-och-ketos/

Förklarar bl a olika nivåer/typer av ketos: " Tillståndet när levern tillverkar mer ketoner än vilovärdet (0,5 mmol/L) kallas ketos. Acetoacetat och beta-hydroxybutyrat är de ketoner som bildas i levern och som förbränns till energi. Aceton bildas spontant av acetoacetat och försvinner i utandningsluften. Ketogenes är ett högst normalt fysiologiskt tillstånd och utgör en central del av människans normala metabolism (ämnesomsättning). 

Ketogenes inträffar när kolhydratintaget är lågt. I princip finns det två situationer när detta inträffar - vid svältketos (3-5 mmol/L ketoner i blodet) där man helt enkelt inte äter tillräckligt med kalorier överhuvudtaget eller vid dietketos vid lågt kolhydratintag, lågt-måttligt proteinintag men med bibehållet energiintag (1,5 - 3 mmol/L). Äter du absolut ingen mat kommer ketonnivån att nå upp till cirka 5 mmol/L. Dessa två olika former av ketos påverkar kroppens ämnesomsättningen olika. Svältketos medför att ämnesomsättningen sjunker mer än vid dietketos. Detta har stor betydelse för viktnedgång, där dietketos leder till att en minskning av ämnesomsättningen kan reduceras eller helt undvikas. Faktiskt kan den till och med öka.
"

• Like 2